Vår! Mc+häst=samförstånd

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Tänk att det dröjde ända till den 15 april innan årets första hest-tråd dök upp.

Nåja... den första skenförsäkringtråden dök upp för 2 månader sen och jag tror jag svarade på en ledblink strax efter nyår, allt håller sig inom normala ramar.

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Jag kör hoj, provade senast i förra veckan enduro för första gången det va skitkul:yoparty
Men tänkte tanken när jag fräste fram i skogen "shit vad gör jag om jag möter en häst, jag kommer ju skrämma ihjäl den" Äger nämligen häst oxså, och en hojrädd häst dessutom, hur nu fan det går ihop men hon har aldrig vant sig fast jag kör hoj till stallet och försöker vänja henne.
Men som någon innan nämnt, gemensamt ansvar. Möter jag en hoj när jag tar mig längs vägen TILL SKOGEN! så gör jag tydligt tecken att dom skall sänka hastigheten samt försöker kliva av vägen. INGEN har hittills inte sänkt hastigheten, släppt av på rullen så att det inte låter så mycket.
Så försök att samsas, det går om man vill. ( min tidigare häst var bombsäker för allt så jag förstådd inte riktigt problemet innan jag skaffade denna)

/B

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Ett tips till hest-ägare, ge ett leende tillbaka när vi på IronHorse anpassar oss till er, för oftast får man bara sura miner tillbaka.

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Jag kör hoj, provade senast i förra veckan enduro för första gången det va skitkul:yoparty
Men tänkte tanken när jag fräste fram i skogen "shit vad gör jag om jag möter en häst, jag kommer ju skrämma ihjäl den" Äger nämligen häst oxså, och en hojrädd häst dessutom, hur nu fan det går ihop men hon har aldrig vant sig fast jag kör hoj till stallet och försöker vänja henne.
Men som någon innan nämnt, gemensamt ansvar. Möter jag en hoj när jag tar mig längs vägen TILL SKOGEN! så gör jag tydligt tecken att dom skall sänka hastigheten samt försöker kliva av vägen. INGEN har hittills inte sänkt hastigheten, släppt av på rullen så att det inte låter så mycket.
Så försök att samsas, det går om man vill. ( min tidigare häst var bombsäker för allt så jag förstådd inte riktigt problemet innan jag skaffade denna)

/B

Får du leda och styra trafik? (att du visar med handen vad andra skall göra)
Och om en häst är rädd för motorfordon bör den ju inte befinna sig i trafiken?

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Jag har jättebra erfarenhet av att möta hojåkare när jag sitter till häst. Majoriteten visar extremt mycket hänsyn, oftast mer än jag kräver med hästarna jag rider och det uppskattas extremt mycket! :)

Det händer att jag är ute med unghästar som är ovana vid trafik, utan att befinna sig i den kan de ju aldrig bli trygga där och det gör EXTREMT mycket om trafikanterna då visar hänsyn. Oftast räcker det med några få säkra möten för att hästen ska bli trygg, och räcker med ett otrevligt för att hästen aldrig mer ska bli trygg i trafik...

Så all heder åt er som visar hänsyn, de flesta av oss gör allt vi kan för att visa hänsyn tillbaka. :)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har jättebra erfarenhet av att möta hojåkare när jag sitter till häst. Majoriteten visar extremt mycket hänsyn, oftast mer än jag kräver med hästarna jag rider och det uppskattas extremt mycket! :)

Det händer att jag är ute med unghästar som är ovana vid trafik, utan att befinna sig i den kan de ju aldrig bli trygga där och det gör EXTREMT mycket om trafikanterna då visar hänsyn. Oftast räcker det med några få säkra möten för att hästen ska bli trygg, och räcker med ett otrevligt för att hästen aldrig mer ska bli trygg i trafik...

Så all heder åt er som visar hänsyn, de flesta av oss gör allt vi kan för att visa hänsyn tillbaka. :)

Jag är övertygad om att vi generellt har ett bra hänsynstagande till dom där boskapen.

Sheriffen´

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2014
Hoj
2003 GSX1540
Nu kommer jag säkert få massa hat över mig, men...

Hästägarna rent generellt upplever jag som riktiga drygingar. De tror de äger hela världen, och som något inlägg ovan påpekade, hur vänligt och fint man än försöker göra är de missnöjda. Spelar ingen roll hur opassande scenariot är, de vill ändå få som de vill (lastbil i diket javisst).
Skiter ner gator gör de också som en annan får gå och plocka bort.

Sen finns de rackarna som ska hålla på och vifta med armar och ben, antagligen åsyftar de på sänkt hastighet. Men läs då detta:
Såvida du INTE är Väktare, polis, vägarbetare med röd flagga eller bilinspektör så kan du hädanefter hålla armarna I STYR! Jag skiter i vad du viftar, håll inne djuret på inhägnat istället.

Jag har ändrat inställning, ser de griniga och jävliga ut gasar jag på istället så att de får sig göromål. Kan de inte hålla djurjävlarna i styr har de inget ute på allmän trafikerad väg att göra. :mad:

Last edited:

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Jag är övertygad om att vi generellt har ett bra hänsynstagande till dom där boskapen.

Jag med, min erfarenhet säger det i alla fall. Man får oftast betydlig bättre bemötande vid hojmöten än vid bilmöten.

