Nya fartkameror tar kort bakifrån

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Motivet kan vara att fart kamerorna skall ingå i ANPRS systemet.
ANPRS finns redan i radiobilar och rapporterar in vart fordonet blitt avläst men också ger indikation till radiobil besättningen om ev.anmärkningar

Sedan tidigare är trafikflödes kameror anslutna med det är bara säkerhetspolisen som kan följa fordon med dom.Naturligtvis har Säkerhetspolisen tillgång till ANPRS och får ju ett rejält tillskott.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag får hälsa så trevligt att siffran är 39 för 2017. Men, som en nyhet har man igen lagt in 4-hjulingar som är MC registrerade. 2 stycks av dessa ingår, dvs det var 37 tvåhjuliga motorcyklister.

8 hade otur och blev dräpt i bilist räcken. Vi har därmed 29 kvar.
9 saknade giltigt körkort (2 styck vett vi inte nått om än). Under 20 kvar, som har haft kollisioner med bilar, vilt, sjukdom, kört över sin förmåga eller simpelt haft en riktig olycka..

Tänk om vi i detta land ku få en generell offentlig ton, vart man kan tala om hur det egentligen förhåller sig. Därmed ku´vi med garanti uppnå en gemensam trovärdighet och respekt överför varandra. Det är min uppfattning att detta kan vara med att vi alla ändrar beteende som gynjar helheten..

Ja, jag yxade till något utifrån typ de 5 sista åren, ungefär.

Ah, fyrhjulingar tillbaka i famnen på oss. Men det var väl roligt då. För att statistik skall vara något man skall kunna arbeta med krävs kontinuitet och enhetlighet.
Inte en massa hejsan hoppsan.
En ATV har styret gemensamt med en MC. That's it.

Betongblandare, dom har en stor jävla rätt på sidan.

30642_008f2bf49329e771c8760f89d097e1c9.jpg

Skall vi även börja hänföra alla byggplatsolyckor till biltrafiken?

Ursäkta, vansinnig jämförelse...?
Well, den som buntar ihop ATV med motorcykel kan inte ha kört någon av fordonstyper alls, har ingen förståelse för fordonsdynamik, hajar ingenting om statistik och är rudis på olycksprevention.
Som Trafikverket.

Enligt deras eget resonemang är det en legit jämförelse.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
... och ägaransvaret träder i kraft, det är bara en tidsfråga.

Det verkar vara en väldigt svårknäckt nöt här i Sverige, man har väl försökt flera gånger utan framgång att få igenom detta.

Vi är nog en ganska liten del jämfört med alla fortkörningar som görs med tjänstebilar/företagsbilar som inte heller kan lagföras just för att vi inte har ägaransvar, så frågan är uppe även utan oss, men som sagt, det går trögt.

Men men, man kan ju aldrig vara säker på sikt...
Det ligger ju redan ett lagförslag på just ägaransvar: https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?285055-Nytt-lagförslag-om-ägaransvar-och-datalagring

Nu är ju just det där framlobbat av bilindustrin som vill slippa sitt ansvar för att deras bilar kör ihjäl folk, men när grunden väl är lagd så är vi också rökta :tummenupp
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men propagandan säger att det är hastigheten som är den största orsaken. :7peta

Och dessa räcken har, enligt statistik, räddat 80 bilisterns liv. :7peta

Vill du verkligen döda 80 bilister? :(

Helt okay att rädda X antal distraherade bilister.
Men, det skall inte ske på vår bekostnad!

Vi skall inte behöva dö i stolpskogen för att andra skall leva.

Vidare: Bilistverket är mörkar antalet personbils- och lastbilsolyckor som förvärras av räckena.
Även bilister dör i, eller snarare flippas ut i orbit av räckena. Det inträffade nyligen en dramatisk dödsolycka med personbil i Borlänge där kombinationen räckestyp/metod för snöröjning kan ha varit en avgörande faktor för utgången. Den lär vi aldrig få höra sanningen om...

