Väska lossnade vid provkörning, vems fel?

Vem ska stå för skadorna ?

• Antal röstningar
    0

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Talade med min sambo som är UTBILDAD jurist om detta. Hennes spontana tanke var att DU HAR RÄTT.:tummenupp

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För mig känns det solklart.

Du har fått provköra en hoj med monterade packväskor.
Under provkörningen så har en väska lossnat. Tänkbara anledningar till det är att antingen har dom inte monterat väskan korrekt eller så är det fel på fästet så att den inte går att få att sitta som den skall. alternativt då att du buskört så att väskan ramlat av pga det men hur man ska köra för att åstadkomma det fattar jag inte.

Om väskan var bristfälligt monterad så är det försumlighet från firmans sida som lånat ut ett fordon till dig för provkörning och fordonet inte varit i trafiksäkert skick. Detsamma om fästena för väskan var slitna eller dåliga och därför inte höll väskan säkert på plats.

Fasta monterade packväskor räknas som lästbärare och dom ska sitta fast. Om du som provkörare ska vara tvungen att kontrollera monteringen av dessa skulle du också vara tvungen att kontrollera att exempelvis pakethållare och andra detaljer sitter säkert fastskruvade. Vart går gränsen då. Ska du behöva gå igenom hela fordonet minutiöst och kontrollera varenda skruv och mutter för att vara säker.
Självklart ska man kunna räkna med att en hoj som en firma lånar ut för provkörning är i trafiksäkert skick och fackmannamässigt ihopmonterad. I annat fall är det försumlighet från deras sida och därigenom skulle nog du teoretiskt sett kunna stämma dom för vållande av fara eller liknande.

Det finns inte en chans att dom skulle vinna i en enda rättslig instans om dom inte kan styrka att du på ett eller annat sätt varit vårdslös eller särskilt oaktssam under provkörningen och därigenom orsakat att väskan lossnat.

Aldrig i livet jag skulle betala med mindre än att jag får en stämningsansökan.

Om det vore jag så skulle jag vänligt men bestämt förklara för firman att jag anser att jag inte gjort något fel och att jag anser att jag som kund ska kunna förvänta mig att det fordon jag lånar för provkörning är trafiksäkert och att jag anser att deras bristfälliga montering av väskan däremot har orsakat fara för mig som förare och att jag inte tänker godta något ersättningskrav.

Om dom verkligen tror sig ha torrt på fötterna så får dom i så fall skriva en stämningsansökan med skadestånds/ersättningsanspråk.
Får man hem en sådan så kan man då ta ställning till om man vill betala för det kostar inget extra så länge som man inte tar det till rättegång.

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Tillägg: Glöm inte heller att konsumenttjänstlagen är indispositiv, så den går inte att avtala bort. Lagen står alltså över vad ni har kommit överens om, om det nu finns någon överenskommelse.

Fakta = du är inte ens skyldig ett korvöre.

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Hoj
Puch
Ja, uppdatering på läget.

I Tisdags var jag in till företaget, försäljaren (1)har gått på 3v semester, så jag pratar med annan säljare(2) berättar att jag tycker att det är konstigt att jag ska betala 3000kr då en ny väska kostar 3600kr och vi skulle från början dela allt på 3 ?? Jag tycker att ni ska stå för allt.
Han vet absolut ingenting men tar telnr och ska kontakta (1) och meddela att jag inte tänker betala 3000kr.

2timmar senare ringer (1) upp och säger att dom kan gå med på 1500kr ist.. :va
Nej säger jag igen, jag tycker att ni ska stå för allt.
Han säger: Tycker du att det är riktigt att åka och köra sönder saker och sedan inte betala för sig ?
Nej säger jag, men jag har inte kört sönder något med vilje, och det är inte heller rätt att låna ut trafikfarliga fordon.
(2) Ska kontakta (1an) igen, sedan går det 2dagar, jag hör inget, ringer upp den ovetande försäljaren och han säger att semesterfiraren tänker ta tag i det när han kommer tillbaka från sem, SUCK !

Då försöker jag att maila honom ist säger jag, sedan tack och hej.

Mailet :
Hej (1).

Jag hörde aldrig något mer ifrån (2) som jag pratade med den 2/8 men han skulle kontakta dig igen.
Jag ringde idag och då hade han pratat med dig, men ni hade inte kommit fram till något mer.

Jag vill bara höra att företaget tar på sig det här och köper själva en väska från honda som kostar 3 639,50 och har artikelnr 08L52MCW89001.
Det är den hjälp jag kan bistå med, vilket är ganska snällt gjort ändå.
Med tanke på att ni först ville dela skadan på 3, och sedan fick fram att jag skulle betala 3000kr vilket troligen är väskans pris utan moms ?

Vid kontakt med konsumentverkets enhetschef Hans Broqvist så ansåg han att jag absolut inte kunde ställas till svars för att packväskan ej var fastmonterad.

Även att enligt

Produktsäkerhetslag (2004:451)

Det allmänna säkerhetskravet
Säkra varor och tjänster
7 § Varor och tjänster som tillhandahålls av näringsidkare skall vara säkra.

Med vänlig hälsning
Simon

Svar :

Hej Simon,
Är på semester, åter v.34. Återkommer då.

Mitt i normala fall lugna temperament och tålamod börjar tryta.:huvet
Om man har sem så vill man väll slippa jobb, förstår jag också, men att bara skriva, ja vi tar på oss det, hade inte tagit för mycket av semestern.

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Börjar bli dags att hänga ut dem.
Har du skickat en länk till den här tråden, så kanske de inser vilken stor skada.
Dessa 3000:- kommer orsaka för dem, då många här inne lär välja annat företag ....

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Det här är nog en av dom sjukaste trådar jag läst härinne.

Hälsa gärna från mig och resten härinne att dom måste ha nåt allvarligt fel i huvudet om dom vill att du ska betala en endaste krona...
Fråga sen om dom har hört talas om ordet serviceinriktad.
Deras uppgift är att sälja motorcyklar och tillbehör, inte lura pengar av alla som kommer in.

Vad är det för fel på folk??????

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag blir så jävla förbannad när jag läser sådant här. Säljaren pratar om att "köra sönder saker". Det är väl inte ditt fel att väskan inte satt fast. De ska vara glada att det inte blev en olycka istället för en skrapad väska.

Säg vem det är så att jag aldrig riskerar att handla hos dem.

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Jag blir så jävla förbannad när jag läser sådant här. Säljaren pratar om att "köra sönder saker". Det är väl inte ditt fel att väskan inte satt fast. De ska vara glada att det inte blev en olycka istället för en skrapad väska.

Precis! Och om dom får för sig att du måste betala, så svara med att stämma dom för att du kört på ett trafikfarligt fordon, med fara för ditt eget liv eller nåt.

Och svara sen med att du har semester, och återkommer om ditt eget svar om sådär 16 veckor...

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Kommer antagligen köpa en helt ny hoj till nästa sesong, vore bra att veta vilken mc affär man absolut ska undvika att handla ifrån, som behandlar sina kunder så.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07

Vad jag inte kan förstå är varför du inte vill säga vilket
företag det gäller?

Finns det någon speciell orsak till att du inte vill säga vilka det
är som inte har koll på deras plikter som näringsidkare?

Uppenbarligen försöker dom pressa dig tills dess att du ger upp
och betalar bara för att slippa tjafsa med dem.

Ett företagsnamn i denna tråd och du besparar folk från att
kanske få in saker som bara är dithängda in i hjulen med en
olycka som följd.

Jimmy

Guest
Hej!
Du har gjort ett bra jobb och ditt ärende skulle inte ens granskas av en åklagare. Säljaren är helt rökt och ju mer denne förhalar/trixar desto mer kommer du att vinna. Min åsikt angående om företaget ska hängas ut eller inte, är att du har redogjort för dina åtgärder och den (brist på) respons från näringsidkaren att du med gott samvete kan upplysa oss om vilket företag det gäller. Självfallet ska du också tala om hur upplösningen blev. Stå på dig, du har fog för det!
Jimmy, Halmstad

Ja, uppdatering på läget.

I Tisdags var jag in till företaget, försäljaren (1)har gått på 3v semester, så jag pratar med annan säljare(2) berättar att jag tycker att det är konstigt att jag ska betala 3000kr då en ny väska kostar 3600kr och vi skulle från början dela allt på 3 ?? Jag tycker att ni ska stå för allt.
Han vet absolut ingenting men tar telnr och ska kontakta (1) och meddela att jag inte tänker betala 3000kr.

2timmar senare ringer (1) upp och säger att dom kan gå med på 1500kr ist.. :va
Nej säger jag igen, jag tycker att ni ska stå för allt.
Han säger: Tycker du att det är riktigt att åka och köra sönder saker och sedan inte betala för sig ?
Nej säger jag, men jag har inte kört sönder något med vilje, och det är inte heller rätt att låna ut trafikfarliga fordon.
(2) Ska kontakta (1an) igen, sedan går det 2dagar, jag hör inget, ringer upp den ovetande försäljaren och han säger att semesterfiraren tänker ta tag i det när han kommer tillbaka från sem, SUCK !

Då försöker jag att maila honom ist säger jag, sedan tack och hej.

Mailet :
Hej (1).

Jag hörde aldrig något mer ifrån (2) som jag pratade med den 2/8 men han skulle kontakta dig igen.
Jag ringde idag och då hade han pratat med dig, men ni hade inte kommit fram till något mer.

Jag vill bara höra att företaget tar på sig det här och köper själva en väska från honda som kostar 3 639,50 och har artikelnr 08L52MCW89001.
Det är den hjälp jag kan bistå med, vilket är ganska snällt gjort ändå.
Med tanke på att ni först ville dela skadan på 3, och sedan fick fram att jag skulle betala 3000kr vilket troligen är väskans pris utan moms ?

Vid kontakt med konsumentverkets enhetschef Hans Broqvist så ansåg han att jag absolut inte kunde ställas till svars för att packväskan ej var fastmonterad.

Även att enligt

Produktsäkerhetslag (2004:451)

Det allmänna säkerhetskravet
Säkra varor och tjänster
7 § Varor och tjänster som tillhandahålls av näringsidkare skall vara säkra.

Med vänlig hälsning
Simon

Svar :

Hej Simon,
Är på semester, åter v.34. Återkommer då.

Mitt i normala fall lugna temperament och tålamod börjar tryta.:huvet
Om man har sem så vill man väll slippa jobb, förstår jag också, men att bara skriva, ja vi tar på oss det, hade inte tagit för mycket av semestern.

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Du verkar va sjukt osäker på dig själv som hela tiden vill ha bekräfftelse av dom.
Och ringer dom flera gånger denna vecka. Glöm skiten o gå vidare. Hänvisa till han du prata med på konsumentverket. Finns bättre saker att lägga sin energi på som att slanga satan :)

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
Du verkar va sjukt osäker på dig själv som hela tiden vill ha bekräfftelse av dom.
Och ringer dom flera gånger denna vecka. Glöm skiten o gå vidare. Hänvisa till han du prata med på konsumentverket. Finns bättre saker att lägga sin energi på som att slanga satan :)

håller med till 100%, lägg ned gnället nu och gå omvägar runt skiten i fortsättningen. Du behöver inte betala, hur många ska behöva säga det till dig?

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
När jag läser det här tänker jag bara på den gången då jag själv tappade en väska. Många år sedan!:) Det var en hoj jag hade köpt och väskor jag hade köpt från samma företag. Jag kom med den repiga väskan till företaget och berättade vad som hänt. De kollade lite och sen hämtade de en ny väska och gav mig. Hela grejen tog inte ens 10 min. Dessutom lät de mig behålla den repiga väskan. Så nu hade jag två sidoväskor och en repig toppbox. Nämligen universal vä, hö, toppbox. Sedan lärde jag mig att alltid dra en spännrem mellan handtagen på de båda sidoväskorna.

Det är en viss skillnad i behandling å jag ska hänga ut "mitt" företag. Det var Lelles i Munkedal som inte längre finns. Jo, Lelles finns ju men inte i Munkedal sedan väldigt många år.

Klart som korvspad att du inte ska betala.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras