Vackra gitarrmelodier?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
cool_adde skrev:
Levinen har så förbannat vassa och hård strängar! det skulle kunna vara elgitarr strängar fast dom är spända som en vanlig stålsträngad akustisk (+lite till)

Får du ont i fingrarna? :)

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
cool_adde skrev:
Jag borde också skaffa en "partygura", lite läbbigt att låna ut min Levin Royal...från 1953. Om den pajjar... då vette fan! Enda grejen är att Levinen har så förbannat vassa och hård strängar! det skulle kunna vara elgitarr strängar fast dom är spända som en vanlig stålsträngad akustisk (+lite till)

Men att stämma om guran till D på 6.an är nog det lättaste som finns!!! du har ju D på 4an E på 1an. Det är ju kalasenkelt! tar ju inte mer än 3 sek!

Partygura är bra. Faktum är dock att det är den jag spelar allra mest på, av nån anledning. :) Har ju en stålsträngad akustisk och en elgitarr åxå, men de kommer inte till användning alls lika ofta. :-/
Min Washburn (stälsträngad akustisk) har åxå rätt hårda strängar. Man kan ju sätta på tunnare strängar om man får ont i fingrarna. Jag kör med .011 strängar på min. tycker det det en ganska bra kompromiss mellan ljudstyrka och "fingeront". :)

Vad gäller stämingen ska det vara enl nedan, vilket väl är lite jobbigare än du beskriver?
D (ner ett helt tonsteg), A, d, a (upp ett helt tonsteg), d (upp tre halva tonsteg), f# (upp ett helt tonsteg)

Den ska alltså vara stämd i D dur. Eller öppet D, om man hellre vill kalla det så.

cRoC skrev:
Försök att hitta låten, annars blir det svårt. Den heter "Feight Train", Med vem vet jag inte. Denna är dock lite modifierad

Hittade en massa "Freight Train" men inga "Feight Train" ;-)
Om du är ute efter den typen av gitarrspel som de flesta inspelningarna av den hade så kan du ju titta lite på "Streets of London" med Ralph McTell (orginalet?).
För egen del är det bara en fråga om övning och att orka engagera sig, så skulle nog något sånt gå att klara. Bara lite andra "moves" än jag är van vid.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hmm det kan ha varit Freight Train ;) Ska kika. Hittade inget på kazaa :/ Har så lite på hddn, så DC är inget alternativ för mig.

Vet inte om ni har spelat länge, men efter ett tag får man härdningar på fingrarna. Nu kan jag spela på vilken gitarr, och hur länge som helst utan att få ont i strängarna :)
Min kompis ska titta på en Washburn i veckan, är dem att rekomendera? Själv kör jag på en Fender DG-4CE halvakustisk :)

EDIT: Nu hittade jag nåt som låter ungefär som den tabben jag lade ut, det var "Freight Train" Med Lenny Breau. Vet inte om det är orginalliraren, men :)

Last edited:

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Jag har åxå fått hårda ytor på fingertopparna så jag får inte heller särskilt ont. Faktum är att huden blir FÖR tjock där så jag, emellanåt, får slipa eller skära lite för att den ska bli lagom.

Jag gillar min Washburn (D10 CEB). Akustisk med mick. Jag har sett att Ibanez har en del modeller som inte alls är så dumma till ett rätt attraktivt pris. (Jag vet ju inte hur mycket pengar dill kompis tänkt lägga ut.) Men det finns så många gitarrer "där ute" så... Många är sköna att spela på, men en del billigare låter inte mycket (ljudstyrka). Det är bara att testa och och se vad man gillar. Är han helt nybörjare så är det ju inte fel om du (eller nån annan som kan spela lite) förljer med. Annars tenderar man att gå mer på utseende än något annat. :)

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
stony skrev:
Här har du en kanon gura (den vänstra) det är en gibson les paul custom
Skönaste gitarr jag spelat på sån sustan så det liknar inget..
bara att köpa :tummenupp

Är det din egen gitarr? Det är precis en sån jag vill ha! Tyvärr vill inte plånboken det så jag får nöja mig med min Gibson SG, Pedersöre gura +"partyguran" ett tag till

cRoC:
Lyssnat på Dire Straits? Kanske lite mer åt el än det akustiska hållet men väldigt sköna låtar o du får garanterat något att bita i.
De har gjort en låt som saknar sång, "Going home" faktiskt rätt så lättspelad men låter helt ok!
Sen finns ju Stairway to heaven som redan nämnts enormt skön...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Nja dem har jag inte hört. Tyvär gillar inte elgitarrslåtar :) Även om jag har en elgitarr i garderoben :D Stairway to heaven kan ju varenda kotte på gitarr (även jag ;)) Så det är inget man briljerar med vid lägerelden. Mer tips? Har fått massor tips, men många är elgitarrslåtar :/

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Vastrix skrev:
Är det din egen gitarr? Det är precis en sån jag vill ha! Tyvärr vill inte plånboken det så jag får nöja mig med min Gibson SG, Pedersöre gura +"partyguran" ett tag till

cRoC:
Lyssnat på Dire Straits? Kanske lite mer åt el än det akustiska hållet men väldigt sköna låtar o du får garanterat något att bita i.
De har gjort en låt som saknar sång, "Going home" faktiskt rätt så lättspelad men låter helt ok!
Sen finns ju Stairway to heaven som redan nämnts enormt skön...

Visst är det min yxa :yoparty Köpte den i singapore för 22 000 kostar 54 i sverige :) så det är bara resa utomlands å köpa :)

Mexiko kan man få dom bliigt också har jag hört

Tyro

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Honda Jättesvart fågel -98
Dire Straits är faktiskt ganske bra, och Mark Knopfler är en jävel på gitarr, så det kan vara värt att kolla på.

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Lyssna på Opeth senaste skiva Damnation!
Hela skiva är soft med otroligt vackra melodier :tummenupp

Ett annat tips är Zakk Wylde - Book Of Shadows
Ozzy's gitarrist som röjer bra i vanliga fall men på den här skivan är det bara soft. Riktigt bra mysskiva!

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Om jag ska rekomendera någon. så är det faktiskt paul gilbert (spelade konstigt nog i mr big innan)..

Vilken kille Ett exempel på en riktigt sjyst låt är med bandet Racer X och låten Technical Difficulties

Han har en ganska anorlunda teknik när han speler (jobbar mycket med plektrum istället för pull offs)

han har även släppt massa instruktions filmer och dom är riktigt bra.. faktiskt dom bästa jag sett

Så han är värld att kolla upp :Bugar

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Kom på en annan nu. Lyssna på skivan "unpluged" med Eric Clapton. Det finns även not (tab) bok med samma namn med tabs till låtarna. Vissa är rätt svåra men väldigt sköna!

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...