vågar ni låna ut era hojar...

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Arctic#1 skrev:
Jag har en kompis som inte kan nogot om hojar (dvs han har kjørkort men INGEN erfarenhet sedan han tog kortet i 1988) och han tjatar om at få låna min halvforsakrade hoj. Men jag tanker så har at om han tar livet av sig får jag ju inget sjalv om han lovar ersatta eventuella skador.........dessutom tror han at han mastrar alla typer fordon som varsta rally mastaren..nej ska han kjøra hoj får han kjøpa en......

Är du seriös, om han tar livet av sig borde din hoj vara det sista som du ska bry dig om. Fan vad jag är glad att mina kompisar värderar mitt liv mer än en bit metall och plast och fan vad jag är glad att du inte är min kompis :kocko

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Nej, jag vill först ha en uppfattning om personens förmåga, aldrig i livet att jag skulle låna ut en sporthoj till någon som jag inte vet om den kan köra eller jag vet inte kan köra.
Dels är det fel mot den personen som kanske känner sig tvingad att vara häftig och testa och så är risken överhängande att man själv får sopa upp resterna efteråt.
Visst finns de som är som tror att de minsan kan för att de kört cross osv, men jag har inte helförsäkring så de kan tjata bäst de vill.

I yngre dagar lånade jag ut en del hojar och fick dem vurpade åt mig så jag vet vad folk kan ta sig till.
Vaektra skrev:
Lånar ut, inga problem, finns nog ingen som kör sämre än jag iallafall :D
Till vem som helst?, bered dig på att få laga och köpa kåpdelar och annat.

TukTuk skrev:
Fattar det inte... ok att han inte hittar bakbromsen och håller så hårt i styret att han inte vågar/kan frambromsa. Det kan väl hända en nybörjare(?). MEN vilket j*vla pucko krävs det inte för att inte kunna styra undan ett ensamt träd??

Jo, jag lånar ut mitt lilla åk... men bara till folk med kort. Har funkat hittills.
Du känner man inet till hur man kör är det lätt att folk drar på mer gas i stället för att släppa gasen osv, det blir fel i ren panik så att säga.

Last edited:

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Silwer skrev:
Du känner man inet till hur man kör är det lätt att folk drar på mer gas i stället för att släppa gasen osv, det blir fel i ren panik så att säga.

Jag har haft elever ett par somrar i rad nu. Första åkturen (om de är väldigt gröna) brukar jag säga till dom att fatta gashandtaget "underifrån" med handleden vinklad uppåt. Skulle de få panik när hojen åker iväg så blir det automatiskt att de släpper på gasen istället för att gasa mer som det kan bli om man håller normalt. :3freak
Verkar funka rätt bra, även om det är obekvämt. Hellre att de bara ramlar omkull i 3 km/h än kraschar in i något hårt i 70...

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Lånar ut till folk man känner och som själva kör sporthoj, annars får det vara, framförallt för de personernas egen skull, inte roligt att klota och få pröjsa / skada sig / dö

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
zopilote skrev:
Jag har haft elever ett par somrar i rad nu. Första åkturen (om de är väldigt gröna) brukar jag säga till dom att fatta gashandtaget "underifrån" med handleden vinklad uppåt. Skulle de få panik när hojen åker iväg så blir det automatiskt att de släpper på gasen istället för att gasa mer som det kan bli om man håller normalt. :3freak
Verkar funka rätt bra, även om det är obekvämt. Hellre att de bara ramlar omkull i 3 km/h än kraschar in i något hårt i 70...
tycker jag låter väldigt dumt. Hur bra kontroll kan man ha på hojen med armen vriden egentligen. :va Får väl ut och testa.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jag har nog bara lånat ut min hoj till Victor men han vet jag ju att han kör omkull hela tiden + att han är pank.

Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende