Vår! Mc+häst=samförstånd

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc
Fast det var det jag menade. Hur många har varit med om olycka med häst?

Jag har det!

Jag har sett hur stor och otrevlig en häströv är från nära håll. Den blir inte på något vis mer inbjudande för att den kommer backande mer är 10 meter för att de sista 2 metrarna transporteras på enbart två ben för att slutligen med ett brak placera sig på motorhuven. Sittandes på huven hann djuret även lämna ett stort avtryck inte bara i mitt minne utan också i form av intryckt huv och skadad kofångare. ( läs hästfångare).

Allt detta fick jag uppleva sittande i en bil på passagerarsidan. I en bil som stod helt still. I en bil som hade stannats precis som det visas i videon som TS postade i början. Och det hjälpte inte ett smack! Förmodligen så var väl psyket på just detta djur inte kompatibelt med asfaltsvägar och störande omgivning såsom humlor, småfåglar eller prassel från vinden i löven i något träd?
Kanske var det så att ägaren skulle tränat och vant hEsten vid trafik från det den var föl lika mycket som den hade blivit ryktad, fått hovarna kratsade eller fått svansen flätad och inte bara en gång var åttonde vecka?

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Det går ju inte att krypa under stolen med hur mycket en hest bajsar. De bajsar överallt och får glatt ligga kvar och lukta skit.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag har det!

Jag har sett hur stor och otrevlig en häströv är från nära håll. Den blir inte på något vis mer inbjudande för att den kommer backande mer är 10 meter för att de sista 2 metrarna transporteras på enbart två ben för att slutligen med ett brak placera sig på motorhuven. Sittandes på huven hann djuret även lämna ett stort avtryck inte bara i mitt minne utan också i form av intryckt huv och skadad kofångare. ( läs hästfångare).

Allt detta fick jag uppleva sittande i en bil på passagerarsidan. I en bil som stod helt still. I en bil som hade stannats precis som det visas i videon som TS postade i början. Och det hjälpte inte ett smack! Förmodligen så var väl psyket på just detta djur inte kompatibelt med asfaltsvägar och störande omgivning såsom humlor, småfåglar eller prassel från vinden i löven i något träd?
Kanske var det så att ägaren skulle tränat och vant hEsten vid trafik från det den var föl lika mycket som den hade blivit ryktad, fått hovarna kratsade eller fått svansen flätad och inte bara en gång var åttonde vecka?

Så mycket känslor som tråden skapar är det ju bra att någon delar med sig av faktiska händelser.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Det går ju inte att krypa under stolen med hur mycket en hest bajsar. De bajsar överallt och får glatt ligga kvar och lukta skit.

JeTtemycket! Och alla är vi olika där också. Hade alla lämnat skiten där den hamnar hade du förmodligen sett bra mycket mer skit :fakta

- - - Updated - - -

JeTtemycket! Och alla är vi olika där också. Hade alla lämnat skiten där den hamnar hade du förmodligen sett bra mycket mer skit :fakta

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011

- - - Updated - - -

Så är det säkert! Känns dock som att majoriteten skiter i bajset:död

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Så är det säkert! Känns dock som att majoriteten skiter i bajset:död

Så är det ju med allt. Det är bara det som inte är bra man lägger märke till. Skit som är borta syns ju inte :D

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Påtal om bajs, tycker de e kul att alla e på hundägare o plocka upp efter sig...

Kanske borde införa liknande med dessa kreatur :tummenupp (nu kanske de finns en lag som säger att de måste plocka upp efter sig, men de har jag inte märkt så mkt av i praktiken)

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Påtal om bajs, tycker de e kul att alla e på hundägare o plocka upp efter sig...

Kanske borde införa liknande med dessa kreatur :tummenupp (nu kanske de finns en lag som säger att de måste plocka upp efter sig, men de har jag inte märkt så mkt av i praktiken)

Det är lika självklart som med all annan skit. Man sitter av sin häst och tar bort skiten från gång/vägbana.
Många gör det. Vissa gör det inte.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Skiten är dessutom farligt om man kör på den, halkigt och kan slå undan hjulen på en MC.

