Vår! Mc+häst=samförstånd

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det är lika självklart som med all annan skit. Man sitter av sin häst och tar bort skiten från gång/vägbana.
Många gör det. Vissa gör det inte.

Kan iaf intyga att 2 st ridande poliser utanför huvudingången på liseberg sommartid (mycket folk) INTE bryr sig ett skit om att plocka upp bajs från deras hästar. Fick ligga kvar feta blaffor mitt i kön.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Kan iaf intyga att 2 st ridande poliser utanför huvudingången på liseberg sommartid (mycket folk) INTE bryr sig ett skit om att plocka upp bajs från deras hästar. Fick ligga kvar feta blaffor mitt i kön.
Läst nånstans att hästar klassas som fordon och därför behöver man inte plocka efter dem.

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Kolla vad hästförarna själva tycker, dom är ju inte överens dom heller.
http://www.bukefalos.com/threads/hastbajs-pa-vagen.697329/

Nej...?
Det finns töntar, idioter och provokatörer bland hästfolk. Också.
Surprice!

Det finns ingen lag på att man skall plocka upp.
En seriös ryttare gör det ändå. På utsatta ställen. På platser man kan tänka sig att det skapar irritation.
Direkt - om det kan ske utan risk för människa, häst eller trafik.
Senare - om man menar allvar med sitt ridande.

Jag antar att vi motorcyklister är angelägna att bli bemötta på individnivå och inte vill ta generell skit för vad en liten klick vettvillingar håller på med utanför dagis?

Bara att bju' igen i så fall, och förära andra samma behandling.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Gäller egentligen inte samma sak en ganska avsevärd andel av motorcyklisterna? Om jag talar för mig själv, så har hojen inte den minsta funktion förutom rent rekreationell... För nyttotransporter använder jag i princip alltid bilen eller cykel, motorcykeln är ett rent nöjesfordon och borde således inte heller få ta plats på det allmänna vägnätet (där jag oftast helst inte befinner mig iallafall nu för tiden, då det blir färre och färre "roliga" asfaltsvägar kvar.)

Det där får du stå för helt enkelt.
Hur många tvåhjulingar används inte utöver nöjeskörning?
Antagligen ganska många eftersom parkeringarna alltid är fulla i stan sommartid.

Jag kan garantera dig att tvåhjulingar används mer utöver nöjeskörning jämte en hEst. HEsten fyllar NOLL funktion idag förutom att tillfredsställa ägaren.

Men om det nu vore som du säger, då kan vi lika gärna ge efter för p-avgifterna i stan för "vi kör bara tvåhjulingar för nöjes skull".

Last edited:

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det där får du stå för helt enkelt.
Hur många tvåhjulingar används inte utöver nöjeskörning?
Antagligen ganska många eftersom parkeringarna alltid är fulla i stan sommartid.

Jag kan garantera dig att tvåhjulingar används mer utöver nöjeskörning jämte en hEst. HEsten fyllar NOLL funktion idag förutom att tillfredsställa ägaren.

Men om det nu vore som du säger, då kan vi lika gärna ge efter för p-avgifterna i stan för "vi kör bara tvåhjulingar för nöjes skull".

Detta är ju dom argument som används emot oss idag.
Ser du inte det?
Att man nu vill ta bort incitamentet för storstadspendling är ju bara ytterligare en spik i kistan.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag otycker om hästar och förstår mig inte på dom, grevinnan har tyvärr sett till att vi äger 2 st.
Vad jag lärt mig är att allt ansvar ligger på mig så av ren självbevarelsedrift, min tyvärr obotliga kärlek till djur i allmänhet och rent hyffs i särskildhet så är tändningen oftast avstängd vid möten med hästar.

Jag tror det var i snabb grupp SVT 2014 som jag var RL för där hela gruppen samlade ihop en förrymd hästflock på vägarna på österlen och ledde in dom till sin hage igen, mitt hästkarmakonto ligger nog på plus.

Last edited:

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Nej...?
Det finns töntar, idioter och provokatörer bland hästfolk. Också.
Surprice!

Det finns ingen lag på att man skall plocka upp.
En seriös ryttare gör det ändå. På utsatta ställen. På platser man kan tänka sig att det skapar irritation.
Direkt - om det kan ske utan risk för människa, häst eller trafik.
Senare - om man menar allvar med sitt ridande.

Jag antar att vi motorcyklister är angelägna att bli bemötta på individnivå och inte vill ta generell skit för vad en liten klick vettvillingar håller på med utanför dagis?

Bara att bju' igen i så fall, och förära andra samma behandling.

Det finns garanterat okunskap också. Tänker du inte på tvåhjuliga fordon och vad en skithög på vägen kan ställa till med för såna så kanske man inte riktigt ser vitsen med att själv kliva ut på en landsväg för att flytta på högen om det enda scenariot man ser är att bilar och traktorer kan riskera att få lite hästskit på däcken.

Det finns såklart idioter också, folk som saknar omdöme eller skiter i andra, men jag vill i alla fall tro att de flesta "idiotiska" handlingar, oavsett om det handlar om hästägare som lämnar skit på vägen eller bil-/mc-förare som passerar hästekipage i hög hastighet, sker mot bättre vetande, man har helt enkelt inte koll på vilka risker det medför.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det finns garanterat okunskap också. Tänker du inte på tvåhjuliga fordon och vad en skithög på vägen kan ställa till med för såna så kanske man inte riktigt ser vitsen med att själv kliva ut på en landsväg för att flytta på högen om det enda scenariot man ser är att bilar och traktorer kan riskera att få lite hästskit på däcken.

Det finns såklart idioter också, folk som saknar omdöme eller skiter i andra, men jag vill i alla fall tro att de flesta "idiotiska" handlingar, oavsett om det handlar om hästägare som lämnar skit på vägen eller bil-/mc-förare som passerar hästekipage i hög hastighet, sker mot bättre vetande, man har helt enkelt inte koll på vilka risker det medför.

Okunskap eller utan vilja att förstå andra...

I dagens DN kan man läsa om detta med hänsyn. Inte samma sadel men dock...

http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-lat-cyklisterna-lasa-ribbing/

Jag slår inte alltid av när jag närmar mig en hEst. Det beror på hEsten, men framför allt, på ryttaren hur jag gör. En nervös ryttare kan orsaka stor skada men skuldbelägger naturligtvis mig istället.

Nu har jag bara kört hoj i 35 år så jag har ännu inte skrämt en hEst än. Däremot har några kvinnliga ryttare haft problem. Inte många men de har blivit lite rejält störda när jag visat att det inte är djuren som har problem! :D

Men, som sagt, hänsyn är inte svenskens starkaste gren! :krama

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Påtal om bajs, tycker de e kul att alla e på hundägare o plocka upp efter sig...

Kanske borde införa liknande med dessa kreatur :tummenupp
Är både hund och hästägare, några paralleller mellan en växt och en köttätare ser jag inte, lite regn så har växtätarens runnit ner i diket men hundskiten är kvar året efter.

Kan inte komma på ett enda tillfälle då skit varit ett problem oavsett djurtyp, men jag kör å andra sidan bara 1000 mil/år med hojen och inte lika frekvent som andra.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är intressant att just hojåkare har så svårt att visa hänsyn, samma hojåkare som skriker sig blåa över att ingen annan visar hänsyn mot dom :va

ALLA som får en anledning att ogilla oss hojåkare bidrar till sånt vi inte vill ha, regplåt fram, ägaransvar, effektbegränsningar osv.

Jag slår självklart alltid av och har god marginal i sidled när jag passerar hästar, cyklister, hundfolk mm, för att visa att hojåkare är bättre än bilister. Men såna här trådar får mig att inse att jag kämpar i motvind :(

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Det är intressant att just hojåkare har så svårt att visa hänsyn, samma hojåkare som skriker sig blåa över att ingen annan visar hänsyn mot dom :va

ALLA som får en anledning att ogilla oss hojåkare bidrar till sånt vi inte vill ha, regplåt fram, ägaransvar, effektbegränsningar osv.

Jag slår självklart alltid av och har god marginal i sidled när jag passerar hästar, cyklister, hundfolk mm, för att visa att hojåkare är bättre än bilister. Men såna här trådar får mig att inse att jag kämpar i motvind :(

Det gör du inte!

