ambulans skrev:55705mjae.. nåra minuter handlar det ju inte om.. det går ju inte att ta organ av en människa som är död...
man håller i gång andning med maskiner.. hjärtat slår av sig självt.
när man sen ser att personen är hjärndöd så tas beslut om denne kan komma ifråga för en donation, det är allt i från hornhinnor till hjärta, lever, njurar osv..
Har man inte fyllt i sitt kort. så kommer närmast anhörig att få bestämma.
personligen är jag för donation... av enkla anledningen att jag vill ju gärna att jag eller mina anhöriga ska få hjälp om det behövs.
Kan man inte ge så ska man inte heller få... enkel matematik
Fast i sporthojsbranchen så är det mest fråga om att ge..
Ravetrancer skrev:Är det så fel att välja att INTE donera organ?
//R
Fürstenhoff skrev:2452471Med tanke på hur många personer i Sverige som faktiskt går och väntar på döden då deras organ är slut, skadade mm så borde det vara så att dom som INTE är beredda att donera sina organ INTE heller skall få chans att få ett nytt vid behov!!
/Fürstenhoff.
Fürstenhoff skrev:2452561ABSOLUT INTE - men då skall man också hamna ABSOLUT SIST på listan den dagen man är i behov av ett organ och det finns andra före somsjälva vart beredda att donera ett organ!!
/Fürstenhoff.
Håller med!!!Fürstenhoff skrev:2453018Kass människosyn är det som du skriver när det sitter människor som vägrar att hjälpa både en, två kanske tre personer efter sin död genom att donera sina organ samtidigt som dom tycker att det är självklart att dom själva vid behov skall ha samma rättigheter som dem som går med på att donera sina organ -egoistiskt till 100%!!
/Fürstenhoff.
Fürstenhoff skrev:2453018Kass människosyn är det som du skriver när det sitter människor som vägrar att hjälpa både en, två kanske tre personer efter sin död genom att donera sina organ samtidigt som dom tycker att det är självklart att dom själva vid behov skall ha samma rättigheter som dem som går med på att donera sina organ -egoistiskt till 100%!!
/Fürstenhoff.
Fürstenhoff skrev:2453011Om en person som pga av sjukdom eller liknande INTE själv kan donera ett organ så skall han SJÄLVKLART ha rätten till att få ett donator organ!!
Men dom som är friska på alla sätt och till trotts detta motsätter sig sig att donera sina organ så tycker jag till 100% att dom skall hamna sist i listan över väntande personer!!
Hade alla friska ställt upp på detta med att donera sina organ som man inte har nytta av för 5 öre efter sin död men som genom donation skulle kunna rädda både en, två kanske tre personer så skulle vi INTE ha detta stora problem som vi faktiskt har med personer som i väntan på att få ett nytt organ går döden till mötes på ett skrämmande sätt!!
/Fürstenhoff.
Fürstenhoff skrev:2453047Handlar inte om att leka gud, peka finger eller nyanslöst bestämma åt andra personer som du så fint beskriver det - det handlar om sunt förnuft vilket det verkar saknas hos många!!
En person som är frisk och som INTE vill donera sina organ efter sin död är enkom EGOISTISKA i mina ögon oavsett skäl då det bevisligen räddar liv - eller är det viktigare att mata maskarna med organen i stället!!
/Fürstenhoff.
Fürstenhoff skrev:2453089JA!! jag saknar empati och förståelse till 100% när det kommer till personers icke vilja att hjälpa andra medmänniskor genom att efter sin död donera sina organ som annars går till dom viktigare djuren -maskarna!!
Om denna inställning ifrån min sida enligt DIG är en orsak som föder krig och våld så kan jag inget annat än hoppas att du en dag växer upp och tänker efter - pinsamt är bara förnamnet!!
/Fürstenhoff.
Fürstenhoff skrev:2453110
/Fürstenhoff.
Fürstenhoff skrev:2479145Filippa 8!!! år dog i väntan på ett nytt hjärta till trotts att hon stod först på väntlistan!!
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,891684,00.html
Undrar vilka skäl en medmänniska kan ha för att INTE donera sina organ vid dödsfall som kan uppväga att rädda ett liv som tex Filippas 8!!! år!!
Låt höra i från er som motsätter er en organdonation som kanske hade kunnat räddat Filippa, vad har ni för skäl??
/Fürstenhoff.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |