Vågar man ta strypnignen?

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Xj900 2001
Busgrabb skrev:
Alltså du kan inte ha några 34 häst i din R6:a om den gör 220 Km/h !
En ZXR400 gör typ 220 orginal och den har 65 Hkr !
När jag ströp min gixxer 600 förra året så fick jag diagram från bromsbänken hos Yamaha center och där toppade den 170Km/h och det är ju utan fartvind !
Tror jag hade uppe min gixxer i 160 när jag körde hem från regbesikningen men provade inte så mycket utan tog bort strypningarna när jag kom hem :) :1pajas

'
De enda rätta är nog att göra egna strypninngsbricker som har lite större hål en vad orginalen har, då är den ju "nästan" strypt :banana

Tackar för svar och upplysningar.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
eller välj en hoj som inte påverkas så negativt av att strypas.
I början av 90-talet fanns det en snubbe här ute som hade en ny 900 blade strypt till 50hk för att få billig försäkring. Den gick lika fort på de 4 högsta växlarna, sanslöst. Den strypningen satt dock inte så länge den var ju helt uppåt väggarna idiotisk, hojen gick knappt att köra. Och liknade dumheter finns ju nu.

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Silwer skrev:
eller välj en hoj som inte påverkas så negativt av att strypas.
I början av 90-talet fanns det en snubbe här ute som hade en ny 900 blade strypt till 50hk för att få billig försäkring. Den gick lika fort på de 4 högsta växlarna, sanslöst. Den strypningen satt dock inte så länge den var ju helt uppåt väggarna idiotisk, hojen gick knappt att köra. Och liknade dumheter finns ju nu.
Var inte alla dom första CBR 900 strypta till 50 hk av Honda själva?? just för att få ner dom i annan försäkringsklass.. så de skulle säljas fler??

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Om du nu verkligen måste rycka strypningen innan begränsningstiden upphör så skulle jag rekommendera att du iaf börjar med att köra hojen strypt. Då är det faktiskt mindre risk att begå misstag, du lär känna hojen, och så märker du dessutom hur ofta du blir stoppad av polisen. Om du inte kört hoj förut, kör minst en säsong strypt, så du får ordentlig koll på både hur hojen beter sig och hur andra trafikanter beter sig... man är i många situationer rätt osynlig på motorcykel.

Sedan om du ändå bestämmer dig för att ta bort strypningen säsong två, då kan det ju vara en idé att rosta av med strypningen i, och ta bort den först när du är helt avrostad och vägarna hunnit bli ordentligt sopade.

Bästa är ju att inte ta bort strypningen alls, men det verkar ju som det är få som kan hålla sig... speciellt med sporthoj - vilket är förståeligt eftersom de går så kasst utan effekt.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Busgrabb skrev:
Nu vet jag inte hur ligger till med alla bolag men jag vet att If har en regel som säger att om du saknar behörigheten/inte har rätt behörighet för motorcykeln så kostar det 1000 Kr extra i självrisk vid eventuell skada.
Så alltså gäller försäkringen :brynad

Hmm... det kan säker stämma! MEN då gäller det att den är reggad som fulleffektare också. Är den reggad som 25kw men går som fullefektare och är försäkrad med fulleffekt blir det problems... Då är det inte bara det att du kör utan rätt behörighet utan då är den även felreggad. Felreggat = olagligt = f-bolaget behöver inte pynta en spänn!

blev lite bökigt skrivet men ni fattar väl... god jul lr nåt!

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Suomalainen skrev:
Hmm... det kan säker stämma! MEN då gäller det att den är reggad som fulleffektare också. Är den reggad som 25kw men går som fullefektare och är försäkrad med fulleffekt blir det problems... Då är det inte bara det att du kör utan rätt behörighet utan då är den även felreggad. Felreggat = olagligt = f-bolaget behöver inte pynta en spänn!

blev lite bökigt skrivet men ni fattar väl... god jul lr nåt!

Stämmer bra det....
Men det är lungt för idag försäkrar ju alla bolag på orginaleffekten i allafall

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jag tror folk missar att sånt här blir det hårdare tag mot, det kommer inte dröja så länge innan första gnällinlägget kommer om att nån inte fått ut sina pengar.
Det har redan skett när det gäller skenförsäkringar.

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
AleX skrev:
har du försäkring på fulleffekt så varför inte...

några saker att tänka på...
har du otur o polisen kollar det så kanske du får lite problem..
har din prövo tid gått ut.. isåfall va väntar du på...´
MEN VIKTIGASTE AV ALLT
Kan du köra den dvs du har inte tagit kortet för en vecka sen o nu drar strypningen,, men har du vannan....inne så go 4 it

Vad spelar det för roll om har har försäkring på full effekt, han har ju inte körkort för full effekt, Han har ju bara mellankort 35HK!!!!!

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Darre skrev:
Vad spelar det för roll om har har försäkring på full effekt, han har ju inte körkort för full effekt, Han har ju bara mellankort 35HK!!!!!

