Västerås-åka

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Ort
sätrabrunn
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
aRWe skrev:
Det är lika här förkyld som attan, hade ont i hela kroppen igår. Någon som känner sig skyldig från Kinnekulle?

kan kanske bero på våran hemresa annars. va ganska kalt
 

Jedda

Lathet är uppfinnarens största idéspruta
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Strömsholm
Hoj
Hopp igen med ny motor å allt
Ja det ä ju typiskt!!! Nu när en annan kan ska ni ligga å snora :fatta!


Upp i sadeln, det är det ända som hjälper :rofl
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Öppet hus i skolan, äldsta flickan har tvärflöjtskonsert idag em/kväll så fullt upp...annars så!
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
WestW skrev:
Du spammar så mycket att du svarar på dina egna trådar nu :3freak
Å du spammar så lite att du inte ens vet att det heter inlägg :3freak
trådar blir det först om jag startar upp en tråd, dessa var bara inlägg i någon annans tråd. Däremot ett svar på mitt eget INLÄGG.
åh, suck.. ja ska lära dig allt jag kan :hihi





Vart de några som körde nå i onsdags då till slut?
 

Millis

Fd. Pink_dreams
Gick med
20 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
-99, Honda Hornet
Jag tänkte höra mig för lite ang onsdags körningarna.
Har inget kort än men troligen i mitten av Juni. Är det bara att haka på eller gäller det enbart medlemmar? :gnissla
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Pink_dreams skrev:
Jag tänkte höra mig för lite ang onsdags körningarna.
Har inget kort än men troligen i mitten av Juni. Är det bara att haka på eller gäller det enbart medlemmar? :gnissla

Som jag hört det står det 'ENDAST FÖR MEDLEMMAR' på allt vi icke medlemmar inte är inbjudna till. Onsdagskörningarna är fritt fram :tummenupp

Är du ny på hoj och inte van att köra i grupp är detta bra läsning

benkar skrev:
Att göra det i grupp....

Finns en tråd HÄR där jag lite mer "seriöst" tar upp det här med att köra i grupp, men man kan ju även se det på ett annat sätt.... allt behöver ju inte vara SÅ allvarligt jämt... :D (men med en seriös underton i slutändan...)

/B

Kortfattat

* Övertygelse om odödlighet är en nödvändigt för alla!
* Omkörning är obligatoriskt, gärna på bakhjulet!
* Vingla omkring på vägbanan, varför inte?
* Kör ifrån nästa hoj. Vem f...n vill bli frånåkt!
* Planera inte din körning det minsta. (Varför?)
* Fall för grupptrycket! (Alla andra gör ju det…;-)
* Smit iväg på ett snyggt sätt om något elakt hänt…

Innan man åker iväg, bensin, karta och så…

Kom i sista sekund till avfärden, helst ett par minuter för sent, med några få liter soppa i tanken, blinka och vinka desperat vid närmsta mack för att göra färdledaren uppmärksam på att din tank är mer än tom! Vanligaste bensinkorten är Shell, Statoil och OK/Q8, men varför skulle DU vara som alla andra? Är väl inget fel på Staar, och ditt BP-kort, som bara fungerar i England.... och vadå kontanter?

Karta? Varför det? Det finns ju alltid någon annan som har ett visst grepp om var gruppen befinner sig, varför skulle DU bry dig? Och den där grovskaliga gratiskartan du hittade på Internet och skrev ut på din sunkiga BubbleJet är väl rätt OK? (IOFS lite suddig och sv/vit) En massa andra hojåkare har ju åkt ända ner till Italien med liknade kartor! (Alternativt så finns det ju som bekant en övergripande Europakarta i din almanacka, helt OK!)

Körning på större vägar

Stora vägar är helt underbara, passa på att testa topphastigheten, åk slalom mellan mittmarkeringarna, kör om alla andra, (Gärna på insidan, pluspoäng om du får lite gräsrester eller färg från den du körde om på din hoj!) och givetvis, varför inte kolla att bromsarna tar ordentligt, mitt på raksträckan….? (En fet stoppie är ju aldrig fel?) Gäller ju att kolla så att dom där typerna bakom dig inte sover!?

