V3:a med ovala kolvar?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nyteknik skrev:
In 1979, 500cc motorcycle racing was dominated by 2-stroke machines. Honda introduced the NR500 4-stroke racer that year, in an attempt to break this 2-stroke hold on 500cc Grand Prix Championships. Honda's bike had an epoch-making aluminum monocoque frame, 16-inch wheels, and was powered by a 32-valve, V-4 cylinder engine using oval-pistons. Each cylinder had 8-valves and two spark-plugs that enabled it to turn at an astonishing 20,000rpm, and producing horsepower equivalent to a 2-stroke engine. The NR500 failed as a G.P. racing machine, but Honda continued to develop it because of its performance potential. After years of trial and error, the NR reappeared on the racing scene in 1987 as a 750cc endurance racer. This proved that an oval-piston concept was workable.

-87 va det visst :rodnar
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
GSXR1100R skrev:
In 1979, 500cc motorcycle racing was dominated by 2-stroke machines. Honda introduced the NR500 4-stroke racer that year, in an attempt to break this 2-stroke hold on 500cc Grand Prix Championships. Honda's bike had an epoch-making aluminum monocoque frame, 16-inch wheels, and was powered by a 32-valve, V-4 cylinder engine using oval-pistons. Each cylinder had 8-valves and two spark-plugs that enabled it to turn at an astonishing 20,000rpm, and producing horsepower equivalent to a 2-stroke engine. The NR500 failed as a G.P. racing machine, but Honda continued to develop it because of its performance potential. After years of trial and error, the NR reappeared on the racing scene in 1987 as a 750cc endurance racer. This proved that an oval-piston concept was workable.

-87 va det visst :rodnar

Se där - jag hade kanske rätt ändå som mindes att RVF:en fanns i en upplaga med ovala kolvar!

Finns någon "officiell" källa (mer än denna) som stödjer ovanstående. Vill gärna knäppa oFFkeFF på näsan! :D
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Se där - jag hade kanske rätt ändå som mindes att RVF:en fanns i en upplaga med ovala kolvar!

Finns någon "officiell" källa (mer än denna) som stödjer ovanstående. Vill gärna knäppa oFFkeFF på näsan! :D

Snarare att det i sådant fall fanns en raceversion som hette nr750 1987 med ovalkolvar, och inte att rvf750 hade ovalkolvar. När du hittar en text med det i står jag mig rättad, näsknäppar med källhänvisningar till texter om nr500 funkar liksom inte... ;)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
läckert
 

Bifogat

  • nr750motor.jpg
    nr750motor.jpg
    52.7 KB · Visningar: 150

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Snarare att det i sådant fall fanns en raceversion som hette nr750 1987 med ovalkolvar, och inte att rvf750 hade ovalkolvar. När du hittar en text med det i står jag mig rättad, näsknäppar med källhänvisningar till texter om nr500 funkar liksom inte... ;)

I hänvisningen står:

"After years of trial and error, the NR reappeared on the racing scene in 1987 as a 750cc endurance racer. This proved that an oval-piston concept was workable."

Ingen ihopblandning med NR500 alltså.

Knäpp! ;)

Men det är märkligt att det ska vara så svårt att hitta tekniska specifikationer på Hondas 80-tals fyrtaktsracers.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja just det, exakt så står det och exakt så var det, men det står inte att den då hette RVF, vilket den inte gjorde.
Ovalkolvs motorn har aldrig suttit i nått annat än NR modellen, detta är jag 100 på.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
R2 skrev:
ja just det, exakt så står det och exakt så var det, men det står inte att den då hette RVF, vilket den inte gjorde.
Ovalkolvs motorn har aldrig suttit i nått annat än NR modellen, detta är jag 100 på.

Tror inte att man kallade endurance-racern för ”NR750”. Vore intressant att se bilder, men det är inte lätt att komma över. Någon som är duktig på att surfa och kan visa HRC:s Suzuka 8-timmars hoj årsmodell -87?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
I hänvisningen står:

"After years of trial and error, the NR reappeared on the racing scene in 1987 as a 750cc endurance racer. This proved that an oval-piston concept was workable."

Ingen ihopblandning med NR500 alltså.

Knäpp! ;)

Men det är märkligt att det ska vara så svårt att hitta tekniska specifikationer på Hondas 80-tals fyrtaktsracers.

AND THE NR APPEARED AS A 750CC endurance racer.. Hur får du det till RVF?? Ut och leta, du är fortfarande knäppt på egen näsa ;)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:

Översatt med worldlingo.com

"Présenté at the end of July 1987 at the time 8 hours of Suzuka, the RC30, or VFR 750 R, makes the effect of a bomb. Copy nearly identical RVF of endurance and TTF1, it has été conceived before just like a machine destinée with the circuit, and incidentally being able to go there by the road. Its selling price attests some, 1,8 times more élevé that that of a GSXR of the époque one.

However, technology employée is worth it well. The 24°50 and 1410 mm, footing and castor angle respectively, the place of emblée like a very compact machine and typée circuit. The chêssis and will monobras it back (the first use of série of the patent racheté by Honda at Elf) are out of aluminium. fork (not inversée) of 43 mm is Showa with double hydraulic system, and équipée of a double disc of 310 mm.

With driving level, put aside the type and the values of alésage/course, the common points with the VFR of série are non-existent. One will quote in bulk the titanium rods, the camshafts and the connecting rod assembly with chromium molybdenum (gups!), pistons with two segments with an aim of réduire frictions, as well as allégement systématique of all that could the être. For a better filling, the conduits of admissions are practically rectilinear, and are précédés Keihin carburettors.

Available in France as from June 1988, the RC 30 was commercialisée until 1990, and approached only one représentation. It did not know significant évolutions during its career in its version of série. "

Säger bara att det är en en nästan kopia av rvf, dessutom rc30 har inga ovalkolvar. Så leta fram en länk som säger att RVF 750 endurancehojen någonstans har ovalkolvar..

Inte nr500 eller nr750, jag kan dock tänka mig att det funnits en endurancehoj med ovalkolvar som också hette nr750 som inte var den hojen som kom 92..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Så leta fram en länk som säger att RVF 750 endurancehojen någonstans har ovalkolvar.

Det har jag ju redan presterat.

Frågan är vad denna 750 endurance modell hade för modellbeteckning 1987. Jag har svårt att tro att den skulle ha kallats NR 750 men ber att få återkomma i ärendet när min underrättelseverksamhet har fått arbeta ett tag. :va
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Det har jag ju redan presterat.

Frågan är vad denna 750 endurance modell hade för modellbeteckning 1987. Jag har svårt att tro att den skulle ha kallats NR 750 men ber att få återkomma i ärendet när min underrättelseverksamhet har fått arbeta ett tag. :va

Eller så fanns det två cyklar 1987, en med ovalkolvar och en vanlig modell.
Det finns ju nämligen ett visst tänk vid namnsättningen av olika modeller.
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top