Vågar man köra mer på detta däck?

Granqvist

because norrland is the shit
Gick med
1 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198s
är ju tre lager cord och du är ju inte igenom första ens :) däremot har du inget grepp men för att tuffa till verkstan är inga problem
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Corden har ju knappt tittat ut, går att köra en bra bit till. Absolut 2km;)
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
ABSOLUT INTE!!!!!! Du skulle dö direCKt. Och sen skulle du åka på extrem vårdslöshet i trafik för dåligt bakdäck!!!
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag hade rullat väldigt sakta dom 2000 metrarna Men det är nog Inte att rekomendera om andra alternativ finns.

men det är väldigt sårbart för minsta lilla stick och blir du mot förmodan stoppad av dom blå så är det ju böter som kommer.

Vet inte inte du har tillgång till depåstöd/centralstöd eller ens har kunskap att skruva av hjulet men det är nog att föredra.

Men jag hade kört dit.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Har du inget depåstöd köp ett. Det är väldigt bra att ha när man ska hänga av ett bakdäck för byte eller tvätta lite. Har jag depåstöd hade jag skruvat av det och tagit bilen till verkstan. Hade jag inte haft det hade jag kört i FÖRSIKTIGT i 30-40km/h.
Har kört med punkterat bakdäck och det är inte farligt alls i så länge du kan hålla den någorlunda rakt och kör sakta 10-20kmh typ. Kan kännas lite läskigt när bakdäcket vandrar i sidled men det drar ju knappast omkull dig.. Nu är det ju inte ens punka påt :crash

Edit: Har till och med kört utan luft i både fram och bak. Nån jäkel hade luftat min gamle blade. Hade bara 200m till kompressorn den gången som tur va. Väldigt spännande när den vandrar både fram och bak hehe
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Tänkte precis skriva som prof.kalkyl, 30-40km/h till verkstan.
Det hade jag gjort.
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Jag hade absolut åkt på det, 2 km håller det garanterad. Värsta är inte att däcket kommer panga utan det är om du har oturen att få snuthäng och dom ser att det är vitt i mitten, då kan du räkna med att en stor kostnad i bara böter, 1500:- eller va det nu är.

Så tipset att själv skruva av däcket så spar du både arbetskostnaden, risken att du kör på glas eller dylikt eller att bli stannad av polisen och om nu däcket skulle gå sönder även reparationskostnader.
 

merciless

Mr. Slow
Gick med
16 Sep 2004
Ort
I Upplands urskog vid en sjö
Hoj
CBR 900 RR "projekt", XT 660R, RM 250
Vet inte om det här är någon sorts skämt, men jag svarar seriöst ändå: Nej, du ska inte åka en meter på det där.

Nu är det du som skämtar va...? När mina bakdäck ser ut så där brukar jag burna upp det sista och det tar ett bra tag innan däcket smäller. Så säkerhetsmässigt är det inga problem att åka två km till verkstaden, men som nämnts tidigare gillar inte polisen när det ser ut så där...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vet inte om det här är någon sorts skämt, men jag svarar seriöst ändå: Nej, du ska inte åka en meter på det där.

Så när jag hade bänkat hos MP Racing och mitt däck såg ut så...då var det obra att jag i sakta mak puttrade hem 15-17 mil nåt? Har jag fattat rätt?

Sällan har väl rekommendationen att läsa David Eberleins "I trygghetsnarkomanernas land" varit mer på sin plats, trots att jag i övrigt uppfattar mannen som tämligen felnavlad.
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Som någon annan redan skrivit; ta av fälgen och åk till verkstaden så slipper du vänta medans de ska kränga av det åt dig som ett plus så får du dra åt fälgbulten och spänna kedjan ordentligt sen själv också.

För att svara på frågan, klart som fan du kan köra 2 km till verkstaden med det däcket om du nu vill det. Herregud finns nog folk som kört Stockholm-Sundsvall på sämre däck.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Kör du till verkstaden lite långsamt. Jag hade varit mera nervös för rullgruset såhär års än att däcket skulle smälla och du skulle tappa kontrollen över hojen.
Men då jag aldrig skulle tillåta någon klåpare skruva med min hoj så blir ändå rekommendationen att du tar av fälgen och tar bilen till däckbytet.

//KaliZ
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Sorry om det var missledande, skall åka och byta däcket, vet att är slut och behöver bytas, har ca 2km till verkstad så jag undrade om det går bra att köra den dit eller om jag ska frakta dit den på annat sätt då situationen är som den är.

Tack för responsen.

Brukar bli billigare om man kommer med en lös fälg, än om däcksfirman måste ta loss fälgen, men du kanske inte har den möjligheten!
 

Gurlie

Medlen
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
En för var stund
Jag har kört länge ( ett tiotal mil ) med en Yamma R1 med ett bakdäck som såg ut exakt sådär.
Körde verkligen inte lugnt heller. Om det var bra eller ej kan diskuteras, men det är inga som helst problem att åka till däckverkstaden på det där däcket. Kör dit lite lugnare än vanligt =)
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Jag hade skruvat av hjulet och åkt till däcknissen med bil.

Nu var ju inte det frågan iofs... Ja, du kan köra de 2km till verkstaden med det däcket. Som många andra skriver så går det bra att köra med ett däck som ser ut så. Jag stämmer in i samma kör. Gissningsvis så körde jag ca tre mil med ett däck där corden var framme.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Moralpanik. Klart det går att köra i lugn takt i 2 km på den sulan, corden är ju av stål... men greppet är väl sådär. Nästa gång byter du tidigare, helt enkelt:krama
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vart lite väl rädda kommentarer här om den stora faran med tomt bakdäck.......

Det värsta som kan hända är om däcket sprängs, det löser man som Hänz skrev tidigare i tråden genom att släppa ut luft så det inte kan sprängas.
Näst värsta är om man upptäcker det i maxnedlägg, kan bli en rejäl flygtur av det med lite otur, eller en bakhjulslowsider.

Att ge sig ut med ett däck man vet är risigt är, förutom risken att få böter för det, relativt ofarligt om man kör med hjärnan, kör lugnt och mjukt så går det med största sannolikhet bara bra.

Klart man ska undvika om det går men det är inte livsfarligt om man vet om det innan, under 2min med tomt bakdäck på Anderstorp går iaf..... :näsblod
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Klart man ska undvika om det går men det är inte livsfarligt om man vet om det innan, under 2min med tomt bakdäck på Anderstorp går iaf..... :näsblod

Men det var väl bara för att du inte visste om det? ;)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men det var väl bara för att du inte visste om det? ;)

Mja, efter jag hängde i styret i en "nära highsider" så slog jag av lite och försökte ett varv till för att se om det gick att köra, kasade och dummade sig så jag anade vad det var för fel......men nej, visste ju inte. ;)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top