Vår! Mc+häst=samförstånd

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Men kom igen... Hojförarna i ditt klipp ÄR ju idioter, medans hästfolket i mitt klipp hytter och skriker åt varenda jävel. Även de som är nere i diket på motsatt sida och mer än halverat sin hastighet.

Och hälften av incidenterna i hästklippet hade inte uppstått om ryttarna inte skrikit och viftat med händer och spö. Att man hittar ett klipp med idioter betyder inte att alla är idioter. :D

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
:D

Vilket självmål. Eller tar du hästen till affären?

:såjaponken

Jag var lite spydig mot Busken förstår du.
Jag har ju lite att välja på för att ta mig till butiken. Det betyder inte att jag blir upprörd för att någon annan väljer ett annat sätt att ta sig dit. Alla måste inte göra som jag gör för att jag ska bli nöjd. :brynad

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
:såjaponken

Jag var lite spydig mot Busken förstår du.
Jag har ju lite att välja på för att ta mig till butiken. Det betyder inte att jag blir upprörd för att någon annan väljer ett annat sätt att ta sig dit. Alla måste inte göra som jag gör för att jag ska bli nöjd. :brynad

Jag har faktiskt tagit hästen till affären några vändor i livet. Och har en vän som en gång ridit in till stan för att lämna in deklarationsblanketten när bilen lagt av. :hihi

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tänkte såhär. Vi känner varandra, du och jag. Du fattar när jag skämtar. Tji fick jag. :3freak

Det här dividerandet om vem som har mest rätt till vägen är rätt tjatigt. Alla har rätt till vägen. Asfalt underlättar för bilen. Alla ska vi ta hänsyn till varandra. Springer det ungar vid sidan om vägen är det korkat att gasa och tuta bara för att visa att vägen inte är till för ungjävlar i första hand :4skrika :7peta

Var hittar ni alla skitförbannade ryttare? Jag har aldrig blivit utsatt för skrikande och hyttande nävar.
Jag har ändå en skramlig hoj och har lyckats skrämma ett par hästar :glömdet

Hade det varit förbjudet för andra än motorburet folk på väg så hade det varit förbjudet att framföra häst, cykel, barnvagn, hund eller annat löst skit på vägen. Det är det inte.

Vill man vara säker på att undvika häst bör man hålla sig på motorväg. Där får de icke vistas :fakta

Jag är ju en del av minoriteten. Jag hade gärna sluppit korsa vägen för att ta mig till finvägarna. Det hade jag sluppit om det inte varit asfalt över hälften av min mark. Varför ska jag ta att folk blir skitförbannade på mig för att jag har mage att gå från min mark på en sida vägen till min mark på andra sidan vägen?

Varför är det så svårt att dela med sig och ta hänsyn?
Återigen, var hittar ni folk som blir skitförbannade på er när ni kör om?

Jag har stött på ett par motorburna som burit sig illa åt när dom passerat när jag ridit, men det är inte en majoritet. Dom flesta visar hänsyn.

... ;) :hihi

Helt sant, och som jag redan påpekat har jag varken något emot hästar på vägen eller förståelse för de som kör som idioter i dylika siutationer. Det enda jag stör mig på är folk som tror att de äger vägen bara för att de råkar vistas på den, och visar sitt missnöje med andra brukare av vägen oavsett vilken hänsynsnivå som visas. Då blir det plötsligt relevant med vem som har "störst rätt", i det fall man kan samsas behövs det ju inte ens diskuteras :)

Cyklar, barnvagnar, gående och så vidare ska ju vistas på gång- och cykelbanor där möjligt, i annat fall i vägrenen eller vägkanten. Något liknande borde rimligen gälla hästar. Då är det lätt att undvika konflikt. Hade det promenerat folk mitt i gatan hade jag givetvis ifrågasatt deras beteende, precis som jag tycker att tävlingscyklister som övar i bredd på allmänna vägar beter sig korkat. Hästar tar ju lite mer plats än en cykel, och enligt vissa ryttare verkar det ju inte spela någon roll om man själv befinner sig i diket på andra sidan vägen. Man har ändå inte visat stor nog hänsyn.

