Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så minsta lilla kan få en unghäst och flippa tyvärr....
Det här med "ibland måste man rida på vägen".
Det kan ju omöjligt vara sant. Eller har dagens hästar i Sverige avlats till att enbart kunna gå på belagda vägar och är okapabla till att röra sig i terräng?
Såg så sent som igår en artikel där en grusväg spärrats av av ägaren till vägen för att hindra ryttare att rida där. Ägaren påpekade att han gärna låter folk promenera och att de kan gå runt hindret.
Hur kan ett så stort djur som en häst inte bara promenera ner i dikeskanten och ta sig runt hindret?
Det jag har svårt att förstå är hur hästägare verkar åtnjuta någon slag ansvarsimmunitet. I synnerhet utifrån vetskapen om hur labila hästar är.
Jfr med hundar där ägaren eller den som har hand om hunden har strikt ansvar, och alltid är skadeståndsskyldig oavsett hur en olycka går till.
Det jag har svårt att förstå är hur hästägare verkar åtnjuta någon slag ansvarsimmunitet. I synnerhet utifrån vetskapen om hur labila hästar är.
Jfr med hundar där ägaren eller den som har hand om hunden har strikt ansvar, och alltid är skadeståndsskyldig oavsett hur en olycka går till.
Jag kanske är en gammal gnällgubbe, men man blir f-n mörkrädd av att läsa åsikterna hos en del här...
Jag nyttjar själv hästkrafter på både två hjul och fyra ben, så jag har hyfsad koll på hur fort det kan bli ohanterligt med 500kg muskler och hjärna som en valnöt, men det är ju en del av tjusningen. Jag är också barnsligt förtjust i att åka motorcykel på ställen där jag egentligen inte borde vara, och knepet för att kunna fortsätta göra det stavas: HÄNSYN!
Möter jag en ryttare på en skogsväg saktar jag ner till krypfart och kör så långt ifrån ekipaget och så tyst som möjligt. Märker jag att hästen blir orolig, stannar jag vid sidan och stänger av motorn tills de hunnit passera. Det har tillochmed hänt att jag tagit av mig hjälmen så hästen skall se att jag är en vanlig människa.
Jag tror aldrig att jag blivit otrevligt eller snorkigt bemött av någon ryttare och jag har lyckats få tillstånd att fortsätta åka på mark som tillhör hästgårdar
Hade jag betett mig som en idiot, hade nog snarare hästbonden mött upp med hagelbössan nästa gång jag skulle passera.
Är väl samma som 75% av sporthojskollektivet som bombar 200+ på valfri landsväg. Men de har ju förstås full koll på sina hästar :ironispännande hobby som verkar se de om en självklarhet att sätta andra personers liv på spel
"Det blir alltid jävel..med hAEEst!!!"
Fan vad jag saknar Lacken.. å Trååden
Får ni också ibland en stark känsla av deja vu?
99.9% av hästarna är försäkrade, skulle dom inte vara det så har dom en ägare med ekonomiskt ansvar.Och du tycker sådana ekipage har i trafiken att göra?
Utan trafikförsäkring dessutom så någon annan får stå för alla kostnader som de orsakar.
Hest? Menar du något med ont i halsen?Okej vi samsas, men du SKALL ej ut på vägarna med hest... (du klargör ju att jag kan råka illa ut om jag inte ser upp när du och din hest kommer)
Du är ju livsfarlig.... Det här forumet passar dig bättre -------> Hest Forum
Gissar att du inte gör ett endast tecken till den där bilisten som körde ut framför dig som ett gott föredöme att inte vifta med armarna.Sen finns de rackarna som ska hålla på och vifta med armar och ben, antagligen åsyftar de på sänkt hastighet. Men läs då detta:
Såvida du INTE är Väktare, polis, vägarbetare med röd flagga eller bilinspektör så kan du hädanefter hålla armarna I STYR! Jag skiter i vad du viftar, håll inne djuret på inhägnat istället.
Jag har ändrat inställning, ser de griniga och jävliga ut gasar jag på istället så att de får sig göromål. Kan de inte hålla djurjävlarna i styr har de inget ute på allmän trafikerad väg att göra.
Har du inte snappat upp vett hittills i ditt liv kanske du behöver små kurser av medmänniskor.Får du leda och styra trafik? (att du visar med handen vad andra skall göra)
Och om en häst är rädd för motorfordon bör den ju inte befinna sig i trafiken?
Behövs inget tillstånd för att rida i skog och mark, så din kontringsfråga är rätt meningslös.Jag har ingen mark, men kontringsfrågan skulle ju varit om hon hade tillstånd av markägaren att rida där.
99.9% av hästarna är försäkrade, skulle dom inte vara det så har dom en ägare med ekonomiskt ansvar.
Är det kollision med ditt fordon så är det din egen trafikförsäkring, ser inte hästägaren som den stora trafikmarodören även om det självklart kan förekomma.Jaså? Menar du alltså att den försäkringen motsvarar en trafikförsäkring och täcker skador på mitt fordon när jag kör på en häst som bryter mot trafikreglerna?
Nej, jag skulle tro att den försäkring du pratar om handlar bara om att bekosta veterinärkostnader samt ge ägaren en ny häst ifall hästen springer ut framför tåget.
den siffran är nog försumbar, däremot skador på ryttaren i samband med skenande eller att ryttaren faller av är nog det intressanta och där är nog mörkertalet stort.Till TS...
Hur många olyckor har det skett mellan häst och MC dom senaste åren eftersom detta ligger dig så varmt om hjärtat?
Har du någon statistik?
den siffran är nog försumbar, däremot skador på ryttaren i samband med skenande eller att ryttaren faller av är nog det intressanta och där är nog mörkertalet stort.
finns en annan risk som inte nämns tidigare i tråden heller, när det kommer ett fordon som låter väldigt mycket och blåser förbi en hästtransport så är det inte alltid så kul att parera inne i dragfordonet då 500kg häst trampar om.... så här kan det gå då http://www.expressen.se/gt/hasten-skramd-av-mc---vagnen-valte/
Hur många av er har varit inblandade i olyckor med häst?
Händer det ofta?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |