"Vårdare dödades på häktets rastgård"

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hade den där väktaren varit beväpnad hade det väl knappast blivit bättre iom att det var väktarens batong som användes som tillhygge?

Å andra sidan tycker jag det verkar lite udda att en person som klassats som mycket farlig har så fria tyglar att denne kan ta en batong från en väktare och sedan misshandla denne till döds...

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Ja de ville ha det jämställt och tror sig klara av ett sådant yrke, seriöst vem fan släpper ut en sådan dåre med två kvinnor?

Visst även en av det manliga könet hade kunnat sluta sitt öde så, men tror inte den sjuka personen hade gjort ett försök om det vore nån som kan försvara sig.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ja de ville ha det jämställt och tror sig klara av ett sådant yrke, seriöst vem fan släpper ut en sådan dåre med två kvinnor?

Visst även en av det manliga könet hade kunnat sluta sitt öde så, men tror inte den sjuka personen hade gjort ett försök om det vore nån som kan försvara sig.

Trevligt att ha henne som backup
Två kvinnliga vårdare följde med honom ut på rastgården.

– Då slet han tag i en av vårdarnas batonger och började slå med den, säger en uppgiftslämnare. En av vårdarna sprang då därifrån, säger en av Aftonbladets källor."Matade slag mot huvud"
En kvinna i 25-årsåldern avled senare på rastgården till följd av sina skador.

Våldet mot den kvinnliga kriminalvårdaren beskrivs som närmast besinningslöst.

– När larmchefen anlände stod gärningsmannen fortfarande och matade slag mot hennes huvud, säger en av Aftonbladets källor.

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Hade den där väktaren varit beväpnad hade det väl knappast blivit bättre iom att det var väktarens batong som användes som tillhygge?

Å andra sidan tycker jag det verkar lite udda att en person som klassats som mycket farlig har så fria tyglar att denne kan ta en batong från en väktare och sedan misshandla denne till döds...

Nä, menar inte så. Jag blir bara mer förvånad hur det ens finns en möjlighet för denna personen att genomföra något sånt här.

Man vill ju inte göra könsdebatt av detta, men det är en fysisk skillnad på män och kvinnor, och att en kille som redan är anklagad för mordförsök har möjlighet att komma så nära 2 vakter, off-guard och kan lyckas med detta är sanslöst. Stod i aftonbladet att den ena sprang i panik? Har de inga larm? Övervakning eller något som kan avhjälpa och förhindra en sån här situation? Får de ens "rasta" på samma ställa som vakterna gör? För det verkade på artikeln som de hade rökpaus? Blir inte klok på detta, men där lär ju komma en utredning som heter duga iallafall...

Trevligt att ha henne som backup

Såna man vill ha bredvid sig om det skulle bli fyllebråk på krogen :näsblod Nä, fy fan vad tragiskt.. Men ändå.. 2 vakter med batonger mot 1, hur fan går det ihop..

Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Enligt tidningarna, som skriver lite vad de vill, är mannen klassad i säkerhetsklass 1. Detta innebär att det skall vara tre personal närvarande bara för att öppna dörren till hans rum. Något har gått jävligt fel med bemanningen här.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag undrar mer vad som föranlett att dessa två vakter bryter mot sin rutin och går ut med en fånge de hamnar i "bråk" med. Har han varit så jäkla reko att de bryter rutiner för att han ska få röka? Eller har de lackat på honom så pass mycket att de ska ta ut honom och spöa honom men han lyckas sno en batong?

Häktet är ingen trevlig plats och efter ett par veckor där är man nog inte som när man åkte in.

Hur som helst är det jäkligt tragiskt oavsett vad som föranlett det.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Ja, vad ska man säga..
Hoppas fan i mig att den andra vårdaren döms för vållande till annans död.

I dagens samhälle ska kvinnor och män vara precis lika lämpade till allt, annars är det diskriminering.

