Vadå knäskrapa???

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
GSXR1100R skrev:
Knäskrap e Gay, att åka runt med knäskrap som enda mål ger ingen harmonisk körning, gasa mer istället och häng inte som en apa i kurvorna, jag ligger i samma tempo som många landsvägsskrapare utan att ens hänga ut på min gamla harv.

det är ju det ja gör. tycker det är synd att mina puckar inte är slipade bara... ja kör inte sakta för det..

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
GSXR1100R skrev:
Knäskrap e Gay, att åka runt med knäskrap som enda mål ger ingen harmonisk körning, gasa mer istället och häng inte som en apa i kurvorna, jag ligger i samma tempo som många landsvägsskrapare utan att ens hänga ut på min gamla harv.

Varför citerade du *mitt* inlägg? :confused:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
GSXR1100R skrev:

Jojo, Det borde väl inte vara nån som tror att du kör långsammare än en nybörjare (tex mig) men nu var det inte frågan. Som jag sa så är jag ny på att ha knäpuckar och jag upplever det som om jag har bättre "balans" I mitten av svängen om jag hänger ut lite mer. Det är även lättare att tajta in svängen än om jag gör som förut, dvs att jag sitter som en stel pinne i sadeln.

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
abstruse: kan du inte försöka förklara hur du tycker man ska hänga ut då? ja såg dig på falken när du var där första gången, tror till-o-me vi hälsade o snackade lite grann. ja var där me mavve750RR o fluppen... :hej

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Asylum_Nakaza skrev:
abstruse: kan du inte försöka förklara hur du tycker man ska hänga ut då? ja såg dig på falken när du var där första gången, tror till-o-me vi hälsade o snackade lite grann. ja var där me mavve750RR o fluppen... :hej

Jag är inte på något vis vare sig snabb eller en klängapekung och det finns ju minst sagt olika fungerande stilar vad gäller klätteriet på hojen. Dock, man har ju sett exempel på folk som i sin iver att skrapa i det närmaste slår knut på sig själv och i och med detta gör det svårare att anta en bekväm position på hojen. Det handlar mycket om att slappna av. Spörsmål som detta gör sig bättre då man kan visa i praktiken än att sitta och försöka förklara bakom tangentbordet.

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
då kommer ja till närmaste bana o frågar ut dig. när, var o hur? :)

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Asylum_Nakaza skrev:
då kommer ja till närmaste bana o frågar ut dig. när, var o hur? :)

Knutstorp: 5/7 och SM i augusti

Gelleråsen: WEMI 8/7, alla (hoppas jag) onsdagsträningar i juli samt SM v30

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Om det bara är slipade puckar man e ute efter är det ju bara
att köra i cirklar på en parkering :tummenupp '
Det är desutom jättekul :)

Bifogat

• skrap.jpg
    skrap.jpg
    6.7 KB · Visningar: 411

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Man kan ha väldigt mycket nedlägg och häng utan att knät går i backen. Själv lyckades jag skrapa fotpinnarna innan jag lyckades gå i med knäet. Av din beskrivning att döma är det inte farten eller lutningen det hänger på, utan ställningen och att du inte är avslappnad i kroppen (det är viktigt). Du skall också ha sådan balans i ekipaget att du utan vidare skall kunna släppa styret.

Det är svårt att säga var ditt fel finns men jag kan tänka mig att (utöver avslappning och balans) du sitter för upprätt med överkroppen. Testa att flytta arslet längre bak och gå ner med överkroppen "in i" kurvan. Det kan också vara så att du sitter för stelt öht, och då flyttar du kroppen bara i sidled. Om du hänger avslappnat kommer kroppen att sjunka ner på den sida du hänger ut på och därmed korta avståndet till asfalten.

Det underlättar också om du går in skarpare i kurvan eftersom fjädringen då trycks ihop mer. I en rondell inleder (efter några uppvärmnings- och inspektionsvarv) du genom att sas köra rakt fram och lägga ner hårdare/snabbare/aggresivare än vanligt.

Jag höll på dagligen i veckor i rondeller och motorvägsav och påfarter innan jag lyckades. Har man gjort det en gång kommer det av sig självt framgent. Och har man gjort det en gång vill man göra det igen. För det är kul - på något underligt sätt. :D

Seså, ut med dig nu och öva! :tummenupp

Dali

Rekord i dekaltrimning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj :-(, MG TF160
Om jag får gissa sitter du långt bak på sadeln. Kläm kulorna på tanken.
Jag tycker det är dårskap att ens försöka skrapa på gata. Det är så wannabe räser plus att man vurpar garanterat förr eller senare.
När jag tog licens trodde jag att A och O var att skrapa knän. Jag hängde som faaaan men det hände ingenting.
När jag väl sket i att bry mig om knäna och började få lite harmoni i min körning kom det naturligt.
Låt hastigheten i kurvorna bestämma hur mycket du ska luta. Ingen idé att hojen är rak och du hänger som en babian i lian.
När väl harmoni kommer vill du inte sträcka ut knän, du kommer att ha ena sidan av knät mot backen och andra mot kåpan.

Men prova sitt så långt fram som möjligt

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NADA!
Det är bara...

dyrt att slita ner puckarna! Varför vill man det?

Jag har pesonligen aldrig puckarna i asfalten, min budget tillåter inte det! :tummenupp

Dessutom vågar jag inte gå så djupt ned, det verkar farligt.....?
Gör det inte ont??

:squid

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Re: Det är bara...

XENOMORF skrev:
dyrt att slita ner puckarna! Varför vill man det?

Jag har pesonligen aldrig puckarna i asfalten, min budget tillåter inte det! :tummenupp

Dessutom vågar jag inte gå så djupt ned, det verkar farligt.....?
Gör det inte ont??

Så säger du bara för att du inte kan knäskrapa :D

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Re: Det är bara...

XENOMORF skrev:
...Dessutom vågar jag inte gå så djupt ned, det verkar farligt.....?

Undra på att du bara blev tvåa i Falkenberg. Du måste förstå att för att vinna måste man våga. :D

Seså, marsch ut till näsmaste rondell. Först några uppvärmningsvarv och sedan så lutar du mer och mer för varje varv. Till slut sätter du knäet. Och blir en vinnare. Jag lovar. :D

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NADA!
Re: Re: Det är bara...

Bingo skrev:
Undra på att du bara blev tvåa i Falkenberg. Du måste förstå att för att vinna måste man våga. :D

Seså, marsch ut till näsmaste rondell. Först några uppvärmningsvarv och sedan så lutar du mer och mer för varje varv. Till slut sätter du knäet. Och blir en vinnare. Jag lovar. :D

Det är såna som du som hetsar folk tills de kör ihjäl sig!!!

Men ok, jag skall göra det då!!!

NU GÖR JAG DET!!!

NUUUUU!

:skrämd

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ja ska fråga en polare som kan att följa me mig ut o kolla hur ja hänger..

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
är det någon som vet hur många grader jag måste luta hojen för att nå ner med knät? eller hur många grader det brukar vara? jag är 180 cm lång föresten.. idag känndes det som ja lutade hojen 50 grader och ändå ville det sig inte, men det är väl inte mycket kvar... jag har bett fluppen att kolla vad ja gör sen får vi se.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Asylum_Nakaza skrev:
är det någon som vet hur många grader jag måste luta hojen för att nå ner med knät? eller hur många grader det brukar vara? jag är 180 cm lång föresten.. idag känndes det som ja lutade hojen 50 grader och ändå ville det sig inte, men det är väl inte mycket kvar... jag har bett fluppen att kolla vad ja gör sen får vi se.

Det beror på hoj, förare, hur långa ben du har, däck, hur lång ut du får knät mm. Och sist å slutligen så blir du väl inte klokare av att få en siffra i grader även om det skulle gå att få?

Ut å öva på banan! Håller med Dali om att "Det är så wannabe räser plus att man vurpar garanterat förr eller senare." att öva knäskrap på allmänväg. Ut på banan och försöka få en avslappnad och harmonisk körning, och träna på att hänga ut (vänster kurva, högra skinkan på vänstra kanten av sittdynan) på ett smidigt sätt komma överrens om när du ska bromsa och när röven ska slaijdas över till sidan och knät kommer ut. Om du nöter däcken ända ut till kanten så går det inte att luta hojen mer, utan då ska röven ut som motvikt(och/eller spåret genom kurvan förbättras) om det skall gå fortare. ....tur att man själv har en fet röv såna gånger, stor å fin motvikt.... :crash

Ett litet tips, när du kör första gången på banan och vill träna på att ta kurvorna, så kör inte fullt på rakan å panikbromsa för att sen smyga igenom kurvan (som en allt för stor del gör), utan ha en fart som känns bekväm för att du ska lugnt å sansat kunna tänka på vad du gör när du kommer till kurvan. Ge lite gas genom hela kurvan så att hojen stabiliseras, INTE motorbromsa genom kurvan. Att va ban-nybörjare och gasa fullt på rakorna utan att kunna ta kurvorna går också lite under "Wannabe räser delux".

Öva avslappnat och känn efter, försök få in det berömda FLYTET. ;) Lycka till.

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
tack tack. jag brukar gasa mig igenom kurvorna, jämn gas hela vägen. allt annat leder till katastrof. för lite eller för mycket gör att mina dämpare blir sura o ger mig mindre grepp. :tummenupp

hur mycket brukar du luta din hoj då? red_ninja sa att det mycket väl går att knäskrapa om man lutar 45 grader.... jag är längre än honom och han har samma hoj som mig, fast röd. (även om ja tror de gröna är snabbare) :D

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Nu ska jag absolut inte hetsa dig till att laegga ner mer, speciellt inte pa allmaen vaeg. Men jag trodde jag lutade mycket under mina tva forsta bandagar och aenda ville det sig inte forraenn sista passet daa knaet touchade. Det kan ju vara sa att du sitter fel men for mig var det bara att jag skulle luta aennu mer. Forsta gangerna blev man bra raedd naer det tog i och kom halvt ur balans ;)
Men som sagt, jag har aldrig skrapat ute pa vaegen och vet inte om jag kommer gora det heller. Man slaar sig sa oeverjaevligt om man gaar in i ett raecke eller traed. Boka en bankoerning nu foer boevlen! :fakta

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Asylum_Nakaza skrev:
tack tack. jag brukar gasa mig igenom kurvorna, jämn gas hela vägen. allt annat leder till katastrof. för lite eller för mycket gör att mina dämpare blir sura o ger mig mindre grepp. :tummenupp

hur mycket brukar du luta din hoj då? red_ninja sa att det mycket väl går att knäskrapa om man lutar 45 grader.... jag är längre än honom och han har samma hoj som mig, fast röd. (även om ja tror de gröna är snabbare) :D

Det är inte antalet grader som är nåt att bry sig om, utan hur mycket yta du har kvar på däcket, och saker som skrapar i på hojen. Så länge du har oanvänd yta på däcken och inget skrapar i så e det bara att luta mer.

För tillfället så lutar jag så mycket det går för framdäcket, finns liite (2-3mm) till på bak, troligtvis p g a att jag kör en Metz me z3 RS2(fram) + Metz sportec(bak) kombo = lite olika profil. Fotpinnarna e 3-4cm kortare, och upphöjda 3,5cm så dom tar inte i.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...