Vågar man ha hojen i flerbilsgarage?!

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har väl haft lite otur antar jag men min försthoj(RD125LC) blev stulen i ett flerbilsgarage som vi hyrde plats i, jag och min morsa. Nån hade helt sonika kånkat iväg på min RD. De hade inte rört morsans hoj som stod precis bredvid konstigt nog. Fick dåligt betalt av försäkringsbolaget med.

Några år senare var nån på min RD350 och försökte sno den men misslyckades. De lyckades repa den, bryta sönder tändningslåset och punka däcket(hur?) iallafall.

Ytterligare några år senare fick en polare sin CBR600 stulen i ett flerbilsgarage. När han fick den tillbaka var den målad rosa och metallicgrön med pensel samt rejält pajad. Han fick åtminstone bra betalt för den.

Året efter det försökte nån sno min pendlarhoj(Honda MTX125) och hade brutit upp tändningslåset samt kör tin en domkraft mellan byglarna på mitt ABUS grantilås men inte lyckats få upp det. Det var lite svårt att köra nånstans med en domkraft i hjulet dock så jag fick avlägsna den med en vinkelslip. Låset funkar dock fortfarande.

Hade även en rolig inbrottstjuv som bröt sig in i mitt källarförråd. Det enda han stal var fyra originalavgasrör från min RD500 (6,5 kg styck, otympliga som fan och värda 0 och ingenting) som låg i förrådet. Det konstiga var att han inte brutit upp låset eller dörren, utan krupit in genom ett halvmeter stor utrymme nära taket för att komma åt dom. Vilken idiot.
Det bästa var att jag fick 8000 i ersättning av föräkringsbolaget(nya kostade 26.000:) :hihi
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Killawife skrev:
Jag har väl haft lite otur antar jag men min försthoj(RD125LC) blev stulen i ett flerbilsgarage som vi hyrde plats i, jag och min morsa. Nån hade helt sonika kånkat iväg på min RD. De hade inte rört morsans hoj som stod precis bredvid konstigt nog. Fick dåligt betalt av försäkringsbolaget med.

Några år senare var nån på min RD350 och försökte sno den men misslyckades. De lyckades repa den, bryta sönder tändningslåset och punka däcket(hur?) iallafall.

Ytterligare några år senare fick en polare sin CBR600 stulen i ett flerbilsgarage. När han fick den tillbaka var den målad rosa och metallicgrön med pensel samt rejält pajad. Han fick åtminstone bra betalt för den.

Året efter det försökte nån sno min pendlarhoj(Honda MTX125) och hade brutit upp tändningslåset samt kör tin en domkraft mellan byglarna på mitt ABUS grantilås men inte lyckats få upp det. Det var lite svårt att köra nånstans med en domkraft i hjulet dock så jag fick avlägsna den med en vinkelslip. Låset funkar dock fortfarande.

Hade även en rolig inbrottstjuv som bröt sig in i mitt källarförråd. Det enda han stal var fyra originalavgasrör från min RD500 (6,5 kg styck, otympliga som fan och värda 0 och ingenting) som låg i förrådet. Det konstiga var att han inte brutit upp låset eller dörren, utan krupit in genom ett halvmeter stor utrymme nära taket för att komma åt dom. Vilken idiot.
Det bästa var att jag fick 8000 i ersättning av föräkringsbolaget(nya kostade 26.000:) :hihi



Tjyvarna i Kalmar verkar proffsiga! :hihi
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ngn som vet hur försäkringsbolagen står sig gentemot flerbilsgarage? Är det ok?

Speciellt intresserad av Bilsport & MC.
 

"Lucci"

Med armbågen i marken
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Tokholm
Hoj
Såld
Zee skrev:
Ngn som vet hur försäkringsbolagen står sig gentemot flerbilsgarage? Är det ok?

Speciellt intresserad av Bilsport & MC.

det funkar med flerbilsgarage för mig men vi har haft inbrott... fast dumhuvena
ställde sig mitt framför bevaknings kameran :D tog "bara" en sr50 som ja hade trimmat för 9lax!!! :mad::gråta men snuten tog dom jävlarna! och jag fick lite fickpengar :tungan
ps: har en Audi rs4 me 460hp++ men den står i en slags car port inuti garaget så att den syns inte och så är porten låst... så mitt råd e ett garage som har galler vid garage platserna lr en port vid dom
/Lukas
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Lucci skrev:
det funkar med flerbilsgarage för mig men vi har haft inbrott... fast dumhuvena
tog "bara" en sr50 som ja hade trimmat för 9lax!!! :mad::gråta
ps: har en Audi rs4 me 460hp++ men den står i en slags car port inuti garaget så att den syns inte och så är porten låst... så mitt råd e ett garage som har galler vid garage platserna lr en port vid dom
/Lukas


Så vad du försöker säga är..? ..att det INTE är ok för försäkringsbolagen? Får man inte ut ersättning vid stöld eller?

