V3:a med ovala kolvar?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Honda har visat att en V5:a är ett extremt effektivt motorkoncept i MotoGP. I teorin borde då en V3:a med ovala kolvar vara ännu bättre:

Med ovala kolvar klassas en motor upp en viktklass. En motorcykel med tre cylindrar och ovala kolvar hamnar alltså i samma viktklass som Hondas RC 211 V. Men ovala kolvar ger "dubbel" verkan och skulle i fallet med en V3:a i praktiken vara en V6:a - som klassades som en 4:a viktmässigt.

Man kan drömma om hur en sådan skulle låta längs Mugellos raka vid 22000 rpm.

:bow
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
håller med, vore jäkligt fränt och visst fanken borde det funka att räjsa på.
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Nyteknik skrev:
Så är det med geniala idéer: De verkar självklara men ingen annan har tänkt dem. Jag vidarebefordrar förslaget till HRC och bifogar en faktura. :p

Om HRC skulle belöna ditt förslag är det i så fall för att de inte vill kännas vid sitt förflutna :rodnar .

Jag tror det var i början av 80talet (eller slutet av 70) när Honda bestämde sig för att komma tillbaka till asfaltbanorna (man hade slutat i vrede över att nya regler handikappade 4-taktare tio år tidigare) i avsikt att vinna med en ny revolutionerande 4-t 500, en V4 som bla hade ovala kolvar (o åtta ventiler per förbränningsrum).
Under de 1,5 säsonger stackars Takazumi Katayama slet med hojen tror jag inte att han gjorde en enda målgång...
Skar den inte på varv ett eller två så brann den.
Men Takazumi log artigt och sa: "nästa gång" (kanske det var för att han var så lojal med Honda då som gjorde att han senare fick fabriksuppbackning på NSR500)

Cykeln hette NR500, NR skulle enligt Honda betyda "New Racing" men elaka engelska motorjournalister hävdade att det i själva verket syftade till "Nearly Ready"!

Nåväl vinster var viktigare än teknik, NR åkte på museum o Honda svalde stoltheten och gjorde en trecylindrig 2-taktare som vann "allt" om och om igen...

/ Racerpelle
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Nyteknik skrev:
Honda har visat att en V5:a är ett extremt effektivt motorkoncept i MotoGP. I teorin borde då en V3:a med ovala kolvar vara ännu bättre:

Med ovala kolvar klassas en motor upp en viktklass. En motorcykel med tre cylindrar och ovala kolvar hamnar alltså i samma viktklass som Hondas RC 211 V. Men ovala kolvar ger "dubbel" verkan och skulle i fallet med en V3:a i praktiken vara en V6:a - som klassades som en 4:a viktmässigt.

Man kan drömma om hur en sådan skulle låta längs Mugellos raka vid 22000 rpm.

:bow

Får man köra med ovala kolvar i motoGP nu??? :confused:
hade inte varit helt fel!!! :rock
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Håll era hojjar på varvstoppet en tank eller två så har ni ovala kolvar se´n!

:D :skrämd
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja, även om honda skulle ha utvecklat tekniken i hemlighet så att den nu funkar så skulle det ju vara ett "steg tillbaka" för dom..
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Re: Re: V3:a med ovala kolvar?

willy skrev:
Får man köra med ovala kolvar i motoGP nu??? :confused:
hade inte varit helt fel!!! :rock

Ja, du åker upp en viktklass..

Varför en trecylindrig V-motor med ovalare förresten? två cyllar åt ena hållet å en åt den andra eller? borde skaka rätt fint :)

/B
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Re: Re: Re: V3:a med ovala kolvar?

Bj.O.rn skrev:
Varför en trecylindrig V-motor med ovalare förresten? två cyllar åt ena hållet å en åt den andra eller? borde skaka rätt fint :)

/B

Om en V5:a med två cyllar åt ena och tre åt det andra funkar är ju inte en V3:a en orimlig tanke.

Varför byggde inte Aprilia sin raka trea med ovala kolvar? De har ju ändå inte möjlighet att utnyttja den lägre viktgränsen för en trea (den väger som en 4:a/5:a) och hade med ovala kolvar kanske fått ett bättre register. Lyssna nu till experten! :cool:

Troligen lättare sagt än gjort att bygga en välfungerande motor med ovala kolvar och ingen slump att det är just Honda som har gjort det några gånger (NR500, RVF750, NR750).
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Re: Re: Re: Re: V3:a med ovala kolvar?

Nyteknik skrev:
Om en V5:a med två cyllar åt ena och tre åt det andra funkar är ju inte en V3:a en orimlig tanke.

Varför byggde inte Aprilia sin raka trea med ovala kolvar? De har ju ändå inte möjlighet att utnyttja den lägre viktgränsen för en trea (den väger som en 4:a/5:a) och hade med ovala kolvar kanske fått ett bättre register. Lyssna nu till experten! :cool:

Troligen lättare sagt än gjort att bygga en välfungerande motor med ovala kolvar och ingen slump att det är just Honda som har gjort det några gånger (NR500, RVF750, NR750).

Mja.. har ett mail från Ian Drysdale nåstans, han hade klurat lite på ballanslösningen på Hondas V5'a.. Klart listigt, det är troligen löst som en 72-gradig (eller hur många grader det nu varm ah nhade räknat ut det med ballansfaktorn.) V-fyra med vevtappen till den ensamma tredje cylindern (troligen mittcyllen) förskjuten ytterligare 72 grader eller hur det nu var.. Om man lyssnar på Hondan så låter det tillåmed som om dom tänder främre å bakre cylindrarna på "fyran" parallellt..

Mycket snygg lösning, Ian's räkneresultat blev nästan fritt från obalanser..

Detta kanske gör dig fundersam till en V3'a..

Nåväl, det slår inte hål på ovalkolvshysterin ;) , så jag frågar mig varför..? En F1-morot har en cylindervolym på 300cc, tre runda 300cc burkar räcker alltså gott å väl till hysteriska varvtal om man så vill på en 900kubikare.. Att öka kolvarean med ovala kolvar för kortare slag å ännu hysteriskare varvtal behövs alltså inte.. Krångligt är bara förnamnet, kolvringarna är tydligen största anledningen till oro...

/B
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Är det inte så att en oval cylinder/kolv har 8 ventiler och två vevstakar och beter sig ungefär som två runda med halva storleken jmfr. med den ovala.
En 1000 cc V-4 med ovala kolvar beter sig alltså lite som en 1000 cc V-8 med runda kolvar.
Enda anledningen till att det användes var att antalet cylindrar var begränsat i t.ex Moto GP, men det finns också en del problem med att använda ovalkolvstekniken så det finns ingen större anledning till att använda det på gathojar.(Man kan ju ha hur många cylindrar man vill.)

Eller har jag missuppfattat det hela?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Re: Re: Re: Re: V3:a med ovala kolvar?

Nyteknik skrev:
Om en V5:a med två cyllar åt ena och tre åt det andra funkar är ju inte en V3:a en orimlig tanke.

Varför byggde inte Aprilia sin raka trea med ovala kolvar? De har ju ändå inte möjlighet att utnyttja den lägre viktgränsen för en trea (den väger som en 4:a/5:a) och hade med ovala kolvar kanske fått ett bättre register. Lyssna nu till experten! :cool:

Troligen lättare sagt än gjort att bygga en välfungerande motor med ovala kolvar och ingen slump att det är just Honda som har gjort det några gånger (NR500, RVF750, NR750).

Sen när hade rvf750 ovala kolvar??
Att aprilia inte satsat beror ju snarare på att de siktar på att nå den lägre viktgränsen och den fördelen istället, dessutom har jag för mig att den redan väger under 145kg, men att den inte är nere på minimi 135 bara.
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Micke_Lindstrom skrev:
Är det inte så att en oval cylinder/kolv har 8 ventiler och två vevstakar och beter sig ungefär som två runda med halva storleken jmfr. med den ovala.
En 1000 cc V-4 med ovala kolvar beter sig alltså lite som en 1000 cc V-8 med runda kolvar.
Enda anledningen till att det användes var att antalet cylindrar var begränsat i t.ex Moto GP, men det finns också en del problem med att använda ovalkolvstekniken så det finns ingen större anledning till att använda det på gathojar.(Man kan ju ha hur många cylindrar man vill.)

