Växelström till likström!

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
d det

1) Så VAR köper jag likriktaren?ex elfa.se
Går det med var som eller det måste vara specifikt?
Den bör gärma ha stor marginal på spänning, typ klara 100 VAC eller mer.
För det kan komma elaka spänningspulser.
Vad det gäller ström räcker väl 1A
Var/hur kopplar jag in den?
Nu vet jag inte hur det ser ut på hojen men har du strålkastare och eller bakljuslampa
så vore ju en inkopplaing till bakljuslampan ett säkert kort.
Efter likriktaren skulle en elektrolytkondensator vara bra för jämn spänning,
tex 25V eller 35 Volt spänning på tex 3300 uF.
Om du mäter spänningen över glödlampan med Voltmetern ställd på AC vid olika varvtal så vet du vaad som behövs för kondensatorspänning, minst dubbelt VAC för få marginal också till växelspänningstoppspänningen, ca 1,4 ggr medelvärdet som en AC Voltmeter visar.

Spelar det ngn roll var i systemet den kopplas in?
Se ovan.

Kruxet med det här är att du säkert kommer ha stora spänningsvariationer så du behöver någon form av reglering av spänningen. Så den inte blir för hög.
Tex en eller två 5W /12 Volt lampor i serie med likriktarutgången.
Drar ca 0,4 A nästan oavsett spänning,

Och efter lamporna kan en eller flera Zenerdioder begränsa spänninge till vad GPS'n behöver behöver. Två st i 6V serie ger max 12 Volt och klarar max 0,83A dvs dubbelt mot vad 5W / 12 Volt halogenlampa släpper igenom.
Jag gissar att GPS'n dra mindre än 0,1 A
Helv… vad avancerat det blev plötsligt!!
Räcker det inte med en sådan här? :

 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
@Comeback - frågan ovan är seriöst menad då du verkar ha koll (jag har definitivt inte det!) så därför ställer jag den!
Skulle den länkade produkten lösa mina problem?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hittade ett schema på nätet vet inte om det är rätt för din hoj https://www.thumpertalk.com/forums/topic/1255301-wiring-diagram-service-manual/ Det verkar som att du har två kablar med växelspänning till voltregulatorn. I det fallet borde växelspänningen ut ur regulatorn vara någorlunda runt 12V.

Jag skulle koppla in en likriktarbrygga typ den comeback länkat till efter original regulatorn, sen skulle jag glätta med en konding på 3300-4700 uf efter den skulle jag kopplat in en L7812 https://www.electrokit.com/produkt/l7812acv-to-220-spanningsregulator-12v-1-5a/ och sen glätta med en 3300-4700uf och kanske också en 100nf efter L7812:an. Sen måste man ju kolla vilka spänning man har ut att det verkligen funkar och att man inte heller har underspänning.

Vad man väl också bör komma ihåg om man likriktar med en brygga är att man måste hålla isär AC och DC jord så man jordar DC delens förbrukare till bryggans jord och inte tex i ramen. Förstår att detta känns skrämmande och sen har vi ju lödtråden här på SH för det gäller ju att få grejerna att sitta ihop och inte skaka isär.


Vad som är irriterande med eBay grejen är ju att man inte vet vad man köper, inget schema och inga specifikationer det är ju det viktigaste av allt. Ser ut att vara fyra kablar på den och det har regulatorn https://www.mopedrenovering.se/vete...enerator/voltregulator-12-v-med-kabelset.html jag köpte till grabbens PY80 som har endurifierats med lysen.

Den regulatorn verkar enligt pappret klara 70W förbrukning till lysen vilket väl bör räcka till en H4 fram och en 5W lampa bak och monterar du batteri så kopplar du om bromsljuset på batteriet så du får fullt ljus oavsett motorvarv. Dock är det inte oreglerad likspänning till lyset som det står i texten utan voltreglerad AC ut vad jag vill minnas för jag har satt dioder för att likrikta LED bak och bromsljus.

Vet dock inte hur DC delen funkar då jag inte brytt mig om den då jag inte behövt DC på PY80:in, men obelastad tror jag att spänningen kan skena så ett batteri alternativt en stor konding är nog att rekommendera då. Kommer inte ihåg men tror jag läste att det är tydligen inte nån riktigt reglering av spänningen på dessa regulatorer utan på nåt vis uträknat mot batteriet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Helv… vad avancerat det blev plötsligt!!
Räcker det inte med en sådan här? :

Fullt möjligt det funkar med prylen från ebay. Men jag vet inte.
Så det är "bara" att köpa och prova.
Har du mätt vilken växelspänning du har vid olika varvtal över tex. bakljuslampan ?

bosse-l skrev viktigt
"Vad man väl också bör komma ihåg om man likriktar med en brygga är att man måste hålla isär AC och DC jord så man jordar DC delens förbrukare till bryggans jord och inte tex i ramen."
På annat sätt Minus från bryggan kopplar man till en tex svart sladd som under inga omständigheter får anslutas till ramen.

20230305 Följande är Fel: Tyvärr . Något som kan var enklare för dig är att köpa ett PowerPack, ladda hemma med vanlig 230VAC/USB 5 Volt ut och driva GPS'n från Powerpacken.
Jag utgår från att det bara blir några timmars utflykter med hojen innan hemma igen. Fel ?
Powerpack / Powerbank
Exempel
Sådana här "Powerpacks" finns hos de flesta med elektronik idag, Kjell, ClasOhlson, Elgiganten osv.

HAKEN är att vanliga GPS till bilar och MC är avsedda för att man stoppar pluggen i 12 V Cigguttaget. Man måste alltså ha ett 12 Volt batteri för att driva en GPS. Powerpack duger EJ.

Undantaget är GPS i mobiltelefon. Går att driva från Powerpack.
Vilken GPS är det ? Har du någon länk ?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har funderat på att montera ett gelbatteri på gammelskotern som saknar DC och batteri för att kunna köra GPS med Garmin fästet med strömförsörjning om man vill. Kan tänka mig att ett 12V 3-5 Ah batteri bör räcka ett tag till en GPS. Min Montana 700i har ett 3.8V 3200mA batteri och det vill jag minnas räcker ca 8 timmar eller nåt sånt.

Ett 12V, 3A batteri borde väl då räcka ca 3 gånger längre tackvare den högre spänningen eller tänker jag galet? Hur var det här, visst är det effekten man ska räkna på då man inte tar ut lika mycket ström vid 12V som 3.8V för att ladda eller att driva en förbrukare på 3.8V?

Är väl en del förluster vid laddningen av GPS:en men ett litet 12V batteri bör ju räcka ett tag. Sen kan man ju vara lagd som jag att man vill ha det ordentligt och tycker att man ska ha drivning av GPS från hojen?

Jag är väldigt misstänkt på att eBay regulatorn till XR400 är likadan som den regulator som säljs till Honda moppar, är väl kanske värt att chansa och testa den eller den från mopedrenovering med ett batteri eller kondensator. Jag skulle dock kolla upp DC spänningen väldigt noga innan jag skulle våga koppla in en GPS och kanske montera en L7812 och en 4700uf konding på matningen för GPS:en bara för att just ha lite säkerhet mot spänningstoppar och störningar.

Är ju jäkligt surt att elda upp en GPS om regulatorn inte håller måttet, regulatorn är nog gjord för glödljus och ett "mekanskt" blinkrelä som är nog betydligt mer okänsliga för störningar och under överspänningar än en GPS.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har funderat på att montera ett gelbatteri på gammelskotern som saknar DC och batteri för att kunna köra GPS med Garmin fästet med strömförsörjning om man vill. Kan tänka mig att ett 12V 3-5 Ah batteri bör räcka ett tag till en GPS. Min Montana 700i har ett 3.8V 3200mA batteri och det vill jag minnas räcker ca 8 timmar eller nåt sånt.

Ett 12V, 3A batteri borde väl då räcka ca 3 gånger längre tackvare den högre spänningen eller tänker jag galet? Hur var det här, visst är det effekten man ska räkna på då man inte tar ut lika mycket ström vid 12V som 3.8V för att ladda eller att driva en förbrukare på 3.8V?

Är väl en del förluster vid laddningen av GPS:en men ett litet 12V batteri bör ju räcka ett tag. Sen kan man ju vara lagd som jag att man vill ha det ordentligt och tycker att man ska ha drivning av GPS från hojen?

Jag är väldigt misstänkt på att eBay regulatorn till XR400 är likadan som den regulator som säljs till Honda moppar, är väl kanske värt att chansa och testa den eller den från mopedrenovering med ett batteri eller kondensator. Jag skulle dock kolla upp DC spänningen väldigt noga innan jag skulle våga koppla in en GPS och kanske montera en L7812 och en 4700uf konding på matningen för GPS:en bara för att just ha lite säkerhet mot spänningstoppar och störningar.

Är ju jäkligt surt att elda upp en GPS om regulatorn inte håller måttet, regulatorn är nog gjord för glödljus och ett "mekanskt" blinkrelä som är nog betydligt mer okänsliga för störningar och under överspänningar än en GPS.
20230305 FÖLJANDE ÄR FEL Jag tycker det är enklare att köpa en Powerbank 20 Ah # och ansluta till GPS'n till en Powerbankens USB uttag
Men GPS ska ju ha 12 Volt
än
att köpa ett 12 Volt batteri 3 Ah och räkna med att efter omvandling till 3,8 Volt så får man ut nästan 3 x 3 Ah = 9 Ah vid 3,8 Volt.

Vanliga GPS är ju avsedda att få ström genom att Ciggpluggen stoppas i 12V Cigguttaget.
Du har alltså rätt i att det behövs 12 Volt batteri. Och ett startbatteri är inte lämpligt. Ej avsett för att laddas ur. Här är det kanske läge för Lithiumbatteri ? Göra själv av sammansatta Panasonic 18650 ?

# Se inlägg ovan
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Varför jag funderat på 12V batteri är att jag inte vill ha GPS:en ansluten till USB uttag då det känns ut som att uttaget kommer att fyllas med snö och fukt på skotern, på hojen blir det väl damm och vatten i uttaget.

Garmins fäste med strömförsörjning tycker jag är svindyrt men det känns ändå ut värt att ha det, har ett fäste som jag monterat RAM kula på och en AMP Superseal kontakt på strömkabeln som jag flyttar mellan hojarna, på skotern jag har ett fäste som får sitta på hela tiden då det är halv jobbigt att flytta då man får riva mycket och skruva loss bla mätarhuset.

Lithiumbatteri är nog som du säger bättre än ett startbatteri, men visst är det startbatteri som används på hojar och mopeder som saknar elstart men har batteri för blinkers och bromsljus?

Visst vore ett lithiumbatteri även bättre eller i alla fall inte sämre om man även skulle koppla in laddning från hojen? Hur ska man tänka med spänningen då, eller skiter det sig med laddning pga fel spänning? 4x3,7V=14,8V och 3x3.7V=11.1V?

Om man kör GPS:en utan laddning från hojen borde nästa vara lugnt med 14,8 då jag starkt misstänker att vissa fordon (hade en Opel som laddade runt 15V) säkert laddar uppåt 15V, men man kan ju alltid sänka spänningen till 12V med en L7812.

Hur blir det om man vill ladda lithiumbatteriet från hojen blir det tjorvigare då? Måste man ha nån bättre laddregulator eller funkar det även om man använder nån form av enklare regulator som den på eBay eller mopedrenovering och funkar det att bara ladda lithiumbatteriet till ca 14V istället för 14.8V eller blir det nåt annat knas?

Lite OT: men det hade varit fint med batteri till bromsljuset på grabbens PY80 för det syns dåligt då man släpper gasen. Då hade ju nåt litet lithiumbatteri varit fint om det skulle funka.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Vilken GPS är det ? Har du någon länk ?
Detta är gps:en som används:
Och här är fästet som jag önskar mata med spänning:
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Detta är gps:en som används:
Och här är fästet som jag önskar mata med spänning:
Har du inte som på storxren du hade att du kan ta ström vid kondensatorn eller vad det är på högersidan vid gaffeln ?kör gps:erna där själv
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Har du inte som på storxren du hade att du kan ta ström vid kondensatorn eller vad det är på högersidan vid gaffeln ?kör gps:erna där själv
Vet vad du menar men tyvärr inte.
Utav någon för mig outgrundlig anledning så har förra ägaren dragit ett eget elsystem som gör denna "operationen" än mer komplicerad!
:censored
På min gamla XR650 så körde jag precis som du gör o det funkade kalas.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför jag funderat på 12V batteri är att jag inte vill ha GPS:en ansluten till USB uttag då det känns ut som att uttaget kommer att fyllas med snö och fukt på skotern, på hojen blir det väl damm och vatten i uttaget.

