V-Gurra vs Oscar på Anderstorp

wol

Nu jävlar ska det hjulas
Gick med
26 Nov 2003
Ort
Gislaved
Hoj
RC30-89 Husaberg400fe-01
Har ni koll på buller kraven så ingen skyller på det den aktuella dagen? :(
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
ZZR1100 skrev:
Har ni koll på buller kraven så ingen skyller på det den aktuella dagen? :(
Bullergräns heter det, det finns inget krav att man måste bullra, Oscars 250R kommer att moddas så den klarar gränsen.
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Webspy skrev:
ikke !

olika IP.

Men gurra snurra har några alteregon enl. mcb med samma trötta åsikter !

V-G o gurra snurra är inte samma person !
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
Tack för senast förresten ..... kändes bra och sitta bakpå dig på gixxern ...... tajt .....

Jag tror nästan vi får ha ett typ av bevis att V-Gullan finns. Han skulle kanske kunna ta kontakt med racearrangören "Numbereighteen" och snacka lite med han.
Han får oxå gärna ringa mig för jag har en polare som har en busa till salu .....
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Datumet kan komma att ändras beroende på osäkerhet om ERF-tävlingen den 21/5 ska flyttas till den 28/5. Isåfall blir det banåka den 21/5 istället, med duellen mellan Pjoscar och V-gullan :banana
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
GSXR1100R skrev:
Bullergräns heter det, det finns inget krav att man måste bullra, Oscars 250R kommer att moddas så den klarar gränsen.

Du får ursäkta min kompis ZZR1100 för felaktigt ordval, men på banan kallar VI det för bullerkrav. (Krav som måste uppfyllas) Dumma smålänningar? :fatta! Hursomhelst säger :mattias att kravet för att man ska få köra är att man klarar 95dBA vid förbifart. Vi har sett massor med folk som trycker i en massa skit i pipan, tejpar(!) fast ölburkar o sånt, gummislangar.... :huvet

Enda som fungerar är ORIGINAL ljuddämpare OCH monterat luftfilter.

En 250 racer låter ca 105dBA vid denna mätning. Kräver ganska stora ingrepp det... Men det går!

Hursomhelst är ju Oscars 250 upptagen på annat håll o han skrev ju att han skulle åka något annat.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Bollox skrev:
Du får ursäkta min kompis ZZR1100 för felaktigt ordval, men på banan kallar VI det för bullerkrav. (Krav som måste uppfyllas) Dumma smålänningar? :fatta! Hursomhelst säger :mattias att kravet för att man ska få köra är att man klarar 95dBA vid förbifart. Vi har sett massor med folk som trycker i en massa skit i pipan, tejpar(!) fast ölburkar o sånt, gummislangar.... :huvet

Enda som fungerar är ORIGINAL ljuddämpare OCH monterat luftfilter.

En 250 racer låter ca 105dBA vid denna mätning. Kräver ganska stora ingrepp det... Men det går!

Hursomhelst är ju Oscars 250 upptagen på annat håll o hans skrev ju att han skulle åka något annat.
Vad oscar skriver spelar ingen roll. Jag fixar en tid när båda kan, inget problem.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bollox skrev:
Enda som fungerar är ORIGINAL ljuddämpare OCH monterat luftfilter.

En 250 racer låter ca 105dBA vid denna mätning. Kräver ganska stora ingrepp det... Men det går!

Hursomhelst är ju Oscars 250 upptagen på annat håll o han skrev ju att han skulle åka något annat.
Vid vilket varvtal mäter man en sådan liten motor? på min Kawa 750 så mäter man vid 7K, mindre motor/slaglängd är ökat varvtal eller?
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
GSXR1100R skrev:
Vid vilket varvtal mäter man en sådan liten motor? på min Kawa 750 så mäter man vid 7K, mindre motor/slaglängd är ökat varvtal eller?

Varvtalet har ingen som helst betydelse. :mattias Det mäts vid förbifart. Alltså du kan varva vad du vill. Och du, det duger inte att smygköra förbi mätpunkten för då flyttas mätaren. Mätningen är inte till för att göra livet surt för oss som kör. Det är så att ägaren av banan måste betala otroliga böter för överskriden ljudnivå, och kan hamna i domstol igen. Allt kan leda till att det inte får köras något överhuvudtaget på banan. Ni skulle bara veta vilket gnäll det är från dom som bor runtikring anläggningen... :kocko Så sjukt att det saknas like! :mad:
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bollox skrev:
Varvtalet har ingen som helst betydelse. :mattias Det mäts vid förbifart. Alltså du kan varva vad du vill. Och du, det duger inte att smygköra förbi mätpunkten för då flyttas mätaren. Mätningen är inte till för att göra livet surt för oss som kör. Det är så att ägaren av banan måste betala otroliga böter för överskriden ljudnivå, och kan hamna i domstol igen. Allt kan leda till att det inte får köras något överhuvudtaget på banan. Ni skulle bara veta vilket gnäll det är från dom som bor runtikring anläggningen... :kocko Så sjukt att det saknas like! :mad:
Ok på BE brukar dom mäta redan i depån, stillastående 45 grader bakom ljuddämparen, men Anderstorp är extremt sägs det.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Bullergränser som körs på de flesta banorna är väll

STATISK mätning
103 dB enl samma regelverk som Bilprovningen

Förbipassering
95 dB på 10 meter avstånd från fordon, fullgas acceleration förbi mikrofon.
Mikrofonen brukar oftast placeras mitt på rakan, men kan flyttas lite som banägaren tycker.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
amullo skrev:
Bullergränser som körs på de flesta banorna är väll

STATISK mätning
103 dB enl samma regelverk som Bilprovningen

Förbipassering
95 dB på 10 meter avstånd från fordon, fullgas acceleration förbi mikrofon.
Mikrofonen brukar oftast placeras mitt på rakan, men kan flyttas lite som banägaren tycker.
Ja det verkar vettigt, men bullergränsen är nog det minsta problemet i denna tråd, ingen av kombatanterna har någon hoj ännu, trots detta så låter V-Gurras inlägg som 170 decibel när han väl loggar in.

:lol
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Förresten...

:rolleyes: Dom flesta har mer än tillräckligt med effekt i sina cyklar att det går o skrämma livet ur sig ändå, även om man skulle åka med en cykel helt i originalskick...

Det var väl det som ledde till att den här trådan kom till från början. Kurvhastighet... :tummenupp

Spela roll om det kanske går 5 km långsammare på rakan... :tungan
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
GSXR1100R skrev:
Ja det verkar vettigt, men bullergränsen är nog det minsta problemet i denna tråd, ingen av kombatanterna har någon hoj ännu, trots detta så låter V-Gurras inlägg som 170 decibel när han väl loggar in.

:lol

:hihi Japp... Du har så rätt så!

Och näeh... bullret är inget problem... Det var väl tänkt som en liten upplysning så man inte åker dit i onödan o sen inte får köra. För det vore jävligt trist...
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top