Blinkers

Det är bara nybörjare som använder blinkers, vilka blinkers föresten, dom var så jäkla fula så att du lät ta bort dom innan hojen ens var levererad. :bow (Alternativt så satte du dit små fåniga med kolfiberlook eller monterade dom så att dom är helt osynliga på mer än 1 meters avstånd.) Har du kvar originalblinkers och överhuvudtaget använder dom, så blinka åt fel håll när du kommer in i någon tätort, ger underbara effekter på efterföljande hoj! Och om du nu nödvändigtvis ska blinka, blinka i minst 2 mil, och sväng sedan av, åt ett helt annat håll, gnäller någon kan du alltid påpeka att man i god tid ska visa vad man tänkt sig!

Omkörningar

Omkörning är obligatoriskt. Varje hoj i rörelse skall köra om alla andra fordon i rörelse, (framförallt andra hojar) oavsett om du nyss kört om någon eller inte. Omkörning får bara ske när förhållandena är lämpliga, såsom vid möten, i skarpa kurvor, i korsningar och i stadskärnor. Inte mer än två (2) tums avstånd mellan fordonen är tillåtet. Högst en (1) tum mot gående eller cyklister. Kör du om på bakhjulet är det helt OK att öka avståndet till tre (3) tums avstånd!

Tempo

Alla hojar ska framföras i enlighet med regel nummer 1 som är: Att sakta in är en svaghet, att bromsa är ett misstag, att stanna är ett nederlag… :fakta

Det är obligatoriskt att köra extra fort på dåliga vägar med mycket tjälskott. Om det ligger lite grus på skymda ställen så bör tempot ökas ytterligare, för att inte tala om när du passerar bebyggelse, bilar som kan tänkas backa ut, hästar och barn på vägen, gör bara det hela lite mer spännande, eller hur!?

Möte

Vid möte med traktor och andra större fordon i kurva på smal väg så är det väldigt förbjudet att sakta ner, man bör istället vinkla upp hojen en kort sekund (ALLA kör fort, kom ihåg det!) så att hojen och det stora fordonet får plats med minsta möjliga marginal, hojen ska sedan i vild desperation kastas ner i fullt nedlägg väldigt nära närmsta dikeskant, ser klart cool ut bakifrån!

Bara för att hon/han framför dig kunde…
..så kan givetvis DU köra lika fort, eller varför inte fortare? :skrämd

Val av placering

Finns bara en självklar placering, i framförvarandes hojs ”döda vinkel”, finns ingen anledning att visa var du är, hojen framför kan ju då få en föraning om att du är på väg att köra om, överraskande manövrar är alltid bäst!

Håll inte avståndet!

Att köra väldigt nära framförvarande hoj är givetvis en självklarhet, om inte annat så bli han/hon så nervös att det med lite tur slutar med att hon/han hamnar i diket, eller att du inte hinner bromsa, men vad spelar det för roll, hojen är ju helförsäkrad! Dvs försäkringsbolaget fixar det åt dig!

Tappa bort varandra

Varför skulle just DU stanna vid korsningen och visa att gruppen svängt av? Skynda dig att åka iväg från korsningen, och om någon mot förmodan undrar vart ”dom andra” tagit vägen, så svara helt ärligt, vilka andra hojar?, var ju bara en massa folk med glidartempo därbak!

Användande av signalhorn

Korta signaler (angeläget) indikerar överlägsenhet, för att få bort hundar, barn, och fotgängare från färdvägen.

Långa signaler (förtvivlat) betecknar en ödmjuk bön, tex till en mötande lastbil, "Jag kör för snabbt för att kunna stanna, så om du inte väjer kommer vi båda att dö". I extremfall kan detta kombineras med blinkande strål-kastare (synnerligen desperat…, närapå töntigt…..)

