V-Twin av sportkaraktär råd sökes

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Mille R årsmodell 01-03 hade jag valt om jag skulle köpa racetwin för de pengarna. Bättre komponenter än SP1 och TLR. Öhlinare fram och bak, Brembohejdare och smidda OZ-fälgar. Dessutom ganska ovanlig. Ja, jag är partisk.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tja Vance & Hines S4or som e kortade 8cm....tror nog jag ger dig en match...:tungan Va ska vi ta för gren? 200m pensionärskräck? Flest billarm på 100m?:D

Edit: Men nu e vi lite off-topic....mångsidigheten samt försäkringspremien så skulle jag valt firestorm!



he he he:D tyvärr vart jag tvungen att sälja den men jag drömmer fortfarande om den helt ärligt, har inte saknat ngn av mina andra hojar som jag saknar spettan men en vacker dag kommer det att stå en vit SP2:a i mitt garage, sambon ska bara bli klar med studierna å skaffa sig ett jobb sen jävlar:D
 
Last edited:

bjorn_surfer

Ny medlem
Gick med
18 May 2008
Ort
Linköping
Hoj
Planerar inköp
Skitkul...

..att läsa era inlägg. Det ger mig som nybörjare himla mycket bra tankealternativ.

Jag fortsätter att leta. En Honda VTR1000 känns som ett bra altenativ just nu men det kan ju alltid ändras..

Tack till Er alla å fortsätta gärna med flera vinklingar...

Mvh
B
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
jag har ägt Vtr firestorm, nu äger Tl 1000R

Båda är riktigt härliga hojar, men jag skulle Titta på Vtr sp1, Tl1000r.

Tl 1000R har Inte den något mer effekt än tl1000s, rätta mig om jag har fel.

Man kan tro att Tlr ska vara klumpigare att köra än firestorm, men tlr är mycket härligare att köra. HUr du än gör så komer valet nog bli bra :)

trevligt att du fastnar för Twin power:yoparty

Tolf

TL-R har 10 hästar mer än TL-S, men den väger också 10 kg mindre.
Den stora skillnaden är igentligen att motorkaraktären skiljer en hel del. TLS kommer tidigare, men säger och så upp sig 2-3000 varv tidigare.

Ang. klumpigheten så är en TLR lite klumpig att baxa omkring på parkeringen, men så fort man har båda fötterna på fotpinnarna och lite fart så är tjockekänlsan borta.
Dock, så förordar jag vissa små ändringar i chassie settuppen för att hojen ska bli kul att köra. Men det är ju jag det. :)
(allt detta går att hitta i TL tråden eller på www.tlzone.net )


Jag kan inte så mkt om VTR att jag vill ge mig på att jämföra hojarna rakt av, men vad jag kommer ihåg då Henke hade en, så var VTR'n lite mjukare i allt. Mjukare motor, mjukare fjädrar, etc etc.
Och, även om det smärtar lite att säga, så är Hondas monterings kvalitet snäppet bättre än Suzukis...
VTR finns väll i rätt så mkt nyare årsmodeller än TL dessutom. :)


Min TL är INTE till salu. ;)
 

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Guldsmedshyttan
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
Jag har kört både sv1000s -04 (har en) och vtr1000 -98 och jag tyckte då alla dagar att sv var skönare att köra och gick bättre. Men sen är det ju en mycket nya hoj också..

TL1000R har dock lite mer hästar och ett litet mer rejsigt utförande. men gör man lite med svn så blir den och gå minst lika bra som tl1000ren, jag har g-pack, slipondämpare och en pc3a och jag kör utan problem jämt om inte ifrån en standard tl1000r(kompisen har en TL1000R). har även hört att svn ska bli en mycket mycket roligare hoj om man drevar ner dem, hastigheten med modsen jag har är ca270 mätarhastighet så en nerdrevning går om man inte verkligen gillar att åka fort(men då borde man kolla på en annan typ av hoj...)

Ska du verkligen ha en SPORTtwin så kolla på SP1 eller Millen.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
...tack för svar så många snabba svar.

