Va Fan Har Hänt!! :(

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
men med separat olje tank så pumpar väl pumpen in en del olja beroende på varv inte gas? eller har jag fel som vanligt
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Specielt inte om man blandar i tanken.

tänkte fel. det är bra att blanda separat och dåligt att blanda i tanken måste det vara :)
det är bensin den inte får ju när man motorbromsar men den pumpar fortfarande in olja om man har separat tank :p
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
2810012 tänkte fel. det är bra att blanda separat och dåligt att blanda i tanken måste det vara :)
det är bensin den inte får ju när man motorbromsar men den pumpar fortfarande in olja om man har separat tank :p
nej att blanda i tanken är det bästa, eftersom när oljepumpen pajjar så vet du inte det förens det är på tog försent...

och nej ingen för som sagt går (i regel) oljepumpen ihopp men gas wairn så om du inte gasar nått så får den bara olja för tomgångskörning å det räcker inte till när du motorbromsar i för höga varv..

fattar du?
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
nej att blanda i tanken är det bästa, eftersom när oljepumpen pajjar så vet du inte det förens det är på tog försent...

och nej ingen för som sagt går (i regel) oljepumpen ihopp men gas wairn så om du inte gasar nått så får den bara olja för tomgångskörning å det räcker inte till när du motorbromsar i för höga varv..

fattar du?

men den drivs ju av varvtalet

så då är körning på låga växlar dåligt och höga bra (för samma varv då)


sen har jag blivit berättad att gaswiren till pumpen knappt gör ett skit av mekaniker, fast det var iofs till moppe
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2810566 men den drivs ju av varvtalet

så då är körning på låga växlar dåligt och höga bra (för samma varv då)


sen har jag blivit berättad att gaswiren till pumpen knappt gör ett skit av mekaniker, fast det var iofs till moppe
Kolla extra nog och se om du ser någon el som går till oljepumpen eller om det är mekaniskt. ;)

Jag har mekansikt på min och styrs absolut inte på varvtal. Så det blir som emcom säger att när man släpper gasen så får den endast tomgångsoljan.

Den mekanikern ska du nog inte gå till enligt mig. Följ din gaswire och se om/när den förgrenar sig till 2. Då ser du att en leder till oljepumpen och en leder till förgasaren. Antar att det är rätt lika på crm och dt:n.
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Kolla extra nog och se om du ser någon el som går till oljepumpen eller om det är mekaniskt. ;)

Jag har mekansikt på min och styrs absolut inte på varvtal. Så det blir som emcom säger att när man släpper gasen så får den endast tomgångsoljan.

Den mekanikern ska du nog inte gå till enligt mig. Följ din gaswire och se om/när den förgrenar sig till 2. Då ser du att en leder till oljepumpen och en leder till förgasaren. Antar att det är rätt lika på crm och dt:n.

fråga: nu orkar jag inte tänka så mkt, men hur kan det vara mekaniskt men inte styrt av varvtal?


jag vet att den delar sig till två
det var moppen som gick för fett, och vi frågade om man kunde justera pumpen på nåt smidigt sätt, men Yamaha center i västerås sa "nej då behöver man schimsa (stavning?)"

Sen såg vi en justerskruv på gaswiren till pumpen och frågade igen när vi hämtade en packning som jag skulle ha, då sa han att den där wiren gör så lite att man kan köra utan den

Och då antog ju jag att han menade att det var varvet som styrde för att gasen inte spelade roll (enligt han), men jag hade väl fel då
då har man lärt sej nåt då :bow
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det finns 2 varianter av separat oljesmörjning till 2takt. variant 1; oljepumpen styrs direkt mekaniskt av ex primärdrevet i motorn och cyl/kolv/ram- och vevlager får mängden olja helt proportionellt efter varvtal

variant 2/variant urålder; Oljepumpen drivs fortfarande av ex primärdrevet men flödet regleras med en wire som är ihopkopplad med gaswiren

Kör du oljan i tanken är det definitivt inte bra att motorbromsa eftersom motorn knappt får nån olja alls men körs på höga varvtal, men har du separat smörjning modell nr 1 så är det mer ok.
Dock får man inte glömma att bensinen har som uppgift att kyla kolv/cyl och den effekten uteblir ju förstås vid motorbromsning
 

Frippe_

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia MX 125, -06
Men i de små mängderna som man motorbromsar så spelar det ingen roll om motorn inte smörjer, det är under så kort tid ändå. Men däremot om man åker ner för en långa backe med bara motorbroms...då är det en annan sak:)
 

Vinne

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
KTM 660 / ER6-N
Jag hade nog iaf tagit av toppen och kollat så att den inte ligger kvar där inne :p itne så stor chans men den kan ju göra det :p


La Honda nsr gang
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
2814519 Men i de små mängderna som man motorbromsar så spelar det ingen roll om motorn inte smörjer, det är under så kort tid ändå. Men däremot om man åker ner för en långa backe med bara motorbroms...då är det en annan sak:)
:corn
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2814519 Men i de små mängderna som man motorbromsar så spelar det ingen roll om motorn inte smörjer, det är under så kort tid ändå. Men däremot om man åker ner för en långa backe med bara motorbroms...då är det en annan sak:)
Inte för att va negativ, men om man tror att rost på bromssmivorna skadar beläggen förlorar man rätten att uttala sig i tekniska saker.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2814519 Men i de små mängderna som man motorbromsar så spelar det ingen roll om motorn inte smörjer, det är under så kort tid ändå. Men däremot om man åker ner för en långa backe med bara motorbroms...då är det en annan sak:)
Inte för att va negativ, men om man tror att rost på bromssmivorna skadar beläggen förlorar man rätten att uttala sig i tekniska saker.
 

Frippe_

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia MX 125, -06
Inte för att va negativ, men om man tror att rost på bromssmivorna skadar beläggen förlorar man rätten att uttala sig i tekniska saker.

Jag sa att jag inte visste hur grov rost det var....hade inte tittat så noga på det. Men om du påstår att ingen rost, hur grov den än är, kan skada bromsbeläggen så backar jag. Påstår du det?:confused:
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top