V-twin vs Radfyra

Rickster

Guest
Vet ej om detta e rätt forum att ta upp det i men,men.

Funderade lite över skillnaden över en rad fyra, som på min 1000RR fireblade -04. jämfört med en V-twin som på Ducati 999r och/eller Aprilia Mille R Factory.

Då jag tänkte köpa ny hoj (ducatin eller Aprilian). Så tänkte jag det va bättre att fråga folk här, istället för på respektive återförsäljare då dom självklart skulle dra till med en massa saker varför jag just skulle köpa DEN hojen HOS dom.

Vad är skillnaden mellan min nuvarande hoj, mot dom dära 2. T.ex gällande fart egenskaper, hantering, ljud, försäkringskostnader osv

Och vilken hoj av de 2 v-twinnarna är att föredra?

thx // Rick

MC Doktorn

Guest
Rickster skrev:

Funderade lite över skillnaden över en rad fyra, som på min 1000RR fireblade -04. jämfört med en V-twin som på Ducati 999r och/eller Aprilia Mille R Factory.

V twinnar har en lugnare motorgång är i regel högre växlade effekten är grovt sett likvärdig upp till10-11000 men saknar rad4 toppens effekt.
Detta ger ett bedrägligt lugn och går fortare än man anar.

Ljudet i en mille eller 999r med öppna system är fett och maskulint :tummenupp .
Väghållningen i Millen är superb har mer landsvägsanpassad körställning jfr med 999r som är extrem, motorgången i millen V60 är ngot råare än 999r.
1000RR har jag aldrig provat så jag kan ej uttala mig om denna.
Millen V60 har en mycket hög kvalite`i klass med bästa japs produkten men klart dyrare reservdelar servicen är dock inte dyrare då slitdelarna är prismässigt ok.
999R har kamrem som bytes ofta 1500mil och krånglig desmodromstyrning som funkar utmärkt bara du servar men dyrt att lämna in så gör de självare tjänar pengar.

Men de är nog smaken som avgör personligen håller jag millen som favorit men det finns eviga diskusioner om vad som är bäst så de e bara ut och prova.
Lycka till

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Smaksak, jag gillar twinnar bättre och kommer bara välja rad4 om jag ska bygga turbo.
Går hyffsat likvärdigt både rakt fram och i kurvor, vad än siffrorna på papper säger(sportmodeller då), rad4 känns som den går värre än den gör, men jag gillar inte känslan och ljudet, själlöst är väl ett slitet uttryck, men passar här tycker jag.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
2ono skrev:
Rickster skrev:

V twinnar har en lugnare motorgång är i regel högre växlade effekten är grovt sett likvärdig upp till10-11000 men saknar rad4 toppens effekt.
Detta ger ett bedrägligt lugn och går fortare än man anar.
Enbart om du tar ut en lägre effekt på twinnen stämmer detta, börjar du ta ut 170-180 hästar på twinnen kommer du märka att den kommer mer likna din rad4a förutom ljud och sådant förstås.
Det före3kommer så många missuppfattningar kring detta.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Poacher skrev:
börjar du ta ut 170-180 hästar på twinnen kommer du märka att den kommer mer likna din rad4a förutom ljud och sådant förstås.
Det före3kommer så många missuppfattningar kring detta.

ÅÅ! En sån twin vill jag ha! Vad heter den, och vad kostar den ? ... och var före3kommer dom? :tungan

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hur många twinnar klarar 170-180 hk utan att hoppa i bitar? Dvs utan att hoppa i bitar alltför snart. Tillverkarna måste ju se till förväntad livslängd och tillförlitlighet då de designar en motor.

En twin har (givetvis) större (dvs tyngre) interna komponenter och klarar därmed inte lika höga varvtal och det är höga varvtal som ger hög effekt ur given cylindervolym.
Gick det att få ihop 1000 cc twinnar som ger 170-180 hk med tillräcklig livslängd och tillförlitlighet så skulle tillverkarna skapa såna. Ex vis Ducati, Aprilia med fler. Och vem vet, kanske TLR skulle ha tillverkats fortfarande. :)

För övrigt:
En 1000 cc radfyra på 135 hk bör ha ungefär samma register som en twin på 135 hk eftersom det behövs runt 10 krpm för att få ut 135 hk ur 1000 cc. Dock givetvis med mer "ylande" ljud.

Edit: Pejo var en rask pöjk minsann! :D
Edit 2: Men jag håller med om att karaktären antagligen mer kommer att påminna om en radfyra. Fast kanske "ännu mer radfyra", dvs något vekare i botten eftersom twinnen kommer att kräva värre kammar, skummare tändkurva etc för att nå dessa effekter. Detta beror bl a på att det är svårt att få full förbränning på höga varvtal i ett stort förbränningsutrymme och på pumpförluster etc. Exakt samma karaktär kommer alltså de två aldrig att ge, inte ens vid samma effektuttag men skillnaden är ytterst liten, inte alls lika stor som skillnaden i karaktär är vid dagens effektuttag (ex vis 135 vs 175 hk).

Last edited:

sandstream

Guest
När vi ändå är inne på ämnet, hur är det med vridet i dessa två motortyper?
Många hävdar ju att en V-twin har mycket bättre vrid än en radfyra men jag har sett inlägg som menar att det är helt fel.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
sandstream skrev:
När vi ändå är inne på ämnet, hur är det med vridet i dessa två motortyper?
Många hävdar ju att en V-twin har mycket bättre vrid än en radfyra men jag har sett inlägg som menar att det är helt fel.
Oftast begreppsförvirring.
Om vi börjar med att fastslå att vi pratar lika stora puffror (lämpligen 1000 cc) så minskar röran.