Som tonåring skjutsade jag en kompis på mopeden utan skjutspinnar så han hade benen hängande med fötterna strax ovanför marken när vi passerade en hästskit som han ofrivilligt fick sparka på. Skadad blev han förvisso inte och vet inte hur ont det gjorde men han skrek rakt ut och glad var han inte och då var nog hastigheten bara runt 70 km/h.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Skiten är dessutom farligt om man kör på den, halkigt och kan slå undan hjulen på en MC.

Som tonåring skjutsade jag en kompis på mopeden utan skjutspinnar så han hade benen hängande med fötterna strax ovanför marken när vi passerade en hästskit som han ofrivilligt fick sparka på. Skadad blev han förvisso inte och vet inte hur ont det gjorde men han skrek rakt ut och glad var han inte och då var nog hastigheten bara runt 70 km/h.

Jaså är de så du behandlar de du skjutsar :7peta

vetofan om man vågar åka med dig på häst-skits befyllda landsvägar i framtiden :va :crash

Skämtar bara :krama

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är lika självklart som med all annan skit. Man sitter av sin häst och tar bort skiten från gång/vägbana.
Många gör det. Vissa gör det inte.

Polisen gör det inte iaf... Lata statstjänstemän&kvinnor.

Det jag alltid funderat på med detta, en häst kan ju dra en rätt stor vagn, borde det inte gå att tillverka en liten bajsvagn som följer lite tätare efter och samlar upp åtminstone större delen av avfallet. :va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jaså är de så du behandlar de du skjutsar :7peta

vetofan om man vågar åka med dig på häst-skits befyllda landsvägar i framtiden :va :crash

Skämtar bara :krama

Så här många år senare kan jag inte minnas om jag gjorde det med flit eller om det var en olyckshändelse. Tror det vara en ren olyckshändelse men i den där åldern gjorde man ju mycket dumt medvetet också.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Det jag alltid funderat på med detta, en häst kan ju dra en rätt stor vagn, borde det inte gå att tillverka en liten bajsvagn som följer lite tätare efter och samlar upp åtminstone större delen av avfallet. :va

Eller varför inte en stor hästblöja?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Hästar och ryttare i trafik är en anakronism som knappast kan sägas platsa i dagens trafikmiljö.
Dom innebär minst sagt en fara, både för sig själva och för andra trafikanter genom sin oberäknelighet, avvikande hastighet och att dom vistas i trafiken under helt andra förutsättningar än de flesta andra trafikanter.

Synbarheten skiljer sig också väsentligt från andra trafikanter, och ryttarens klädval spelar stor roll för hur tidigt en bilist kan upptäcka ett hästekipage ute på vägen. Ryttaren sitter dessutom utsatt och oskyddat, och bär ofta inte annan skyddsutrustning än en hjälm, och ibland inte ens det.

Vidare skall vi ha klart för oss att hästarna vi ser ute i trafiken uträttar inte längre något produktivt arbete.
Med väldigt få undantag - Polisens hästar är ett, så handlar det om ridning för det egna nöjets skull. En slags rekreationsaktivitet, fritidsysselsättning, tidsfördriv, hobbyverksamhet - man kan kalla det många olika saker, och det är absolut så att ridningen är en viktig del i ryttarens liv.
Många upplever att deras liv skulle vara inkomplett om dom inte fick fortsätta rida.
Men ändå - det sker inte sällan ute på vägen, och det genererar olycksituationer, stör trafikrytmen och skapar ibland oro och irritation hos både andra trafikanter men även hos folk som bara bor längs vägen.

Somliga ryttare hävdar att dom endast använder det allmänna vägnätet en kortare sträcka för att kunna ta sig ut och rida i naturen och på små avskilda stigar och grusvägar, men inte heller det är alldeles okontroversiellt.

Hur kan man acceptera ett sådant fordon i trafiken A.D. 2016?