Det är ju klart att det är bättre med singelgarage, men har man inte den möjligheten så..
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
zee: kan du inte har den i lägenheten.....eller rättare sagt, hur bor du :confused: :va :)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Panos skrev:
zee: kan du inte har den i lägenheten.....eller rättare sagt, hur bor du :confused: :va :)


Jo det hade vatt bra, men jag bor på 2:a vån. Ingen hiss. Ingen trappuppgång. Men många trappor. :huvet

Hur coolt hade det vatt för övrigt, o ta hissen upp med hojen, hehehe? :D
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Tror tyvärr risken är överhängande att det är få som bryr sig om oväsen mm. Om det kommer ut att det står en sjyst hoj i garaget så tror jag inte alla lås i världen hjälper.
En polare blev av med sin enduro i ett flerbilsgarage, som hade burar runt rutorna + att 2 andra hojar stals vid samma tillfälle.

Edit, han fick ut på sin stöldförsäkring.
 
Last edited:

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Zee skrev:
Jo det hade vatt bra, men jag bor på 2:a vån. Ingen hiss. Ingen trappuppgång. Men många trappor. :huvet

Hur coolt hade det vatt för övrigt, o ta hissen upp med hojen, hehehe? :D

:)
ingen kompis som bor på markplan (nedre botten med egen uteplats). :va
hade du bott i Karlskrona, så kan du få ställa den i vårt garage :yoparty
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
På TH gäller inte stöld i flerbilsgarage... eller om det var förhöjd självrisk... :va

kommer inte ihåg....

Jag har min hoj i ett sånt men bara under säsong o ska jag bort några dagar ställer jag den hos mor & far i ett låst garage
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Om du har hojen i felerbilsgarage så gäller samma saker som om den står ute för att stöldförsäkringen ska gälla. D.v.s två godkända lås.

En del försäkringsbolag är så jävliga så de försäkrar inte MC som inte står i garage, och då gäller inte felerbilsgarage. Kan vara värt att kolla upp innan man tecknar försäkringen.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Zee skrev:
Ngn som vet hur försäkringsbolagen står sig gentemot flerbilsgarage? Är det ok?

Speciellt intresserad av Bilsport & MC.



Bilsport kan du glömma, då dem endast erbjuder trafikförsäkring för hojar.
Är det ett alternativ så är det väl bur som gäller : )

Jag kan varmt rekomendera Trygghansa, jag har fått en riktigt sjyst premie där.
9800 halv/hel.

/ Martin.
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Ett problem med flerbilsgarage är att det som regel är ett ostört och insynsskyddat ställe för att bryta lås eller vandalisera en hoj när man väl tagit sig in. I större flerbilsgarage med automatiska dörrar är det stor risk att någon objuden smyger in efter en in- eller utpasserande bil.
I de flesta fall är flerbilsgarage antagligen säkrare än att ställa hojen utomhus, men man skall nog inte ha någon övertro på säkerheten heller. En förankringsögla eller två (ABUS, dryga 600:) i betonggolvet är ett minimum IMHO, kompletterat med kapell på hojen.
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
om man har hojen fastkjedjad så dem måste andvända vinkelslip borde inte någon form av brandlarm gå om dem ska stå o såga av en kraftig kätting? :rolleyes:
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
I denna grymma verklighet vi lever i så hjälper inget, vill de sno någonting så gör de det...

I mitt förra garage stal de mina blinkers på min KTM 640 SM och förstörde den hemmagjorda bakdelen, de sitter säkert på nån stylad EU-moppe nu :huvet bytte garage snabbt efter det...

Än så länge har jag varit skonad i nuvarande garage, skulle aldrig komma på tanken att ställe hojen på gatan...


Har dock en kompis som fått sin R1 stulen 2 gånger i samma garage inom en kort tid, olika hojar alltså... :) Hade fan tagit mitt liv när jag hade upptäckt det andra gången...

MVH
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tyvärr så finns det alldeles för många klåfingriga personer finns en kille här på sporthoj " Guruville " han har börjat med olika alt lås, sådanna som bultas fast i backen, han har även en burtyp på G som kommer att kunna köpas på 36 månaders á 400 kr räntefri amortering :banana Bur tydligen för utomhusbruk med , i galvat material! Mera info finns på hans hemsida, återkommer med adressen.
 
Last edited:

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
RacerX skrev:
Så vad gjorde ni med honom då....!?


Jag har haft min hoj i flerbilsgarage i ett år nu. Var inbrott där en gång och då var de på alla (4) hojar som står där.... :(
Helt säkert är det väl inte, men lite bättre än att stå ute är det väl. Desutom står hojen varmt och skönt och slits därmed mindre => väldigt skönt!
Kunde inte gör nåt, ingen idé med honom utan hans föräldrar i sånna fall. Och på skolan ville de inte hjälpa oss med adress eller liknande, vi fick heller inte ta in polisen för att peka ut, pojken måste få känna sig trygg iskolan menade kuratorn... :kocko :huvet :kulspruta :machinegu :cdevil
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top