V4'a tänder inte på främre cylinderparet.

Fallan

Ny medlem
Gick med
20 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gsx1100 -85 | Honda VFR750 -95 | Honda VF750S -82
Hej gott folk.

Det jag trodde var slutet på mitt bygge har gett mig mer huvudbry än nånsin.

Har under en treårsperiod grejat till och från med en gammal Honda vf750s som jag kom över komplett för en billig slant.

När den hämtades så gick den illa och jag minns ärligt talat inte om den någonsin gick på alla fyra innan jag började riva den. Förgasarna huserade några millimeter sörja i flottörkopparna så jag tog isär allt, ultraljudstvättade samt monterade ihop med nya nålar och packningar.
Har dessutom under felsökningsprocessen haft isär alla fyra under ett par tillfällen igen utan att det gett något resultat.

Min första tanke var tändspole då en av spolarna går till just det främre paret. Men jag har mätt primärsidan och i tändhattarna och har på båda spolarna 3,6 på primärsidan och 24k i tändhattarna. Har även prövat att skifta spolarna men den går fortfarande bara på det bakre paret. Idag gjorde jag en ventiljustering (välbehövligt) samt komptestade med 8,2kg på vänster och 8,5kg på höger. När jag öppnar gasspjället dunkar det till med 16kg resp 15kg.

Varför det springer iväg så rejält vet jag inte?

Soppa får alla fyra förgasarna genom samma ledning och vakuum. Den drar ingen märkbar tjuvluft efter några rejäla duschar med startgas.
Ungefär här tar idéerna slut...

Jag tänkte fortsätta med att plugga resp par med ett par trasor i insugen för att kunna avgöra om någonting tänder till på startgas men hittills har jag bara fått varvtalsökning på det bakre paret låter det som.

Några råd?
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Skifta CDI boxarna och se om den börjar funka på främre istället för de bakre. Tror att de har samma kontakter men en har någon kabel extra för varvräknaren. Sitter på bakskärmen om minnet inte sviker.
Sen kan du ju även skifta spolar om inte det hjälper.
Om du fortfarande inte får den att gå på främre mät pickupspolarna så att de har lika värde, kontaktenrna finns vid CDI boxarna.
Lycka till
 

Fallan

Ny medlem
Gick med
20 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gsx1100 -85 | Honda VFR750 -95 | Honda VF750S -82
Tack för svaret!
Tändspolarna har jag som sagt prövat skifta utan resultat. Har inte hittat några ref värden för att mäta pickup-spolarna men av tidigare erfarenheter så brukar ju gnistan oftast försvinna helt eller vara rejält dålig iaf. Nu ska jag inte säga att jag kan urskilja en bra gnista med blotta ögat men tycker ändå att den borde hosta till/tända vid något varvtal?

Ska pröva skifta plats på CDI-boxarna och se om det kan hjälpa. Är det möjligt att tyristorn laddar ur kondensatorn i boxen vid fel tillfälle? Så att tändningskurvan blir galen?
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Du behöver inga referensvärden på pickuperna till att börja med, de ska vara lika på ett ungefär sinsemellan, om de inte är det så kan en kanske tro att en är kass, du vet ju även vilken rad den går på så där har du värdet.

Varför en CDI går sönder vet jag ej, är för mig ointressant då jag ändå inte kan laga den, går utanför min kompetens.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Komp testa ska man alltid göra på fullgas
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det verkar ju vara tändrelaterat, och med så mycket skit i förgasarna så undrar jag hur det ser ut nere vid svänghjulet med stator och pickuper.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Komptestade du inte alla cylindrar? De står bara att du testade vänster och höger?
 

Fallan

Ny medlem
Gick med
20 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gsx1100 -85 | Honda VFR750 -95 | Honda VF750S -82
Du behöver inga referensvärden på pickuperna till att börja med, de ska vara lika på ett ungefär sinsemellan, om de inte är det så kan en kanske tro att en är kass, du vet ju även vilken rad den går på så där har du värdet.

Varför en CDI går sönder vet jag ej, är för mig ointressant då jag ändå inte kan laga den, går utanför min kompetens.

Du har helt rätt. Lång dag i garaget igår. :dummer Ska mäta upp och jämföra värdena på dessa också.

Komp testa ska man alltid göra på fullgas

:tummenupp

Det verkar ju vara tändrelaterat, och med så mycket skit i förgasarna så undrar jag hur det ser ut nere vid svänghjulet med stator och pickuper.

