Växlingsproblem?

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Hej, jag har uppkörning snart och är lite orolig över att jag kommer kugga på en grej. MCn som jag övningskör på är samma som jag kommer att köra upp på (Yamaha TDR). Problemet är det att ettans växel brukar krångla och vägrar att hoppa in när man står stilla på neutralen. Har hänt ett par gånger att jag står vid en korsning och när jag ska växla ner (upp) och köra så vägrar den att gå i, man måste hålla på att rulla bågen en halv meter kanske innan den går i. Är det något trafikinspektören drar avdrag för?
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
låter ju inte bra..

KANSKE har inspektören överseende.. men självklart e det ju bättre att ha en hojj som funka så man kan göra ett bra intryck
 

MIDA

Hey ho Let's go!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Från 1200cc till 125cc i ett kick!
Behöver du lägga i friläge någon gång. Den där pinnen framför högerhanden funkar väl lika bra? :p
 

ToL

Heter "Linus" nu!
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki
Tala om för honom hur det är så förstår han säkert! även trafikinspektörer är väl människor!? :tummenupp
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Jag har funderat på just att skita i att lägga i neutralen, men det kanske blir motsatt effekt. Jag vet att på bilar är det inte bra att hålla in kopplingen för länge. Är det samma för MC eller?
 

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
en lösning kan vara att hålla foten mot växlelpinnen samtidigt som du sakta släpper kopplingen och ger grundgas, jag lovar växeln kommer att gå i :fakta

//Linus
 

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
note: du bör kanske inte göra så med din egen hoj sen ;) :hej

Lycka till! Det är en speciell känsla att klara kortet, funderar på att ta flera behårigheter bara för att få den känslan ;)!
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Akrylamid skrev:
Jag har funderat på just att skita i att lägga i neutralen, men det kanske blir motsatt effekt. Jag vet att på bilar är det inte bra att hålla in kopplingen för länge. Är det samma för MC eller?

Ja det stämmer men att stå vid ett rödljus är inga problem. Annars får du starta i 2an (det funkade ialla fall för mig med körskolans dtr när jag inte fick in 1an på grund av för sen nerväxling). Slira bara lite extra på kopplingen så skall det inte vara nått problem.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att få i ettans växel på en motorcykels osykroniserade växellåda tillhör de saker man måste lära sig innan man kör upp. Alla MC-lådor är osynkade.

Det är inte en 1/2-meter det rör sig om, utan bara centimetrar innan ingreppsklackarna stämmer överens och växeln går i.

Är kopplingen så pass bra (på att släppa) att mellanaxeln i växellådan inte snurrar så måste du släppa ut lite på kopplingen för att ettan ska gå i.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
MiD skrev:
Behöver du lägga i friläge någon gång. Den där pinnen framför högerhanden funkar väl lika bra? :p

Whut? :confused:
Nu förstår ja inte...eller är det kanske du som inte förstår? :eek:
 

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
går ifrån ämnet :rodnar

andersbrink: var det inte du som körde på racet vid malmby?
iaf, jag tror inte att min retta hänger med din bandit :D :tummenupp :fakta

:squid
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Stämmer bra det. Jag hade torskat två ventiler i Falun på Lördagen och hade meckat på den hela natten. Ville bara testa hojen inför Bike Weekend. Kvaltvåa idag på ynka 6.41 i Stans Snabbaste 900+.

cloud79 skrev:
går ifrån ämnet :rodnar

andersbrink: var det inte du som körde på racet vid malmby?
iaf, jag tror inte att min retta hänger med din bandit :D :tummenupp :fakta

:squid
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
nej det olika... asså jag växlar ner till den växeln som är lämpligast för att starta på i just den hastighet jag rullar i, eftersom jag kör en 125a så e det väldigt sällan jag behöver köra på 1ans växel
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jo men alltså, vad är problemet?
har du växeln i och drar in kopplingen kan du givetvis stå stilla tex vid ett rödljus, sen är det ju bara att åka. Eller måste du lägga i neutral?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top