Jag blir inte förbannad för att det vistas hästar på vägen, jag försöker tvärtom visa hänsyn och köra försiktigt förbi hästarna just för att förhoppningsvis undvika att skrämma hästen. Jag vill inte att en nervös hästjävel blir rädd och hoppar rakt ut framför mig, för det har jag ju fått förklarat för mig att det är mitt fel som fordonstrafikant oavsett vad. Något jag tycker är bra jävla korkat, för om jag kör som folk och hästen ändå hoppar ut framför min bil/hoj/whatever så kanske ryttaren borde haft mer vet än att ta ut en så nervöst lagd häst på fordonstrafikerade vägar över huvud taget. Strunt samma. Du får jättegärna färdas över dina marker till häst, det stör mig inte alls. Det enda jag blir förbannad på är folk som tror att de ensamma äger all rätt till vägarna just för att det är en häst de framför. Då sätter jag mig på tvären, då börjar jag ifrågasätta vad de egentligen har på vägen att göra från första början, då börjar jag tycka att "vägar är till för fordon" och då kan jag ta den debatten. Om hästföraren visar mig hänsyn och är nöjd med den hänsyn jag visar henne/honom, då behövs det ingen debatt. Då är alla sams och kompisar och kramas och myser och är glada :krama

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
... ;) :hihi

Helt sant, och som jag redan påpekat har jag varken något emot hästar på vägen eller förståelse för de som kör som idioter i dylika siutationer. Det enda jag stör mig på är folk som tror att de äger vägen bara för att de råkar vistas på den, och visar sitt missnöje med andra brukare av vägen oavsett vilken hänsynsnivå som visas. Då blir det plötsligt relevant med vem som har "störst rätt", i det fall man kan samsas behövs det ju inte ens diskuteras :)

Cyklar, barnvagnar, gående och så vidare ska ju vistas på gång- och cykelbanor där möjligt, i annat fall i vägrenen eller vägkanten. Något liknande borde rimligen gälla hästar. Då är det lätt att undvika konflikt. Hade det promenerat folk mitt i gatan hade jag givetvis ifrågasatt deras beteende, precis som jag tycker att tävlingscyklister som övar i bredd på allmänna vägar beter sig korkat. Hästar tar ju lite mer plats än en cykel, och enligt vissa ryttare verkar det ju inte spela någon roll om man själv befinner sig i diket på andra sidan vägen. Man har ändå inte visat stor nog hänsyn.

Jag blir inte förbannad för att det vistas hästar på vägen, jag försöker tvärtom visa hänsyn och köra försiktigt förbi hästarna just för att förhoppningsvis undvika att skrämma hästen. Jag vill inte att en nervös hästjävel blir rädd och hoppar rakt ut framför mig, för det har jag ju fått förklarat för mig att det är mitt fel som fordonstrafikant oavsett vad. Något jag tycker är bra jävla korkat, för om jag kör som folk och hästen ändå hoppar ut framför min bil/hoj/whatever så kanske ryttaren borde haft mer vet än att ta ut en så nervöst lagd häst på fordonstrafikerade vägar över huvud taget. Strunt samma. Du får jättegärna färdas över dina marker till häst, det stör mig inte alls. Det enda jag blir förbannad på är folk som tror att de ensamma äger all rätt till vägarna just för att det är en häst de framför. Då sätter jag mig på tvären, då börjar jag ifrågasätta vad de egentligen har på vägen att göra från första början, då börjar jag tycka att "vägar är till för fordon" och då kan jag ta den debatten. Om hästföraren visar mig hänsyn och är nöjd med den hänsyn jag visar henne/honom, då behövs det ingen debatt. Då är alla sams och kompisar och kramas och myser och är glada :krama

Inte kramas :4skrika :smasha:7peta:rofl

Fast ärligt, hur många skriker på dig och vevar med knytnävarna??

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Inte kramas :4skrika :smasha:7peta:rofl

Fast ärligt, hur många skriker på dig och vevar med knytnävarna??

:krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama

Häromdagen var jag ute och körde på lite kurviga vägar och fick framför mig syn på en häst som går vid sidan av vägen med två människor bredvid sig. Hästen är inte nere i diket direkt, men inte på asfalten heller. I grusstråket en decimeter ut från vägen liksom. Människorna går bredvid i kanten av vägen, en av dem har hästen i snöre. Jag är medveten om att min hoj bullrar, det är ju ändå en HD. Därför saktade jag ner i god tid, la mig hela vägen över i mötande filen, drog in kopplingen och rullade förbi hästen i vad jag upplevde som tillräckligt låg hastighet (30-40 kanske, med gott om plats mellan oss) på tomgång. När jag är i princip jämsides med hästen ser jag hur han börjar studsa oroligt, när jag passerar ser jag i backspegeln hur han i princip hoppar fram och tillbaka över vägen. Människan som håller hästen i snöret kämpar febrilt för att få kontroll på hästen, den andra plockar upp en sten eller något ur vägrenen som hon sular mot mig och skriker (antar jag) och gestikulerar. Då undrade jag vad mer de ville att jag skulle ha gjort för att de skulle ha blivit nöjda :)

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
:krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama :krama

Häromdagen var jag ute och körde på lite kurviga vägar och fick framför mig syn på en häst som går vid sidan av vägen med två människor bredvid sig. Hästen är inte nere i diket direkt, men inte på asfalten heller. I grusstråket en decimeter ut från vägen liksom. Människorna går bredvid i kanten av vägen, en av dem har hästen i snöre. Jag är medveten om att min hoj bullrar, det är ju ändå en HD. Därför saktade jag ner i god tid, la mig hela vägen över i mötande filen, drog in kopplingen och rullade förbi hästen i vad jag upplevde som tillräckligt låg hastighet (30-40 kanske, med gott om plats mellan oss) på tomgång. När jag är i princip jämsides med hästen ser jag hur han börjar studsa oroligt, när jag passerar ser jag i backspegeln hur han i princip hoppar fram och tillbaka över vägen. Människan som håller hästen i snöret kämpar febrilt för att få kontroll på hästen, den andra plockar upp en sten eller något ur vägrenen som hon sular mot mig och skriker (antar jag) och gestikulerar. Då undrade jag vad mer de ville att jag skulle ha gjort för att de skulle ha blivit nöjda :)

:rofl:rofl:rofl

Stanna nästa gång och fråga. Skulle vara intressant att höra svaret. :D

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Cyklar, barnvagnar, gående och så vidare ska ju vistas på gång- och cykelbanor där möjligt, i annat fall i vägrenen eller vägkanten. Något liknande borde rimligen gälla hästar.

Nej, hästar får inte vistas på gång- eller cykelvägar. De hänvisas till vägen. Vägren där det finns.

Nu är det ju dock inte alla som bor så över huvud taget, vissa av oss är ju så långt ute på landet att det som existerar är smala landsvägar och grusvägar, så det finns inte alltid så många val. ;) Dock tror jag ju att de flesta föredrar att stöta på hästar, som åtminstone går att köra om, än att hamna bakom en traktor med ett stinkande och läckande gödselsläp... :crash

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nej, hästar får inte vistas på gång- eller cykelvägar. De hänvisas till vägen. Vägren där det finns.

Nu är det ju dock inte alla som bor så över huvud taget, vissa av oss är ju så långt ute på landet att det som existerar är smala landsvägar och grusvägar, så det finns inte alltid så många val. ;) Dock tror jag ju att de flesta föredrar att stöta på hästar, som åtminstone går att köra om, än att hamna bakom en traktor med ett stinkande och läckande gödselsläp... :crash

Nu menade jag motsvarande för hästar, dvs att de antingen borde vistas på häststråk eller, om de måste vara på vägen, vägkanten/vägrenen :)

Som sagt, jag ifrågasätter inte att det vistas hästar på vägarna. Jag förstår att man behöver rida på vägarna om man vill ta sig någonstans ;) Det jag ifrågasätter är vissa ryttares attityd till att det vistas bilar också på dessa vägar, något som verkar komma som en överraskning för vissa... Jag kör inte bil på häststråk, och hade jag gjort det hade jag antagligen inte bemötts med respekt och hänsyn. Så när jag föregår med gott exempel och visar respekt och hänsyn gentemot ryttare på "bilvägarna", då vill jag helst inte bli bemött med flygande stenar :hihi

- - - Updated - - -

Du har väl ben o gå med. Du måste ju inte köra ifatt

Spillt på internet.

