Värnplikten blir frivllig

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Det var på tiden.

Jag gjorde inte lumpen - Något som jag inte ångrar idag. Jag tycker det var otroligt givande att inte göra lumpen och jag lärde mig mycket som jag inte insett förrän flera år senare. T ex hur glad jag är över att ha sluppit Boden och Arvidsjaur och dess innevånare, sluppit beblanda mig med en massa stridspittar, ta löjliga order och spela teater.

Det jag är mest glad över är att jag aldrig behövde bli nån av dom som drar en massa tråkiga lumparhistorier samt sitter och name-droppar massa häftiga pickadoller och stridsfordon, i tron att nån, förutom andra som gjort lumpen, ska bli imponerade eller bry sig. Att göra så är gubbigare än att gå och handla i helly hansen och stövlar.

Jag minns med skräck när dom få av mina kompisar som gjorde lumpen kom hem och plågade oss andra med sina förbannade lumparhistorier. Som tur är har dom iaf vuxit ifrån sånt nu.

Sist, men inte minst, slipper jag sitta och skämma ut mig själv genom försöka övertyga andra hur manligt, nödvändigt och coolt det är att ha gjort lumpen. Jag skulle inte störa mig på lumpare om det inte var för att dom ofta är så förbannat nöjda och tror att dom är för mer än oss andra för att dom lekt krig i några månader. Sen 10-15 år + 20 kg senare tror dom att dom är en kraft att räkna med ifall landet är i fara. Detta får dom enbart att framstå som idioter.

Att inte göra lumpen var alltså en otroligt givande tid, och om jag fick välja idag skulle jag lätt inte göra lumpen igen.

Edit: Stavfel. Skyller på att jag inte gjorde lumpen.

Jag kan hålla med dig om det där med lumparsnack. Jag var alltid noga med att inte prata lumpen om andra kompisar var med. Men varför tror du folk pratar så mycket om lumpen? Jo därför att det var en period som satte spår i deras liv.

Jag undrar hur stora spår ditt friår satte i dig som inte nästa år gjorde likväl. Du kan ju inte säga så när du verkligen inte vet vad du pratar om. Alla som gjorde värnplikt däremot vet ju hur det är att inte göra lumpen och kan därför avgöra om det var bra eller inte.

Det jag tror är väldigt nyttigt med värnplikt för många är att man kommer bort från morsan och lär sig ta ansvar och inte gnälla. Kan säga så här: Jag ångrade mig bittert när jag var där men jag ångrar mig verkligen inte nu.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Jag kanske missuppfattade dig, du uttryckte dig som ngn som med illa dold konfliktlusta ansåg sig torgföra ngt kontroversiellt.

Visst gillar jag inte, av många anledningar, att man jagat folk och satt dom i fängelse för att de inte velat göra värnplikten men det blev nog ett missförstånd i övrigt då det är utmärkt att värnplikten har blivit frivillig.

Kan ju tycka att staten borde ha funderat på det tidigare men bättre sent än aldrig.
 
Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Jag kan hålla med dig om det där med lumparsnack. Jag var alltid noga med att inte prata lumpen om andra kompisar var med. Men varför tror du folk pratar så mycket om lumpen? Jo därför att det var en period som satte spår i deras liv.

Jag undrar hur stora spår ditt friår satte i dig som inte nästa år gjorde likväl. Du kan ju inte säga så när du verkligen inte vet vad du pratar om. Alla som gjorde värnplikt däremot vet ju hur det är att inte göra lumpen och kan därför avgöra om det var bra eller inte.

Det jag tror är väldigt nyttigt med värnplikt för många är att man kommer bort från morsan och lär sig ta ansvar och inte gnälla. Kan säga så här: Jag ångrade mig bittert när jag var där men jag ångrar mig verkligen inte nu.

Klassiskt lumparskitsnack
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag kan hålla med dig om det där med lumparsnack. Jag var alltid noga med att inte prata lumpen om andra kompisar var med. Men varför tror du folk pratar så mycket om lumpen? Jo därför att det var en period som satte spår i deras liv.

Jag undrar hur stora spår ditt friår satte i dig som inte nästa år gjorde likväl. Du kan ju inte säga så när du verkligen inte vet vad du pratar om. Alla som gjorde värnplikt däremot vet ju hur det är att inte göra lumpen och kan därför avgöra om det var bra eller inte.

Det är inget fel i att göra lumpen om man nu vill det. Men det är inte heller fel att låta bli att göra den ifall man känner för det. Jag tror inte på den där pånyttfödelsen som vissa snackar om. Det låter som att dom skulle varit uteliggare om det inte vore för lumpen.

Det jag tror är väldigt nyttigt med värnplikt för många är att man kommer bort från morsan och lär sig ta ansvar och inte gnälla.

Jag är uppväxt ute i bushen, så jag och dom flesta jag känner flyttade hemifrån när vi började gymnasiet.

Brukar inte dom flesta flytta hemifrån när dom är i lumparåldern? Många börjar väl dessutom jobba då, så ta ansvar lär dom ju få göra ändå.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Brukar inte dom flesta flytta hemifrån när dom är i lumparåldern? Många börjar väl dessutom jobba då, så ta ansvar lär dom ju få göra ändå.


Inte i Göteborg i alla fall, det kan jag lova dig. Knappast Sthlm eller Malmö heller. Men det är klart i Umeå kanske alla tjejer är 3-barnsmorsor när dom fyller 20. Funkar ju inte riktigt så här.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Inte i Göteborg i alla fall, det kan jag lova dig. Knappast Sthlm eller Malmö heller. Men det är klart i Umeå kanske alla tjejer är 3-barnsmorsor när dom fyller 20. Funkar ju inte riktigt så här.
Jag tog ett jobb.
Flyttade ihop med några polare.
Vi blev respektabla människor trots att ingen gjorde lumpen.

Det är precis så det funkar om man vill, andra kanske behöver lumpen för att ta steget.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Inte i Göteborg i alla fall, det kan jag lova dig. Knappast Sthlm eller Malmö heller. Men det är klart i Umeå kanske alla tjejer är 3-barnsmorsor när dom fyller 20. Funkar ju inte riktigt så här.

Umeå är en storstad för mig. Jag är uppväxt i norrbottens urskogar. Vi jagar björn med morakniv och går till jobbet 2 mil, oplogad väg. Vi är skickliga med gevär, knivar, med våra bara händer. Vi är tränade till ignorera smärta, ignorera väder, leva av naturen, kunna äta sånt som skulle få en get att spy. Så era 2-3 månader ute i fält kan ni köra upp i arslet.
 
Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Med mer resurser till ungdomsbostäder så hade det kunnat vara som i norr.
Eller så kanske alla bortskämda ungjävlar borde få en spark i arslet så de flyttar hemifrån. Det är då inte dyrare att bo här. Det är lite svårare att få lägenhet än i till exempel älvsbyn men jag tror då Göteborg och Umeå är ganska jämförbart.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag ångrade mig bittert när jag var där men jag ångrar mig verkligen inte nu.

För mig är det tvärtom, jag gjorde inte lumpen och jag ångrade mig inte då men jag ångrar mig nu. Det där året gjorde jag inget vidare vettigt ändå. Har en kollega som inte gjorde lumpen men reste jorden runt i ett år istället, det är däremot ett vettigt byte. Jag köpte bil och åkte fram och tillbaka till jobbet. Precis som nu alltså :3freak
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det där är ett 80-talistresonemang. Jag tror inte att värnplikten kom till primärt för att vara utvecklande och bra för den inryckandes välbefinnandet och personliga karriär. :D

Det kan ju vara så att vi 80-talister gillar att ta för oss och inte finner oss i vilket skit som helst.
Jag är övertygad om att jag absolut inte hade blivit en bättre människa av lumpen, risken att jag skulle ha dödat ett befäl däremot hade varit överhängande.
Istället så ljög jag mig blå för att slippa lumpen och sen så tjänade jag storkovan istället medan mina kompisar låg i lumpen och frös kulorna av sig mitt i vintern :D
För pengarna jag tjänade så köpte jag förresten 2 hojar, var inte det betydligt bättre än att springa omkring och fjanta bort våra skattepengar, så säg?
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Frågan är inte om lumpen är bra för 18-snorisarna utan om det är bra för staten. Har staten Sverige fått valuta för pengarna hittills?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Frågan är inte om lumpen är bra för 18-snorisarna utan om det är bra för staten. Har staten Sverige fått valuta för pengarna hittills?

Förmodligen, lumpen gjorde folk av dom som var riktigt jävla hopplösa slackers.

Det ser man ju nu på generationen som fått välja bort lumpen.
Springa runt och reclaima gator, störa torgmöten och släppa ut minkar i naturen...

Om dom bara hade fått en ordentlig utskällning och fått skura pissränna i en vecka för en glömd knapp överst på skjortan eller ett "ludermässigt utfört sanitetsarbete" då skulle dom fan inte stå på stan i palestinaschal och kaxa sig.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Förmodligen, lumpen gjorde folk av dom som var riktigt jävla hopplösa slackers.

Det ser man ju nu på generationen som fått välja bort lumpen.
Springa runt och reclaima gator, störa torgmöten och släppa ut minkar i naturen...

Om dom bara hade fått en ordentlig utskällning och fått skura pissränna i en vecka för en glömd knapp överst på skjortan eller ett "ludermässigt utfört sanitetsarbete" då skulle dom fan inte stå på stan i palestinaschal och kaxa sig.

Knappast, det är föräldrarnas fel. Och vilka är föräldrarna? Just det, din GUBBgeneration :mad:
Så håll hårt i dina ungar, snart kastar de sten på oss vanliga människor.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
var inte det betydligt bättre än att springa omkring och fjanta bort våra skattepengar, så säg?

Ja det var det, du besparade staten ett gäng med kulor + drog in ett gäng kulor till staten + kulor till dig själv, trippelt upp alltså. :tummenupp
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Knappast, det är föräldrarnas fel. Och vilka är föräldrarna? Just det, din GUBBgeneration :mad:
Så håll hårt i dina ungar, snart kastar de sten på oss vanliga människor.

Inte mina små änglar!
Dom äter glatt kött, och skulle aldrig få för sig att protestera mot bilismen på något sätt...

Tvivlar starkt på att det skulle göra nån skillnad idag. Det är fler saker än värnplikt som är annorlunda nu jämfört med då.

Jag vet, men jag försökte raljera lite, det hör min generation till....
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top