Det är som sagt den erfarenheten jag har, möter hellre hojåkare än bilister när jag sitter till häst. :)

Tror att även de flesta med mindre positiva åsikter trots allt beter sig på vägen, om inte annat för sin egen säkerhets skull.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
för de som påstår att vi inte visar hänsyn eller motsvarande emot hästar i trafiken så har faktiskt
14 personer i tråden skrivit att de visar hänsyn.
2 visar inte hänsyn (varav den ena troligen var ett skämt)
1 visar respekt om den själv får respekt tillbaka.

Sedan har vi olika åsiker om hur de borde skötas och se ut, men en övervägande majoritet visar hänsyn. Nu vill jag ha lite hänsyn tillbaka :fakta

Jag kan ha räknat fel, men 1 person hit eller dit kommer inte ändra trenden så mycket

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är intressant att just hojåkare har så svårt att visa hänsyn...

Du sätter in kausalitet där den inte finns.

Visa mig att att jag har fel men jag ser inte någon endaste hojåkare i den här tråden som inte visar hänsyn åt hästar på vägen. :va

Jag visar all den hänsyn jag kan, men därmed inte sagt att jag tycker ekipaget hör hemma i trafiken.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Om bilar, motorcyklar och andra motordrivna fordon uppvisade samma lynniga och oförutsägbara beteende som hästar gör så skulle de inte få framföras på väg. Känns som att man frestar lyckan lite väl om man tar Lilla Gubben ut på ridtur efter Bulten™ eller annan väg där motorcyklister kan tänkas förekomma i högre frekvens och förvänta sig att alla ska rätta sig efter dig. Exempel: en person med torgskräck går rimligtvis inte på rockkonsert.

Dagligen på jobbet får jag göra riskanalyser när vi ska ut och göra jobb. Är det varmt? Fallrisker? Gaser? Isåfall vilka gaser? Vätskor? Isåfall vilka vätskor?

Kan jag inte påverka miljön så tar jag med mig relevant skyddsutrustning för att kunna göra jobbet så säkert som möjligt. Kan jag helt undvika att exponera mig för miljön så gör jag det istället (lösa problemet via datorn på kontoret), alltså, typ rida någon annan stans.

Med detta sagt gör jag allt jag kan för att inte störa ett hästekipage eller göra hästen upprörd när jag passerar, saktar in, håller ut, osv. Tycker fortfarande inte hästar bör framföras på allmän väg om det inte är absolut nödvändigt.

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Slår alltid av och kör på tomgång förbi när jag möter hästar på grusvägar eller skogsstigar. Dock har vi En hästägare hemma som är helt hopplös, vid ett tillfälle när jag puttrade förbi och skaffade ögonkontakt med henne så skakade hon bara på huvudet och sa nånting. Så jag stannade och slog av och frågade vad det va hon sa.
Fick mig en jävla utskällning om att "ni" ska ge fan i att köra som idioter på grusvägarna och att hästarna blir skrämda och det sprutar grus på parkerade bilar.. Försökte förklara att hästen verkade väldigt lugn jämnfört med henne när jag nu kom körandes på tomgång..
Hästens sinnestillstånd ignorerade hon att orda om men att jag körde på tomgång hjälpte inte när cykeln va trimmad och lät som fan även på tomgång.
Påpekade då att hojen iaf va godkänd av sbp (gammal offraodare) och påpekade igen att hästen ju faktiskt verkade helt lugn. Hur andra däremot kör kan ju inte jag stå till svars för men sånt där bemötande kan ju faktiskt få en att bittra till och ge fan i att slå av nästa gång gång man möter henne.. Då tog det hus i helvete ordentligt med svordommar och polishot så jag satte på mig hjälmen och åkte därifrån.. Mötte hennes gubbe så samma häst samma väl några dagar senare och han hejade och log.. Så det går fortsatt lungt förbi den gården, förutom när kärringen är ute utan häst, då sprutar det grus.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
som hästägare och med eget stall (Drabbad av häst pga ridande familj) så tycker jag att regelverket inte alltid följt med utvecklingen på alla punkter när det gäller hästar, men hur man än vrider och vänder på det så är det gällande regler samt ansvarstagande mot varandras hobby där vissa sticker ut, Kör jag skoter så viftar skidåkare med staven på skoterled, kör jag hoj så tycker bilisten att dom är tyngre och därmed förkörsrätt, skoteråkaren/mc föraren tar inte hänsyn till personen med hund eller häst.
En vanlig dag på hoj möter du flera hundra bilar och en av dom gör något riktigt dumt. när du sedan berättar för någon om händelsen så är alla bilister idioter pga en enda bilist.

Hade en händelse för 2 år sedan då jag satt och drack öl på altanen, frun och ena dottern rider ut på grusvägen och 30 sekunder senare så kommer det en ca 25 årig "WantToHaveADrifterCar" och matar växlar längs vägen, jag hörde honom lång väg med sitt 3 tums avgasrör och sprang upp för att hejda honom då jag visste att fru och barn var 100 meter bort men hann inte upp till vägen. med 4 låsta hjul så gruset sprutade kunde han precis få stopp, och då hästarna vettskrämda hoppade ner i diket så lade han i växeln och matade iväg på alla växlar så gruset sprutade :mad:
Alltså han lärde sig absolut noll och ingenting av att just hålla på att köra ihjäl min familj, sig själv och djur....hur kan det vara möjligt? :va :va
Vår landsväg går 5 km och sen tar den slut, finns ingen annan väg tillbaka så jag tog en solstol, en ny öl och en yxa och satte mig vid vägen och fick vänta ca 20 minuter....dagen efter var bilen på blocket.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
som hästägare och med eget stall (Drabbad av häst pga ridande familj) så tycker jag att regelverket inte alltid följt med utvecklingen på alla punkter när det gäller hästar, men hur man än vrider och vänder på det så är det gällande regler samt ansvarstagande mot varandras hobby där vissa sticker ut, Kör jag skoter så viftar skidåkare med staven på skoterled, kör jag hoj så tycker bilisten att dom är tyngre och därmed förkörsrätt, skoteråkaren/mc föraren tar inte hänsyn till personen med hund eller häst.
En vanlig dag på hoj möter du flera hundra bilar och en av dom gör något riktigt dumt. när du sedan berättar för någon om händelsen så är alla bilister idioter pga en enda bilist.

Hade en händelse för 2 år sedan då jag satt och drack öl på altanen, frun och ena dottern rider ut på grusvägen och 30 sekunder senare så kommer det en ca 25 årig "WantToHaveADrifterCar" och matar växlar längs vägen, jag hörde honom lång väg med sitt 3 tums avgasrör och sprang upp för att hejda honom då jag visste att fru och barn var 100 meter bort men hann inte upp till vägen. med 4 låsta hjul så gruset sprutade kunde han precis få stopp, och då hästarna vettskrämda hoppade ner i diket så lade han i växeln och matade iväg på alla växlar så gruset sprutade :mad:
Alltså han lärde sig absolut noll och ingenting av att just hålla på att köra ihjäl min familj, sig själv och djur....hur kan det vara möjligt? :va :va
Vår landsväg går 5 km och sen tar den slut, finns ingen annan väg tillbaka så jag tog en solstol, en ny öl och en yxa och satte mig vid vägen och fick vänta ca 20 minuter....dagen efter var bilen på blocket.

Sådant betende förespråkar nog få motorcyklister, synd att du inte fick tag på han :gnissla

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Visa mig att att jag har fel men jag ser inte någon endaste hojåkare i den här tråden som inte visar hänsyn åt hästar på vägen. :va

Jag visar all den hänsyn jag kan, men därmed inte sagt att jag tycker ekipaget hör hemma i trafiken.
Med detta sagt gör jag allt jag kan för att inte störa ett hästekipage eller göra hästen upprörd när jag passerar, saktar in, håller ut, osv. Tycker fortfarande inte hästar bör framföras på allmän väg om det inte är absolut nödvändigt.

Det verkar vara just dessa bitar som några bittra postare i denna tråd missat totalt.

Visar jag SAMFÖRSTÅND genom att sakta in eller rent av stanna, slå av hojen och öppna visiret då jag möter en kuse längs min favoritväg...? Ja.

Tycker jag att det är lämpligt att en fyrtio kilos trettonåring styr ett halvt ton muskulöst psykfall längs min favoritväg...? Nej.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...