Eller har jag missuppfattat det hela?

Nej du har inte missuppfattat, tycker att du gör en bra sammanfattning.

/ Racerpelle
 

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
Undrar hur det blir med swirlen i ett ovalt förbrännigsrum?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Re: Re: Re: Re: Re: V3:a med ovala kolvar?

oFFkeFF skrev:
Sen när hade rvf750 ovala kolvar??
Att aprilia inte satsat beror ju snarare på att de siktar på att nå den lägre viktgränsen och den fördelen istället, dessutom har jag för mig att den redan väger under 145kg, men att den inte är nere på minimi 135 bara.

Se texten nedan och bild. Denna (första) version av RVF750 hade (om jag inte minns fel) ovala kolvar. Det hade däremot (som bekant) inte den serieproducerade RC30/45 som började tillverkas några år senare.

"The RVF750 was Honda's mid-1980's endurance racer, which swept the board. The Suzuka 8-hour, Le Mans and Bol D'Or races were invariably led, and won, by these technological marvels. The bike shown here won the Le Mans five consecutive times. These exotic and frighteningly expensive bikes, were generally built to win one race - the Suzuka 8-hour. At the time this was the most prestigious race in the calendar, and winning at Suzuka was more important than the Grand Prix title. The RC30 production bike, which debuted in 1988, was modelled on the RVF, and proved to be equally adept in the hands of the many privateers who competed in these gruelling events."

Källa

Just för att det har visat sig svårt för Aprilia att komma ner till 135 kg och utnyttja fördelarna med en trea och för att RC211V (som är en betydligt bättre hoj) väger 145 kg skulle tala för att bygga en bättre motor istället för ett lättare chassi. Ovala kolvar skulle kunna vara ett sätt att åstadkomma detta. Men troligen saknar Aprilia resurser att bygga en sådan motor.
 

Bifogat

  • rvf750.jpg
    rvf750.jpg
    31.9 KB · Visningar: 365

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
nej så va inte fallet, rvf750 va föregångare (precis som texten säger) till RC30 och hade hyffsat runda kolvar.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
så här såg den ut, NR500, honda tävlade med den mellan 1979 - 1982. dock inte ovalkolv de första åren.

Toppen på bilden är från en Honda RC166, 6-cylindrig 250cc på 60hk vid 18,000rpm.
Det fanns även en RC116, 2-cylindrig 50cc, varvade 21,500rpm.
Dessa tävlade Honda med på 60talet.
 

Bifogat

  • 1983nr500dmedmera.jpg
    1983nr500dmedmera.jpg
    77.8 KB · Visningar: 272

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Re: Re: Re: Re: Re: Re: V3:a med ovala kolvar?

Nyteknik skrev:
Se texten nedan och bild. Denna (första) version av RVF750 hade (om jag inte minns fel) ovala kolvar. Det hade däremot (som bekant) inte den serieproducerade RC30/45 som började tillverkas några år senare.

"The RVF750 was Honda's mid-1980's endurance racer, which swept the board. The Suzuka 8-hour, Le Mans and Bol D'Or races ....

Källa

Just för att det har visat sig svårt för Aprilia att komma ner till 135 kg och utnyttja fördelarna med en trea och för att RC211V (som är en betydligt bättre hoj) väger 145 kg skulle tala för att bygga en bättre motor istället för ett lättare chassi. Ovala kolvar skulle kunna vara ett sätt att åstadkomma detta. Men troligen saknar Aprilia resurser att bygga en sådan motor.

Fick inte in några ovalkolvar i den texten?

Aprilia skulle nog i sådant fall satsa på en v5'a och 145kg. Sedan är det ju faktiskt så att deras trea är ganska snabb rakt fram ändå. Det är hela paketet som inte riktigt är igång ännu bara, jag hoppas på bättre resultat för dem nästa år.
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top