Vackra gitarrmelodier?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Söker vackra gitarrmelodier att spela på gitarr (Obs. Melodier!) Någon som har tipps? Rätt så avancerat skadar inte :)

woofes

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
inge just nu
cRoC skrev:
Söker vackra gitarrmelodier att spela på gitarr (Obs. Melodier!) Någon som har tipps? Rätt så avancerat skadar inte :)

kan många men kommer inte på någon nu, du kan ju ge dig på Hank Marvins A tall-A tall dark stranger, det är lite knixig kan jag tro, själv vill jag lära mig spela, några bra tips? ;)

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
cRoC skrev:
Hahaha :D Ffs du är verkligen en hejare på att spela gitarr Anton ;)

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Gör som jag: Stäm ner guran i D och lira metal ;)

Fast lite lugnt spelar jag också (ibland, hehe :D). George Harrison - Here comes the Sun är bra, den är lite småklurig också. Det gäller och kunna fingerspel om man ska spela den, hehe. Jag hade lite problem med den i början, men det är en fin melodi.

Metallica - Nothing Else Matters är också både bra och fin.

Det finns många och välja bland, hehe...Lycka till!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Heheh spelar faktiskt bara akustiskt, inge rock :) Visst tack för sidorna, men problemet är inte att hitta dem på internet, problemet är att veta bra låtar!
EriK: Tack :)
Woofes: Ta privatlektioner, 5-10st borde göra susen, sen är det bara att sätta sig och gneta hemma när du kan grunderna, lycka till :tummenupp

Letar efter country - blues typ ;)

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
cRoC skrev:
Woofes: Ta privatlektioner, 5-10st borde göra susen, sen är det bara att sätta sig och gneta hemma när du kan grunderna, lycka till :tummenupp

Eller så letar man reda på "Kompa på gitarr" som utbildningsdradion sände för ett gäng år sedan, med den helt skadade Thomas Allander. :)
Fast i ukuleleskolan han hade tog han ju priset då han hade en motoriserad ukke med en liten Cox (modellflygmotor) fastsatt på ukulelen. :)

Eller så köper man en bok eller letar lite på nätet så kan man lära sig grunderna på egen hand, även om det tar lite längre tid kanske.
En enkel skolgitarr behöver ju inte kosta så mycket heller...

Jag vet inte exakt vad du är ute efter för låtar/melodier. Ska det vara solosaker som Cavatina (som nämnts) och "Du är den ende" (kommer inte ihåg vad melodin heter i orginal), eller är det lite juste fingerspel att sjunga till?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Lite fränt fingerspel ja ;) Sjunga till är inget måste. Visst kan man lära sig allt själv! Hade en vän som lärde mig några ackord, sen lärde jag mig resten själv. Lektioner är rena rama skämtet, men i början kan det hjälpa. Exakt, en nylonsträngad nybörjargitarr kostar 500-1000kr :tummenupp

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvmojsrääser
Manowar - My Spirit Lives On

Prova o spela lite Michael langelo eller vad han heter;)

grym på gitarr

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
Leta på nätet efter tabs till

AlDi Meola, John McLaughlin, Paco De Lucia´s

Friday Night in San Francisco

Där har du lite "unplugged" att bita i :tummenupp

Konseren gick på TV för många år sedan.
Man blev helt stum. Vilka lirare att spela Gura.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Everlast - What it´s like.
Rush - The tree´s
Rush - Broon´s bane
Sen har vi alla härliga Oasis-låtar: all around the world, Don´t look back in anger, be here now o.s.v.

Vsundelin

åka hoj =)
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
ingen alls för tillfället..
Metallica - One

The Eagles - Hotel California

o en massa annan Metallica

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
cRoC skrev:
Lite fränt fingerspel ja ;) Sjunga till är inget måste. Visst kan man lära sig allt själv! Hade en vän som lärde mig några ackord, sen lärde jag mig resten själv. Lektioner är rena rama skämtet, men i början kan det hjälpa. Exakt, en nylonsträngad nybörjargitarr kostar 500-1000kr :tummenupp

Jo... Jag har en Yamaha som jag köpte för 995kr som "partygura", men en kompis till mig hittade en skitfin gitarr för 795kr, visserligen på rea, men... Verkligen otroligt bra för det priset. Då blev jag avis. :)

Vi har ju alltid klassikern "Stairway to Heaven" som jag alltid tappar tålamodet med när jag lärt in hälften. :)
Lars Winnerbäcks "Under månen" har snyggt gitarrspel, men jag inte heller orkat lära mig då man måste ha gitarren stämd i D dur och då kan man ju inte spela andra låtar utan att stämma om igen. :)
El Mariachi från Desperado
White Lion - When the children cry
Eric Clapton - Tears in heaven
Metallica - Fade to black
Jojje Wadenius - Det fulaste som finns
Det finns lite käcka "mellanspel" på skivan The Sombelain men Dissection åxå.

Ja, det var väl några tips iaf. Jag vet inte om de passar men... :)

Edit: Jag vill även passa på att tipsa alla om denna eminenta tråd.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=28917

Last edited:

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Jag vet att du ville ha bra låtar men titta på guitartabs.cc där hittar du nog allt du vill ha. Lite creed tex är ju inte fel, själv tycker jag det är jobbigt med fingerspel spelar mest accord har inte heller tagit en enda lektion, men övar man så......

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
fan jag glömde ju Tribute med Tenasious D(stavning?) den e ju klockren, inte alls svår och hur skön som helst :tummenupp

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...