Jag mönstrade 2001 tror jag.. och då var det mer eller mindre frivilligt.
Det räckte med att säga att man var vegan eller bög eller att man älskade vapen och längtade efter att få en AK5.a i handen.
Dock har man ju dragit ner på försvaret successivt under ett tag.. och det fanns folk i min årskull som ville göra lumpen, men som inte fick, och även tvärtom. Man tvingade vissa som inte ville.. Det är ju skevt!
Själv gjorde jag lumpen, och ångrar det inte det minsta.
Jag anser att man SKA göra lumpen, därför att det ger så mycket.
Man lär sej att fungera tillsammans med andra människor..
De som inte skulle göra lumpen hade argument som "Äh, varför ska man kasta bort ett år av livet på den skiten för? Kan ju lika gärna jobba".
Jag tror att det hela grundar sej i osäkerhet.. Man vågar helt enkelt inte.
Javisst, men man har ju fan 40 års arbete framför sej ändå. Det räcker och blir över.
Äh, gör lumpen och lek av dej innan du ska bli man.
Det är kanske inte är direkt askul när man väl är där. Men i efterhand är det guld värt! Jag skulle lätt göra om det!
Håller med. Nu i efterhand längtar man nästan tillbaka även om man bara ville ta bonnpermis hela tiden när man väl var där. Att sitta och puttra på en Husqvarna 258 i minus 30 kanske inte var så pjåkigt ändå.
Det värsta var väl ändå pajasarna till befäl som gillade att trycka ner 18-åriga pojkar. Hotade kompanichefen, Kapten Madison, med stryk en gång, haha. Höll på att sluta i civil rättegång för ordervägran och olaga hot.
Man kan sitta och snacka lumparminnen med såväl en 20-åring som en 90-åring, så stor skillnad är det inte. I såna lägen är jag jävligt glad att jag gjorde den. Skjuta AK5 är ju sjukt kul också.
Boden - I miss you! (not)
Med tanke på att vi har folk i FN-tjänst så bibehålls nog kompetens.
Eller legotjänst..
Last edited: