Växjö 30/5 vårdslöst beteende

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Tills den dagen någon svänger in åt höger utan vetskap att du brukar bränna om på den sidan. :brinnerup

Vad hindrade dig att köra om på vänster sida där bilister faktiskt kan förvänta sig att bli omkörd, mer än att få mer spänning i livet? :va

som det ser ut på platsen så är smita förbi på högern det säkraste alternativet (eller nja....kan ju vänta till bilisten fått ur tummen och kommit på att man ska rulla över klumparna på vägen det är ingen p-plats) ... och bilen står still , jag dundrar om i säkert 3 km/h ....

vill jag ha spänning så finns det andra sätt och söka det på

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har väl hänt en och annan gång att man kört förbi en stillastående lång kö med bilar med hojen till höger i vägrenen.Måste ju vara bra för miljön eftersom jag inte ökar på växthuseffekten whoa ha ha ... :crash

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Jag är väl ingen ängel heller, men jag ser f-n till att hålla mig i tätort och utanför skolor.
Mina barn brukar cykla den vägen..hatar sånt där meningslöst idiotkörande.

Varför ska du då dömma andra?! Anser du att du gör rätt genom att du tar risker på andra ställen? Tycker du att det är ok att köra som en idiot så länge man håller sig utanför tätorter?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du vet min åsikt om att du har kurage att köra C1.:tummenupp

Likväl tycker jag inte att du har någon rätt att klaga. Det är som om du gick omkring med en tröja där det står "sparka mig hårt" och sen bölar för att folk gör det.

Jag tror att många MC-förare känner igen det här. Folk blir sura när man ställer sig först (och i synnerhet om man kör en C1:a) Men men, jag brukar ändå köra ifrån de flesta vid nästa rödljus nä de fastnar i trafiken :D

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag tror att många MC-förare känner igen det här. Folk blir sura när man ställer sig först (och i synnerhet om man kör en C1:a) Men men, jag brukar ändå köra ifrån de flesta vid nästa rödljus nä de fastnar i trafiken :D

Jo, jag är plågsamt medveten om fenomenet. Moras. Man vet rätt väl vilka som innebär förhöjd risk...i den mån man hinner agera preventivt. Det är nästan sorgligt hur rätt man oftast har.

Fördomar räddar liv!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ja, du vet väl att man dessutom alltid måste köra så fort som man kan, precis på gränsen av sin förmåga. (Allra helst strax över den?)

Vi som är udda har detta betendet, lever liksom för farten o riskerna, hälst på gränsen att mista livet, men om det inträffar lär ingen sakna oss :3freak

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Vi som är udda har detta betendet, lever liksom för farten o riskerna, hälst på gränsen att mista livet, men om det inträffar lär ingen sakna oss :3freak

Den som krockar med någon av er lär sakna livet som det var innan han eller hon var med i en olycka där någon dog.

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Måste han köra 100% lagligt för att ryta åt en idiot som kör om på högersida utanför ett dagis helt enkelt? Va fan får inte folk klaga längre om inte de inte är 100% klanderfria själva? Va fan är det med er dumskallar?

Vad fan lider du av? Man ska inte kasta sten i glashus! Den utan synd kastar första stenen! Så nej man ska fan inte klaga på andra då man själv inte sköter sig. Och vad är problemet? Körde om på en cykelbana? Tycker jag inte är nåt fel om det inte går/cyklar någon där och det är god sikt.

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Asså förlåt då,men enligt svensk lag ska cyklar va på cykelbanan när det finns till gång till det,å när du logg där å puttrade i 10km/h. Så bestämde jag mig för å ta cykelbanan i stället för vägen.
Såg fan inget bak när du blinkade,sen hörde jag inget tutande kan varit för jag hör på musik när jag cyklar!..

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Det är riktigt, men jag kommer sakna mina skattekronor som slösats på dig som i om din död aldrig kommer att betalas tillbaka, iofs, det är väl tveksamt om de skulle gjort det ändå.

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Utanför en skola bör det dessutom vara 30-sträcka..

Usch skäms lite då jag har för ovana att köra på cykelbanor, speciellt sveavägen i Stockholm. (cyklarna kör ju på min vägbana)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vad fan lider du av? Man ska inte kasta sten i glashus! Den utan synd kastar första stenen! Så nej man ska fan inte klaga på andra då man själv inte sköter sig. Och vad är problemet? Körde om på en cykelbana? Tycker jag inte är nåt fel om det inte går/cyklar någon där och det är god sikt.

Fast det är väl en fråga om vilka risker man tar och på vilka sätt man själv gör fel. Det är en djävla skillnad på att smyga förbi stillastående köer ute efter E4 och på att blåsa förbi till höger på cykelbanan utanför skolor och dagis.
Utanför skolor och dagis är precis sådana ställen där man faktiskt bör sköta sig då barn inte alltid tänker på trafiken utan ibland bara springer ut.

Jag tror inte TS var upprörd över att någon smet förbi på högersidan i sig. Jag tror snarare att han var upprörd över att det var just utanför en skola där det faktiskt är befogat att vara lite extra försiktig.

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Pfff... skärp dig Mogge, det är INTE vardagstrafiken här. Det finns en del muppar som gör lite som de vill, det pratas det om på fikat ja, men majoriteten kör bra och väljer var man busar, dvs ute på landsbygden. Putäll pårej ;-p

Jag besiktigar i morgon 8:30, en tur ngnstans sen?

Nja håller inte riktigt med om det.
Det är väldigt många som kör om både lite här o var, då bilarna puttar i 30 eller lägre.
Och det på båda sidor om bilarna.
Har sett det iprincip varje dag under hojsesong de senaste 2-3 åren.

Du har helt rätt i att det är få på hoj som busar i trafiken, dvs kör om med mer än 30-40+.
(utom på vissa sträckor, som bulten o bogan ;-) )

mmm en tur skulle vara trevligt, men kan vi skjuta på det till fredag/helg?
Måste på sista styrelsemötet i brf:n innan årstämman

EDIT: Missade att det var utanför en skola. De gånger jag kör utanför skolor är det nästan alltid bilisterna som tokkör, då de på hoj som jag sett alltid lyckats hålla igen på gasnerven. Bilisterna verkar då bli galna på att nån på hoj kör skyltad hastighet och därmed MÅSTE ligga 2dm (okej ca 2 till 5m då för att vara realistisk) bakom o stressa.

Last edited:

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Fast det är väl en fråga om vilka risker man tar och på vilka sätt man själv gör fel. Det är en djävla skillnad på att smyga förbi stillastående köer ute efter E4 och på att blåsa förbi till höger på cykelbanan utanför skolor och dagis.
Utanför skolor och dagis är precis sådana ställen där man faktiskt bör sköta sig då barn inte alltid tänker på trafiken utan ibland bara springer ut.

Jag tror inte TS var upprörd över att någon smet förbi på högersidan i sig. Jag tror snarare att han var upprörd över att det var just utanför en skola där det faktiskt är befogat att vara lite extra försiktig.

Finns inget som antyder att det var i närheten av en skola/dagis i första posten dock.

feb

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2009
Hoj
2007, BMW K1200R Sport
Varför ska du då dömma andra?! Anser du att du gör rätt genom att du tar risker på andra ställen? Tycker du att det är ok att köra som en idiot så länge man håller sig utanför tätorter?

Ehh nej? Du missförstår, man kan väl ha en aktiv körstil utan att köra som en idiot och ta en massa risker och leka med sitt eget och andras liv? Vad f-n är det med folk? Kör som idioter på cykelbanor förbi skolor då. Helt otroligt.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO