vågar man köra med ett så här slitet bakdäck?

Coola Ola

Guest
ska byta däck på onsdag men efter morgonens bakslangsövningar så har det blivit rejält uppruggat, på vissa stället har ytlagret slitits bort så att den gummiklädda "corden" syns litegrann. Vågar man köra på däcket fram tills onsdag eller får man hålla sig i skinnet?

så här ser det ut:

Bifogat

• bakdäck1_800.jpg
    bakdäck1_800.jpg
    57.9 KB · Visningar: 610
  • bakdäck2_800.jpg
    bakdäck2_800.jpg
    52.2 KB · Visningar: 604

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
om de "funkar" lika dant på bil däck så skulle ja inte åka så många meter me hojen.. iaf inte på lansväg å hålla sig i skinnet va de gäller gasen :)

//Danne//

stödhjul till r1:a köpes omgående !!!
Gick med
16 Jan 2004
Hoj
R1-03, Super minis-04 och Peugot fox super sport rr
Coola Ola skrev:
ska byta däck på onsdag men efter morgonens bakslangsövningar så har det blivit rejält uppruggat, på vissa stället har ytlagret slitits bort så att den gummiklädda "corden" syns litegrann. Vågar man köra på däcket fram tills onsdag eller får man hålla sig i skinnet?

så här ser det ut:

Du får åka med nerlägg tills på onsdag.....då e de helt ok :D
Massor med mönster kvar på sidorna jö...........

Coola Ola

Guest
//Danne// skrev:
Du får åka med nerlägg tills på onsdag.....då e de helt ok :D
Massor med mönster kvar på sidorna jö...........

Yes, ligga o nöta i nån rondell eller så :D Jag kör ju inte speciellt fort, sällan över 120 kilometer per timme o på de vägar jag brukar hålla mig oftast långsammare.

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Coola Ola skrev:

så här ser det ut:

är det inte så at slicks har bäst fäste....

Coola Ola

Guest
wdac skrev:
jo men knappast när croden är framme...

förmodligen har du rätt i att man inte ska köra mycket med det... kommer säkert vara skitfint väder fram till onsdag o så pisseregna i två veckor sen...

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
wdac skrev:
om de "funkar" lika dant på bil däck så skulle ja inte åka så många meter me hojen.. iaf inte på lansväg å hålla sig i skinnet va de gäller gasen :)

Jag skulle vilja påstå att det är värre med ett MC-däck än med ett bildäck. tjockleken på corden och mängden gummi på insidan av corden är mindre på ett mc-däck.

När du byter däcket, känn på det när det är bortplockat från fälgen. Jag tror du kommer bli förvånad över hur tunt det är.

Jag skulle inte köra en meter med det.

ITZHAK

Musikalernas Robin Hood
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Kulturraket
och även om Du skulle ge dig ut med däcket och olyckan trots allt skulle vara framme, så kan du glömma ersättning från F-bolaget...
De är stenhårda med däckmönster...

Stanna hemma, det är inte värt att leva på gränsen.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Coola Ola skrev:

så här ser det ut:

Ingen större fara om du inte tokkör! Jag hade likadant på min bakslang.
Upptäckte det när jag var 5 mil hemifrån. när jag kom hem så hade corden kommit fram runt hela hjulet, ca 3cm brett. Dagen efter körde jag 2 mil till MC-kompaniet & bytte till ett nytt Dunlop 208 GP.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
En sten på fel ställe och du kommer ångra att du står några mil hemifrån...
Däcket är väldigt känsligt när det är så tunt.
Halvjobbigt att upptäcka en pyspunka i en högfartsböj.
Been there :huvet Dock var det på framhjulet för min del...

Coola Ola

Guest
japp, hojen får stå tills jag kan lämna in den för däcksbyte. Är ju max 5 kilometers körning det är frågan om isf så tar jag det försiktigt är det nog inga problem. Fan, jag som skulle kört med lite folk ikväll....

Tack för alla svar hur som helst!

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Coola Ola skrev:
japp, hojen får stå tills jag kan lämna in den för däcksbyte. Är ju max 5 kilometers körning det är frågan om isf så tar jag det försiktigt är det nog inga problem. Fan, jag som skulle kört med lite folk ikväll....

Tack för alla svar hur som helst!
Mitt däck såg ut sådär när jag körde och bytte det. Däckverkstadskillen tyckte inte att det var en vidare bra plnerad färd. Däcket kunde gått sönder närsom, så ställ hojen och frakta däcket med annat färdmedel :)

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Coola Ola skrev:

så här ser det ut:

NÄPP! Du stannar hemma för du kommer inte många km för än du har corden synlig runt hela hjulet och minsta lilla sten så är det kört! Och vad händer om det börjar regna när du är ute, skall du stanna och vänta tills det är över du, eller?

Nä, chansar du så är det med ditt liv som insats! Så min rekommendation blir, som de flesta andra som svarat, stanna hemma och vänta tills du har fått på ett nytt!

// Niklas

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Jag har kört på så slitna däck och tar man det lugnt så är det ingen större fara :)

Chille

Ibland för fort. Ibland en idiot.
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
Zeebeeärr600 01
Asken skrev:
Jag har kört på så slitna däck och tar man det lugnt så är det ingen större fara :)

Jag åkte till halmstad och hade då gummi runt om innan jag åkte. När jag kom fram till halmstad hade jag kod över halva däcket. SHit, vafan ska jag göra nu? Inget att göra så jag åkte 16 mil tillbaka. Men konstantgas och inga hårda accerelationer. Det är ju det som sliter.

men gissa om det var skönt att ta sig tillbaka till garaget efter det. Då var det tillochmed att man såg en metalllina, innanför koden.

så åk på bara! :tummenupp

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Hmm, o jag var ute o slanga konstant med ett ännu sämre däck förra året :va
Blir ju så mkt mer spännande :D :D :D

(fast inget o rekomendera om du e rädd om livet... :ajjabajja )

.../Kamikazepiloten

Mitt framdäck såg ut så här... (hade dock inget på bakhjulet men det var SLITET. Corden framme runt om...)

Bifogat

• 1711_joacim37.jpg
    1711_joacim37.jpg
    113.3 KB · Visningar: 257
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Yoshi_gixxeRR skrev:
Hmm, o jag var ute o slanga konstant med ett ännu sämre däck förra året :va
Blir ju så mkt mer spännande :D :D :D

(fast inget o rekomendera om du e rädd om livet... :ajjabajja )

.../Kamikazepiloten

Mitt framdäck såg ut så här... (hade dock inget på bakhjulet men det var SLITET. Corden framme runt om...)

Coolt!!! :Bugar

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...