Värnplikten blir frivllig

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag mönstrade 2001 tror jag.. och då var det mer eller mindre frivilligt.
Det räckte med att säga att man var vegan eller bög eller att man älskade vapen och längtade efter att få en AK5.a i handen. :)
Dock har man ju dragit ner på försvaret successivt under ett tag.. och det fanns folk i min årskull som ville göra lumpen, men som inte fick, och även tvärtom. Man tvingade vissa som inte ville.. Det är ju skevt!

Själv gjorde jag lumpen, och ångrar det inte det minsta.
Jag anser att man SKA göra lumpen, därför att det ger så mycket.
Man lär sej att fungera tillsammans med andra människor..

De som inte skulle göra lumpen hade argument som "Äh, varför ska man kasta bort ett år av livet på den skiten för? Kan ju lika gärna jobba".
Jag tror att det hela grundar sej i osäkerhet.. Man vågar helt enkelt inte.

Javisst, men man har ju fan 40 års arbete framför sej ändå. Det räcker och blir över.
Äh, gör lumpen och lek av dej innan du ska bli man. :)

Det är kanske inte är direkt askul när man väl är där. Men i efterhand är det guld värt! Jag skulle lätt göra om det! :)

Håller med. Nu i efterhand längtar man nästan tillbaka även om man bara ville ta bonnpermis hela tiden när man väl var där. Att sitta och puttra på en Husqvarna 258 i minus 30 kanske inte var så pjåkigt ändå. :D

Det värsta var väl ändå pajasarna till befäl som gillade att trycka ner 18-åriga pojkar. Hotade kompanichefen, Kapten Madison, med stryk en gång, haha. Höll på att sluta i civil rättegång för ordervägran och olaga hot. :näsblod

Man kan sitta och snacka lumparminnen med såväl en 20-åring som en 90-åring, så stor skillnad är det inte. I såna lägen är jag jävligt glad att jag gjorde den. Skjuta AK5 är ju sjukt kul också. :yoparty

Boden - I miss you! (not)

Med tanke på att vi har folk i FN-tjänst så bibehålls nog kompetens.

Eller legotjänst..

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Inte en dag för tidigt. Mina applåder kommer när de slutar sänka Sveriges ekonomi genom att ge försvaret så enormt stora summor som de gör i dagsläget.
Min storebror fick en månads fängelse för att han avvek från permission när han lumpade. Han lyckades hålla sig borta i 2 månader innan polisen fick tag på honom, sen blev det snabb rättegång och en månad i buren.
Fånigt, lika fånigt som att en kvinna nyligen blev dömd till 10 års fängelse för ekonomisk brottslighet.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
En utarming av rekryteringen, ger problem i påföljande led och kan inte hämtas hem på några få år. Det är ett problem man är medveten om, men kan tyvärr inte råda bot på (bl.a. p.g.a. politisk styrning).

Det är inget problem eftersom behovet av en stor armé saknas.

Min storebror fick en månads fängelse för att han avvek från permission när han lumpade. Han lyckades hålla sig borta i 2 månader innan polisen fick tag på honom, sen blev det snabb rättegång och en månad i buren.

Snacka om att slösa med samhällets resurser på förlegade ting.

Last edited:

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Idag är de ju som sagt i princip frivilligt att göra lumpen.

Om man blir antagen trotts att man inte vill de så måste man vara den största idioten genom tiderna !!!
Och dom är nog lika bra att hålla inburade.

Inte ens dom som vill göra lumpen får det idag.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Idag är de ju som sagt i princip frivilligt att göra lumpen.

Om man blir antagen trotts att man inte vill de så måste man vara den största idioten genom tiderna !!!
Och dom är nog lika bra att hålla inburade.

Inte ens dom som vill göra lumpen får det idag.

Precis.

Försvarets utmaning idag är ju snarare att skilja bort bottenskrap som tex nazister, möpar, vapenfetishister och kriminella från de sökande. Som ju idag förväntas klara psykiskt krävande utlandstjänst och komplex modern materiel efter grundutbildningen.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Gör värnpliketen obligatorisk, men korta den istället.

Jag tycker man lärde sig mycket nyttigt i lumpen som man inte insett förrän många år senare. Tex så är jag fortfarande noga med var sak på sin plats, hålla verktyg och arbetsytor rena, osv. Vissa skulle kalla mig perfektionist... :)

Att lära sig krypa i skogen och leka krig är ju en väldigt liten del av det hela.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Det värsta var väl ändå pajasarna till befäl som gillade att trycka ner 18-åriga pojkar.