Vad är det för skillnad mellan en TL 1000S och TL 1000R?


B

Allt utom motorblock, fälgar, fotpinnar och Suzuki klistermärket på tanken... :hihi

Men, som tidigare nämnts,
TLS: Halvkåpe hoj, med alu-stegram. Bra tjoff i motorn i lägre regionerna, klassisk V-twin karaktär. Bara lite knuff mer är samtida v-twinnar. :)
Lite mer upprätt körställning jämfört med TLR.
Ska du jämföra en VTR med en TL, är det S'n.
Har en design som är speciell, men kommer troligen att står sig längre än TLR, och vissa kallar den redan "klassisk". :)

TLR: Suzukis svar på SP1 & 916. Superbike, som tävlades med i AMA. Men pga ekonomiska problem, så valde man att enbart fortsätta utveckla GSXR750.
Helkåpa med box-Aluram. Ligger lite högre i varvregistret mot TLS, vaknar till vid ca 7k rpm.
10hästar mer, men 10kg tyngre än TLS.
Gjord för höga farter i långa svepande kurvor och är bergstadig i dessa, men kan pga detta kännas lite trög i snabba S partier. Jagar du sekunder på tävlig gör det skillnad, men ananrs är "trögheten" inte mkt att orda om. Mycket går att justera bort. (Men den kommer aldrig bli lika lättsvängd som en R1a från 2008...)
Väl injusterad är en TL en dröm att svepa igenom landskapen med. Och. Det finns få (om någon) hoj som låter så sexigt som en välluftad TL motor. :)

Naturligtvis är jag partisk, precis som Honda ägarna och Mille ägarna. Och vi kommer alla ta fram det bästa i våra hojar, så.....
Innan du köper, provkör en av varje som du är intreserad av och köp den som faller dig i smaken.

BTW. Ta en titt på försäkringsen också innan du slår till. T.ex, TLS = syndigt billig. TLR = inte billig, men billigare än en Ducati 1198... :tungan
 

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ホンダSP - 1を Och en Suzuki RMZ450 Grusbus
TjenaHallå!!

Köper du en TLS kommer du att bli besviken :näsblod ,den är som en sportmoppe. Köper du en TLR så kommer du att ångra dig :näsblod (det är som att köra en Stridsvagn) och den är i sämre kvalitet, många sjukdomar! Köper du en Mille så kommer du inte få pengarna tillbaks (dålig andrahandsvärde). Köper du en SP1 eller en Sp2 så kommer du att bli skit nöjd,En sporthoj med KVALITÈ jag lovar dig. Har varit ägare av både TLS och TLR och det är i mitt tycke skithojar om du skall åka på bana eller köra lite mer sportigt. Ducce i all ära det är bara juppisar med en liten penis som bara vill visa att dom har pengar och inte kan åka hoj:D
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hum, jag tycker Millarna verkar stå sig oväntat bra? Att sp1 och 2 står högt beror nog på att de är extremt sällsynta (och kanske lite överskattade...?), men att hävda att Millen har dåligt andrahandsvärde låter lite taget ur luften. :)

/J
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
..att läsa era inlägg. Det ger mig som nybörjare himla mycket bra tankealternativ.

Jag fortsätter att leta. En Honda VTR1000 känns som ett bra altenativ just nu men det kan ju alltid ändras..

Tack till Er alla å fortsätta gärna med flera vinklingar...

Mvh
B



Klart alla är partiska för sina respektive hojar. Jag har ägt en tls och kört en vtr en hel del. Tycker vtr:en känns väldigt "torr och tråkig" jämfört med tls:en. Mycket mer själv i tl än i vtr. Gällande tlr vet jag bara att den är utesluten för mig för att den är så jäkla stor, på alla håll och kanter, och jag är väldigt liten. Antar att du inte är 160 cm, så det kanske inte har så stor betydelse för dig. :)
Men min röst faller på tls, mysig hoj.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
TjenaHallå!!

Köper du en TLS kommer du att bli besviken :näsblod ,den är som en sportmoppe. Köper du en TLR så kommer du att ångra dig :näsblod (det är som att köra en Stridsvagn) och den är i sämre kvalitet, många sjukdomar! Köper du en Mille så kommer du inte få pengarna tillbaks (dålig andrahandsvärde). Köper du en SP1 eller en Sp2 så kommer du att bli skit nöjd,En sporthoj med KVALITÈ jag lovar dig. Har varit ägare av både TLS och TLR och det är i mitt tycke skithojar om du skall åka på bana eller köra lite mer sportigt. Ducce i all ära det är bara juppisar med en liten penis som bara vill visa att dom har pengar och inte kan åka hoj:D

:7peta
TLR har inga barnsjukdommar, men 97:an TLS har ett par, som tidigare nämts och som åtgärdades till 98.
Dåligt skötta hojar finns alltid, och då kvittar det om det står Honda, Suzuki, Ducati, whatever på tanken. :)

Precis som du nämner är en orginalinställd TLR trög. Fixas enkelt, och gratis. för ytterligare 5kr (skimms) så höjer man hojen bak 2-3 mm och så har man helt ny hoj.
I princip är det samma saker som man bör göra på en SP1:a för att få den att svänga. Fast, TL har mjukare sadel och är lite goare att köra på landsväg med. :tungan
En orginal SP1:a är rätta pansarvagn den oxå. imho.

Köper du en begagnad Mille så är det ju precis tvärt om som du säger. Just precis för att det är dåligt andrahandsvärde så får han MYCKET mer hoj än om han köper en överprisad SP1/2a. För Hondorna är (eller var senats jag kollade förra året) sjukt överprisade, även om det är den twinnen med bäst kvalitet.

:hej
 

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ホンダSP - 1を Och en Suzuki RMZ450 Grusbus
:7peta
Precis som du nämner är en orginalinställd TLR trög. Fixas enkelt, och gratis. för ytterligare 5kr (skimms) så höjer man hojen bak 2-3 mm och så har man helt ny hoj.
I princip är det samma saker som man bör göra på en SP1:a för att få den att svänga. Fast, TL har mjukare sadel och är lite goare att köra på landsväg med. :tungan
En orginal SP1:a är rätta pansarvagn den oxå. imho.


:hej

Hmm tror du att jag inte moddade mina hojar!!? Sjukdomar joo det har den,laddningregulator,strömfördelaren på vänstra sidan dras med fuktproblem och ärjade kontakter, sensorer som jävlas i tid och otid joo det finns sjukdomar :huvet och fjädring som är urdålig mm PANSARVAGN men du kanske aldrig kört på bana:D
 
Last edited:

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Mille

Har haft en del olika sporthojar bla rgv 250 (skall ha en igen), ninja, Rsv mille -99, gixxer 1000 mm. Valde en Mille igen. En Svart 2003. Varför! Körbar i alla lägen., Ljudet kvaliten mm Aprilian är skottsäker. Många trevliga kommentarer var man än stannar. Lycka till med hoj letandet
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
jag är kanske den enda som inte är partisk. HAr en tl1000r, jag köpte den pga av att jag var tvungen att ha en hoj som var bra i försäkring, riktigt billig.
lite under 5000 för halv/hel för mig som är 33 år bor i västervik.

Jag skulle satsa på sp1an om inte försäkringen premien är viktig för dig.

Men att tlr är klumpig håller jag inte med om, jag upplever tlren som mycket svängvillig. Fasen tänk då vad en r1 08 ska va då :rolleyes:

Ang ljud så låter tl o sp1 o firestorm hundra gånger bättre än ducken, gå itne på myten:hihi
Tolf
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)

Kan inte annat än hålla med ! Har provat de andra hojarna som diskuterats här utom TL1000R o SP2 o måste säga att rolighetsfaktorn o mångsidigheten hos SD'n slår de andra. Valet var inte svårt när det skulle handlas ny hoj....
Det enda den är sämre på är att marscha 160 km/h på motorväg några längre sträckor......

Hade en VTR1000F , streetfighter , för några år sen , med high-pipe slipon o den lät bra. Superduken med Acra låter....Bättre !!!:yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top