Garmins fäste med strömförsörjning tycker jag är svindyrt men det känns ändå ut värt att ha det, har ett fäste som jag monterat RAM kula på och en AMP Superseal kontakt på strömkabeln som jag flyttar mellan hojarna, på skotern jag har ett fäste som får sitta på hela tiden då det är halv jobbigt att flytta då man får riva mycket och skruva loss bla mätarhuset.

Lithiumbatteri är nog som du säger bättre än ett startbatteri, men visst är det startbatteri som används på hojar och mopeder som saknar elstart men har batteri för blinkers och bromsljus?

Visst vore ett lithiumbatteri även bättre eller i alla fall inte sämre om man även skulle koppla in laddning från hojen? Hur ska man tänka med spänningen då, eller skiter det sig med laddning pga fel spänning? 4x3,7V=14,8V och 3x3.7V=11.1V?

Om man kör GPS:en utan laddning från hojen borde nästa vara lugnt med 14,8 då jag starkt misstänker att vissa fordon (hade en Opel som laddade runt 15V) säkert laddar uppåt 15V, men man kan ju alltid sänka spänningen till 12V med en L7812.

Hur blir det om man vill ladda lithiumbatteriet från hojen blir det tjorvigare då? Måste man ha nån bättre laddregulator eller funkar det även om man använder nån form av enklare regulator som den på eBay eller mopedrenovering och funkar det att bara ladda lithiumbatteriet till ca 14V istället för 14.8V eller blir det nåt annat knas?

Lite OT: men det hade varit fint med batteri till bromsljuset på grabbens PY80 för det syns dåligt då man släpper gasen. Då hade ju nåt litet lithiumbatteri varit fint om det skulle funka.
1)Lithiumbatteri är nog som du säger bättre än ett startbatteri, men visst är det startbatteri som används på hojar och mopeder som saknar elstart men har batteri för blinkers och bromsljus?

Svar: Det stämmer men man har ju normalt generatorn igång hela tiden så batteriet laddas aldrig ur. På GSX1300R är batterispänningen med tänd belysning ca 14,3 Volt redan på tomgång. Ett gelbatteri är ingen större utgift så det är bara att prova hur länge det håller.

2)Visst vore ett lithiumbatteri även bättre eller i alla fall inte sämre om man även skulle koppla in laddning från hojen? Hur ska man tänka med spänningen då, eller skiter det sig med laddning pga fel spänning? 4x3,7V=14,8V och 3x3.7V=11.1V?

Svar:Smartast är att köra 4 x 3,7 Volt=14,8 Volt Laddas det med en vanlig laddare laddas det till ca 14,3 Volt. Vilket det tål alldeles utmärkt. Blir bara inte helt smäckfulltladdat. Men det tål batteriet ju utan problem.
Vill man LYXa till det
i Serie med utgången
en 12V 5W lampa (säkring och strömbegränsare)
en likriktardiod som tar ner spänningen till ca 14,8 Volt
En stor fördel är att den inte innehåller någon smart elektronik som genom att försöka rekonditionera och liknande kan förstöra ett Litiumbatteri.
En sådan här nätadapter kan utan vidare klara 2 batterier. det enda som behövs är
en 12 Volt 5W lampa till varje batteri
en likriktardiod 1A eller högre ström tex 3A
som tar ner spänningen till ca 14,8 Volt lithium till varje batteri
(Litium har i praktiken inga förluster i batteriet)

Med två dioder i serie tas spänningen ner till ca 13,7 Volt med blybatteri (pga att blybatteri behöver underhållsström på ca 10mA för MC-batteri, större spänningsfall över dioderna.
Underhållström = Förluster

Asken fanns på Biltema
Adaptern för Nätadaptern på Kjell
Lampsocklar Kjell
Halogenlampor 12 V 5 W G4 fanns på Kjell
Kontaktlist för montera dioder, sladdar till
se foto
 

Bifogat

  • 20230306-Batteriladdare-LYX.jpg
    20230306-Batteriladdare-LYX.jpg
    243.8 KB · Visningar: 12
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
1)Lithiumbatteri är nog som du säger bättre än ett startbatteri, men visst är det startbatteri som används på hojar och mopeder som saknar elstart men har batteri för blinkers och bromsljus?

Svar: Det stämmer men man har ju normalt generatorn igång hela tiden så batteriet laddas aldrig ur. På GSX1300R är batterispänningen med tänd belysning ca 14,3 Volt redan på tomgång. Ett gelbatteri är ingen större utgift så det är bara att prova hur länge det håller.

2)Visst vore ett lithiumbatteri även bättre eller i alla fall inte sämre om man även skulle koppla in laddning från hojen? Hur ska man tänka med spänningen då, eller skiter det sig med laddning pga fel spänning? 4x3,7V=14,8V och 3x3.7V=11.1V?

Svar:Smartast är att köra 4 x 3,7 Volt=14,8 Volt Laddas det med en vanlig laddare laddas det till ca 14,3 Volt. Vilket det tål alldeles utmärkt. Blir bara inte helt smäckfulltladdat. Men det tål batteriet ju utan problem.
Vill man LYXa till det
i Serie med utgången
en 12V 5W lampa (säkring och strömbegränsare)
en likriktardiod som tar ner spänningen till ca 14,8 Volt
En stor fördel är att den inte innehåller någon smart elektronik som genom att försöka rekonditionera och liknande kan förstöra ett Litiumbatteri.
En sådan här nätadapter kan utan vidare klara 2 batterier. det enda som behövs är
en 12 Volt 5W lampa
en likriktardiod 1A eller mer
som tar ner spänningen till ca 14,8 Volt lithium (har inga förluster i batteriet)

Med två dioder i serie tas spänningen ner till ca 13,7 Volt med blybatteri (pga att blybatteri behöver underhållsström på ca 10mA för MC-batteri, större spänningsfall över dioderna.

Asken fanns på Biltema
Adaptern för Nätadaptern på Kjell
Lampsocklar Kjell
Halogenlampor 12 V 5 W G4 fanns på Kjell
Kontaktlist för montera dioder, sladdar till
se foto


Okej då är jag med, smart att sänka spänningen med en diod i serie. Lampa som strömbrgränsare har jag använt då man startat upp rörgitarrförstärkare i okänt skick. Får se hur det blir med batteri till skotern, snart är ju skotersäsonen över och det är hojsäsong igen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet vad du menar men tyvärr inte.
Utav någon för mig outgrundlig anledning så har förra ägaren dragit ett eget elsystem som gör denna "operationen" än mer komplicerad!
:censored
På min gamla XR650 så körde jag precis som du gör o det funkade kalas.

Vad som är intressant är hur många kablar du har ut från statorn, två eller tre och sen vad har du för voltregulator i dag? Utifrån det borde man kunna räkna ut vad för regulator som kan tänkas gå att använda och hur det ska kopplas om man inte vill bygga eget. Grundförutsättningen i detta läget är nog att få reda på hur hojen är kopplad.

Är det två kablar från statorn/laddspolen så tror jag hade chansat med regulatorn från mopedrenovering som tål 70W och ett 3A batteri och kopplat in det som i schemat på sidan.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Min lösning på en gammal snöskoter blev en diod för likriktning, och sedan ett batteri.
Chassiet var även jord, så en likriktarbrygga blev onödigt, förutom att den kan ha ett hål för enklare infästning.
Fördelen med att sätta ett batteri är att det höjer elkvaliteten, så man slipper problem med snabba spänningsvariationer.
Spänningsreglering fanns redan, men det var reglerad växelspänning, men det är redan avhandlat i tråden ser jag.
Som batteri fungerar det här:

Batteri_1.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min lösning på en gammal snöskoter blev en diod för likriktning, och sedan ett batteri.
Chassiet var även jord, så en likriktarbrygga blev onödigt, förutom att den kan ha ett hål för enklare infästning.
Fördelen med att sätta ett batteri är att det höjer elkvaliteten, så man slipper problem med snabba spänningsvariationer.
Spänningsreglering fanns redan, men det var reglerad växelspänning, men det är redan avhandlat i tråden ser jag.
Som batteri fungerar det här:

View attachment 481681
Bara att kolla om hojen har reglerad växelspänning.
Mät tex VAC spänningen över bakljuslampan vid olika varvtal ! Vad varierade spänningen mellan, lägst xxx VAC högst yyy VAC ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Bara att kolla om hojen har reglerad växelspänning.
Mät tex VAC spänningen över bakljuslampan vid olika varvtal ! Vad varierade spänningen mellan, lägst xxx VAC högst yyy VAC ?
På min så var effektivvärdet ca 14,5VAC, och om jag kopplade bort regulatorn så stack den iväg till över 30V ganska kvickt, utan att varva speciellt mycket.
På riktigt låg tomgång hade jag 7-8VAC, men det stiger snabbt redan vid normal tomgång.
Jag skulle tro att alla fordon som har belysning även har reglering på spänningen, det blir vanskligt annars (vet att vissa mopeder saknar spänningsreglering, men att batteriet ska ordna en stabil späning).
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
På min så var effektivvärdet ca 14,5VAC, och om jag kopplade bort regulatorn så stack den iväg till över 30V ganska kvickt, utan att varva speciellt mycket.
På riktigt låg tomgång hade jag 7-8VAC, men det stiger snabbt redan vid normal tomgång.
Jag skulle tro att alla fordon som har belysning även har reglering på spänningen, det blir vanskligt annars (vet att vissa mopeder saknar spänningsreglering, men att batteriet ska ordna en stabil späning).
Ett batteri klarar inte av att reglera spänningen , blir ju fullt o kokar tortt..
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ett batteri klarar inte av att reglera spänningen , blir ju fullt o kokar tortt..
Rent generellt har du rätt.
Men jag har två mopeder som har just den konstruktionen, och det fungerar hyfsat bra.
Dimensioneringen av spolen i svänghjulet gör att den inte orkar överladda batteriet.
Nackdelen är att om man startar den utan batteri, eller säkringen till batteriet går, då får man överspänning.
Så det är en kass konstruktion rent elektriskt, men den fungerar under de optimala förhållanden som den är gjord för.
Jag gissar att den inte existerar på nyare farkoster, min är sent 70-tal och tidigt 80-tal.
Den ena har jag nu byggt om, och monterat en spänningsregulator på.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett batteri klarar inte av att reglera spänningen , blir ju fullt o kokar tortt..
Ja ska man ha batteriet till att reglera spänningen så fodras ett "Gammaldags" vått batteri med lock för varje cell för påfyllning av batterivatten.
Och vill man inte behöva fylla på onödigt ofta kan en glödlampa i serie med likriktardioden begränsa strömmen.
Att jag gillar glödlampor beror på att de fungerar som ett variabelt motstånd, lågt motstånd vid låg spänning, ca 10 ggr högre motstånd vid hög spänning.

Anm.: Som Hannuse skriver i #38 , Yamaha Slider moped årgång 2009 hade vått original batteri. Kanske av en anledning. Batteriet var en del av spänningsregleringen ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hade inte bla Yamaha DT50 och FS1 en sån konstruktion med bara en diod och batteri? Kollade lite schema då jag endurifierade pojkens PY80. Hur funkar det med en diod och en stor konding? Om det funkar slipper man ju torrkokning? I vilket fall som helst skulle jag velat in med en L7812 för att hålla koll på spänningen ut till en GPS. Vad händer med ett gelbatteri i en sån där koppling?

Det känns väl ändå klokast att gå på Honda MT5 regulatorn men frågan är väl hur avancerad den regulatorn är och om den är nåt annat än en diod på DC sidan?

Jag kör grabbens PY80 med en sån regulator men utan batteri och det funkar men troligtvis är ju statorn till PW80 köpt på amazon klenare än en XR400, dock verkar den reglera AC utan att man har batteriet så lite mer än en diod verkar det vara. Jag kommer dock inte ihåg vilken spänning den ger ut från statorn utan regulatorn men den orkar att få en vanlig H4 att lysa vid lite gas utan regulatorn så hyfsad effekt är det väl i alla fall då .
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top