Grupptryck

Grupptryck, det gäller att inte bli en ”looser” låt ingen annan köra ifrån dig, hur obehagligt tempot än är, kunde tex han/hon framför dig köra om, så finns det säkerligen lite plats kvar till dig också, låt mötande fordon väja undan, för du tänker väl inte komma efter? Gör allt som en stor fet klump, och tänk på att låta andra anpassa sin körning efter dig, allt annat är ju otänkbart!

Tävla!

Om körstilen på landsväg börja likna racing så tänk på att du ska vinna! Tävling på allmän väg är bland det coolaste man kan tänka sig. Visserligen finns en risk att du blir frånåkt, men kör lite snabbare än att du känner att du har koll på läget, att det känns osäkert och otrevligt just för dig, så kan du kanske komma fram först. Många i din omgivning har kanske många, många år bakom styret, banåkning i ryggen, och flera år på sin hoj, samt kan vägarna utantill, med ett relativt högt tempo som resultat, men vad är det för skäl att hålla igen? Det viktigaste är att köra snabbast, spela roll om det kan gå snett, DU är ju bäst!

Om något går snett

Pys iväg lite diskret….. (det gör väl alla andra?)

Lämplig längd på turen

En dagstur bör vara väldigt lång och krävande så att ovana hojåkare blir extra utmattade. Detta gör att det lättare att ta fram det dåliga omdömet hos alla andra!

Till sist

Hojåkning i grupp är ett bra sätt för dig att visa alla andra hur snabb och ball just du är! Ifrågasätter någon det, ja du, då har du stora problem med din image! :rolleyes:

Allra sist, till färdledarna

Färdledare sitter alltid vid baren på sin lokala klubb eller krog vintertid och jämför ”poäng” för säsongen som varit. Poäng utgår till färdedare om mer än en hoj har gått omkull under dagsturen. Helikopterhämtning är ett extra plus, och räknas som två vanliga avåkningar. Om färdledaren kraschar själv (mot tex en vägbom) så utgår minuspoäng motsvarande två vanliga avåkningar. Poäng utgår även om man har med fler än fem hojar av "fel typ" som tex. en Gixxer på grusväg, eller custom hoj på krokväg, eller nybörjare på extra snabb tur. Räknas som 0,25 vanliga avåkningar per fem hojar/förare av fel typ. Att få ett newbie att klota är en minuspoäng, en klotning av ett newbie som betalat någon sorts medlemsavgift ger två pluspoäng. :crash





OBS! Skulle kanske behövas en "ironi-smiley" kring ovanstående, och hurvida man har någon form av "Körregler" på hojrundor är upp till respektive klubb/sammanslutning/kompisgäng/turledare att avgöra, men min erfarenhet är att det ibland kan behövs styras upp lite när det är stora rundor...

"Körregler" behöver inte betyda tråkiga förbud kring tempo osv, utan att man gör allt det "dumma/olagliga/roliga" med ett visst mått av eftertanksamhet/klokhet när man är ett stort gäng ute på vägarna, kanske läge låta bli att köra om hej vilt, göra stoppies strax bakom ryggen på någon osv, bättre hålla på med sådant när man är ett tajt kompisgäng som är ute?

Gäller helt enkelt att öka oddsen för en olycksfri runda... Finns inget som kan förstöra en skön dag ute på vägarna mer än att skicka iväg en hojpolare med ambulans och stå vänta på bärgare...

Så, tänk till lite ute på vägarna vid gruppkörningar, framförallt vid stora sådana med mycket okänt folk, är skillnad mellan att vara ett kompisgäng som är ute och busar, och vara med på en storkörning, gör vi/man så, kommer det det förhoppningsvis fungera bra, och finnas folk över hela landet som vågar ta tag i och leda lite kuliga rundor med andra än sina närmaste polare! :)

/B
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Pink_dreams skrev:
Jag tänkte höra mig för lite ang onsdags körningarna.
Har inget kort än men troligen i mitten av Juni. Är det bara att haka på eller gäller det enbart medlemmar? :gnissla
Jodå det är bara att haka på när det gäller körningar
 

Millis

Fd. Pink_dreams
Gick med
20 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
-99, Honda Hornet
WestW skrev:
Som jag hört det står det 'ENDAST FÖR MEDLEMMAR' på allt vi icke medlemmar inte är inbjudna till. Onsdagskörningarna är fritt fram :tummenupp

Är du ny på hoj och inte van att köra i grupp är detta bra läsning

Ska lägga det på minnet :arsele
 

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Längs en landsväg
Hoj
BSA 350 -30.
Njaaaa...
Det som är sagt enligt styrelsebeslut är att samtliga onsdagsåkningar är det fritt fram för alla som vill åka med - medlem eller inte. Dock är övriga samåkningar reserverade för medlemmar. Självklart kan man dock få åka med någon gång på annan åkning också, men kanske inte på regelbunden basis.

(Detta tas upp nu igen eftersom ett antal medlemmar påpekat det för mig.)

Vi ber samtliga respektera styrelsens beslut i detta fall.

//Fredrik

WestW skrev:
Som jag hört det står det 'ENDAST FÖR MEDLEMMAR' på allt vi icke medlemmar inte är inbjudna till. Onsdagskörningarna är fritt fram :tummenupp
 

Cattis

Världens Bästa Karlsson
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ingen för tillfället
TinaTjejen skrev:
Och du sa till mig sist, att körningar skulle bli fria för alla och att det skulle hittas på mer klubbaktiviteter såsom fester och korvgrillning för just klubbgemenskapen.



Anyway.. det är ju körningarna som raggar MER medlemmar, inte "fester med bordsplacering", som ivarS sade.

Jag tycker man ska respektera de beslut som fattas i styrelsen. Fester är oftast till för att man t ex ska lära känna varandra lite bättre. Blir kanske inte så mycket snack när man är ute o kör bara.
 

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Längs en landsväg
Hoj
BSA 350 -30.
Det är många turer med dessa frågor fram och tillbaka och jag förstår era funderingar. Tina har helt rätt att jag sa så sist, jag förhastade mig nog tyvärr - vilket jag ber om ursäkt för och det ska inte Tina eller någon annan förutom jag lastas för.

Det styrelsebeslut som finns idag avser att endast onsdagsåkningarna är fria för alla - medlem eller inte.

Ett styrelsebeslut innebär att majoriteten av medlemmarna i styrelsen röstat fram ett förslag pga medlemmars åsikter och idéer och så måste det fungera när vi trots allt är så många medlemmar som vi är.

Vi kommer också att titta på mer specifika medlemsaktiviteter, tyvärr är det ju så att vi allihop jobber heltid eller mer och hinner inte alltid med det vi skulle vilja göra. Dock kan jag avslöja att en riktigt schysst åkdag med lite kul aktiviteter håller på att planeras!

Och Tina - kan du ärligt säga att du inte haft tid, möjlighet eller tillfälle att bestämma om du vill vara medlem eller inte? Betala in medlemsavgiften så får du ju åka med precis hur mycket du vill? Jag vet att din bil gått sönder och det beklagar jag, men vi kanske kan hjälpas åt på något vis? Behöver du komma in under bilen under en helg så har jag smörjgrop i ena garaget och det kan du få låna gratis under en helg. MIG-svets finns också.
Och som jag lovade: Nya tröjor på gång nu, designen ska bara godkännas av styrelsen. De kommer hursomhelst blir riktigt coola!

Kort och gott kan man väl säga så här:

Medlem: Åk med hur mycket som helst - häng med på allt vi gör.
Inte medlem: Åk med oss på onsdagar.

Detta gäller tills nytt styrelsebeslut tagits - vilket även jag naturligtvis rättar mig efter.



Er trogne tjänare,
Fun



TinaTjejen skrev:
Och du sa till mig sist, att körningar skulle bli fria för alla och att det skulle hittas på mer klubbaktiviteter såsom fester och korvgrillning för just klubbgemenskapen.



Anyway.. det är ju körningarna som raggar MER medlemmar, inte "fester med bordsplacering", som ivarS sade.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top