1. Japp. Men den har andra nackdelar, framförallt till hojar. Den är (liksom en raksexa) bred, och det är en hiskelig röra att få till avstämda in/utsystem.
2. Några rad4
r har balansaxlar men de flesta finns som har inte det. Det
är främst stora 4
r som har balansaxlar. Jag drar mig två till minnes :Volvo B234 (dvs 4-ventilaren men där kastar man ibland balansaxeln vid trimning för att spara roterande massa) och om jag minns rätt Porsches stora 4:a.
Hur är det med hojfyror? Finns säkert några men de är inte så många. Jag har hitintills aldrig hittat några balansaxlar i några hojpuffror i alla fall.
QUOTE]
Vill påstå att det är ganska vanligt utom på de extremaste sporthojarna där låg vikt regerar
Även enstånkor som husaberg har balansaxel (motroterande) flertalet saabmotorer osv.
Generellt sett kan man väl säga att i bilmotorer (moderna)sätter man ballansaxlar i om man har mer än 2l volym och 4cylindrar.
Motsvarande för mc borde väl vara 1l volym då vibrationer fortplantas lättare med stum motormontering och/eller mindre skillnad i vikt mellan motor och chassie