Det finns ett grustag i skogen i närheten av vårt stall där det körs en del emellanåt och vägen vi passerar på är en bit ovanför, på ordentligt behörigt avstånd. Passerade en gång där med en ganska ung häst som under inridningen varit ganska skeptiskt mot motorfordon, och eftersom hon aldrig stött på hojar tidigare tyckte jag att det var ett utmärkt tillfälle att vänja henne lite extra, så stannade och tittade. Även om det var rätt ordentligt avstånd var det ju ljud och rörelse och sprutande grus.

Hästen brydde sig inte ett dugg, stod och tittade bara, men när de upptäckte mig stannade de genast och stängde av hojarna. Det var ju till och med så att jag fick dåligt samvete för att ha stört dem, tyvärr var jag lite för långt bort för att kunna be om ursäkt och säga att det var fritt fram att fortsätta och jag visste inte riktigt hur jag skulle lyckas teckna det utan att det skulle riskera att uppfattas som något otrevligt istället.

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Får du leda och styra trafik? (att du visar med handen vad andra skall göra)
Och om en häst är rädd för motorfordon bör den ju inte befinna sig i trafiken?

Hmm, du vill starta en diskussion alltså, nä jag vill att du som hoj förare på ett säkert sätt skall kunna passera mig, jag tror att hästen och jag tillsammans väger mera så du vill inte ha oss i knäet. Men visst gasa du förbi så kan du se vad som händer, det kommer inte vara till din fördel.

Tror att vi kan samsas, och tror att djur behöver utsättas för att vänja sig, men visst jag kan gömma mig i ridhuset tills du passerar då jävlar ger jag henne ingen chans att vänja sig utan att sätta sig på dig och din hoj!

/B

Vet ni vad det tråkigaste som finns är, jo att rida på vägen, vi vill till skogen men ibland behöver vi även frakta oss en bit för att komma dig, jämnför det med de tråkiga raksträckorna ni/vi behöver köra för att ta oss till de goa partierna,

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Komma här och förstöra, menar du att det inte är stående ovationer hästarna gör när dom står på baktassarna efter en tokvarvning?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag kanske är en gammal gnällgubbe, men man blir f-n mörkrädd av att läsa åsikterna hos en del här...
Jag nyttjar själv hästkrafter på både två hjul och fyra ben, så jag har hyfsad koll på hur fort det kan bli ohanterligt med 500kg muskler och hjärna som en valnöt, men det är ju en del av tjusningen. Jag är också barnsligt förtjust i att åka motorcykel på ställen där jag egentligen inte borde vara, och knepet för att kunna fortsätta göra det stavas: HÄNSYN!
Möter jag en ryttare på en skogsväg saktar jag ner till krypfart och kör så långt ifrån ekipaget och så tyst som möjligt. Märker jag att hästen blir orolig, stannar jag vid sidan och stänger av motorn tills de hunnit passera. Det har tillochmed hänt att jag tagit av mig hjälmen så hästen skall se att jag är en vanlig människa.
Jag tror aldrig att jag blivit otrevligt eller snorkigt bemött av någon ryttare och jag har lyckats få tillstånd att fortsätta åka på mark som tillhör hästgårdar :tummenupp
Hade jag betett mig som en idiot, hade nog snarare hästbonden mött upp med hagelbössan nästa gång jag skulle passera.

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Hmm, du vill starta en diskussion alltså, nä jag vill att du som hoj förare på ett säkert sätt skall kunna passera mig, jag tror att hästen och jag tillsammans väger mera så du vill inte ha oss i knäet. Men visst gasa du förbi så kan du se vad som händer, det kommer inte vara till din fördel.

Tror att vi kan samsas, och tror att djur behöver utsättas för att vänja sig, men visst jag kan gömma mig i ridhuset tills du passerar då jävlar ger jag henne ingen chans att vänja sig utan att sätta sig på dig och din hoj!

/B

Vet ni vad det tråkigaste som finns är, jo att rida på vägen, vi vill till skogen men ibland behöver vi även frakta oss en bit för att komma dig, jämnför det med de tråkiga raksträckorna ni/vi behöver köra för att ta oss till de goa partierna,

Okej vi samsas, men du SKALL ej ut på vägarna med hest... (du klargör ju att jag kan råka illa ut om jag inte ser upp när du och din hest kommer)
Du är ju livsfarlig.... Det här forumet passar dig bättre -------> Hest Forum

G.Andersson

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2015
Hoj
duke 125

..

För några år sen när jag körde moped så var jag på väg hem, jag såg en hEst längre fram och tänkte att jag inte ville skapa kallabalik så jag stängde av motorn och hoppa av moppen men då när hEst ägarn passerade så fick jag en ordentlig utskällning för att min moped råkade vara röd och att hennes hEst inte gillade rött. Men snälla människa rid för guds skull rid inte på vägen då!

Denna video är rätt bra: https://www.youtube.com/watch?v=G5WRKMwqv5Y

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
..

För några år sen när jag körde moped så var jag på väg hem, jag såg en hEst längre fram och tänkte att jag inte ville skapa kallabalik så jag stängde av motorn och hoppa av moppen men då när hEst ägarn passerade så fick jag en ordentlig utskällning för att min moped råkade vara röd och att hennes hEst inte gillade rött. Men snälla människa rid för guds skull rid inte på vägen då!

Den har jag haft med småbarnsföräldrar också, ifjol, kom hem från jobbet, tomgångskörning mer eller mindre in på parkeringen.
Bli bemött av en illröd rabiatkärring gapande och skrikande; "Du FÅR INTE köra motorcykel så här sent på kvällen! Barnen skall sova klockan 19!"
"Eh, jaha, jag slutar jobba klockan 21..."

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...