Hästar springer snabbare än jag, jag skulle aldrig hinna ikapp :hihi

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Nu menade jag motsvarande för hästar, dvs att de antingen borde vistas på häststråk eller, om de måste vara på vägen, vägkanten/vägrenen :)

Som sagt, jag ifrågasätter inte att det vistas hästar på vägarna. Jag förstår att man behöver rida på vägarna om man vill ta sig någonstans ;) Det jag ifrågasätter är vissa ryttares attityd till att det vistas bilar också på dessa vägar, något som verkar komma som en överraskning för vissa... Jag kör inte bil på häststråk, och hade jag gjort det hade jag antagligen inte bemötts med respekt och hänsyn. Så när jag föregår med gott exempel och visar respekt och hänsyn gentemot ryttare på "bilvägarna", då vill jag helst inte bli bemött med flygande stenar :hihi

- - - Updated - - -

Hästar springer snabbare än jag, jag skulle aldrig hinna ikapp :hihi
Det är oerhört sällsynt med leder där hästar är välkomna. Det är överhuvudtaget få ställen hästar är välkomna.

Du sa ju dom ledde hEsten!!

Spillt på internet.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det är oerhört sällsynt med leder där hästar är välkomna. Det är överhuvudtaget få ställen hästar är välkomna.

Du sa ju dom ledde hEsten!!

Spillt på internet.

Jaså? Tycker mig ha sett gott om skylter för specifika hästleder i krokarna av där jag bor... Men det slog mig nu att det är nog flyinge med omnejd, där är det nog fan fler hästar än folk som bor :D

Ja jo, just i detta fallet hade jag nog hunnit ;) Här var det väl mer frågan om hur hestflickorna skulle reagera om de kastar sten efter en förbikörande biker och han sen stannar, kliver av och kommer kutande mot dem... Det hade nog inte blivit en vidare konstruktiv diskussion... :gnissla

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Jaså? Tycker mig ha sett gott om skylter för specifika hästleder i krokarna av där jag bor... Men det slog mig nu att det är nog flyinge med omnejd, där är det nog fan fler hästar än folk som bor :D

Ja jo, just i detta fallet hade jag nog hunnit ;) Här var det väl mer frågan om hur hestflickorna skulle reagera om de kastar sten efter en förbikörande biker och han sen stannar, kliver av och kommer kutande mot dem... Det hade nog inte blivit en vidare konstruktiv diskussion... :gnissla
Det har nog med ridgymnasium att göra. Kring Flyinge satsar man nog en del.

Du får väl plocka av hjälmen o klistra på leendet

Spillt på internet.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det har nog med ridgymnasium att göra. Kring Flyinge satsar man nog en del.

Du får väl plocka av hjälmen o klistra på leendet

Spillt på internet.

Jag hade precis blivit kastad sten på, efter att ha agerat på vad jag trodde var ett alldeles föredömligt sätt. Det hade fan behövts 2k-epoxi för att det leendet skulle fastna... :gnissla

Haunted

U'll never catch me alive!
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
Gixxer1000
Hästfolket är ett "speciellt" folk det. Hua! *erfarenhetsomchaufförpålandetsmiley*

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Låt mig då bjuda på 10 minuter av hänsyn, hejande, skrattande, tackande och "You're welcome" som kontrast.

Småvägar och greenlaning - varför skulle inte samma beteende funka här?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Undras varför inte hästar själva insett att det bara är puckat och bara skadar dels dem själva, den som matar dem, och även andra att de får panikpsyk av bilar och motorcyklar. De har ju ändå funnits i vaddå? 120-130år? Hur många hästgenerationer är inte det? 10? Ungefär som hjortdjur som fortfarande står i vägrenen i 30min för att mitt i allt kuta ut full makaron en halv decimeter framför bilen...

Darwin kan inte göra något rätt! :dummer

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S