Om du verkligen vill veta min anledning till mitt inlägg så.. :va

Jag e så otroligt förbannad på poliser myndigheter och försäkringsbolag så de e inte sant.
Anledning. Nr1 försökringsbolagen redovisar Feta vinster...
Nr2 fb köper dyra lägenheter till sina barn
Nr3 poliser finns där när de inte ska va där men när man verkligen behöver dem så.... och nu dum förklarar jag inte mig själv på något sätt utan de jag menar e att Jag har träffat för många poliser som "visar sin makt" på skit saker men när de händer något.. öhh de såg vi inte.. öhh..
Nr4 bestämmelser om körkort e så jä*la fel så de e inte sant.
Som exempel. du får köra eu moppe me 1 pers bak på men "eukortet"
den som har Lätt mc kort får inte sjussa på sin lätta mc som e byggd för de förren han e 18... men en 15 får göra de på eumoppe....

du får börja ö-köra när du e 16 till bil men till lätt mc har du ingen period till att ö-köra???
När du e 18 så kan du gå in o köpa en fete viper o bränna på
men du får inte köpa något liknande i mc väg.
På motorvägen 110...? alla kör över de, släpp motorvägen till högre hastighet när de e bra väglag eller varför inte fri hastiget?

när du e 20 får du tungt kort om du haft mellan kort i 2 år.. ???
dvs du behöver bara köra upp för mellan o senställa in mcn i garaget o vänta två år sen får du tungt kort
????

va det gäller fb så 18 sporthoj... 50000kr försäkrar bara full effekt??
men de som verkligen kör me strypningen i????

kolla istället när olyckan händer om den e strypt eller inte

Jag kan hålla me om att en som e 18 kan vara mer gasglad än en 30åring men bara för de ska man inte dömma på förhand.

angående 34hk?? halllååååååå
som tidigare nämnts 50-60 hade varit fan så mycket bättre.

Och sen om du ska ta tung direkt så måste mcn ha 750 cc och mer än 25kw
men en 600 får du inte köra upp me
men en stånka från 81 på 750cc går fint??????
vilken e "farligast"

Angående försäkringen så gäller den även om föraren inte har "körkort"
och även om man inte har körkortet för just den effekten så betalar du för fulleffekt.....

men de som att betala moms o skatt till staten lika trevligt de me....
lite mer valuta för pengarna så..

Oklarheter eller annat så pma.. kan fortsätta natten ut.. :hej

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
äh, du snackar............inte fanns det någar stånkor på 750cc 1981:))

Nä men visst är det bra att det fins en "inskolningsperiod" för att få köra mc, men med så sjuka begränsningar sitter ju alla o tjuvåker iaf och då är ju skyddet borta så att säga.
Det är ju en annna värld det här med mc-åkat nu för tiden, förr harvade folk på gamalt skräp, de ville köra hoj men hade inte råd med nåt annat. Nu är det bara nya vassa hojar som gäller, annars skäms folk för att visa sig på hoj.

Försäkringsbolagen har inskrivet att de slipper betala ut nåt alls om det finns oklarheter när det gäller sånt här eller fylla osv, tro inte att det är tvärsäkert att åka olagligt för att folk lyckats hittils.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Rätta mig om jag har fel men kostar s-fighter lika mycke som "kåphojen"

isåfall har ni en till punkt som e sjuk.. :p

har du aldrig sett en 750 stånka från 81.. nä nä.. jag frå väl göra en då :rofl

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
AleX skrev:
Rätta mig om jag har fel men kostar s-fighter lika mycke som "kåphojen"

isåfall har ni en till punkt som e sjuk.. :p

har du aldrig sett en 750 stånka från 81.. nä nä.. jag frå väl göra en då :rofl

jo de kostar lika mycket i försäkring.
Försäkringarna bygger bara rakt av på vikt effekt och årsmodell.
Sen att vissa hojar är nakna o andra har heltäckande kåpa är inget de bryr sig i.

Mingves

Guest
Busgrabb skrev:
Nu vet jag inte hur ligger till med alla bolag men jag vet att If har en regel som säger att om du saknar behörigheten/inte har rätt behörighet för motorcykeln så kostar det 1000 Kr extra i självrisk vid eventuell skada.
Så alltså gäller försäkringen :brynad

Men det förutsätter ju att hojen har rätt försäkring.......och det har den ju inte om den är på 70kw istället för 25.......

//Mats

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Lite konstigt är det dock att det fortfarande är 2 år mellan "mellan" och tung fastänn man haft lätt MC i 2 år innan man skaffade mellan... Prövotiden har man ju kört bort under de två första åren?

Är ni helt säker på att man inte får skjussa förns man är 18 på 125cc? Jag skjussade jämt under den två års period jag hade lätt MC, och aldrig har nån stoppat mig (jag är dessutom ganska liten (165cm/50kg)). Och inte bara ute i skogen utan lika mycke inne i staan/centrum.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
OlleR6 skrev:
Lite konstigt är det dock att det fortfarande är 2 år mellan "mellan" och tung fastänn man haft lätt MC i 2 år innan man skaffade mellan... Prövotiden har man ju kört bort under de två första åren?

Är ni helt säker på att man inte får skjussa förns man är 18 på 125cc? Jag skjussade jämt under den två års period jag hade lätt MC, och aldrig har nån stoppat mig (jag är dessutom ganska liten (165cm/50kg)). Och inte bara ute i skogen utan lika mycke inne i staan/centrum.

så säger lagen men sunt förnuft säger lätt mc körkort bättre koll o skyddsutrustning på båda ..

GSX-R Micke

ADHD member
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
GSX-R 1000 -03 TRE
ja týcker de e upp till var å en om man vill köra ostrypt... men när väl olyckan e framme så kanske man har tur... vem vet... :)

akora

http://www.roadragemc.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -97
Det går ju alltid att skruva tillbaka brickorna när/om du smällt....

:notme

Last edited:

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag hade en RF 600R som enligt handlaren var strypt som gjorde 220 på mätarn. Jag smällde med den hojen och det var ingen som kollade som den var strypt. Vissa bolag försäkrar på den strypta effekten, men om du har fulleffekt eller kör olovligt på annat sätt gäller bara trafikförsäkringen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln