V I K T I G T, gäller liv och död.

Är du anmäld till socialstyrelsens donationsregister?


  • Antal röstningar
    0

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Re: Re: Re: V I K T I G T, gäller liv och död.

v-g skrev:
Menar inte att det är fråga om minuter huruvida de skall kolla om när man är död detta görs enligt ett förfarande som garanterar att man är stendöd (=hjärndöd) Men efter detta om nu mamma/pappa velar så kan det gå illa men minuter är det knappast tal om förrän på slutet.

jag tror ju att de bästa är att sätta sig ner med sina föräldrar el va de nu kan va för anhörig o tala om hur man vill göra om nåt skulle hända.. vet att sånt här inte är nåt man pratar om till vardags... tragiska olyckor är ju inget man går runt o tror att de ska hända.. . Men det kan vara bra att ha gjort det. Så råder det inga tveksamheter sen... Om det sen åxå finns ett donationskort ifyllt så är det ju bara bra.

Man skulle ju kunna vända på den här pollen till att... vill du ha hjälp om det skulle hända dig nåt.. i form av organtransplantation.. ?? skulle gissa att vi får ett nära 100% ja ... då återstår ju att fundera på .. vem ska man få organ av om ingen vill donera.. ?? ge o ta.. som med allt annat.. ska man få så ska man åxå ge.. :tummenupp
 

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kramforce
Hoj
Kreidler
Re: Re: Re: Re: V I K T I G T, gäller liv och död.

ambulans skrev:
jag tror ju att de bästa är att sätta sig ner med sina föräldrar el va de nu kan va för anhörig o tala om hur man vill göra om nåt skulle hända.. vet att sånt här inte är nåt man pratar om till vardags... tragiska olyckor är ju inget man går runt o tror att de ska hända.. . Men det kan vara bra att ha gjort det. Så råder det inga tveksamheter sen... Om det sen åxå finns ett donationskort ifyllt så är det ju bara bra.

Man skulle ju kunna vända på den här pollen till att... vill du ha hjälp om det skulle hända dig nåt.. i form av organtransplantation.. ?? skulle gissa att vi får ett nära 100% ja ... då återstår ju att fundera på .. vem ska man få organ av om ingen vill donera.. ?? ge o ta.. som med allt annat.. ska man få så ska man åxå ge.. :tummenupp

Självklart ska de anhöriga veta vad man vill göra. Det som är bra med registret är ju att de vet åtminstone vad JAG ville om man inte hunnit/velat tala om för dem.

Som sagt de som vill få är fler än de som ger, så är det ju med allt här i världen. Jag ger också blod tycker att fika & tshirt var tredje månad är ganska trevligt. Ingendera kostar mig något så varför ska man egentligen inte göra det? Varken organen eller blodet är nåt man kommer att sakna.
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
självklart man har anmält sig!


HAr en kompis som fick nya lungor efter att ha väntat på det i flera år, hon hade typ 30% lungkapacitet, Har den medfödda sjukdomen cystisk fibros som kan leda till döden.

Önskar nu bara att min flickvän också ska kunna få nya lungor så att hon kan leva ett mera normalt liv. Hon har också CF

Så kom igen nu alla ni som inte har skrivit på :tummenupp

Tolf
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag har haft ett donationskort i plånboken sedan många år tillbaka. Om nån behöver mina 'delar' när jag inte gör det längre är det bara att ta dom. :)
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Jag tycker man borde anmäla och ha kort i plånboken om man inte vill donera.
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Det är ju just det som är det viktiga - att aktivt ta ställning. Om du kryssar ja eller nej är helt upp till dig, men särskilt ni som kör sporthoj: Tänk efter och KRYSSA. Tala även med era anhöriga om vad ni vill, så att dom är införstådda med vad ni önskar. Låt inte dom stå ensamma med ett så svårt beslut om olyckan ändå inträffar, bara för att ni inte orkat/vågat prata om döden i förväg.

