Växla?

Gleeen

Ny medlem
Gick med
12 May 2007
Ort
Jokkmokk
Hoj
Zx6r
Tjena nu har jag äntligen köpt min första hojj... har hunnit köra endel och ny hojjen går fint. dock har jag hört att man ska kunna växla upp utan att först koppla:S alltså under full acceleration, stämmer detta?:confused: hojen är då en Kawasaki ninja 600-98
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Tjena nu har jag äntligen köpt min första hojj... har hunnit köra endel och ny hojjen går fint. dock har jag hört att man ska kunna växla upp utan att först koppla:S alltså under full acceleration, stämmer detta?:confused: hojen är då en Kawasaki ninja 600-98

Det e så dom gör i MotoGP....men de e väl inte aktuellt om det e en hoj som du betalar för med egna pengar.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hej och välkommen.
När jag kör hårt använder jag nästan aldrig koppling, du måst dock slå av lite på gasen i växlingsögonblicket och det är det som är tricket, dels hur snabbt du släpper och går på med gasen igen och dels hur mycket du ska släppa det gäller att motor, tidigare växel resp nästa växel har nästan samma varvtal under växlingen.

Du måste även växla ganska distinkt.

Öva lite under lätt belastning och moderat gaspådrag så kommer du snart klura ut hur det funkar, sedan kan du accelerera hårdare och hårdare tills det sitter.

Nedväxling är en helt annan historia, det gör man helt enkelt inte :tummenupp
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ah juste, växeln ska petas i precis i det där mellanläget mellan det att motorn drar, och att du börjar motorbromsa.
Gör man det rätt så sliter det inte. Du hör om du gör rätt. :tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det e så dom gör i MotoGP....men de e väl inte aktuellt om det e en hoj som du betalar för med egna pengar.
Det är en skillnad på tävlingshojar, de har oftast en brytare som känner av när du växlar och som bryter tändning eller insprut just i växlingsögonblicket.

Fast som vanligt är allt enkelt när man kan det och jag törs säga att kan man tekniken med snabbväxling så sliter det just inget extra alls på lådan, kan man det inte men gör det ändå så dödar man med största sannolikhet lådan :näsblod
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
För tusen kronor å upp så får du en shifter, bara att hålla stumt och växla fungerar perfekt.
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Varför ska man inte använda kopplingen? Då menar jag främst när man kör på gata..
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Man kan strunta i att köra hoj också....

Kan man metoden funkar det bra, kan man det inte så går det bra att koppla också.

Ja men om vi ska försöka vara lite seriösa. Varför skulle man inte använda kopplingen? Vad vinner man på att växla utan koppling?
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Ja men om vi ska försöka vara lite seriösa. Varför skulle man inte använda kopplingen? Vad vinner man på att växla utan koppling?
Man rastar hojar som man på papperet inte skulle ha en chans emot :cdevil

Oerhört underhållande, dock ej i samma underhållningsklass som att på en bobber köra ifrån ZXYZFR1-RR-hojar på krokvägar :D
 

Gleeen

Ny medlem
Gick med
12 May 2007
Ort
Jokkmokk
Hoj
Zx6r
okey....många bra svar här:p har iaf läst mycket om quickshifter kitt som jag troligtvis kommer att köpa,( för att spara på lådan) men vilken modell ska jag ha? SBK eller SBK-4? från cordona är dom iaf:p ska nog ha en gp switch också:)
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
2944297 Hur menar du nu? :va
Helt ovetenskapligt så menar jag att..
En hoj som "lever" på varv kanske riskerar att tappa momentum varje gång kopplingen används.. På min hoj spelar det liksom ingen roll om varvet sjunker eftersom full kraft finns hela tiden (inom ca 80% av varvtalsområdet)..

(Detta är inget jag har doktorerat i, och är således en lekmans tankar)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top