Den tunga trafiken är även den illa utsatt av räckespolitiken - eftersom räckena är avpassade för personbilar. Det som kunde stannat vid en dikeskörning och några timmar på verkstad blir istället en vältolycka över räcket med fel navföljarhöjd, och dessutom alltför ofta en rullning, totalskrotning av ekipage och mycket komplicerad bärgning - med vägavstängningar som följd, eftersom HÄPP! vägen är smittad av räcken.

Dessutom leder det som kunde varit en enkel avkörning inte sällan till en dödsolycka när det istället blir en volt över räcke, på grund av den låga nivån på bältesanvändning hos lastbilschaufförer.

När såg någon en bälteskampanj senast?
Nej, just det - kampanjer fungerar inte. I Sverige. Det har också Trafikverket bestämt på egen hand.

Vad är egentligen nettonyttan med Trafikverkets räcken?
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Vad är nästa steg, en transponder på alla fordon som rapporterar och bötfäller när man kör för fort... :glömdet
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Allt detta är ju som nästan överallt annars ett stegvis arbete.

Jobbar på en arbetsplats med högt säkerhetstänk kombinerat med många potentiella (allvarliga) säkerhetsrisker så trafiken känns inte helt olik, åtminstone inte om man ser till potentiella säkerhetsrisker.

Det skulle knappast gå att jobba hos oss med allt för stort cowboytänk, antingen skulle det arbetas och utredas tills probmemet är eliminerat eller så åker vedebörande "cowboy" utanför grindarna fort som fan, risk eliminerad lksom.

Att testa olika kameratekniker behöver inte innebära någon praktisk skillnaden för oss trafikanter, just nu.
Men var så säker på att det är ett led i en långsiktig utredning för att "lösa" ett eller flera problem.
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ja, jag yxade till något utifrån typ de 5 sista åren, ungefär.

Ah, fyrhjulingar tillbaka i famnen på oss. Men det var väl roligt då. För att statistik skall vara något man skall kunna arbeta med krävs kontinuitet och enhetlighet.
Inte en massa hejsan hoppsan.
En ATV har styret gemensamt med en MC. That's it.

Betongblandare, dom har en stor jävla rätt på sidan.

View attachment 442875

Skall vi även börja hänföra alla byggplatsolyckor till biltrafiken?

Ursäkta, vansinnig jämförelse...?
Well, den som buntar ihop ATV med motorcykel kan inte ha kört någon av fordonstyper alls, har ingen förståelse för fordonsdynamik, hajar ingenting om statistik och är rudis på olycksprevention.
Som Trafikverket.

Enligt deras eget resonemang är det en legit jämförelse.

Bentonblandarolyckor skall givetvis sammanräknas med motorcykelolyckor. Alla kan ju se att betonblandaren på din bild är en tvåhjuling.

:näsblod
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Helt okay att rädda X antal distraherade bilister.
Men, det skall inte ske på vår bekostnad!

Vi skall inte behöva dö i stolpskogen för att andra skall leva.

Vidare: Bilistverket är mörkar antalet personbils- och lastbilsolyckor som förvärras av räckena.
Även bilister dör i, eller snarare flippas ut i orbit av räckena. Det inträffade nyligen en dramatisk dödsolycka med personbil i Borlänge där kombinationen räckestyp/metod för snöröjning kan ha varit en avgörande faktor för utgången. Den lär vi aldrig få höra sanningen om...

Den tunga trafiken är även den illa utsatt av räckespolitiken - eftersom räckena är avpassade för personbilar. Det som kunde stannat vid en dikeskörning och några timmar på verkstad blir istället en vältolycka över räcket med fel navföljarhöjd, och dessutom alltför ofta en rullning, totalskrotning av ekipage och mycket komplicerad bärgning - med vägavstängningar som följd, eftersom HÄPP! vägen är smittad av räcken.

Dessutom leder det som kunde varit en enkel avkörning inte sällan till en dödsolycka när det istället blir en volt över räcke, på grund av den låga nivån på bältesanvändning hos lastbilschaufförer.

När såg någon en bälteskampanj senast?
Nej, just det - kampanjer fungerar inte. I Sverige. Det har också Trafikverket bestämt på egen hand.

Vad är egentligen nettonyttan med Trafikverkets räcken?

Vi, som är berörda och intresserade, vet det men hur ska vi nå ut med det? Bilisterna tror ju att räckena är säkerhet för alla och att motorcyklister dör är ju för att de kör för fort...:(
Och alla har någon gång sett en motorcyklist som kört för fort så det så! :fakta

Vad är nästa steg, en transponder på alla fordon som rapporterar och bötfäller när man kör för fort... :glömdet

Det behövs ingen transponder, din mobil reggar det redan. Koppla ditt fordon med mobilen och ett autogiro så är det klart! :tummenupp

Allt detta är ju som nästan överallt annars ett stegvis arbete.

Jobbar på en arbetsplats med högt säkerhetstänk kombinerat med många potentiella (allvarliga) säkerhetsrisker så trafiken känns inte helt olik, åtminstone inte om man ser till potentiella säkerhetsrisker.

Det skulle knappast gå att jobba hos oss med allt för stort cowboytänk, antingen skulle det arbetas och utredas tills probmemet är eliminerat eller så åker vedebörande "cowboy" utanför grindarna fort som fan, risk eliminerad lksom.

Att testa olika kameratekniker behöver inte innebära någon praktisk skillnaden för oss trafikanter, just nu.
Men var så säker på att det är ett led i en långsiktig utredning för att "lösa" ett eller flera problem.

Det är sättet vi dör på som är viktig, inta att vi dör. Som sagt, fallolyckor är fler och dyrare för samhället men ger inte samma uppmärksamhet.
Tänk rubriker med fallolyckor istället för trafikolyckor, ganska svårt att tänka sig även om konsekvenserna är samma.

Trots låg hastighet, för det är alltid hastigheten som orsakar fallolyckor! :7peta
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jag ku ju också kommentera artikeln och sitsen som SMC ser läget i stort, såhär:

SMC har påtalat för Jörgen Persson att innehållet i artikeln inte stämmer med verkligheten. Trafikverket vill fota bakifrån och har enligt Persson lyft frågan i ATK-rådet. Polisen, som ska verkställa detta, säger nej.
Riksdagen och regering vill INTE ha ägaransvar* för någon trafikantgrupp. Att en statlig myndighet ändå driver frågan är olyckligt. Särskilt om man bara vänder sig mot en trafikantgrupp- motorcyklister.

SMC har lyft frågan om att påverkade, körkortslösa personer kör en MC de inte äger gång på gång. Vi har inte fått något gehör från någon annan än försäkringsbolagen i frågan. SMC har förklarat att för oss är inte 30 km hastighetsöverträdelse ett extremt beteende om det inte sker i kombination med vårdslöshet i trafik. Här har Trafikverket en annan åsikt vilket Jörgen Persson framför i artikeln.

Jörgen Persson säger att Trafikverket ska jobba för säkrare vägar och gator. Sedan säger han inget mer om vad som ska göras, trots att de flesta motorcyklister dör på de statliga vägnätet i hinder som Trafikverket installerat. Persson säger att Trafikverket ska ha motorcyklister i åtanke då det gäller underhåll. Det finns dock inga öronmärkta medel för MC budgeterade inom de kommande tolv åren i Trafikverkets nationella plan. Varken för underhåll eller för att göra vägarna säkra. Tvärtom uttalade Trafikverket i förslaget att det ger låg effekt att satsa på MC-säkerhet.

Trafikverket har bekostat mycket bra studier om att ABS räddar liv som spridits av SMC, tidningar m fl. Trafikverket har i övrigt inte haft något att göra med införandet av ABS-bromsar i svensk lagstiftning och svensk handel. Det har däremot Transportstyrelsen som förhandlat om fordonsregler i EU, MC-tidningar, SMC med flera som propagerat för ABS.

Trafikverket vill att alla ska använda varselväst då det inte finns något vetenskapligt belägg för detta. Tvärtom har VTI nyss publicerat en rapport som säger motsatsen.

Nödbromsar i bilar är bra men det går inte att förlita sig enbart på teknik. De flesta motorcyklister som dödas av en annan trafikant gör det för att bilisten vållat olyckan genom att inte iaktta väjningsplikt, att göra U-sväng utan att se sig omkring och genom att göra omkörningar utan att ha tillräckligt god sikt.

Andelen som fastnar i ATK-kameror stämmer inte. 7,2 % är motorcyklister, inte 15 % **. SMC:s uppgifter hämtas årligen från Polisen som hanterar uppgifterna.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Farre-motorcyklister-fangades-i-ATK-under-2017/

Det är en beskrivning av hur SMC ser på MC-olyckor. Det finns fler områden än hastighet att arbeta med.
SMC:s fjärde studien om körkortslösa MC-förare som dör/skadas svårt på MC:http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2017/Extremt_beteende_4.0.pdf

* Noter dock mina övriga inlägg - diskussionen om ägaransvar som tas bort för hastighetsöverträdelser under t.ex 30 för fort, har inte nått politiken än. Och jag sku tro man kan göra en finländare här!
** Trafikverket räknar endast på siffrorna under MC säsong. SMC ser på hela årets siffror. Därav denna skillnad.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men propagandan säger att det är hastigheten som är den största orsaken. :7peta

Och dessa räcken har, enligt statistik, räddat 80 bilisterns liv. :7peta

Vill du verkligen döda 80 bilister? :(

Det låter som det klassiska spårvagnsproblemet
http://theconversation.com/the-trolley-dilemma-would-you-kill-one-person-to-save-five-57111

Men så är det INTE, man har i Sverige valt billiga mitträcken för att spara pengar.
Inte konstigare än att Sverige har Europas lägsta sjukvård.
För att spara pengar. Och minska arbetslösheten.
Varje människa som utan sjukvård blir sjukpensionerad minskar ju arbetslösheten ! :)
Lägg märke till utvecklingen 12,4 sängar per 1000 invånare 1990 3,7 1999
http://www.nationmaster.com/country-info/stats/Health/Hospital-beds/Per-1,000-people
och sedan har det bara fortsatt, nu nere på ~2,5 sängar per 1000 invånare,
80 % av Sveriges sjukvårdskapacitet borta på 28 år !
Hur tror ni det känns att jobba i sjukvården och arbeta med sorteringen ?
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Egentligen är inte vajerräcken en särskilt svår matematik.
Omoralisk och exkluderande, ja visst men det är förmodligen, på papperet, det mest kostnadseffektiva i förhållande till utfallet, dvs antal sparade liv och svårt skadade.

Tycker jag som tillhör "den lilla gruppen" det är rätt, självklart inte men jag kan (tyvärr) ändå förstå resonemanget.

Däremot har jag svårt att förstå, om man väljer vajerräcken, varför inte komplettera med "strimelskydd", det finns och skulle åtminstone göra det lite snällare för oskyddade trafikanter också.

Det framstår inte som speciellt konsekvent om man sneglar mot en nollvision..
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Egentligen är inte vajerräcken en särskilt svår matematik.
Omoralisk och exkluderande, ja visst men det är förmodligen, på papperet, det mest kostnadseffektiva i förhållande till utfallet, dvs antal sparade liv och svårt skadade.

Tycker jag som tillhör "den lilla gruppen" det är rätt, självklart inte men jag kan (tyvärr) ändå förstå resonemanget.

Däremot har jag svårt att förstå, om man väljer vajerräcken, varför inte komplettera med "strimelskydd", det finns och skulle åtminstone göra det lite snällare för oskyddade trafikanter också.

Det framstår inte som speciellt konsekvent om man sneglar mot en nollvision..

Fast så vitt jag förstår så är de bara billiga att sätta upp men är dyra i underhåll då en skada
innebär att långa vajrar ska demonteras/monteras/bytas.

Ett räcke av typ Armco är dyrare att sätta upp men kostar mindre i underhåll då en skada blir mer lokal.

Se t ex,
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article17142508.ab

Mvh,
Ingvar
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Egentligen är inte vajerräcken en särskilt svår matematik.
Omoralisk och exkluderande, ja visst men det är förmodligen, på papperet, det mest kostnadseffektiva i förhållande till utfallet, dvs antal sparade liv och svårt skadade.

Tycker jag som tillhör "den lilla gruppen" det är rätt, självklart inte men jag kan (tyvärr) ändå förstå resonemanget.

Däremot har jag svårt att förstå, om man väljer vajerräcken, varför inte komplettera med "strimelskydd", det finns och skulle åtminstone göra det lite snällare för oskyddade trafikanter också.

Det framstår inte som speciellt konsekvent om man sneglar mot en nollvision..

Fast så vitt jag förstår så är de bara billiga att sätta upp men är dyra i underhåll då en skada
innebär att långa vajrar ska demonteras/monteras/bytas.

Ett räcke av typ Armco är dyrare att sätta upp men kostar mindre i underhåll då en skada blir mer lokal.

Se t ex,
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article17142508.ab

Mvh,
Ingvar


Ja, det är just det. Varför välja räcken som räddar liv på ena sidan - där bilarna kör, men åstadkommer maximal skada för oss oskyddade trafikanter? Det finns trafikslagsneutrala räcken som inte är dyrare om man mäktar med att göra en totalkostnadsanalys.

"Armco" kallas i Sverige för W-balk och är inte oproblematiska så länge ståndarna lämnas nakna.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ämnet:

Jag läser Danskens inlägg med en blandning av vrede och resignation.


Jag ku ju också kommentera artikeln och sitsen som SMC ser läget i stort, såhär:

SMC har påtalat för Jörgen Persson att innehållet i artikeln inte stämmer med verkligheten. Trafikverket vill fota bakifrån och har enligt Persson lyft frågan i ATK-rådet. Polisen, som ska verkställa detta, säger nej.
Riksdagen och regering vill INTE ha ägaransvar* för någon trafikantgrupp. Att en statlig myndighet ändå driver frågan är olyckligt. Särskilt om man bara vänder sig mot en trafikantgrupp- motorcyklister.

SMC har lyft frågan om att påverkade, körkortslösa personer kör en MC de inte äger gång på gång. Vi har inte fått något gehör från någon annan än försäkringsbolagen i frågan. SMC har förklarat att för oss är inte 30 km hastighetsöverträdelse ett extremt beteende om det inte sker i kombination med vårdslöshet i trafik. Här har Trafikverket en annan åsikt vilket Jörgen Persson framför i artikeln.

Jörgen Persson säger att Trafikverket ska jobba för säkrare vägar och gator. Sedan säger han inget mer om vad som ska göras, trots att de flesta motorcyklister dör på de statliga vägnätet i hinder som Trafikverket installerat. Persson säger att Trafikverket ska ha motorcyklister i åtanke då det gäller underhåll. Det finns dock inga öronmärkta medel för MC budgeterade inom de kommande tolv åren i Trafikverkets nationella plan. Varken för underhåll eller för att göra vägarna säkra. Tvärtom uttalade Trafikverket i förslaget att det ger låg effekt att satsa på MC-säkerhet.

Trafikverket har bekostat mycket bra studier om att ABS räddar liv som spridits av SMC, tidningar m fl. Trafikverket har i övrigt inte haft något att göra med införandet av ABS-bromsar i svensk lagstiftning och svensk handel. Det har däremot Transportstyrelsen som förhandlat om fordonsregler i EU, MC-tidningar, SMC med flera som propagerat för ABS.

Trafikverket vill att alla ska använda varselväst då det inte finns något vetenskapligt belägg för detta. Tvärtom har VTI nyss publicerat en rapport som säger motsatsen.

Nödbromsar i bilar är bra men det går inte att förlita sig enbart på teknik. De flesta motorcyklister som dödas av en annan trafikant gör det för att bilisten vållat olyckan genom att inte iaktta väjningsplikt, att göra U-sväng utan att se sig omkring och genom att göra omkörningar utan att ha tillräckligt god sikt.

Andelen som fastnar i ATK-kameror stämmer inte. 7,2 % är motorcyklister, inte 15 % **. SMC:s uppgifter hämtas årligen från Polisen som hanterar uppgifterna.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Farre-motorcyklister-fangades-i-ATK-under-2017/

Det är en beskrivning av hur SMC ser på MC-olyckor. Det finns fler områden än hastighet att arbeta med.
SMC:s fjärde studien om körkortslösa MC-förare som dör/skadas svårt på MC:http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2017/Extremt_beteende_4.0.pdf

* Noter dock mina övriga inlägg - diskussionen om ägaransvar som tas bort för hastighetsöverträdelser under t.ex 30 för fort, har inte nått politiken än. Och jag sku tro man kan göra en finländare här!
** Trafikverket räknar endast på siffrorna under MC säsong. SMC ser på hela årets siffror. Därav denna skillnad.

Det är så dom skall dra igenom det hela, alltså.

Andelen bilförare som kan lagföras enligt ATK sjunker och är nere kring 30%
Inte riktigt vad man hade väntat sig, när Trafikverket lovade att kamerastolparna skulle göra samma jobb som polisen, fast dygnet runt och nästan gratis.
Vad inte många vet är att det är Trafikverket som finansierar utsättningen av fartkameror - med pengar man snott från Polisen. Jo, det är faktiskt sant.
Trafikverket lyckades trumfa igenom en omskiftning av anslagen så att Polisen tappade pengar, och Trafikverket skulle sköta trafikövervakningen på ett "modernt sätt". Hur tycker ni att det fungerar?


Staten vill åt alla dom goa pengarna man missar när så hög andel bilister går fria, och Trafikverket rusar till för att hjälpa - och därmed säkra framtida anslag.

Jag tycker mig se att vi får ett begränsat ägaransvar inom en snar framtid. Vanliga, enkla cash-and-carryöverträdelser mot fartstolpe i spannet 0-30 km/h över gällande hastighetsbegränsning kommer att debiteras ägaren av fordonet som en simpel kontrollavgift.
Grövre överträdelser kommer att lämnas vidare för utredning och möjligt körkortsingripande.

För att tvinga igenom denna förstärkning av statskassan väljer Trafikverket att skilja ut oss motorcyklister och använda oss som förevändning i detta totala paradigmskifte.
Argumenten kommer att vara:
Vi måste skyddas från oss själva, vi förstår inte vårt eget bästa, se så många som dör i onödan
och paradargumenten: "lagen skall vara lika för alla", "ingen skall gå fri", "alla skall vara med" (och betala...)

Vi är inte tillräckligt populära för att kunna skapa en opinion mot ett kommande förslag. Tvärt om står många och applåderar att vi inte längre har "fri lejd" förbi stolparna. Vi är inte tillräckligt många som kan skapa debatt och få fram vår syn på saken - och somliga av oss fortsätter att blåsa förbi kameror som om inget i världen berörde just dem. På så vis har vi skapat den situation som kommer, och vi fortsätter elda på brasan med vår brist på insikt.

Vad händer sedan, när det begränsade ägaransvaret är klubbat och klart och den nya lagen tas i bruk?
Tja, staten är ju glad över kulorna som rullar in, och vilken som helt sänkning av olyckstalen för bil kommer att tillgodoskrivas det innovativa förslaget med ägaransvar. Halleluja!

Kommer olyckstalen för MC att påverkas tacka vare automatböter?
Knappast, och här ligger nästa problem begravt. Vi vet att våra olyckssiffror beror på obehöriga fylltrattar utan kläder på stulna cyklar som kör in i räcken när en korsande bil inte ser oss.
Våra olyckstal kommer att ligga och hovra där dom legat de senaste åren, men somliga av oss kommer att vika in eller ta bort skylten, blåsa förbi kameraskåpen i ännu högre hastighet och flippa fingret dessutom.

Det är denna "olycksutveckling" - att vi inte omkommer på samma sätt som biltrafiken och därför inte kan sänka våra olyckstal i samma omfattning, som kommer tas som inteckning för ändå hårdare åtgärder mot oss motorcyklister.

Vilka?
Det vet jag inte, och vill inte tänka på heller just nu.
Det är så sorgligt alltihopa. Fucka med rättsuppfattning, grundlag, personligt ansvar och fan vet vad - bara för att man måste dra in mer pengar till statskassan och inte vill höja skatterna eftersom man inte dra på sig eld från "andra sidan" i det partipolitiska spelet.

...för, att se över utgifterna var det ingen som tänkte på.


Riktigt sorgligt.
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top