En kvinnlig brandman behöver inte klara fyskraven för att få jobb. Jag antar att kvinnor har förtur även inom den där branschen, oavsett hur lämpade dem egentligen är ..

Jag finner inga ord.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Ja, vad ska man säga..
Hoppas fan i mig att den andra vårdaren döms för vållande till annans död.

I dagens samhälle ska kvinnor och män vara precis lika lämpade till allt, annars är det diskriminering.

En kvinlig brandman behöver inte klara fyskraven för att få jobb. Jag antar att kvinnor har förtur även inom den där branschen, oavsett hur lämpade dem egentligen är ..

Jag finner inga ord.

Det jag försöker säga...........de skjuter ju bara sig själva i benet genom att inte veta bättre (kvinnorna)

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Har du nån källa på det eller är det nåt du hört i omklädningsrummet på gymmet?

Fysiska krav på brandmän sänks, Alltför hårda fysiska test leder till att få kvinnor blir brandmän. Det anser statliga Räddningsverket som efterlyser nya riktlinjer för anställningsproverna till de kommunala Räddningstjänsterna.

taget från http://www.sydsvenskan.se/malmo/article300692/Fysiska-krav-pa-brandman-sanks.html

en till artikel som går igenom liknande fråga
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/fler-kvinnor-ska-bli-brandman_2016741.svd

Last edited:

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Har du nån källa på det eller är det nåt du hört i omklädningsrummet på gymmet?

Kolla min profil så ser du vad jag sysslar med

De är inget räddningstjänsten går ut med i tidningarna direkt, men det är fakta..
De är inget olagligt, men inte direkt lämpligt.

Detsamma gäller f.ö invandare, men det är en annan historia

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Lugna ner dig lite! helvete vad folk ska hoppa på en på detta forum.

riktigt dåligt jämförelser, brister man i sina arbetsrutiner och det kostar en livet är det för fan inte konstigt att folk blir förbannade oavsett om man jobbar som lejonskötare, jobbar med tunga maskiner eller som vårdare.

Personen som sprang iväg kanske hade kunnat förhindra detta genom att ge personen motstånd tills hjälp kommer men istället flydde.

"Lugna ner dig lite! helvete vad folk ska hoppa på en på detta forum."

Jo men detta är inte flashback! Och folk= Flera verkar dela min åsikt när det kommer till hur du uttrycker dig. Här snackar man inte hur som helst, och yttrandefrihet existerar inte direkt här utan man anpassar sig efter normer och regler, man säger inte saker som andra kan uppfattas som stötande, för då riskerar man att bannas! = Du hittar allt under "Regler" bredvid forum-knappen...

Oavsett vad du har för uppfattning kring deras rutiner och din förklaring till ditt första patenterade inlägg så finns där inte mycket du kan säga för att kunna neutralisera situationen att folk uppfattar det som stötande och dig som idiot?

När det kommer till inlägget så, ja. Bristande rutiner Ja? Jo, uppenbarligen eftersom att en har blivit ihjälslagen?.. Meningen när jag startade tråden var direkt inte att jag skulle behöva agera Dr.Phil och försöka få dig att förstå begreppet och innebörden av empti. Samt att folk inte alltid uppskattar såna inlägg?

jetson

Guest
Lugna ner dig lite! helvete vad folk ska hoppa på en på detta forum.

riktigt dåligt jämförelser, brister man i sina arbetsrutiner och det kostar en livet är det för fan inte konstigt att folk blir förbannade oavsett om man jobbar som lejonskötare, jobbar med tunga maskiner eller som vårdare.

Personen som sprang iväg kanske hade kunnat förhindra detta genom att ge personen motstånd tills hjälp kommer men istället flydde.

Jaja, alla blir förbannade men du behöver inte pissa på lik för att visa det.

Man kan ju försöka hålla en viss lägsta-nivå iaf.. eller så håller man sig till flashback istället

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...