Vår! Mc+häst=samförstånd

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det här med "ibland måste man rida på vägen".

Det kan ju omöjligt vara sant. Eller har dagens hästar i Sverige avlats till att enbart kunna gå på belagda vägar och är okapabla till att röra sig i terräng?

Såg så sent som igår en artikel där en grusväg spärrats av av ägaren till vägen för att hindra ryttare att rida där. Ägaren påpekade att han gärna låter folk promenera och att de kan gå runt hindret.

Hur kan ett så stort djur som en häst inte bara promenera ner i dikeskanten och ta sig runt hindret?

Ibland måste jag köra på gatan med min oregistrerade crosshoj... eller nej, kanske inte.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det jag har svårt att förstå är hur hästägare verkar åtnjuta någon slag ansvarsimmunitet. I synnerhet utifrån vetskapen om hur labila hästar är.

Jfr med hundar där ägaren eller den som har hand om hunden har strikt ansvar, och alltid är skadeståndsskyldig oavsett hur en olycka går till.

Kan det ha nåt samband med att hästar vanligen framförs av kvinnor som av hävd aldrig är ansvariga för sina egna handlingar? :va

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det jag har svårt att förstå är hur hästägare verkar åtnjuta någon slag ansvarsimmunitet. I synnerhet utifrån vetskapen om hur labila hästar är.

Jfr med hundar där ägaren eller den som har hand om hunden har strikt ansvar, och alltid är skadeståndsskyldig oavsett hur en olycka går till.

Nja, hästägare åtnjuter inte någon ansvarsfrihet. De har normalt skadeståndsansvar vilket innebär att de är skadeståndsskyldiga om de är vårdslösa eller gör något med uppsåt.

Att ta ut en häst som inte är van vid trafik på allmän väg kanske rätten skulle se som vårdslöshet eller kanske inte. Jag har tittat men det finns ingen rättspraxis på området.

Mvh,
Ingvar

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Hoj
Bmw
Jag kanske är en gammal gnällgubbe, men man blir f-n mörkrädd av att läsa åsikterna hos en del här...
Jag nyttjar själv hästkrafter på både två hjul och fyra ben, så jag har hyfsad koll på hur fort det kan bli ohanterligt med 500kg muskler och hjärna som en valnöt, men det är ju en del av tjusningen. Jag är också barnsligt förtjust i att åka motorcykel på ställen där jag egentligen inte borde vara, och knepet för att kunna fortsätta göra det stavas: HÄNSYN!
Möter jag en ryttare på en skogsväg saktar jag ner till krypfart och kör så långt ifrån ekipaget och så tyst som möjligt. Märker jag att hästen blir orolig, stannar jag vid sidan och stänger av motorn tills de hunnit passera. Det har tillochmed hänt att jag tagit av mig hjälmen så hästen skall se att jag är en vanlig människa.
Jag tror aldrig att jag blivit otrevligt eller snorkigt bemött av någon ryttare och jag har lyckats få tillstånd att fortsätta åka på mark som tillhör hästgårdar :tummenupp
Hade jag betett mig som en idiot, hade nog snarare hästbonden mött upp med hagelbössan nästa gång jag skulle passera.

rysk roulette kanske vore nått. då slipper du skada andra iaf!!
spännande hobby som verkar se de om en självklarhet att sätta andra personers liv på spel:dummer
min syn på ryttare i allmänt

Keelogger

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2015
Hoj
Kawa Z1000 -05
Jag passerade två hästtjejer senast idag, saktade n och tog det väldigt lugnt. fick både leende och vink tillbaks :) . Tycker iaf man kan visa djuren hänsyn, människorna som sitter på dem däremot brukar ibland vara av det mer iq-befriade slaget men för det ska ju inte hästen behöva lida :D

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Hänsyn borde vi alla visa, oavsett vilken sorts sadel, ja inte bara i sadeln...
Men hänsyn och respekt är inte svenskens starka sida.:(

När våren nalkas blommar blåsippor och tussilago. Och cyklar plockas fram ur garaget eller får nya sommardäck – och så kommer den obligatoriska kritiken mot cyklister som kör för fort, struntar i rödljus och trafikregler.
Är det medelålders män i lycra på racerhojar eller medelålders kvinnor på damcyklar?
http://www.dn.se/insidan/det-finns-ingen-cykelkultur-i-stockholm/

Du flyttar dig när jag kommer!
Du ska visa mig hänsyn!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Får ni också ibland en stark känsla av deja vu?

Verkligen deja vu. Samma människor som presenterar samma argument ett år senare. Och precis samma slutsatser:

1. De flesta hestar är fyra hundra kilo kött som kontrolleras av en labil och flyktbenägen ärta till hjärna, fullt jämförbara med en Turbo-Hayabusa med avklippta bromsslangar, rostiga styrlager och en kärvande gasvajer som kan hänga sig vilken sekund som helst.

2. Ändå envisas ett stort antal ryttare med att ta ut dessa på landsvägar och väl där framförs önskemål såväl som krav på att alla andra trafikanter ska anpassa sin körning så att gasen på hesten inte hänger sig.

3. De allra flesta motorcyklister lyssnar på dessa önskemål / krav och saktar ner, håller åt sidan, stannar, öppnar visir och allt möjligt. Kanske för att de inte vill ha fyrahundra kilo hest på frontkåpan. Kanske för att de hoppas på ligg. Kanske för att de bara är genuint snälla motorcyklister som är villiga att kompensera för ryttarens säkert fullt lagliga men knappast väl genomtänkta val av färdväg.