Gäller egentligen inte samma sak en ganska avsevärd andel av motorcyklisterna? Om jag talar för mig själv, så har hojen inte den minsta funktion förutom rent rekreationell... För nyttotransporter använder jag i princip alltid bilen eller cykel, motorcykeln är ett rent nöjesfordon och borde således inte heller få ta plats på det allmänna vägnätet (där jag oftast helst inte befinner mig iallafall nu för tiden, då det blir färre och färre "roliga" asfaltsvägar kvar.)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Såklart, det hade faktiskt skjutshästar när de var allmänt förekommande i städerna. Inte vagn då, utan mer tornister...

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Fantastiskt vilket engagemang, stridsvilja och uppfinningsrikedom ni uppvisar när det gäller detta med hästars vara eller inte vara på svenska vägar. Underbart att se er vara redo att slåss för något.

Synd att ni spiller ert krut på en så totalt meningslös sak bara...

Zopilote har huvudet på skaft!

Gäller egentligen inte samma sak en ganska avsevärd andel av motorcyklisterna? Om jag talar för mig själv, så har hojen inte den minsta funktion förutom rent rekreationell... För nyttotransporter använder jag i princip alltid bilen eller cykel, motorcykeln är ett rent nöjesfordon och borde således inte heller få ta plats på det allmänna vägnätet (där jag oftast helst inte befinner mig iallafall nu för tiden, då det blir färre och färre "roliga" asfaltsvägar kvar.)

Han kodade av min Trojanska häst:

Hästar och ryttare i trafik är en anakronism som knappast kan sägas platsa i dagens trafikmiljö.
Dom innebär minst sagt en fara, både för sig själva och för andra trafikanter genom sin oberäknelighet, avvikande hastighet och att dom vistas i trafiken under helt andra förutsättningar än de flesta andra trafikanter.

Synbarheten skiljer sig också väsentligt från andra trafikanter, och ryttarens klädval spelar stor roll för hur tidigt en bilist kan upptäcka ett hästekipage ute på vägen. Ryttaren sitter dessutom utsatt och oskyddat, och bär ofta inte annan skyddsutrustning än en hjälm, och ibland inte ens det.

Vidare skall vi ha klart för oss att hästarna vi ser ute i trafiken uträttar inte längre något produktivt arbete.
Med väldigt få undantag - Polisens hästar är ett, så handlar det om ridning för det egna nöjets skull. En slags rekreationsaktivitet, fritidsysselsättning, tidsfördriv, hobbyverksamhet - man kan kalla det många olika saker, och det är absolut så att ridningen är en viktig del i ryttarens liv.
Många upplever att deras liv skulle vara inkomplett om dom inte fick fortsätta rida.
Men ändå - det sker inte sällan ute på vägen, och det genererar olycksituationer, stör trafikrytmen och skapar ibland oro och irritation hos både andra trafikanter men även hos folk som bara bor längs vägen.

Somliga ryttare hävdar att dom endast använder det allmänna vägnätet en kortare sträcka för att kunna ta sig ut och rida i naturen och på små avskilda stigar och grusvägar, men inte heller det är alldeles okontroversiellt.

Läs samma text igen!
Utbytta ord är fetmarkerade

Motorcyklar i trafiken är en anakronism som knappast kan sägas platsa i dagens trafikmiljö.

Synbarheten skiljer sig också väsentligt från andra trafikanter, och förarens klädval spelar stor roll för hur tidigt en bilist kan upptäcka en motorcyklist ute på vägen. Föraren sitter dessutom utsatt och oskyddat, och bär ofta inte annan skyddsutrustning än en hjälm, och ibland inte ens det.

Vidare skall vi ha klart för oss att motorcyklarna vi ser ute i trafiken uträttar inte längre något produktivt arbete.
Med väldigt få undantag - Polisens motorcyklar är ett, så handlar det om körning för det egna nöjets skull. En slags rekreationsaktivitet, fritidsysselsättning, tidsfördriv, hobbyverksamhet - man kan kalla det många olika saker, och det är absolut så att körningenär en viktig del i förarens liv.
Många upplever att deras liv skulle vara inkomplett om dom inte fick fortsätta köra MC.

Somliga motorcyklister hävdar att dom endast använder det allmänna vägnätet en kortare sträcka för att kunna ta sig ut och köra i naturen och på små avskilda stigar och grusvägar, men inte heller det är alldeles okontroversiellt.

