V I K T I G T, gäller liv och död.

Är du anmäld till socialstyrelsens donationsregister?

• Antal röstningar
    0

sandstream

Guest
Jag måste säga att jag är lite kluven i detta ämne men jag kan inte komma på något bra argument till varför jag inte skulle donera mina organ om de kunde hjälpa någon annan.

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Det här är ju en svår men livsviktig fråga, och man måste respektera den enskilde individens val här på samma sätt som när det gäller andra där det inte finns något rätt eller fel, som religion, livsåskådning, politik mm. Till sist så äger ju var och en beslutsrätten över sin egen kropp, så länge man bor i den.

Det viktigaste är ju att bestämma sig, oavsett om man är för eller emot.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Donationskortet ligger i plånboken bakom körkortet tillsamans med en lapp med telefonnummer till de närmast anhöriga

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Är inte anmäld, kanske i framtiden, kanske inte!!

Problemet är att jag inte riktigt kan förklara varför jag tycker så!!!

Funderar igenom min inställning några gånger varje år men än känns det inte rätt..
Skulle dock utan tveka acceptera att "få" organ från ngn annan..

Kan dock inte riktigt förklara varför..

copse

Guest
Anmälde mig nyss.

Också lite kluven, inte över att donera organ för transplantation men över "annat medicinskt ändamål."

Är ateist, tror inte på reinkarnation, själen eller liknande. Allt sitter i hjärnan, och är man död så är man död. Kroppen är bara ett köttstycke. Om forskare kan använda min kropp för att hitta nya läkemedel för diverse sjukdomar är ju det jättebra. Men ändå valde jag bara donera organ för transplantation.

Vill kanske inte att man ska används för att utbilda AT-läkare .. men det är ju också bra grej iofs. Framtidens läkare.

Men nej, jag har inget bra svar.

skog

ok nu då?
Gick med
5 Nov 2003
Hoj
Obesiktigad...
copse skrev:
2479612 Anmälde mig nyss.

Också lite kluven, inte över att donera organ för transplantation men över "annat medicinskt ändamål."

... Men ändå valde jag bara donera organ för transplantation.

Vill kanske inte att man ska används för att utbilda AT-läkare .. men det är ju också bra grej iofs. Framtidens läkare.

Men nej, jag har inget bra svar.

Jag gjorde precis som du, men har ändrat mig o sagt ja till hela "bunten". Men det hela handlar nog om att man är rädd. Rädd för att få kroppen förstörd av någon som inte har "vett" nog att inse att min kropp minsan är min.. Men DÅ detta sker, att jag lämnar min kropp. Hoppas jag att "jag" kommer att ge någon hjälp till liv. Oavsett ålder, för alla är vi lika mycket värda. Alla!!

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
Jag har skrivit i min plånbok och sagt till mina föräldrar att jag vill donera efter att jag dött. Man kan ju tycka att det borde räcka.

Jag tycker att det är dålig acceptans för andra människor här. Vill man donera så är det väll bra. Vill man inte donera så har man väll en orsak, inte så mycket att orda om. Det är inte bara via organ som man kan få andra att må bra. Acceptans.

När jag började läsa tråden (orket räckte till de första och de sista sidorna) så dök det upp massa frågor i huvudet på mig angående organdonationer.
Till exempel medecin och annat drogbruk. Borde det spela in? Nikotinister? Alkoholister? Pillertrillare? Sporthojspiloter? Stoners? Finns det tillfällen att välja bort organ? Sporthoj.com har ju väldigt bestämda åsikter. Precis som alla andra motorforum. Jag tror att det har med avgaserna att göra.

Nu har jag i alla fall, pga denna tråden skrivit in mig. Skönt att man slapp allt bök med papper hit och dit.

/The Simp
(Om jag kapar tråden eller gör den för OFF så kan framtida ev. diskussioner tas via PM)

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Nu har jag också anmält mig. Jag valde att både transplantera och även till medicinska ändamål. Kan läkarna med hjälp av mina vävnader kanske bota cancer vore det ju underbart. Det vore också fantastiskt att någon annan som behöver t ex ett nytt hjärta kan få mitt. Det enda man inte kan ta är själen och det är den som lever vidare, tror jag.

Hoppas fler anmäler sig!

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Här i USA så klistrar man på en liten orange prick på körkortet om man är för en donation. Det har jag gjort, men jag är nog inte inskriven i registret i Sverige.

Hur är det med myten att man kanske inte anstränger sig lika mycket för att försöka rädda de som är för en donation om man anser att chansen att lyckas är liten, samtidigt som man ser en möjlighet att lägga vantarna på några färska organ? :confused:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Lugn skrev:
2480416 Hur är det med myten att man kanske inte anstränger sig lika mycket för att försöka rädda de som är för en donation om man anser att chansen att lyckas är liten, samtidigt som man ser en möjlighet att lägga vantarna på några färska organ? :confused:

Personligen så tror jag det är som råttan i pizzan.
Tills det är verifierat att det inte finns några alternativ kvar så kommer dom att göra allt dom kan för att rädda liv.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Matulda skrev:
2453034 Lånar denna tråd lite och slår ett slag för att bli blodgivare,det är något dom flesta kan göra och är nog så viktigt för att rädda liv. Det ska inte behövas importeras när det finns resurser här hemma att ta av.

mmm Jag håller helt med. haft organdonatorkortet i många år..
Donera helblod eller blodplasma.
Tänk på hur många hojåkare som man kan hjälpa och hur mycket blod det kan gå åt på en operation.
om man inte vill donera till andra så kan man om jag inte minns fel spara till sig själv. Åtminstånde kunde man det.

När det gäller skäl till att folk inte vill donera kan ett av dem vara religion.
Det finns religioner som inte tillåter det eller blodgivning osv..
precis som det finns religioner som inte tillåter att man som patient får ta emot blod osv..

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Lugn skrev:
2480416 Hur är det med myten att man kanske inte anstränger sig lika mycket för att försöka rädda de som är för en donation om man anser att chansen att lyckas är liten, samtidigt som man ser en möjlighet att lägga vantarna på några färska organ? :confused:

Vi får bla inte öppna donationsregistret för att ta reda på din önskan förrän du är konstaterad hjärndöd kliniskt.

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Anmälde mig för några veckor sedan och fick brev från donationsrådet idag. :tummenupp

Nu kan de ta allt och göra vad de vill med prylarna.
Helst efter min död dock! :tomten

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CC Dominator
såg att jag inte hittade mitt donationskort... och då slog det mig även att jag inte var anmäld till registret.. vet itne varför ahr inte tänkt så förut..

ibland så kan man ju tänka att man är odödlig så det händer ju inget ändå.. men efter två dödsfall av vänner till mig och tjejen så tänker man efter lite mera. så nu är jag anmäld..

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
En mycket bra tråd får jag säga.

De flesta är för att donera sina organ medan andra inte är det.
Om man kan och vill donera, död som levande så gör man det efter att man satt sig in i vad det innbär.
Kan man inte ta ställning till det så tar man en redig funderare på vad det handlar om för att kunna ta ställning. Sedan när man är väl insatt och kanske bestämer sig för att man INTE vill ska det respekteras och INTE heller ifrågasättas.

Många av oss tänker bara i nutid för vem vill tänka på den tiden då vi är döda? Därför är det inte många som har funderat på donation efter döden. skillnad blir det om det handlar om donation som levande i nutid. "Nu är nu då är då". "Dået" blir avlägset och abstrakt.

För mig är valet enkelt.
Jag har själv redan donerat ett organ, för att rädd/förbättra en annan människas liv. Min stora gärning i livet, men jag kan kanske göra fler...
Dock så respekterar jag de som är insatta i vad donation innbär och som inte vill donera, döda som levande. Det är deras val och jag ifrågarsätter dem inte, men kan gärna be dem tänka på saken en eller flera gånger.

Last edited:

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Lyfter upp den här tråden nu när hojsäsongen drar igång på allvar. Se till att ni HAR TAGIT STÄLLNING till hur ni ställer er till att donera organ, om nu olyckan gud förbjude skulle vara framme. För eller emot kan bara ni själva bestämma, men se till att er inställning är känd via något av nedanstående sätt:

- Prata med era närstående om vad ni tycker
- Fyll i ett donationskort
- Anmäl er önskan till donationsregistret

Det är en hemsk situation för anhöriga att behöva gissa vad den drabbade hade tyckt, mitt i allt det andra hemska dom har att bearbeta i ett sådant läge.

De flesta organdonatorer är faktiskt inte offer för trafikolyckor/trauman, utan människor som drabbats av olika typer av hjärnblödningar eller stroke. Kanske en liten tröst trots allt.

Och förresten, ge blod/plasma också. Ni vet aldrig vem som kan komma att behöva det.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0