V I K T I G T, gäller liv och död.

Är du anmäld till socialstyrelsens donationsregister?


  • Antal röstningar
    0

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Anmäld sedan många år.....Och det som inte kommer till användning kan gå i komposten.
 

Candy

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
916, Mille & R1
ambulans skrev:
55705 mjae.. nåra minuter handlar det ju inte om.. det går ju inte att ta organ av en människa som är död...
man håller i gång andning med maskiner.. hjärtat slår av sig självt.
när man sen ser att personen är hjärndöd så tas beslut om denne kan komma ifråga för en donation, det är allt i från hornhinnor till hjärta, lever, njurar osv..
Har man inte fyllt i sitt kort. så kommer närmast anhörig att få bestämma.
personligen är jag för donation... av enkla anledningen att jag vill ju gärna att jag eller mina anhöriga ska få hjälp om det behövs.
Kan man inte ge så ska man inte heller få... enkel matematik
corkysm39.gif


Fast i sporthojsbranchen så är det mest fråga om att ge..

Läste det här inlägget och blev något förbryllad. Citat "det går ju inte att ta organ av en människa som är död". Jag hoppas för allt i världen att dom inte tar dom medans jag lever. Om dom inte väntar tills jag är död så vill jag stryka mig ur det där registret.
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
måste man vara 18?? om jag coolar kan väll någon få mina organ men levern är rätt sliten...
 

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Storvreta/Uppsala
Hoj
spätta på en blackbird
När det kommer till kritan är det väldigt svårt att få en transplantation.

Till att börja med måste man vara tillräckligt sjuk för att komma på listan, sedan skall du hålla dig tillräckligt frisk för att orka med en transplantation.
När du väl har fått det samtalet du väntat på (när allt är matchat) så skall man klara själva operationen, (hjärt/lung/lever/njurar eller va det nu må vara)
å hoppas på att m,an inte får en avstötning.

Man får ju hoppas på att livet innan är en dans på rosor, för det är inte alltid det är det efter en transplantion!
Men jag tackar nog inte nej då den dagen kommer!!!
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Fürstenhoff skrev:
2452471 Med tanke på hur många personer i Sverige som faktiskt går och väntar på döden då deras organ är slut, skadade mm så borde det vara så att dom som INTE är beredda att donera sina organ INTE heller skall få chans att få ett nytt vid behov!!

/Fürstenhoff.

Men du...

De som nu går å väntar på organ för att deras är slut tex pga en sjukdom som gör att de ej kan donera själva ska alltså inte få någon hjälp via donation? Låter helt sjukt i mina öron...

Är man däremot frisk på alla sätt å vis men vägrar att donera då är det en annan femma.. Då kan jag köpa ditt resonemang. Jag kanske missförstod?
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Fürstenhoff skrev:
2452561 ABSOLUT INTE - men då skall man också hamna ABSOLUT SIST på listan den dagen man är i behov av ett organ och det finns andra före somsjälva vart beredda att donera ett organ!! :tummenupp

/Fürstenhoff.

Vad är det för jävla kass människosyn?

Tänk om man skulle implementera det tänket i resten av samhället.
Betalar du ingen skatt ska du inte få ta del av något skattefinaniserat! (typ skola, sjukvård)

"Får inte jag så ska du inte få".

Sandlådementalitet, verkligen.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Fürstenhoff skrev:
2453018 Kass människosyn är det som du skriver när det sitter människor som vägrar att hjälpa både en, två kanske tre personer efter sin död genom att donera sina organ samtidigt som dom tycker att det är självklart att dom själva vid behov skall ha samma rättigheter som dem som går med på att donera sina organ -egoistiskt till 100%!!

/Fürstenhoff.
Håller med!!!:tummenupp
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Fürstenhoff skrev:
2453018 Kass människosyn är det som du skriver när det sitter människor som vägrar att hjälpa både en, två kanske tre personer efter sin död genom att donera sina organ samtidigt som dom tycker att det är självklart att dom själva vid behov skall ha samma rättigheter som dem som går med på att donera sina organ -egoistiskt till 100%!!

/Fürstenhoff.


Vad folk har för skäl till att inte vilja donera sina organ är för många en ren privatsak och det är fruktansvärt kränkande att som du komma och peka finger och leka gud genom att dela ut organ godtyckligt. Egoistiskt?? Vad vet du om det?

Valfrihet är bra - mindre bra är det när folk kliver upp på sina höga hästar och helt resolut och nyanslöst "bestämmer" åt andra vad som är det rätta valet.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Fürstenhoff skrev:
2453011 Om en person som pga av sjukdom eller liknande INTE själv kan donera ett organ så skall han SJÄLVKLART ha rätten till att få ett donator organ!!

Men dom som är friska på alla sätt och till trotts detta motsätter sig sig att donera sina organ så tycker jag till 100% att dom skall hamna sist i listan över väntande personer!!

Hade alla friska ställt upp på detta med att donera sina organ som man inte har nytta av för 5 öre efter sin död men som genom donation skulle kunna rädda både en, två kanske tre personer så skulle vi INTE ha detta stora problem som vi faktiskt har med personer som i väntan på att få ett nytt organ går döden till mötes på ett skrämmande sätt!!

/Fürstenhoff.

Då är jag med och håller med...

Tyvär kan väl inte folk sätta sig in i situationen som en organbehövande människa befinner sig i...
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Lånar denna tråd lite och slår ett slag för att bli blodgivare,det är något dom flesta kan göra och är nog så viktigt för att rädda liv. Det ska inte behövas importeras när det finns resurser här hemma att ta av.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Fürstenhoff skrev:
2453047 Handlar inte om att leka gud, peka finger eller nyanslöst bestämma åt andra personer som du så fint beskriver det - det handlar om sunt förnuft vilket det verkar saknas hos många!!

En person som är frisk och som INTE vill donera sina organ efter sin död är enkom EGOISTISKA i mina ögon oavsett skäl då det bevisligen räddar liv - eller är det viktigare att mata maskarna med organen i stället!!

/Fürstenhoff.

Du saknar verkligen empati och förståelse för andra människors val och ideologi. Oerhört respektlöst!

Det är sådant som föder krig och våld- oförståelsen för andra människor.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Fürstenhoff skrev:
2453089 JA!! jag saknar empati och förståelse till 100% när det kommer till personers icke vilja att hjälpa andra medmänniskor genom att efter sin död donera sina organ som annars går till dom viktigare djuren -maskarna!!

Om denna inställning ifrån min sida enligt DIG är en orsak som föder krig och våld så kan jag inget annat än hoppas att du en dag växer upp och tänker efter - pinsamt är bara förnamnet!!

/Fürstenhoff.

Nyanslöst - verkligen.


Och ja - jag är med i donationsregistret. Jag donerar gärna mina organ, men respekterar andras val att inte göra det - de har nog skäl allt annat än egoistiska.

Dock vinner man inga nya frivilliga donatorer på ditt sätt - att gapa om "sist i kön!" "egoism" etc.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Fürstenhoff skrev:
2479145 Filippa 8!!! år dog i väntan på ett nytt hjärta till trotts att hon stod först på väntlistan!!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,891684,00.html

Undrar vilka skäl en medmänniska kan ha för att INTE donera sina organ vid dödsfall som kan uppväga att rädda ett liv som tex Filippas 8!!! år!!

Låt höra i från er som motsätter er en organdonation som kanske hade kunnat räddat Filippa, vad har ni för skäl??

/Fürstenhoff.

Pengar kanske, det brukar ju vara en populär orsak för många....... :rolleyes:

Ärligt talat, vet inte varför och skulle troligtvis inte förstå det heller. Däremot kan jag respektera folk val eller antival när det gäller donation.
Är registrerat donator sedan länge och lobbar så gott jag kan, för att få fler att anmäla sig.
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Seså, lugna och fina nu. Låt oss försöka hitta tillbaka till ursprungsämnet...

En annan sak som är minst lika viktig som att ta ställning genom donationsregister eller -kort är att prata igenom sitt beslut med sina nära och kära. Om dom där hemma vet att ni tagit ställning för/emot att donera organ blir allt så mycket lättare vid en ev sådan situation.

Om ni INTE tagit ställning aktivt så lämnar ni era anhöriga med ett otroligt svårt beslut. Även om ni HAR tagit ställning för att donera har era anhöriga ändå i praktiken möjlighet att utöva veto och säga nej. Även om detta inte är helt tydligt inskrivet i lagtexterna så tror jag 9/10 ansvariga läkare avstår från att skörda organ om nära anhöriga blankt säger nej, oavsett vad ni själva önskar.

Så summan av det hela - Framför allt, ta ställning! Och TALA om detta hemma, och försök i möjligaste mån få era nära att förstå och respektera ert beslut INNAN någonting händer.

Tyvärr är vi så rädda att tala om döden att det oftast ändå inte blir gjort. Statistiken visar att de flesta anhöriga inte har en aning om den drabbades vilja när det väl händer. Hjälp till att ändra på detta.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Jag har haft äran att vara del i en 12-årig pojkes liv under ett par år.Denna kille dog för för några veckor sedan av sin sjukdom som han burit med sig hela sitt allt för korta liv.
Den här killens stora sorg var att han inte kunde få bli donator och hjälpa andra att leva vidare inte att han själv skulle dö.
För mej är det en självklarhet att ge liv efter min död.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top