Nyteknik
Bannad
Honda har visat att en V5:a är ett extremt effektivt motorkoncept i MotoGP. I teorin borde då en V3:a med ovala kolvar vara ännu bättre:
Med ovala kolvar klassas en motor upp en viktklass. En motorcykel med tre cylindrar och ovala kolvar hamnar alltså i samma viktklass som Hondas RC 211 V. Men ovala kolvar ger "dubbel" verkan och skulle i fallet med en V3:a i praktiken vara en V6:a - som klassades som en 4:a viktmässigt.
Man kan drömma om hur en sådan skulle låta längs Mugellos raka vid 22000 rpm.

Med ovala kolvar klassas en motor upp en viktklass. En motorcykel med tre cylindrar och ovala kolvar hamnar alltså i samma viktklass som Hondas RC 211 V. Men ovala kolvar ger "dubbel" verkan och skulle i fallet med en V3:a i praktiken vara en V6:a - som klassades som en 4:a viktmässigt.
Man kan drömma om hur en sådan skulle låta längs Mugellos raka vid 22000 rpm.
