Vågar man ha hojen i flerbilsgarage?!

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Jag läste igenom denna tråd i fredags och tänkte till lite då jag själv har min hoj i ett flerbilsgarage på sommaren...

Jag ringde till företaget som tillhandahåller samtliga garage i Linköping och frågade om jag kunde få snacka med nån ansvarig för MC-rutorna o det fick jag... följande dialog utspelade sig:
-"Hej.. Såhär ligger det till... jag hyr en MC-ruta i ett av era parkerings hus och det betalar jag 250:- i månaden för trots att jag bara använder det över sommaren.. Jag skulle vilja att ni monterar en ABUS-Ögla i väggen eller i golvet vid samtliga MC-rutor och detta p.g.a att vi som MC-ägare skulle känna en mycket större trygghet i att förvara våra ögonstenar i era hus om vi visste att de skulle bli väldigt besvärligt om inte omöjligt för en eventuell tjuv att komma iväg med hojen... 200 kilo är inte så svårt att få upp på ett flak eller liknande..."

och han svarade...:

-" Det tycker jag låter som en MYCKET bra idé... jag ska kontakta fastighets killarna o sen ringer jag dig om besked..."

Jaa... vad säger man... det e bara tacka o ta emot... :tummenupp

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Jag har haft min hoj stående i flerbilsgarage i ca 2 år och aldrig haft några problem. Nu bor jag iof i bostadsrätt så jag och några till som har hoj drev igenom hos fereningen att det skulle byggas en mc-bur och så blev det så nu står båda hojarna inlåsta. Snacka med förvaltaren eller föreningen du bor i om dom inte har lust att ta en eller 2 av garageplatserna och sätt galler runt, så blir det en mc-bur. Funkade för oss där jag bor. Det är ju värt och fråga iaf.

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
ZX-10R 2006
chukabowa skrev:
i den engelska tidningen Superbike har jag set reklam för nått som mest kan liknas med ett kassaskåp... ser åtminstonde säker ut.. ... här va vist länk oxå www.secure-a-bike.com kanske kan va nått?

Finns det någon Svensk återförsäljare?
Är ju helrätt att sätta upp ute hos mina föräldrar, som inte har plats i garaget för mera grejor.... :tummenupp

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
lyfter tråden lite...

Tänkte bara säga att Fastighetskillen ringde idag och berättade att Abus-öglor kommer att monteras innan April månad....

Damn va gött det e o få nått gjort... hoppas att de andra killarna som har sina hojar i samma garage blir glada... :tummenupp

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
DaLorD skrev:
lyfter tråden lite...

Tänkte bara säga att Fastighetskillen ringde idag och berättade att Abus-öglor kommer att monteras innan April månad....

Damn va gött det e o få nått gjort... hoppas att de andra killarna som har sina hojar i samma garage blir glada... :tummenupp

Härligt! låter ju :tummenupp

Om man bortser från att det "slits" mer på hojen utomhus, så borde väl ett larm skrämma bort många? iaf. alla som inte är riktigt bra på att sno hojar.

Går det att få med sig en larmad hoj utan att den tjuter? Ofta har man väl sitt sovrumsfönster ganska nära sin trappuppgång om nu ska parkera den utomhus/på sin gård?
jag hoppas på att vakna när/om larmet går på min hoj i sommar då den kommer att få stå ute i sommarvärmen för första gången.

min lilla slant!

PS: du som har blivit av med din larmade hoj...hörde ingen nåt?

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Mark skrev:
Härligt! låter ju :tummenupp

Om man bortser från att det "slits" mer på hojen utomhus, så borde väl ett larm skrämma bort många? iaf. alla som inte är riktigt bra på att sno hojar.

Går det att få med sig en larmad hoj utan att den tjuter? Ofta har man väl sitt sovrumsfönster ganska nära sin trappuppgång om nu ska parkera den utomhus/på sin gård?
jag hoppas på att vakna när/om larmet går på min hoj i sommar då den kommer att få stå ute i sommarvärmen för första gången.

min lilla slant!

PS: du som har blivit av med din larmade hoj...hörde ingen nåt?

Har du larm med kviksilverbrytare så ska det vara i stort sett omöjligt att knycka hojen utan oväsen... Men en hel del "pill pill" får du nog leva med...

Jag skulle aldrig ha hojen ute över natten.... ett par timmar på dagen går väl an....

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Jag å en kompis delade på en ruta i ett sådant, mina två och hans fick perfekt plats. Jag glömde nycklarna i några gånger å såg även att hojarna var skådebröd åt "fördomsfällda" sydlännigar, aldrig problem. Tills det kom in en tio-årig svensk avundsjuk grabb som spraya med lackfärg över alla hojarna... :kulspruta Han var kvar i garaget när jag kom in å såg detta, men han hade turen på sin sida å kom undan... behöver jag nämna att polisen inte gjorde något, fastän jag kände igen killen (kunde även namnge) från skolan alldeles i närheten :mad:

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Zee skrev:
Ja.. Det finns inte så gott om singelgarage i Halmstad (heller..), så alternativet är flerbilsgarage. Dessa garage brukar finnas under hyreshus o dyl, med nyckel in och så vidare. Problemet är ju att tjyvar kan ju slinka in endå, samt frågan är om man litar på de andra som har garageplats där... De kanske tipsar ngn eller låter sina ungar sitta på hojen m.m. m.m. Dessutom måste man köra bilen bort till hojen för att byta o köra hoj, vilket suger ofantligt. Men vad göra? Man kommer ju inte sova så gott på natten, men vad har man för alternativ egentligen?

Vågar man ha hojen i ett sånt garage? Gäller försäkringar endå? Har ni erfarenheter, berätta? Det är ej larm på hojen..

:gnissla

Wadda ya say?

bästa är att köpa larm till hojen :tummenupp sen kan du ju investera på 5 polishundar :yoparty

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
freding skrev:
Jag å en kompis delade på en ruta i ett sådant, mina två och hans fick perfekt plats. Jag glömde nycklarna i några gånger å såg även att hojarna var skådebröd åt "fördomsfällda" sydlännigar, aldrig problem. Tills det kom in en tio-årig svensk avundsjuk grabb som spraya med lackfärg över alla hojarna... :kulspruta Han var kvar i garaget när jag kom in å såg detta, men han hade turen på sin sida å kom undan... behöver jag nämna att polisen inte gjorde något, fastän jag kände igen killen (kunde även namnge) från skolan alldeles i närheten :mad:
Så vad gjorde ni med honom då....!?

Jag har haft min hoj i flerbilsgarage i ett år nu. Var inbrott där en gång och då var de på alla (4) hojar som står där.... :(
Helt säkert är det väl inte, men lite bättre än att stå ute är det väl. Desutom står hojen varmt och skönt och slits därmed mindre => väldigt skönt!

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
En Ducati i ett flerbilsgarage är som att be Dracula vakta en blodbank. Llllllllllllllycka till. (Men du har väl stöldföräkring - så det kvittar väl? :hihi

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
chukabowa skrev:
i den engelska tidningen Superbike har jag set reklam för nått som mest kan liknas med ett kassaskåp... ser åtminstonde säker ut.. ... här va vist länk oxå www.secure-a-bike.com kanske kan va nått?

Ska lätt ha i mitt ändån enskilda garage :Bugar

Bryter de upp garagedörren kan de glömma att ta med det skåpet. Ska fan strömföra det med :banana

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Zee, jag står ju i samma garage. Det är ingen som bråkar med mig. Hur som helst verkar det jävligt lugnt som sagt. Har haft min hoj där nere i snart 1 år. Innan dess stod min gamla utomhus i precis anslutning med garaget. Ingenting hände då heller.

Du är välkommen ner i garaget, jag var nere och meckade/körde och levde rövare halva dagen igår...

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Mavve skrev:
Ska lätt ha i mitt ändån enskilda garage :Bugar

Bryter de upp garagedörren kan de glömma att ta med det skåpet. Ska fan strömföra det med :banana
Ja skåpet skall väga över 300 kg. Med hojen så blir det ett halvt ton, det bär man inte enkelt iväg. Synd bara att det kostar över 20'. Iofs 67 kr/kg låter inte så farligt :D

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
brinckis skrev:
Ja skåpet skall väga över 300 kg. Med hojen så blir det ett halvt ton, det bär man inte enkelt iväg. Synd bara att det kostar över 20'. Iofs 67 kr/kg låter inte så farligt :D

undrar va de kostar å skicka en sånn med posten.. lite jobbigt å hämta ut på det "lokala servicestället" :yoparty :banana

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
heimdal skrev:
undrar va de kostar å skicka en sånn med posten.. lite jobbigt å hämta ut på det "lokala servicestället" :yoparty :banana
jag har skickat ett mail till dem. Frågan är om de levererar utomlands för i priset (1600 £) så ingick montering förstod jag det som. Inte skickar de hit någon :hihi men då borde man få det billigare kan man tycka. Leveransen bör vara till "garageplats". 300 kg springer man inte runt med.

Jag har även tittat på detta (se bild). Är troligtvis billigare. De visste inte än för det är tydligen inte färdigutvecklat. Även här kommer jag få prisuppgifter inom kort.

Bifogat

• bur10.jpg
    bur10.jpg
    35.4 KB · Visningar: 110
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024