med en likriktare?Göran_Gullbro skrev:Hur görs elsystemet om på hojen för att kunna driva en bränslepump, dvs omvandla växelström till likström utan att montera ett batteri?
Hojen är en XR 650...
/G
Göran_Gullbro skrev:Hur görs elsystemet om på hojen för att kunna driva en bränslepump, dvs omvandla växelström till likström utan att montera ett batteri?
Hojen är en XR 650...
/G
Göran_Gullbro skrev:Hur görs elsystemet om på hojen för att kunna driva en bränslepump, dvs omvandla växelström till likström utan att montera ett batteri?
Göran_Gullbro skrev:Var köper man en sådan likrikare? Firma?
DreeTman skrev:
Borde det inte rimligen sitta en likriktare på hojen? Hur fan ska annars det batteriet som från början finns på hojen kunna laddas?
likströmsgenerator kanske? (svamlar mest nu, men nyfiken elektriker som man är)
Göran_Gullbro skrev:XR 650 är så simpel konstruktion att den saknar batteri och allt som har med sådan att göra...
Nu måste dock sådan utrustning till för att kunna hålla tryck i bränslesystemet för att turbon ska fungera (hålla bränsletrycket lika högt som turbotrycket, typ..) Inte så insatt i detta då det inte är jag som bygger utan bara ställer en fråga "för annans räkning".
Ska det till soppapump och trycksatt bränslesystem krävs nog batteri åxå, annars finns ju inget bränsletryck för att starta hojen.Göran_Gullbro skrev:XR 650 är så simpel konstruktion att den saknar batteri och allt som har med sådan att göra...
Nu måste dock sådan utrustning till för att kunna hålla tryck i bränslesystemet för att turbon ska fungera (hålla bränsletrycket lika högt som turbotrycket, typ..) Inte så insatt i detta då det inte är jag som bygger utan bara ställer en fråga "för annans räkning".
DreeTman skrev:
Borde det inte rimligen sitta en likriktare på hojen? Hur fan ska annars det batteriet som från början finns på hojen kunna laddas?
likströmsgenerator kanske? (svamlar mest nu, men nyfiken elektriker som man är)
TLR-00 skrev:I växelströmsgeneratorn sitter likriktardioder som ger en hygglig likspänning.
Om det sitter en sk graetzbrygga som gthyni visar med bild går det nog att driva en motor direkt(har aldrig testat utan att ha ett batteri som utjämnare).
Annars för att få en ännu bättre likspänning(läs rakare kurva) kan man sätta dit en glättningskondensator.Men batteri lär du behöva iallafall om du ska driva en inspr.pump.
Pebl skrev:Sen blir det väl så med likriktarbryggan att spänningen ökar med roten ur 2 (=1.44) ?
Således ur 12v växelström får man ut 17.28v likström?
Vilket kanske inte så många bränslepumpar överlever?
Hade detta dilemma när jag skulle driva likströmsrelä på endurocykeln som ju ger 12v växel
Hojen är en XR 650...
/G
Jåke skrev:Ska det till soppapump och trycksatt bränslesystem krävs nog batteri åxå, annars finns ju inget bränsletryck för att starta hojen.
Isåfall är det väl bara att montera en regulator, sitter ju på alla andra hojar med batteri. Finns beg på skroten.
Inga dioder i generatorn på en hoj, de sitter i laddregulatorn. Dvs bryggan, för 3-fas, är hopbyggd med laddregulatorn, samma princip på alla hojar som jag har sett i alla fall.TLR-00 skrev:I växelströmsgeneratorn sitter likriktardioder som ger en hygglig likspänning.
Om det sitter en sk graetzbrygga som gthyni visar med bild går det nog att driva en motor direkt(har aldrig testat utan att ha ett batteri som utjämnare).
Annars för att få en ännu bättre likspänning(läs rakare kurva) kan man sätta dit en glättningskondensator.Men batteri lär du behöva iallafall om du ska driva en inspr.pump.
Göran_Gullbro skrev:Tack annars för bra svar på tråden... Kan meddela att det nu går en Turbomatad XR 650 i Ångermanland som fungerar förvånadsvärt bra..
/G
1) Så VAR köper jag likriktaren?ex elfa.seLyfter en gammal tråd…
Samma typ av frågeställning - objekt är en XR400 (utan batteri), målet är att mata en gps med spänning.
Så VAR köper jag likriktaren?
Går det med var som eller det måste vara specifikt?
Var/hur kopplar jag in den?
Spelar det ngn roll var i systemet den kopplas in?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|