Vår! Mc+häst=samförstånd

Pam33

1.41 på Knutstorp
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Honda CBR Fireblade 929 -01*såld* Honda CBR 600 -97
Verkligen deja vu. Samma människor som presenterar samma argument ett år senare. Och precis samma slutsatser:

1. De flesta hestar är fyra hundra kilo kött som kontrolleras av en labil och flyktbenägen ärta till hjärna, fullt jämförbara med en Turbo-Hayabusa med avklippta bromsslangar, rostiga styrlager och en kärvande gasvajer som kan hänga sig vilken sekund som helst.

2. Ändå envisas ett stort antal ryttare med att ta ut dessa på landsvägar och väl där framförs önskemål såväl som krav på att alla andra trafikanter ska anpassa sin körning så att gasen på hesten inte hänger sig.

3. De allra flesta motorcyklister lyssnar på dessa önskemål / krav och saktar ner, håller åt sidan, stannar, öppnar visir och allt möjligt. Kanske för att de inte vill ha fyrahundra kilo hest på frontkåpan. Kanske för att de hoppas på ligg. Kanske för att de bara är genuint snälla motorcyklister som är villiga att kompensera för ryttarens säkert fullt lagliga men knappast väl genomtänkta val av färdväg.

Hestar...Kan vi inte diskutera sådana man har i motorn istället för de man har i lasagne...?
Det är inte så att du kanske är i fel tråd? .....

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Utmärkt exempel på hur dåliga fordon hästar är.

http://imgur.com/gallery/xNk16

Tror den är länkad tidigare i tråden.
Oavsett hur många gånger jag ser den så skrattar jag mig harmynt, ett underbart exempel på att hEstar är helt jävla opålitliga och det är inget annat än idioti att dra ut fanskapen i trafiken.

Ja Guuud vilka dåliga fordon hästar är.

Ingen som ser att tjejen rider på fel sida vägen?

Ingen som ser på bildsekvensen att Googlebilen fortsätter mosa på framåt trots att tjejen har grymma problem med sin ponny? Det ser faktiskt ut som bilen driver hästen framför sig, och minskar avståndet till hästen som försöker fly faran.

Hyggligt? Inte speciellt.
"Google. Don't be evil."

Detta är en Googlebil:

google.se_zpsczcaftce.jpg

Det finns andra varianter på temat, men gemensamt är att dom alla har ett torn på taket som även en trafikvan häst har svårt att relatera till.

Så vem var mest fel på det egentligen? Tjejen på sin hemmaplan, men som inte ens vet vilken sida vägen man framför en häst på?

googlecar_zpsmlncxai5.jpg

...eller föraren av Googles kamerabil som försöker hitta "Street views" ute på totala landet och inte har vett att stanna när tjejen får sig sitt livs resa?

Well well - för egen del har jag inga problem med hästar eller hästfolk.
Det finns idioter där, som på alla andra håll.
Däremot anser jag att vi har mycket större och värre utmaningar - både som enskilda trafikanter och som trafikantgrupp.
Att slåss politiskt mot hästar på vägarna är en väderkvarnsstrid vi aldrig kan vinna, och att försöka jävlas med hästfolk i trafiken för att man "tycker" saker och ting är grymt ovärdigt och sätter oss som grupp i en position där vi skapar ovänner vi verkligen inte behöver.

Jag tycker många här inne spiller krut på fel sak, men visst - är det viktigare för er att slåss mot hästar än att bevara motorcyklar så vassego.

Pam33

1.41 på Knutstorp
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Jag otycker om hästar och förstår mig inte på dom, grevinnan har tyvärr sett till att vi äger 2 st.
Vad jag lärt mig är att allt ansvar ligger på mig så av ren självbevarelsedrift, min tyvärr obotliga kärlek till djur i allmänhet och rent hyffs i särskildhet så är tändningen oftast avstängd vid möten med hästar.