Varsågod. Utmärkta argument för alla dom som vill förbjuda oss.

Och!
Jag kan lova er att det är skyhögt och sjufalt gånger fler som vill ha bort motorcyklarna från vägarna, än det är människor som vill få bort hästar.

Processen är redan igång! Vi är mitt inne i en omfattande omdaning av motorcykeln, som på olika sätt gör att den blir så oattraktiv att motorcyklismen helt enkelt dör sotdöden.
Elektronisk stympning och kastration, bisarra körkorttrösklar, speciella krav för just denna fordonstyp, stoppad som effektivt pendlingsfordon genom straffbeskattning.

Nej, jag talar inte om en diffus framtid.
Det jag beskriver ovan har redan hänt, pågår JUST NU eller har släppts iväg som försöksballonger för att utröna hur det bäst skall drivas igenom när det är dags.

...och ni sitter och bjäbbar över att det finns hästar på vägen, som gör det svårare för er att bomba järnet mellan hästgårdarna just utanför stan.

Jag tycker det är ynkligt. Riktigt jävla praktynkligt!

Var är er stridbarhet för det ni borde intressera er för - er egen sfär: motorcykeln och dess möjliga framtid?
Tillsammans kan vi kanske krama ut 5 eller 10 bra år extra ur motorcykeln - som vi känner den.
Vägen dit går inte via att försöka skapa en (icke existerande) konflikt med hästägare...

Hästen har idag rätt till allmänna vägar, förutom motorväg och motortrafikled över större delen av Europa.
Hästens plats på vägen eller i samhället är inte ifrågasatt.

En av anledningarna finner vi här:

http://hippocampus.slu.se/hasten.pdf

300.000 hektar - halva fucking Skåne uppodlat för att föda våra hästar.
30.000 årsarbeten genererade av den svenska hästnäringen - som fortsätter växa!

Publikationen "Hästen i Sverige..." är mer än 10 år gammal nu. Hästnäringens andel av Sveriges uppodlade yta är ännu större nu än då, dels genom egen tillväxt, men främst genom att svenskt lantbruk håller på att kollapsa.

Så, den som på allvar tror att han eller hon kan jaga bort hästar från vägen kan ju fortsätta med det.
Mina ansträngningar kommer fortsatt att ligga på att få behålla motorcykeln där istället.
Jag tycker ärligt talat att det är mer produktivt.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En kompis sitter i rullstol efter en hästolycka.
Sprang rakt ut framför bilen.
Passageraren dog.

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
"Samförstånd" efterlyser TS.
Svårt ord.

...speciellt om man som prepubertala glin låser in på på "bajs" och fascineras av de 30 ord som verkligen skiljer Danska från Svenska:
"Hö hö hö - väska heter 'taske' på Danska - hö, hö, hö

Lätt att missa de 30.000 likheterna då.

För, ridning på häst och motorcykel har så ohyggligt mycket gemensamt.
Det är två sidor av samma mynt - och allegorin blir extra träffande eftersom det suger massa stålars ur sin utövare...
Det är en kill- och en tjejsida på myntet - men det är verkligen samma mynt, tro inget annat.

Jag har mer än 30 års erfarenhet på häst.
Historien är samma som för många andra - jag träffade en hästtjej och blev hopplöst förälskad.
I henne, så klart - men lika mycket hennes ohyggliga arbetskapacitet, ansvarstagande, målmedvetenhet, vilja att ge upp nästan allt för en enda sak.
Mötet var så fascinerande att jag pausade min egen MC-karriär och växlade över till häst istället.
Har tävlat själv i hoppning, dressyr och fälttävlan. Bara låga klasser förvisso, och sannerligen ingen stilryttare - men när jag ser Jan Tops rida så behöver jag inte skämmas över hur jag själv ser ut.
...ja, eller också är det just då man borde skämmas, kanske. :rodnar

Hur som helst - jag har sett hästnäringen och -intresset från insidan, ups and downs och det är väldigt lite som skiljer hästeriet från motorcyklandet.

Ja, det finns idioter bland hästfolk.
Jag upplever att andelen människor man kan klistra bokstavs-, borderline-, psykopat- och andra populära diagnoser på är något högre bland hästfolk än i övriga samhället.
Andelen råkar faktiskt stämma ganska bra överens med den jag upplever att jag ser hos motorcykelfolk... :whip

Jag har snappat upp en del andra grejer här i tråden som verkar skapa irritation:

Ja, hästar bajsar.
Det finns inget krav på ryttaren på att man skall ta bort efter sig, men åtskilliga gör det ändå.
Det vanligaste är i så fall att man "kör efter" med en fyrhjuling när man kommit tillbaka till stallet. Detta gör att man ibland ser "bajs utan häst" på vägen, men kanske är det fixat innan dagen är slut. Det är ovanligt att någon sitter av för att fösa undan en hög från vägen direkt: eftersom det innebär en förhöjd trafikrisk med avsittning - häst för hand - uppsittning.
...och somliga skiter i det. Trist, men så är det. Andelen ryttare som struntar i att göra rent efter hästen bedömer jag vara färre än andelen motorcyklister som sabbar för sina egna genom att köra med onödigt bullriga hojar.

Ja, hästar kan snabbt förstöra stigar och skogsbilvägar om man genom oförstånd eller ointresse rider där under tjällossning eller efter kraftiga regn.
Jag bedömer att fler ryttare än motorcyklister skapar friktion med markägare på det viset.
Men, med häst är skadan nästan alltid "lokal". Det är enkelt för drabbad skogsbonde att ta kontakt med ett av de 3 eller 5 stall i närheten som kan tänkas vara startpunkten för dumheterna och kommunicera med dem.

Jaga fiddyfånar är inte lika enkelt...

Där har vi också anledningen till att det inte bara är att "rida i skogen" längre.
Dagens industrialiserade skogsbruk tar stryk av hästhovar på lösen i skogen, och även på gamla stigar så skadar häst trädrötterna mer än vad endurohjul gör.

En annan sak som försvårar ridning i terräng eller urgamla stigar är gammalt metallskrot som körts ut eller stängselrester som tillåts ligga kvar. Döden för en häst. Verkligen döden - jag har själv tvingats köra häst till slakt efter sultramp, penetration av vasst föremål, 6 månaders konvalescens och +30,000 i veterinärkostnader.

Hästar skall heller inte framföras i diket - eftersom dom trampar sönder det och därigenom irriterar väghållaren, riskerar sina egna ben och dessutom trampa av sina egna skor.

Den som retar sig på att en häst inte går allra längst ute på vägkanten vid möte kan mycket väl ha mött en anvarstagande ryttare som vet att dikeskanten är så mjuk att man förstör den om man rider där.

Flera anser sig ha sett sura ryttare.
Det kan faktiskt handla om något så enkelt som koncentration.
Sitter du på en het häst så krävs det mycket för att hålla om och styra upp en häst, och det annalkande mötet med en motorcykel stör kommunikationen med hästen. Man måste med vissa individer vara helskärpt för att få saker och ting i mål, och då är det svårt att komma ihåg att le också.

Samtidigt går det inte att förneka att somliga ryttare har dåliga erfarenheter av motorcykelmöten.
På antingen jävelskap eller av oförstånd så slår somliga på direkt efter mötet med hästen.
Utan att veta det så ställer man till ett helvete för tjejen på hästen. Det som man själv anser "gick bra" blev i själva verket en mardröm för häst och ryttare, och gör nästa möte med en motorcykel oändligt mycket svårare, samt farligare - för alla parter.

Samförstånd.
Så enkelt är det. Att inte försöka göra det värre för andra, utan istället anstränga sig att underlätta.
Det är så lite vi behöver göra, det uppskattas så mycket - och vi tjänar på det, det är jag övertygad om.

Jag har mer att skriva i ämnet, men frågan är om ni orkar läsa?

Last edited:

Smagatusk

Guest
så om jag skiter i att byta mina bromsbelägg, lossar lite på styret och ser till att gasreglaget lever sitt egna liv. kan jag då starta en tråd i ett hästforum att dom får stanna och akta sig för mig då???

Du fick alldeles för lite cred för det inlägget! :Bugar

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...