Staten borde kanske fundera över vad det är för verksamhet man bedriver och under vilka former.

Gör värnpliketen obligatorisk, men korta den istället.

Det är ju fel då väldigt många inte är lämpade att göra värnplikten.

Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
det har du rätt i,men eftersom jag blev man tidigt behövde jag inte lumpen, och det finns många av oss...
Lumpen har inte ett kvastskaft med mognad att göra. Möjligen kan det ge lite rutin på sängbäddning men annars vete-katten. Mm bullar. Den sociala kompetens/utveckling som vissa anser att lumpen bidrar med borde redan finnas vid den åldern, om så inte är fallet anser jag att den personen har missat något på vägen. Och då kanske det kan vara bra med lumpen! Vilket i sin tur betyder att jag argumenterar emot min egen ståndpunkt.

Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
0-joker-clap-avy.gif

Jag tror att alla som lyckas slippa lumpen tycker det är enkelt, jag slapp och jag behövde bara säga att jag har migrän. Däremot så var det väl ändå en del som ville slippa lumpen när jag mönstrade men det var en hel del som fick göra den ändå.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Givetvis ska icke lämpade individer kunna portas. Tyvärr är det lite för enkelt att komma undan idag.

Finns ju många anledningar till varför många inte lämpade så det handlar inte bara om att porta. Finns det inte avsättning för alla så finns det inte, man kan ju inte ha värnplikt bara för att ha det, det kostar ju en del att hålla på med det.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lumpen har inte ett kvastskaft med mognad att göra. Möjligen kan det ge lite rutin på sängbäddning men annars vete-katten. Mm bullar. Den sociala kompetens/utveckling som vissa anser att lumpen bidrar med borde redan finnas vid den åldern, om så inte är fallet anser jag att den personen har missat något på vägen. Och då kanske det kan vara bra med lumpen! Vilket i sin tur betyder att jag argumenterar emot min egen ståndpunkt.

Det där är ett 80-talistresonemang. Jag tror inte att värnplikten kom till primärt för att vara utvecklande och bra för den inryckandes välbefinnandet och personliga karriär. :D

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Alla skall göra lumpen

Givetvis skall alla göra lumpen, den skall dessutom vara upplagd så att den är så jävlig som möjligt för att fostra generation efter generation av män och kvinnor som vet att det mesta går att utföra bara man spottar i nävarna och tar i.
Då kanske vi slipper gnället över I-landsproblem och istället får en nation av människor som löser problem istället för att gnälla över att "någon" inte tillfredställer just deras behov och känner sig "kränkta" över minsta oförätt.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Det där är ett 80-talistresonemang. Jag tror inte att värnplikten kom till primärt för att vara utvecklande och bra för den inryckandes välbefinnandet och personliga karriär. :D
Det tror inte jag heller, men det är uppenbarligen vad lågprioutbildningarna innebär idag. Nu får du stå ut med det fruktansvärt skrala bedömningsmaterialet som jag utgår ifrån men de värnpliktiga jag har sett kan knappast påstås vara starka individer. De är lättmanipulerade tankelösa skal. Givetvis en annan historia på eftertraktade utbildningar.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Finns ju många anledningar till varför många inte lämpade så det handlar inte bara om att porta. Finns det inte avsättning för alla så finns det inte, man kan ju inte ha värnplikt bara för att ha det, det kostar ju en del att hålla på med det.

Och det är ju därför man nu ändrar i lagen. Vad är felet?

Förutom den från politiskt håll bedömda minskade invasionsrisken så har ju även den moderna tekniken satt andra krav på den personal som nu erfodras. Likt Polisen söker Försvaret en allt större kvantil med läshuvud och akademisk kapacitet.

Skulle den bedömda hotbilden komma att ändras tror jag att pliktlagen skulle komma tillbaks. Men jag tror inta att Försvaret då är intresserad av alla. Snarare lär man nog då även kunna bli mönstrad till ngn civilförsvarsliknande tjänst. Tex räddningstjänst, sjukvård osv.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Det var på tiden.

Jag gjorde inte lumpen - Något som jag inte ångrar idag. Jag tycker det var otroligt givande att inte göra lumpen och jag lärde mig mycket som jag inte insett förrän flera år senare. T ex hur glad jag är över att ha sluppit Boden och Arvidsjaur och dess innevånare, sluppit beblanda mig med en massa stridspittar, ta löjliga order och spela teater.

Det jag är mest glad över är att jag aldrig behövde bli nån av dom som drar en massa tråkiga lumparhistorier samt sitter och name-droppar massa häftiga pickadoller och stridsfordon, i tron att nån, förutom andra som gjort lumpen, ska bli imponerade eller bry sig. Att göra så är gubbigare än att gå och handla i helly hansen och stövlar.

Jag minns med skräck när dom få av mina kompisar som gjorde lumpen kom hem och plågade oss andra med sina förbannade lumparhistorier. Som tur är har dom iaf vuxit ifrån sånt nu.

Sist, men inte minst, slipper jag sitta och skämma ut mig själv genom försöka övertyga andra hur manligt, nödvändigt och coolt det är att ha gjort lumpen. Jag skulle inte störa mig på lumpare om det inte var för att dom ofta är så förbannat nöjda och tror att dom är för mer än oss andra för att dom lekt krig i några månader. Sen 10-15 år + 20 kg senare tror dom att dom är en kraft att räkna med ifall landet är i fara. Detta får dom enbart att framstå som idioter.

Att inte göra lumpen var alltså en otroligt givande tid, och om jag fick välja idag skulle jag lätt inte göra lumpen igen.

Edit: Stavfel. Skyller på att jag inte gjorde lumpen.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Det var på tiden.

Jag gjorde inte lumpen - Något som jag inte ångrar idag. Jag tycker det var otroligt givande att inte göra lumpen och jag lärde mig mycket som jag inte insett förrän flera år senare. T ex hur glad jag är över att ha sluppit Boden och Arvidsjaur och dess innevånare, sluppit beblanda mig med en massa stridspittar, ta löjliga order och spela teater.

Det jag är mest glad över är att jag aldrig behövde bli nån av dom som drar en massa tråkiga lumparhistorier samt sitter och name-droppade massa häftiga pickadoller och stridsfordon, i tron att nån, förutom andra som gjort lumpen, ska bli imponerade eller bry sig. Att göra så är gubbigare än att gå och handla i helly hansen och stövlar.

Jag minns med skräck när dom få av mina kompisar som gjorde lumpen kom hem och plågade oss andra med sina förbannade lumparhistorier. Som tur är har dom iaf vuxit ifrån sånt nu.

Sist, men inte minst, slipper jag sitta och skämma ut mig själv genom försöka övertyga andra hur manligt, nödvändigt och coolt det är att ha gjort lumpen. Jag skulle inte störa mig på lumpare om det inte var för att dom ofta är så förbannat nöjda och tror att dom är för mer än oss andra för att dom lekt krig i några månader. Sen 10-15 år + 20 kg senare tror dom att dom är en kraft att räkna med ifall landet är i fara. Detta får dom enbart att framstå som idioter.

Att inte göra lumpen var alltså en otroligt givande tid, och om jag vill välja idag skulle jag lätt inte göra lumpen igen.

Du skulle gjort lumpen i Flottan det hör jag det! Sjukt kul och berikande och och med stor avsaknad av pennalistbefäl. Så kul att jag gjorde lumpen 5 år till efter muck :D

Men för den skull vill jag ju inte opponera mig mot den rubricerade lagändringen. Värnplikten är ju inte till för att jag eller ngn annan ska ha kul.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Är det en fråga till mig? jag har inte fattat det som att det är något fel i nya beslutet.

Jag kanske missuppfattade dig, du uttryckte dig som ngn som med illa dold konfliktlusta ansåg sig torgföra ngt kontroversiellt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sen 10-15 år + 20 kg senare tror dom att dom är en kraft att räkna med ifall landet är i fara. Detta får dom enbart att framstå som idioter.

Dom är en betydligt större resurs än dom som för 10-20 år sedan och -20kg satt hemma på pojkrummet och spelade nintendo IAF.

Jörgen kan fortfarande serva torpedbåtar (vet IOFS inte om han lumpade med det) och jag kan fortfarande klargöra och få flygplan i luften, och dom som satt hemma och spelade nintendo kan säkert fortfarande göra det.

Jag fick dessutom en utmärkt förstahjälpen utbildning och en utmärkt brandskyddsutbildning.

Av mina 11 månader i det militära var en månad "gröntjänst" och innebar ett par dagars springa i skogen och leka krig, några dagars vapenanvändning, två nätter i tält, lite långa skogspromenader.

Resten av tiden var utbildning och utförande av ett yrke som inte har någon direkt motsvarighet civilt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati