som hästägare och med eget stall (Drabbad av häst pga ridande familj) så tycker jag att regelverket inte alltid följt med utvecklingen på alla punkter när det gäller hästar, men hur man än vrider och vänder på det så är det gällande regler samt ansvarstagande mot varandras hobby där vissa sticker ut, Kör jag skoter så viftar skidåkare med staven på skoterled, kör jag hoj så tycker bilisten att dom är tyngre och därmed förkörsrätt, skoteråkaren/mc föraren tar inte hänsyn till personen med hund eller häst.
En vanlig dag på hoj möter du flera hundra bilar och en av dom gör något riktigt dumt. när du sedan berättar för någon om händelsen så är
alla bilister idioter pga en enda bilist.
Hade en händelse för 2 år sedan då jag satt och drack öl på altanen, frun och ena dottern rider ut på grusvägen och 30 sekunder senare så kommer det en ca 25 årig "WantToHaveADrifterCar" och matar växlar längs vägen, jag hörde honom lång väg med sitt 3 tums avgasrör och sprang upp för att hejda honom då jag visste att fru och barn var 100 meter bort men hann inte upp till vägen. med 4 låsta hjul så gruset sprutade kunde han precis få stopp, och då hästarna vettskrämda hoppade ner i diket så lade han i växeln och matade iväg på alla växlar så gruset sprutade
Alltså han lärde sig absolut noll och ingenting av att just hålla på att köra ihjäl min familj, sig själv och djur....hur kan det vara möjligt?
Vår landsväg går 5 km och sen tar den slut, finns ingen annan väg tillbaka så jag tog en solstol, en ny öl och en yxa och satte mig vid vägen och fick vänta ca 20 minuter....dagen efter var bilen på blocket.