Sen måste vi skilja på två begrepp:
1. Maximalt vridmoment. Dvs den största kraft motorn kan utveckla på något varvtal.
2. Begreppet "vrid" som många gånger används rätt luddigt. "Min knarr har bra vrid" betyder ofta egentligen "Min knarr har bra vridmoment på låga varvtal".

En fyra har oftast högre maximalt vridmoment. Detta beror främst på att fyran tar ut detta högre vridmoment vid ett högre varvtal och kan då dra nytta av hastighet hos inströmmande färskgaser och utströmmande avgaser med mer. Dvs avstämning av in/utsystemen gör mer nytta på högre varvtal än på lägre varvtal. En annan orsak är det här med att det är lättare att få till effektiv förbränning i små förbränningsutrymmen eftersom det blir kortare flamvägar.

En twin däremot upplevs ofta som starkare eftersom den har effekten på ett lägre varvtal. Lägg därtill att twinnen låter ännu långsammare pga hälften så många avgasutsläpp vid samma varvtal. Nästintill bedrägligt men ack så ball! :)

Alltså:
En sportfyra har oftast ett något högre vridmoment än en sporttwin.
Och uttrycket "vrid" betecknar i många diskussioner inte alls vridmoment, det betecknar snarare var i varvtalen som motorn har gott vridmoment. Detta är ju givetvis felaktig, ordet "vrid" borde då bytas ut mot "starkt mellanregister" eller nåt liknande men jag tror vi får köpa läget.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Robban_C skrev:
En twin däremot upplevs ofta som starkare eftersom den har effekten på ett lägre varvtal.

Kollar du på effektkurvor på sena liter-4-or och jämför med samtida twinnar, så brukar effekten utmed varvtalet följs åt - tills twinnens långslagiga kolkvar förhindrar högre varvtal, och twinnen stannar medans 4-an fortsätter i varv & effekt.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Upplevelsen av motorn gör mycket, men som sagt i verkligheten spelar inte motorkonfigurationen så stor roll om det handlar om lika stora motorer.

Så kontentan är väl att man köper efter sin smak och inget annat, det finns ingen hemlig magi i någon speciell motortyp som gör den överlägsen en anna sorts motor (utesluter 2t vs 4t då).

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Hur är det med twinnens vrid vid lägre varvtal, är detta en fördel på bana/kurviga vägar?

Körde "i kapp" med en snubbe på en ducati 750 en gång och fick uppfattningen att han tog sig ur kurvorna snabbare än min 1000cc (förvisso en gammal honda med elefansjuka men ändå...) ?

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Det bör den ju göra, men du kan ju välja att köra på en lämpligare växel isf, och kör du på mycket låga varv med en twin så hoppar hojen fram nästan.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Pebl skrev:
Hur är det med twinnens vrid vid lägre varvtal, är detta en fördel på bana/kurviga vägar?

Körde "i kapp" med en snubbe på en ducati 750 en gång och fick uppfattningen att han tog sig ur kurvorna snabbare än min 1000cc (förvisso en gammal honda med elefansjuka men ändå...) ?

Om du syftar på din CBR 1000F så är det ju kanske inte så konstigt. Den är ju rena loket jämnfört med en Duc 750. Var det en SS, SS i.e. eller en Monster? Iofs, oavsett vilken Duke det var så är ju Duccarna smalare vilket gör de mer flickable (lätta att slänge med typ), så det har kanske mer med det att göra.. att du fick rast alltså. Sen har Duc 750 rätt så ok bottenmos, och riktigt bra mellanmos (65 Nm i ett hyfsat brett register). Men jag vet inte hur den står sig mot vridet på din litershoj. Din hoj är ju antagligen blytung, dessutom, jämnfört med en Ducco 750..

Men jag är hyfsat säker på att en Duc 750 rastar vilken CBR1000F som helst, så länge det är kurviga vägar. *host* Raksträckor behöver vi väl inte snacka om va..? *host* :)

Det är det jag hoppas göra i sommar; rasta litershojar med min "lilla" effektsvaga Ducsto 750 SS i.e. :cool: :drool

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Njä jag tror killen på Ducatin var duktigare på att använda sin hojs register helt enkelt.
Jag tror han menar att Ducatin helt enkelt tog sig bättre ur kurvorna inte att han blev ifrånkörd.
maxvrid som sådant är vida överlägset på CBR1000F självklart, men det vill ju till att använda växellådan och rätt varvtal med.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Poacher skrev:
Njä jag tror killen på Ducatin var duktigare på att använda sin hojs register helt enkelt.
Jag tror han menar att Ducatin helt enkelt tog sig bättre ur kurvorna inte att han blev ifrånkörd.
maxvrid som sådant är vida överlägset på CBR1000F självklart, men det vill ju till att använda växellådan och rätt varvtal med.

Det kan nog stämma. Man får väl ligga över 9000 rpm på CBR1000F för o ha gött mos ut ut kurvorna, gissar jag..

Men sen är ju inte CBRF en kurvmaskin direkt. Det är väl ett.. hrmf.. touringlok va?

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
:huvet
Zee skrev:
Det kan nog stämma. Man får väl ligga över 9000 rpm på CBR1000F för o ha gött mos ut ut kurvorna, gissar jag..

Men sen är ju inte CBRF en kurvmaskin direkt. Det är väl ett.. hrmf.. touringlok va?
Jo det är en touringhoj.
Men som sagt det sitter ju människor bakom styret med, ofta är det ju de som avgör hur hojen går:lol

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Det var ngn kille från förra typ "twin vs. rad4"-tråden som länkade till en riktigt bra artikel som behandlade olika motorkonfigurationer och deras för- och nackdelar.

Ngn som har länken dit, kanske?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...