Vågar man ta strypnignen?

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Xj900 2001
Har precis köpt en gixxer 600 mellan reggad, tyvärr så har jag bara mellan kort så jag får bara köra den med 35 HÄSTAR.....BLÄÄÄÄ

Nu undrar jag om jag vågar ta bort strypningen, säg att jag skulle krocka, kollar bolagen/polisen om hojen är strypt...om de gör så kan jag åka på en fet räkning.

Någon som kan eller har efarenhet inom detta områd.. :confused:
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Försäkringsbolaget kollade polarens hoj dagen efter så det är inget att rekomendera.
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Vad jag vet så försäkrar ju alla bolag på fulleffekt så försäkringsbiten borde inte vara något problem.....
Vad jag har hört så är det lungt med snuten bara man har 25Kw på regbeviset.

Själv tänker jag rycka ur mina förgasarstrypningar på min nya Ninja :D :cool:
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Åk strypt, det är inte så lång tid ändå och inte värt det om det händer något.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
har du försäkring på fulleffekt så varför inte...

några saker att tänka på...
har du otur o polisen kollar det så kanske du får lite problem..
har din prövo tid gått ut.. isåfall va väntar du på...´
MEN VIKTIGASTE AV ALLT
Kan du köra den dvs du har inte tagit kortet för en vecka sen o nu drar strypningen,, men har du vannan....inne så go 4 it
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Glömde jag säga att du ska köra me insidan av huvet oxå :7peta
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Du kan troligen glömma försäkrings pengar om du smäller,
då för, bolagen blir bättre och bättre på att kolla!

Även om du försäkrar på full effekt så är det olovlig körnig!
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Varför hänger alla upp sig på hur den är försäkrad? Det är på ditt körkort som din begränsning finns, du får inte köra hoj med mer än 25kW oavsett om du betalat för full effekt hos bolaget. Försäkringsbolagen vill spara pengar så lita på att de kommer kolla om dina strypningar sitter på plats, det är ett väldigt enkelt sätt för dem att spara många sköna slantar. Om folk dessutom hade valt att köra vettiga hpjar som mellanklass så hade man inte känt behovet av att rycka strypningen, en sport-600 är ju okörbar som 25kW. Det du har att välja på är att rycka strypningen med påföljd att du kan åka dit för olovlig körning, bli utan ersättning, få skadeståndskrav vid en eventuell olycka och att åka runt med hjärtat i halsgropen. Eller så kan du köra strypt, lära dig att köra hoj som folk ch känna dig lugn vid en eventuell olycka. Troligen rycker du strypningen oavsett vad vi säger, men du kan ju fundera på konsekvenserna.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
exakt, du kommer kör olovligt.
Vem vet hur det kan påverka vid en olycka. Jag tror det går åt skogen för dig faktiskt.
Hur än försäkringen är så är det ju du som inte får köra en sån här hoj ostrypt, tyvärr.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Att köra ostrypt är egentligen samma sak som att köra utan körkort. Däremot är det inte lika stor risk att åka dit eftersom det inte är lika uppenbart att man saknar behörigheten. Men, som sagt, händer det något så kan du ligga riktigt risigt till om det vill sig illa.
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Nu vet jag inte hur ligger till med alla bolag men jag vet att If har en regel som säger att om du saknar behörigheten/inte har rätt behörighet för motorcykeln så kostar det 1000 Kr extra i självrisk vid eventuell skada.
Så alltså gäller försäkringen :brynad
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Jag kör en Yamaha r6 -00 strypt. Det fungerar hur bra som helst. Den toppar 220 på mätaren och accelererar snabbare än de flesta bilar 0-100. Duger för mig i ett år till sen får jag köra obegränsad effekt.
Det enda verkligt stora problemet med strypt är om du ska trixxxa lite. Wheelies är ingen höjdare med strypt, men det går, tro mig.

Jag ska köra strypt i 1 år till. Går ganska snabbt faktiskt.

Du gör som du vill, :squid
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Vapor skrev:
Jag kör en Yamaha r6 -00 strypt. Det fungerar hur bra som helst. Den toppar 220 på mätaren och accelererar snabbare än de flesta bilar 0-100. Duger för mig i ett år till sen får jag köra obegränsad effekt.
Det enda verkligt stora problemet med strypt är om du ska trixxxa lite. Wheelies är ingen höjdare med strypt, men det går, tro mig.

Jag ska köra strypt i 1 år till. Går ganska snabbt faktiskt.

Du gör som du vill, :squid

Alltså du kan inte ha några 34 häst i din R6:a om den gör 220 Km/h !
En ZXR400 gör typ 220 orginal och den har 65 Hkr !
När jag ströp min gixxer 600 förra året så fick jag diagram från bromsbänken hos Yamaha center och där toppade den 170Km/h och det är ju utan fartvind !
Tror jag hade uppe min gixxer i 160 när jag körde hem från regbesikningen men provade inte så mycket utan tog bort strypningarna när jag kom hem :) :1pajas
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top