Hestar...Kan vi inte diskutera sådana man har i motorn istället för de man har i lasagne...?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Och du tycker sådana ekipage har i trafiken att göra?

Utan trafikförsäkring dessutom så någon annan får stå för alla kostnader som de orsakar.
99.9% av hästarna är försäkrade, skulle dom inte vara det så har dom en ägare med ekonomiskt ansvar.

Okej vi samsas, men du SKALL ej ut på vägarna med hest... (du klargör ju att jag kan råka illa ut om jag inte ser upp när du och din hest kommer)
Du är ju livsfarlig.... Det här forumet passar dig bättre -------> Hest Forum
Hest? Menar du något med ont i halsen?
Trafiken är livsfarlig, förvånande att många tycker en häst inte skulle vara i trafiken och att man har all rätt att köra fort förbi när ingen av er skulle köra fort förbi en älg med samma massa.

Sen finns de rackarna som ska hålla på och vifta med armar och ben, antagligen åsyftar de på sänkt hastighet. Men läs då detta:
Såvida du INTE är Väktare, polis, vägarbetare med röd flagga eller bilinspektör så kan du hädanefter hålla armarna I STYR! Jag skiter i vad du viftar, håll inne djuret på inhägnat istället.

Jag har ändrat inställning, ser de griniga och jävliga ut gasar jag på istället så att de får sig göromål. Kan de inte hålla djurjävlarna i styr har de inget ute på allmän trafikerad väg att göra. :mad:
Gissar att du inte gör ett endast tecken till den där bilisten som körde ut framför dig som ett gott föredöme att inte vifta med armarna.

Tur att du är så tuff att du kan gasa på och göra hästen mindre trafiksäker, vad skulle världen vara utan såna som dig.

Får du leda och styra trafik? (att du visar med handen vad andra skall göra)
Och om en häst är rädd för motorfordon bör den ju inte befinna sig i trafiken?
Har du inte snappat upp vett hittills i ditt liv kanske du behöver små kurser av medmänniskor.
Gissar att du fått trafikvett med modersmjölken för inte kan det väl vara det faktum att du befunnit dig i trafiken som gjort att du kan vara i den?

Jag har ingen mark, men kontringsfrågan skulle ju varit om hon hade tillstånd av markägaren att rida där.
Behövs inget tillstånd för att rida i skog och mark, så din kontringsfråga är rätt meningslös.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
99.9% av hästarna är försäkrade, skulle dom inte vara det så har dom en ägare med ekonomiskt ansvar.

Jaså? Menar du alltså att den försäkringen motsvarar en trafikförsäkring och täcker skador på mitt fordon när jag kör på en häst som bryter mot trafikreglerna?

Nej, jag skulle tro att den försäkring du pratar om handlar bara om att bekosta veterinärkostnader samt ge ägaren en ny häst ifall hästen springer ut framför tåget.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Hur många av er har varit inblandade i olyckor med häst? :va
Händer det ofta? :näsblod

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Jaså? Menar du alltså att den försäkringen motsvarar en trafikförsäkring och täcker skador på mitt fordon när jag kör på en häst som bryter mot trafikreglerna?

Nej, jag skulle tro att den försäkring du pratar om handlar bara om att bekosta veterinärkostnader samt ge ägaren en ny häst ifall hästen springer ut framför tåget.
Är det kollision med ditt fordon så är det din egen trafikförsäkring, ser inte hästägaren som den stora trafikmarodören även om det självklart kan förekomma.

Tycker det är konstigt att man kan passera 500 kg häst i hög fart men 500 kg älg kryper man förbi.
Kör du på ett annat djur tycker du också det är fullt acceptabelt att betala självrisk trots att du i båda fallen hade 100% kontroll att inte hamna i situationen.

Vill du åberopa att det förekommit oaktsamhet eller vårdslöshet så är det upp till dig att driva den frågan rättsligt...exempelvis http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/tvingas-betala-nar-hast-sparkade-sonder-bil

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Till TS...
Hur många olyckor har det skett mellan häst och MC dom senaste åren eftersom detta ligger dig så varmt om hjärtat?
Har du någon statistik?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Till TS...
Hur många olyckor har det skett mellan häst och MC dom senaste åren eftersom detta ligger dig så varmt om hjärtat?
Har du någon statistik?
den siffran är nog försumbar, däremot skador på ryttaren i samband med skenande eller att ryttaren faller av är nog det intressanta och där är nog mörkertalet stort.

finns en annan risk som inte nämns tidigare i tråden heller, när det kommer ett fordon som låter väldigt mycket och blåser förbi en hästtransport så är det inte alltid så kul att parera inne i dragfordonet då 500kg häst trampar om.... så här kan det gå då http://www.expressen.se/gt/hasten-skramd-av-mc---vagnen-valte/

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
den siffran är nog försumbar, däremot skador på ryttaren i samband med skenande eller att ryttaren faller av är nog det intressanta och där är nog mörkertalet stort.

finns en annan risk som inte nämns tidigare i tråden heller, när det kommer ett fordon som låter väldigt mycket och blåser förbi en hästtransport så är det inte alltid så kul att parera inne i dragfordonet då 500kg häst trampar om.... så här kan det gå då http://www.expressen.se/gt/hasten-skramd-av-mc---vagnen-valte/

undra hur stor skillnad de hade blivit om en ambulans eller polisbil med syrenerna på hade dundrat förbi i utryckning.

Nu har jag förvisso respekt för hästtransporter just för att jag vet att det finns oftast instabila djur där inne som inte borde vara i trafiken men kör om gör jag alltid om rådande förhållande tillåter, jag vill inte vara i närheten om något skulle hända där inne

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år