Jag tror det var i snabb grupp SVT 2014 som jag var RL för där hela gruppen samlade ihop en förrymd hästflock på vägarna på österlen och ledde in dom till sin hage igen, mitt hästkarmakonto ligger nog på plus.
:krama

Pam33

1.41 på Knutstorp
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
"Samförstånd" efterlyser TS.
Svårt ord.

...speciellt om man som prepubertala glin låser in på på "bajs" och fascineras av de 30 ord som verkligen skiljer Danska från Svenska:
"Hö hö hö - väska heter 'taske' på Danska - hö, hö, hö

Lätt att missa de 30.000 likheterna då.

För, ridning på häst och motorcykel har så ohyggligt mycket gemensamt.
Det är två sidor av samma mynt - och allegorin blir extra träffande eftersom det suger massa stålars ur sin utövare...
Det är en kill- och en tjejsida på myntet - men det är verkligen samma mynt, tro inget annat.

Jag har mer än 30 års erfarenhet på häst.
Historien är samma som för många andra - jag träffade en hästtjej och blev hopplöst förälskad.
I henne, så klart - men lika mycket hennes ohyggliga arbetskapacitet, ansvarstagande, målmedvetenhet, vilja att ge upp nästan allt för en enda sak.
Mötet var så fascinerande att jag pausade min egen MC-karriär och växlade över till häst istället.
Har tävlat själv i hoppning, dressyr och fälttävlan. Bara låga klasser förvisso, och sannerligen ingen stilryttare - men när jag ser Jan Tops rida så behöver jag inte skämmas över hur jag själv ser ut.
...ja, eller också är det just då man borde skämmas, kanske. :rodnar

Hur som helst - jag har sett hästnäringen och -intresset från insidan, ups and downs och det är väldigt lite som skiljer hästeriet från motorcyklandet.

Ja, det finns idioter bland hästfolk.
Jag upplever att andelen människor man kan klistra bokstavs-, borderline-, psykopat- och andra populära diagnoser på är något högre bland hästfolk än i övriga samhället.
Andelen råkar faktiskt stämma ganska bra överens med den jag upplever att jag ser hos motorcykelfolk... :whip

Jag har snappat upp en del andra grejer här i tråden som verkar skapa irritation:

Ja, hästar bajsar.
Det finns inget krav på ryttaren på att man skall ta bort efter sig, men åtskilliga gör det ändå.
Det vanligaste är i så fall att man "kör efter" med en fyrhjuling när man kommit tillbaka till stallet. Detta gör att man ibland ser "bajs utan häst" på vägen, men kanske är det fixat innan dagen är slut. Det är ovanligt att någon sitter av för att fösa undan en hög från vägen direkt: eftersom det innebär en förhöjd trafikrisk med avsittning - häst för hand - uppsittning.
...och somliga skiter i det. Trist, men så är det. Andelen ryttare som struntar i att göra rent efter hästen bedömer jag vara färre än andelen motorcyklister som sabbar för sina egna genom att köra med onödigt bullriga hojar.

Ja, hästar kan snabbt förstöra stigar och skogsbilvägar om man genom oförstånd eller ointresse rider där under tjällossning eller efter kraftiga regn.
Jag bedömer att fler ryttare än motorcyklister skapar friktion med markägare på det viset.
Men, med häst är skadan nästan alltid "lokal". Det är enkelt för drabbad skogsbonde att ta kontakt med ett av de 3 eller 5 stall i närheten som kan tänkas vara startpunkten för dumheterna och kommunicera med dem.

Jaga fiddyfånar är inte lika enkelt...

Där har vi också anledningen till att det inte bara är att "rida i skogen" längre.
Dagens industrialiserade skogsbruk tar stryk av hästhovar på lösen i skogen, och även på gamla stigar så skadar häst trädrötterna mer än vad endurohjul gör.

En annan sak som försvårar ridning i terräng eller urgamla stigar är gammalt metallskrot som körts ut eller stängselrester som tillåts ligga kvar. Döden för en häst. Verkligen döden - jag har själv tvingats köra häst till slakt efter sultramp, penetration av vasst föremål, 6 månaders konvalescens och +30,000 i veterinärkostnader.

Hästar skall heller inte framföras i diket - eftersom dom trampar sönder det och därigenom irriterar väghållaren, riskerar sina egna ben och dessutom trampa av sina egna skor.

Den som retar sig på att en häst inte går allra längst ute på vägkanten vid möte kan mycket väl ha mött en anvarstagande ryttare som vet att dikeskanten är så mjuk att man förstör den om man rider där.

Flera anser sig ha sett sura ryttare.
Det kan faktiskt handla om något så enkelt som koncentration.
Sitter du på en het häst så krävs det mycket för att hålla om och styra upp en häst, och det annalkande mötet med en motorcykel stör kommunikationen med hästen. Man måste med vissa individer vara helskärpt för att få saker och ting i mål, och då är det svårt att komma ihåg att le också.

Samtidigt går det inte att förneka att somliga ryttare har dåliga erfarenheter av motorcykelmöten.
På antingen jävelskap eller av oförstånd så slår somliga på direkt efter mötet med hästen.
Utan att veta det så ställer man till ett helvete för tjejen på hästen. Det som man själv anser "gick bra" blev i själva verket en mardröm för häst och ryttare, och gör nästa möte med en motorcykel oändligt mycket svårare, samt farligare - för alla parter.

Samförstånd.
Så enkelt är det. Att inte försöka göra det värre för andra, utan istället anstränga sig att underlätta.
Det är så lite vi behöver göra, det uppskattas så mycket - och vi tjänar på det, det är jag övertygad om.

Jag har mer att skriva i ämnet, men frågan är om ni orkar läsa?

Jag saknar ord... så skönt när nån förstår poängen med mina små, vänliga "hintar" här på SH varje vår... SAMFÖRSTÅND o RESPEKT för varandra, inte en tävling i vem som har rätt att vara här eller där. Så enkelt. Egentligen.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hur många av er har varit inblandade i olyckor med häst? :va
Händer det ofta? :näsblod

Två till fyra ggr årligen, lättare skador som revbenssprickor och lårkakor men mest spräckt coolness factor :D
Men enbart singelolyckor tillsammans med olika hestar (dvs fritt fall från nämnda odjur) :yoparty
Hestarna kan vara lite osäkra i början när det introduceras nya grejer, ljud, publik, miljöer etc. :gnissla oftast hanterbart förvisso :D

Men att de skiter när det minst passar sig skiter de fullständigt i :hihi och även om ryttaren tycker att högen ligger fel så kan det vara svårt att ta sig upp i sadeln om kusen har en schysst mankhöjd och ryttaren är kort, pall/sten/stubbe/stege brukar tyvärr inte finnas tills hands ute på vägarna :huvet

Kör man på bystan så får man räkna med att det finns naturliga inslag i vägmiljön :7peta tyvärr
Gubbe med keps/hatt är ett värre fenomen än en skithög :fyllisar

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
I stan skiter polishästarna alltid mitt på vägen vilket är lite konstigt när många andra djurägare har en skyldighet i att plocka upp skiten efter sina djur.Hästen är ju för övrigt ett flyktdjur och har inte bland övrig trafik att göra mer än de korta stunder det krävs för att korsa allmän väg mm för att undvika onödig stress hos dessa djur.De som nu ägnar sig åt att rida i vägrenen eller en bit in på vägen trots övrig motortrafik har förmodligen en del att lära både om trafik samt om djuret häst de sitter på.Men jag misstänker att det många gånger handlar om ett sätt att synas att man sitter på en häst.Vad är annars syftet med att vistas på just detta vägparti under en längre sträcka. :va

Man häpnar över vilken okunskap det finns här inne.

