Vågar man köra mer på detta däck?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
..snuthäng och dom ser att det är vitt i mitten, då kan du räkna med att en stor kostnad i bara böter, 1500:- eller va det nu är...

På med några ruller Svart silvertape, det är definitivt lösningen - då ses det vita inte, och du får extra slitlag.. :tungan

Vårdslöshet i trafik....
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Det var då värst så mycket fegisar det är på sh.. Det däcket har flera mil kvar skulle jag vilja påstå! Så nej det är ingen fara att ta hojen till verkstan.
 

jetson

Guest
Grejen man måste fråga sig är väl, är detta en risk jag är villig att ta?

I värsta fall smäller däcket i sämsta möjliga läge, t.ex. när du wheelar genom en feldoserad högerkurva, så smäller däcket precis när du möter en lastbil, du blir kylarprydnad på dirren.. men det värsta är att hojen flyger in i dagiset som ligger bredvid vägen, tanken exploderar och bensinen tuttar eld på 30st dagisbarn som får 2a gradens brännskador och fröken blir halshuggen av baksvingen, KAN DU LEVA MED DET VAVAVAVAVA!!?!?!?!?!?


I övrigt håller jag med alla som skrivit i den här tråden, det verkar smidigt att plocka av hjulet hemma och köra dit det.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
På med några ruller Svart silvertape, det är definitivt lösningen - då ses det vita inte, och du får extra slitlag.. :tungan

Vårdslöshet i trafik....

Präktighet, förmåga, nödvändighet, och några andra faktorer är inte alltid blandbara..


Även du vet att det går att puttra 2km på detta, utan att döden dö.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Sett folk som kört helt onsdagsgazz på värre. Förvisso med ett samtal med farbror blå som såg däcket när han passerade gruppen under en paus.

Inte att rekommendera men att försiktigt rulla till verkstan lär ju inte bli några problem... farbror blå möjligtvis undantaget.
 

Scatman.

Dalmas
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Grektorp
Hoj
BMW
Klart som fn att du lite vackert kan rulla iväg till däcknasarn, jag skulle inte tvekat en sekund, det värsta som kan hända är att du får putta hojen en bit men den risken torde vara ytterst lite, men det som ändock är värre är skammen att komma till gummiverkstan med ett så inihelvete slut däck. :D
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det där däcket kan TS köra med i 100 mil till - om han kör i max 10 km/h! De sista 80 milen kan det dock vara lite brist på lufttryck i däcket.

Nu är det dags för lite hybris. Jag citerar mig själv ifrån en liknande tråd från ifjol vår:

Även jag körde i min ungdom ner däcken till corden. Det blev ju billigast så...

När åldren kröp på mig så drabbades jag dock av ett akut ryck av nyfikenhet och satte kniven i ett däck jag just bytt. Jag fann följande:

Dåligt däck.jpg
Dåligt däck 2.jpg

I motsats till TS däck så hade jag alltså t.o.m. lite mönster kvar på mitten. Under corden (det där 0,5 mm tjocka skottsäkra lagret mitt i däcket) fanns knappt 2 mm extremt styvt gummi som ni ser utan problem klarade av att behålla styrseln i detta 180-däck...

Jag har bevarat denna däcksbit i garaget som påminnelse om att aldrig någonsin köra ett däck blankt igen!

Mitt råd till TS är att även han sätter kniven i sitt bakdäck och kollar hur många mm gummi som han har kvar. Sen om han kommer fram till att det finns tillräckligt många mm kvar för att han ska kunna gasa tryggt över en 3 mm hög spetsig sten så är det ju bara för honom att ge sig ut på vägen igen...
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top