V-Twin av sportkaraktär råd sökes

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Hoj
*Såld*
Den ända TL modellen du ska akta dig för när det gäller kvalitet är 97:ans modell av TL1000S annars är det inte sämre kvalitet på TL hojarna än några andra. Det man ska tänka på bara är ju att dom börjar bli lite till åren men är man bara nogrann vid köp tillfället (som med alla andra hoj köp) så är det inga problem..

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Äger o kör VTR1000F, provat både TL-S och efterföljande SV1000.

VTR har betydligt "råare" motorgång som tilltalar iaf mig. TL-S har på pappret mer pulver i motorn men i praktiken inte speciellt mycket mer. SV har förvisso samma motor som TLS men har i flertalet tester visat sig ha mindre pulver än TLS, förmodligen hårfin skillnad mot VTR.

VTR har en hyfsad försäkring genom honda/if hur det ligger till med TLS och SV vet jag inte.

Bara att provköra alla tre och välj den du gillar bäst, mullrar gött gör alla 3 iaf!:)

bjorn_surfer

Ny medlem
Gick med
18 May 2008
Hoj
Planerar inköp
Hej

Tack för alla bra svar. Nu finns det mycket att kolla runt på. Kommer Ni på nåt mer - spontant - så tar jag tacksamt emot alla tips.

Mvh

B

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
jag har ägt Vtr firestorm, nu äger Tl 1000R

Båda är riktigt härliga hojar, men jag skulle Titta på Vtr sp1, Tl1000r.

Tl 1000R har Inte den något mer effekt än tl1000s, rätta mig om jag har fel.

Man kan tro att Tlr ska vara klumpigare att köra än firestorm, men tlr är mycket härligare att köra. HUr du än gör så komer valet nog bli bra :)

trevligt att du fastnar för Twin power:yoparty

Tolf

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
är inte helt hemma i "tvinträsket" men vet av erfarenhet att en sp-1/2:a är hur skön som helst att köra.... och den är ett bra "sportval" vissa säger att den har superbikepotens.... vet inte riktigt hur det är med den saken... men jag tycker att den är riktigt skön att köra, kan inte klaga på effekten, bra "svängegenskaper" och framför allt verkar det vara riktigt bra kvalitet på den och mullrar så tor kan dra något gammalt över sej.... hehe....

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Vilken prisklass är det tänkt?

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87

Jag har kört de flesta sporttwinnar. SP1, TL1000s, RSV mille, Ducce 916/ monster, VTR1000F. Äger nu en gammal VTR.
Vill man ha en sportigare twin, mer framåtlutad, inte så bekväm rekom. SP1 alt. millen. Annars rekommenderar jag Hondas VTR för att den är lagom sportig, skön körställning, bra kvalitet, lättkörd och kul oavsett om man är nybörjare eller erfaren och förmodligen billigast i försäkring jämfört med andra alternativ.

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
en liter twin
Får slå ett slag för Aprilia Falco då, samma motor som Millen men lite lägre effekt. 118hk räcker dock i dom flesta fall ganska långt, den är dessutom billig att försäkra. Du hittar riktigt fina exemplar för runt 40k...

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=25627#
:tummenupp O så e de.O den finns inte heller i vartenda gathörn.
Trevlig hoj med lite annorlunda karaktär än tex vtr som är mer sporttourer.

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
Jag hade med den erfarenhet jag har satsat på en Ducati 996.

http://www.blocket.se/vi/19821351.htm?ca=14_s

Om det är mer sportig än bekväm hoj du vill ha alltså.

Detta grundar jag på att jag kan Ducati bättre än något annat märke så det är en helt personlig åsikt.

jag har testat ducces 996:a och tyckte att den var alldeles för liten....
man sitter ihopknycklad nästan..... nu är ju jag 190 ståtliga iofs....
annars är ju duccen snygg.... hur det är med kvalidutten vet jag dock inte...

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
jag har testat ducces 996:a och tyckte att den var alldeles för liten....
man sitter ihopknycklad nästan..... nu är ju jag 190 ståtliga iofs....
annars är ju duccen snygg.... hur det är med kvalidutten vet jag dock inte...

Ja hyprarna är inget för storvuxna. Jag är 180 cm så det är ganska lagom om än på gränsen. Samma med 1098 som är formad efter 160 cm Italienare.

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
2004 XT660R
Hallå!