En gång i världen - men dock efter den allmänna motoriseringen, ansågs det höra till "god bildning" att kunna rida.
Nog borde det höra till allmänbildning idag hur man skall föra sig kring häst?

Nej, man rider inte på vägar för att "synas".
Hästmänniskor avskyr varje minut på trafikerade vägar. Dels för risken att råka ut för någon hänsynslös bilist, och dels för att det är tröööökit.

Man är på väg någonstans.
Till ridhus, till ridbana, till lämpliga slingor i skogen att rida "riktigt" på.
Rida väg för en ryttare är lika meningslöst som att köra transportsträcka för en enduroförare - eller för att ta en liknelse som verkar vara aavvsskkyydd här inne: att tvingas köra Autobahn med sporthoj... :hej

Faktum är att fler hästar borde skrittas och travas mer på hårda underlag.
Det stärker hovar, senor, skelett samt ligament och är idag en brist i många hästars liv.
Att bara lufsa runt i mjukt textilfluff upp till kotorna dag ut och dag in är INTE rätt sätt att bygga häst.

Sedan har vi Distansritt - en VM-gren där man tillryggalägger upp till 16 mil på en dag, och det finns även flerdagarstävlingar i distans.
Självklart så använder man det allmänna vägnätet för dessa tävlingar, självklart så anstränger man sig att dra sträckorna så dom blir så lämpliga som möjligt för deltagare, publik, servicefordon, arrangör och annan trafik.
...precis som cykellopp, maratonlöpning, orientering eller vilka stora idrottsarrangemang som helst.

Jag undrar: blir inte livet väldigt trist, grått och långsamt när man har en så snäv horisont och inte för sitt liv vill sätta sig in i andras syn på saker och ting?

Jag rider och föder upp hästar, jag kör motorcykel både i skogen och på landsväg, samt tävlar i LD-rally dessutom, jag seglar och kör vattenskoter med samma glada min.
Inga konflikter. Jag gör det jag tycker är kul, men att sitta på MC och irritera mig på att andra har kul på ett annat sätt - jag har svårt att få ihop det.

En sak skall jag ge dig rätt i, Ankan: det finns en del ryttare som behöver lära sig mer om häst.
Mestadels medelålders som redan är "fullärda" på alla möjliga vis - men att jävlas med dem brantar inte upp deras inlärningskurva direkt...

Last edited:

Pam33

1.41 på Knutstorp
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Det är INGEN (vettig) ryttare som tar ut sin häst på 90-väg, motortrafikled eller motorväg! :dummer De vägar vi rider på är högst 70 km/h (MYCKET korta sträckor läs ta sig från en ridstig till en annan alt korsa vägen) ... i samhälle 30-50 km/h...
Finns det nån (vettig) anledning för mc-åkare att "bomba" dessa vägar? Inte bara hästar som kan tänkas befinna sig där utan din syster med sina kompisar, dina föräldrar med familjens hund, grannen med sin nyfödda bebis i vagnen. Det är ju dessa vägar jag pratar om. Inte vägar avsedda för högre hastighet. Ingen av ovannämnda vistas där.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Det är INGEN (vettig) ryttare som tar ut sin häst på 90-väg, motortrafikled eller motorväg! :dummer De vägar vi rider på är högst 70 km/h (MYCKET korta sträckor läs ta sig från en ridstig till en annan alt korsa vägen) ... i samhälle 30-50 km/h...
Finns det nån (vettig) anledning för mc-åkare att "bomba" dessa vägar? Inte bara hästar som kan tänkas befinna sig där utan din syster med sina kompisar, dina föräldrar med familjens hund, grannen med sin nyfödda bebis i vagnen. Det är ju dessa vägar jag pratar om. Inte vägar avsedda för högre hastighet. Ingen av ovannämnda vistas där.

Det handlar väl inte om att inte bomba på dessa sträckor utan att hesten kan få spratt oavsett hur man framför sitt fordon.
Hestmänniskors attityd till övriga vägtraffikanter är under all kritik och det enda de kan hänvisa till är antika lagar som tillåter hästar att vistas ute i trafiken.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hur går det, blir det någon lösning den här gången?

Japp, efter mycket skitsnack utan att begripa ett skvatt så blev det häst i skogen, mc på bana och kvar på vägen skithögar, ekologiska på marken och övriga i sadel (både på häst och hoj) :arsele:D:D:D

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Hur går det, blir det någon lösning den här gången?
Kan inte svara för alla andra men vi kör lite beteende-terapi med våra häst för att vänja henne med motorcyklar.

uploadfromtaptalk1461327201015.jpg

Efter en resa på 45 mil så har hon accepterat hojen som ny flockledare.

Edit: den observanta ser att vi får henne att förknippa mc med mat. Hästar gillar mat, alltså kommer hon att gilla motorcyklar.

Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Jag tycker det är rätt roligt att det finns en hest-tråd på sporthojs ryska systersida också www.спортивныймотоцикл.com. Där skriver de så här om hestar.

Лошадь (лат. Equus caballus) — вид непарнокопытных млекопитающих, одомашненный и широко использующийся человеком вплоть до настоящего времени. Лошади (Equus) в широком смысле слова — единственный ныне живущий род семейства лошадиных, или однокопытных (Equidae s. Solidungula), отряда непарнокопытных (Perissodactyla). Как показывает второе название семейства, наиболее характерную особенность его составляют ноги, имеющие только один вполне развитый и одетый копытом палец. Череп вытянут и отличается относительно длинной лицевой частью.
Благодаря многочисленным находкам ископаемых история ее эволюции в наибольшей степени подтверждена документально и может быть восстановлена вплоть до эоцена, периода кайнозойской эры, протекавшего 58 миллионов лет назад.
Долгое время лошади были в числе экономически наиболее важных для человека домашних животных, однако их важность упала в связи с развитием механизации. Самец лошади называется жеребцом. Самка — кобылой. Кастрированный жеребец называется мерином. Детёныш лошади — жеребёнком.
Наука, изучающая лошадей, называется иппологией.

För er som inte kan ryska..........Ni kan vara glada ändå !

Man fattar ungefär lika mycket (eller lite) av texten även om man översätter den till svenska.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Den nervösare/trafikovana hästen på innern och en lugnare mer trafikvan häst på yttern som en barriär. Mindre risk för att den ovana hästen ska bli rädd då än om de går på rad.
Mer hänsyn till medtrafikanter att låta den ovana hästen gå snett utanför i rumpan på framförvarande med mer trafikvana, blir smalare så.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hest-ar är endå ganska snela.
...om man jämför.

Hade en nästan exakt såndär dröm en natt, bara att jag körde sporthoj dådå. Höll på rätt länge vill jag minnas och stångade sönder min fina hoj. Och getherden bara flinade och gick ej att resonera med.

Minns att jag fick psykbryt till slut och började stånga getjäveln tillbaks, men inte ens i min egna fiktiva värld gick det vidare bra. :dummer

Fruktansvärt frustrerad blev jag åtminstone, där jag låg och sov. :gnissla

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Raka rör och fullt spett är en motorcyklists enda försvar. Hästbruttorna kan aldrig tillåtas hinna ifatt en, då blir det bara pusskalas och kladd och senare utförsäljning av alla farliga hojar till förmån för nån eländig paddock eller vad det nu kallas då du sitter fast i äktenskapets band efter allt pusskalas med hest-tjäj. Jag var tvungen att skaffa en tjej som gillar bensin och är aggressiv mot andra tjäjer som kommer för nära, nu ligger lugnet över landet och jag kan brööpa förbi både hästar och ryttarinnor utan skräck och oro.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...