60 km/h, 5,5 m vägbredd och tiodubbla böter är svaret!
Ja så var det, och så är det fortfarande - men dom jobbar med sina vägar och dom sänker sina olyckstal.
En delförklaring är det som Hoztic förklarar - en annorlunda helhetssyn på trafiken och dem som trafikerar vägarna.
Trafikverkets gurus sägs bli röda i fejset när man nämner det, och "Se på Norge!" går inte hem på "Röda Vägen".
Därför är det lite extra kul att säga det. Igen.
Eftergivliga räcken kan vi se oss i stjärnorna om.
Det som vore optimalt för oss funkar inte för andra trafikanter, och blir galet dyrt att underhålla.
Jag är nöjd med ett billigare räcke än i dag, som inte räddar bilister på motorcyklisters bekostnad.
Skadeneutralt, och med lägre total kostnad än idag blir det pengar över till att börja säkra vägens sidoområden igen, istället för att sätta upp stolpskog både i mitten av vägen och längs sidorna.
Samtliga dödliga räckesolyckor med motorcyklister inblandade som jag har tittat närmare på har skett i mycket snäv vinkel, "längs med".
Ja, fast inte så himla långt då, eftersom förare och/eller passagerare fastnat in i emellan ståndarna och blivit hackemat.
Ett simpelt underglidningsskydd, slät sida och ett lock som stänger till ovansidan klarar biffen.
Om man frågar Trafikverket huruvida det ligger prestige i frågan så svarar dom "Ohh nej!" och ser förfärade ut.
Men då så. Då kan det bara vara så att dom aktivt vill döda motorcyklister med den rådande räckespolicy.
Varsågod och välj, Trafikverket - Prestige eller blodtörst?