:mattias :fakta

Edit: Informationsfolder med donationskort finns att hämta i informationen eller entréhallen på de flesta sjukhus.
 

Bullsnah

Böjar vanligtvis säsongerna med ras:)
Gick med
11 Apr 2003
Ort
KRAMFORS
Hoj
Hojlös
Att donera mina organ(om de duger) bestämde jag mig att göra för säkert 10år sedan, vill man ha möjlighet att FÅ måste man också vara villig att GE.

Visste inte att du gav blod V-G, får väl ta mig i kragen o börja med det oxå.

På donationskortet man kan ha i börsen(plånbok för sörlänningar) kan man även kryssa för ett Nej alternativ.
 

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kramforce
Hoj
Kreidler
Kjelle skrev:
Det är ju just det som är det viktiga - att aktivt ta ställning. Om du kryssar ja eller nej är helt upp till dig, men särskilt ni som kör sporthoj: Tänk efter och KRYSSA. Tala även med era anhöriga om vad ni vill, så att dom är införstådda med vad ni önskar. Låt inte dom stå ensamma med ett så svårt beslut om olyckan ändå inträffar, bara för att ni inte orkat/vågat prata om döden i förväg.

:mattias :fakta

Edit: Informationsfolder med donationskort finns att hämta i informationen eller entréhallen på de flesta sjukhus.

W O R D ! ! !

Donationskort finns även på siten som jag länkade till i första inlägget.

Kör hårt det finns inget att förlora. Ta ställning det är det viktiga!!
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Är anmäld som donator och har informerat mina anhöriga om min vilja.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Re: Re: Re: V I K T I G T, gäller liv och död.

v-g skrev:
Menar inte att det är fråga om minuter huruvida de skall kolla om när man är död detta görs enligt ett förfarande som garanterar att man är stendöd (=hjärndöd) Men efter detta om nu mamma/pappa velar så kan det gå illa men minuter är det knappast tal om förrän på slutet.

-Men jag får jämt höra att jag ät hjärndöd, då kanske mina organ inte sitter så säkert?. :confused:

p.s. kan man välja vem dom ger organen till (t.ex. organ får ändast återanvändas i gixxer-förare)?.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hittade mitt donnationskort. Låg bakom körkortet. Borde vara en bra plats.
Inga undantag.
Det är daterat till 930810. Någon som var tidigare?? :)

Om själen finns i hjärtat är det ju fan skit bra om de planterar in det i en ny kropp, så man lever vidare lixom. :D
:rock

Fast, jag har inte planerat att testa... :)
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Funderade att köra ett tema på donation och vansinneskörning på nya sh-tröjan men la ner det.

Get fast or die trying
Ja, jag är anmäld i donationsregistret
 

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
Re: Re: V I K T I G T, gäller liv och död.

ambulans skrev:
denne kan komma ifråga för en donation, det är allt i från hornhinnor till hjärta, lever, njurar osv..


Hmm, en ny hornhinna vill jag ha. Fick en koaxialkabel i ögat för ett år sedan och nu är det en lustig prick som flyger runt i ljusa miljöer... Lagomt underhållande :rolleyes:

Någon som känner sig lite mosig.... ingen?
 
Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
De skickade ju ut en lapp för några år sen angående donation som man skulle svara ja eller nej på eller liknande. Skickade aldrig in nåt den gången, men har funderat på att anmäla mig många gånger. Får hoppas att man inte hinner gå och dö i dagarna då så att ingen får nytta av ens organ.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Tidigare har jag varit starkt emot organdonation... det är min kropp, typ.

Efter min lilla volta har jag dock ändrat åsikt... glidigt lite... jag menar, vetenskapen kommer att ha stor nytta av att undersöka åtminstone ett organ om jag kolar...

(Sorry, kunde inte motstå...)

Dessutom kanske man skulle ge sig på att ge lite blod...

Tack för länkarna! Nu är det mycket enklare!

//P

//EDIT// Snipp snapp snorum, racka-bassa-lorum - så, då var det klickat och klart, väntar bekräftelse //EDIT//
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top