Min första hoj var en VTR1000F, även om jag drömde om en TL1000S redan då. Vtr är en trevlig hoj men som några tidigare nämnt med lite mindre pulver i motorn än TL. Upplevde även min VTR vara lite mjuk i fjädringen trots Öhlinare bak och Öhlinfjädrar i gaffeln.

TLs är ingen hit med originaldämparen bak, jag har bytt till en Bitubo och nu går den som en dröm. Problemet med -97 är bla att det kan finnas sprickor i ramen vid stötdämparfästet bak samt vid styrkronan tror jag det var. Samt att dom satte tempgivaren vid kylaren istället för termostathuset. Kolla så att allt är åtgärdat innan du köper en -97.

Är väl som alla andra Japstwinnar, båda två är riktigt driftsäkra och roliga att köra. TL har insprutning och VTR har förgasare.

Min Vtr var ingen småförbrukare av bränsle, det är inte TLs:en heller men den drar mindre och dom flesta kan köra den på 0.5-0.6 touringkörning.

Jag bänkade aldrig min VTR men vet att EMP i boden har ett kit så man får ut ca 125hk på slangen. Bänkade min TL i somras med Slipon och fick ut 119 hk och 110 Nm på slangen.

Vilket du än väljer så är twinnarna grymma maskiner. Jag kommer nog aldrig kunna köra R4 igen...

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
åk å kolla på en SP1, be ägaren starta hojen, provsitt den, om möjligt provkör sen åker du å kollar på en mille, starta, provsitt den, om möjligt provkör sist åker du å kollar på en VTR, starta å provsitt den, om möjligt provkör ... kan garantera dig att du kommer att köpa SP1:an, kanske inte för att den har den absolut bästa sittställningen men den maskinen är en riktig NACKVRIDARE och riktigt rå, jag vet:D du kommer helt enkelt inte kunna sluta drömma om den:Bugar

glöm inte att ta på dig pungskydd samt hörselproppar, undvik även kyrkogårdar för du kommer att väcka de döda med det brutala ljudet:yoparty

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
åk å kolla på en SP1, be ägaren starta hojen, provsitt den, om möjligt provkör sen åker du å kollar på en mille, starta, provsitt den, om möjligt provkör sist åker du å kollar på en VTR, starta å provsitt den, om möjligt provkör ... kan garantera dig att du kommer att köpa SP1:an, kanske inte för att den har den absolut bästa sittställningen men den maskinen är en riktig NACKVRIDARE och riktigt rå, jag vet:D du kommer helt enkelt inte kunna sluta drömma om den:Bugar

glöm inte att ta på dig pungskydd samt hörselproppar, undvik även kyrkogårdar för du kommer att väcka de döda med det brutala ljudet:yoparty

SP1 är ruskigt fin o en drömhoj! Men med den körställningen så vetikatten! Ljudet vet jag inte heller...tycker både min o massor med duccar låter bättre....beror såklart på vad man har för rör...

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
SP1 är ruskigt fin o en drömhoj! Men med den körställningen så vetikatten! Ljudet vet jag inte heller...tycker både min o massor med duccar låter bättre....beror såklart på vad man har för rör...

jag hade arrow på min spetta och jag kan tala om för dig att det var alltid lika kul å dra en repa genom stan, folk som gick flera hundra meter framför stannade upp å vände sig om för att se vad det är som bröla bakom dem:D eller den där tanten som bromsa in sin rullator, tittade upp mot skyn trots att det var soligt ute, sen som jag skrev, sittställningen är inte den absolut bästa men som sagt, spettan är ingen dussinhoj, en riktig nackvridare trots att den varit med ett tag, sen får jag nog erkänna att jag inte är ngt större fan av ducatisar tyvärr.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
jag hade arrow på min spetta och jag kan tala om för dig att det var alltid lika kul å dra en repa genom stan, folk som gick flera hundra meter framför stannade upp å vände sig om för att se vad det är som bröla bakom dem:D eller den där tanten som bromsa in sin rullator, tittade upp mot skyn trots att det var soligt ute, sen som jag skrev, sittställningen är inte den absolut bästa men som sagt, spettan är ingen dussinhoj, en riktig nackvridare trots att den varit med ett tag, sen får jag nog erkänna att jag inte är ngt större fan av ducatisar tyvärr.

Tja Vance & Hines S4or som e kortade 8cm....tror nog jag ger dig en match...:tungan Va ska vi ta för gren? 200m pensionärskräck? Flest billarm på 100m?:D

Edit: Men nu e vi lite off-topic....mångsidigheten samt försäkringspremien så skulle jag valt firestorm!

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...