Att ta bort och plocka isär förgasarna på denna klenod är minst sagt en energikrävande procedur. Största anledningen till att förgasarna var så skitiga är att båda luftfiltren hade vittrat sönder och gjort att nålar och spjäll kärvat ihop. Det i kombination med att karln förmodligen kört med samma tank soppa i flera år sätter väl sina spår.

I övrigt har det mesta sett riktigt friskt ut. Fin olja och glykol, fräscha packningar och inga direkta läckage. Såg även fint ut kringsvänghjulet.

Komptestade du inte alla cylindrar? De står bara att du testade vänster och höger?
Har testat samtliga cylindrar. Ungefär samma värden utan gas på alla 4 men de bakre skenar inte riktigt lika mkt vid gas. tror det var 11,5 och 12kg på de bakre då.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
11,5-12 bar är normala tryckvärden vid komptest. Men 15-16 bar är underligt de låter som en dieselbil!! Jag har aldrig råkat ut eller hört dess like på en bensinmotor!? De måste vara något allvarligt fel typ att kamkedjan gått av till de cylindrarna så ventilerna står stängda hela tiden.
Kolla om kamkedjan gått av eller hoppat några kugg på den cylinderbanken!! Kamdrevet på kammen/kammarna kan även ha lossnat!
Riv av ventilkåpan och kolla timingen på kammarna med andra ord!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Komptest på de fungerande cylindrarna efterfrågas, mätvärdet är skumt.
 

Fallan

Ny medlem
Gick med
20 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gsx1100 -85 | Honda VFR750 -95 | Honda VF750S -82
11,5-12 bar är normala tryckvärden vid komptest. Men 15-16 bar är underligt de låter som en dieselbil!! Jag har aldrig råkat ut eller hört dess like på en bensinmotor!? De måste vara något allvarligt fel typ att kamkedjan gått av till de cylindrarna så ventilerna står stängda hela tiden.
Kolla om kamkedjan gått av eller hoppat några kugg på den cylinderbanken!! Kamdrevet på kammen/kammarna kan även ha lossnat!
Riv av ventilkåpan och kolla timingen på kammarna med andra ord!

Kamläget ser bra ut. Har haft isär och kollat. Samma med ventilerna. Löper bra och spelet är fint nu.

Komptest på de fungerande cylindrarna efterfrågas, mätvärdet är skumt.

https://imgur.com/a/vi0KtfF
Bilden i länken visar höger bak. Utan gas hade jag 9kg styvt. Batteriet började på att ge upp när jag testade vänster så jag har det på laddning nu och kan kolla senare isf. Men har som sagt för mig att värdena var i princip samma där som höger bak när jag testade tidigare.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kamläget ser bra ut. Har haft isär och kollat. Samma med ventilerna. Löper bra och spelet är fint nu.



https://imgur.com/a/vi0KtfF
Bilden i länken visar höger bak. Utan gas hade jag 9kg styvt. Batteriet började på att ge upp när jag testade vänster så jag har det på laddning nu och kan kolla senare isf. Men har som sagt för mig att värdena var i princip samma där som höger bak när jag testade tidigare.

Ang komptestet,,,,,,,,,,,,,,,kan du ha råkat kolla på psi skalan när du testade främre cylindrarna för just ovan 12 bar står de 170 psi vilket man skulle kunna blanda ihop med 17 bar!!??
Annars har jag långsökta ideer om att de är motorolja eller vatten (topplockspackning väck) i cylindrarna som ger dessa skumt höga tryck. Gör om testet och kolla om tändstiften är blöta av vattendroppar eller nersölade med olja.
 

Fallan

Ny medlem
Gick med
20 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gsx1100 -85 | Honda VFR750 -95 | Honda VF750S -82
Ang komptestet,,,,,,,,,,,,,,,kan du ha råkat kolla på psi skalan när du testade främre cylindrarna för just ovan 12 bar står de 170 psi vilket man skulle kunna blanda ihop med 17 bar!!??
Annars har jag långsökta ideer om att de är motorolja eller vatten (topplockspackning väck) i cylindrarna som ger dessa skumt höga tryck. Gör om testet och kolla om tändstiften är blöta av vattendroppar eller nersölade med olja.

Nä då, det är korrekta värden. ???? Något jag själv spekulerat i är om det kan vara oförbränd soppa ev iom att den inte tänder alls. Dock luktar det inte nämnvärt med soppa i piporna så vad vet man. Det ryker inte heller något och det borde krävas en del vatten/olja för att skapa en sådan konstant kompressionshöjning.
Inget övertryck i kylsystem eller oljepåfyllningen heller.
Som sagt, cykeln är relativt genomgången och allt verkar schysst i övrigt. Därav min huvudbry.
Har surrat med en kille i usa som jag vet har rätt bra pejl på dom här cyklarna och han föreslår att kolla pickup-spolarna. Så jag får försöka göra det när jag fått ungarna i säng.

EDIT: Kan tillägga att stiften (som är nya) ser helt torra och fina ut förutom en liten ton av brunt.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Utan gas hade jag 9kg styvt. Batteriet började på att ge upp när jag testade vänster så jag har det på laddning nu och kan kolla senare isf.

Alltid full gas vid kompprov. Och fullt batteri. Återkom med värden för alla burkar.
 

Fallan

Ny medlem
Gick med
20 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gsx1100 -85 | Honda VFR750 -95 | Honda VF750S -82
Alltid full gas vid kompprov. Och fullt batteri. Återkom med värden för alla burkar.

ni inte hakat upp er lite väl mkt på hur ett komptest ska utföras nu? Jag har ju skrivit kompet på alla cylindrar med full gas. Varför jag skrivit värden utan gas är för att poängtera att de främre cylindrarna stiger fr 8 till 16kg vid fullt gaspådrag samtidigt som de bakre ökar fr styva 9 till 12-13kg. Jag har utfört komptest med nyladdat batteri och känner mig rätt trygg i att jag fått fram rätt värden. Det var bara nu senaste gången som jag ville få värdena på bild som batteriet var för trött efter gårdagens felsökning.

Vi kan väl utgå från det iaf? :)

Alltså, 15-16kg fram och 12-13kg bak.
Kompet hakar jag inte upp mig på i nuläget. Den borde tända ändå bara den får gnista och soppa.
Ska som sagt mäta lite till när jag lagt barnen så får vi se vad resultatet säger.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nya tändstift skriver du ,,är de iridium stift du satt dit? Varför jag frågar är för att vissa hojar inte startar med dessa stift trots att man ser gnista på stiften. Jag har vid flera tillfälle varit med om att iridiumstift lagt av efter några mil körande på både svennebil bil som motorcyckel. De har lagt av allt från 0 - 1500 mils körande. Men jag har i vissa fall fått fart på dem igen genom att knacka ihop bygeln till ca 0,4mm. De är mycket märkligt för iridiumstift ska ju hålla upppimot 10000 mil påstås det. Jag har bara erfarenhet av Denso och NGK ska tilläggas!
 

Fallan

Ny medlem
Gick med
20 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gsx1100 -85 | Honda VFR750 -95 | Honda VF750S -82
Nya tändstift skriver du ,,är de iridium stift du satt dit? Varför jag frågar är för att vissa hojar inte startar med dessa stift trots att man ser gnista på stiften. Jag har vid flera tillfälle varit med om att iridiumstift lagt av efter några mil körande på både svennebil bil som motorcyckel. De har lagt av allt från 0 - 1500 mils körande. Men jag har i vissa fall fått fart på dem igen genom att knacka ihop bygeln till ca 0,4mm. De är mycket märkligt för iridiumstift ska ju hålla upppimot 10000 mil påstås det. Jag har bara erfarenhet av Denso och NGK ska tilläggas!

Är NGK orginalstift. Andra uppsättningen nu bara för att vara på den säkra sidan. Gapen är kollade också. Suck...

Var ut och mätte pickup och skiftade plats på CDI-boxarna i morse. Inget resultat...

Så vad gör man i ren frustration? Man tar isär förgasarna igen och går på trolljakt.
https://imgur.com/a/jFJQr1G

Vet inte om lutningen på de främre förgasarna kräver någon annan inställning än de bakre och om det ställer till det något. Alla 4 gasarna har samma flottörinställningar och munstycken har jag för mig. Ska dubbelkolla det också nu.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är NGK orginalstift. Andra uppsättningen nu bara för att vara på den säkra sidan. Gapen är kollade också. Suck...

Var ut och mätte pickup och skiftade plats på CDI-boxarna i morse. Inget resultat...

Så vad gör man i ren frustration? Man tar isär förgasarna igen och går på trolljakt.
https://imgur.com/a/jFJQr1G

Vet inte om lutningen på de främre förgasarna kräver någon annan inställning än de bakre och om det ställer till det något. Alla 4 gasarna har samma flottörinställningar och munstycken har jag för mig. Ska dubbelkolla det också nu.

Blir stiften överhuvudtaget fuktiga? Om ja, så har du bara tändningen kvar. Har du kollat pickupen/triggern?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top