Vad är bäst, race både lördag och söndag eller bara söndag...?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ett kval på lördagen och sen 3 race (1 lör em, 2 sön) är nog inte någon höjdare om jag får säga det själv,
för har du otur på kvalen, tekniskt haveri tex, kedjan går av, pys punkt mm, och så får man kanske starta sist på 3 race den helgen,
och det känns som helgen är lite förstörd.

Kan man inte ha startorningen för race 2 och 3 enligt resultatet i racet innan :va? Då får man ju kvala, och sen har man tre race på sig att "köra upp sig".
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Kan man inte ha startorningen för race 2 och 3 enligt resultatet i racet innan :va? Då får man ju kvala, och sen har man tre race på sig att "köra upp sig".

Det låter som en bra lösning. Eller ännu bättre, starta efter bästa varvtid i racet innan, utifall man får en DNF... :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kan man inte ha startorningen för race 2 och 3 enligt resultatet i racet innan :va? Då får man ju kvala, och sen har man tre race på sig att "köra upp sig".
I tex BSB går de efter snabbaste varvtid i föregående race för att få fram startordningen till nästa race. Då har alla något att köra för om de inte är med i toppen (eller som Macke skriver DNF:ar).
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Varvtid vinner grid
Konsekvens vinner race

Jag tycker det känns bra. Vem är serie-förarrepresentant i år?

Känns som det finns ungefär tusen möjligt asbra förslag som kan tas både med svemo och de lokala klubbarna om hur man kan göra saker bättre :)

Viktigt också att våga drömma lite. Nån sa efter helgen på LMS nu att "asbra allting, kan vi bara göra om det här nästa år".. Jag tycker det är att sikta lågt. Nästa år ska det dubblas, året efter det 50% upp till och året efter det.. osv.. I jakten efter perfektion når man aldrig fram, det gäller bara att lära sig uppskatta framstegen längs resan också :tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sen tycker jag Wikberger (eller om det var nån annan) hade en bra poäng i att värna om race-statusen så det inte går inflation i det.

Att efter en racehelg presentera hur det gick med "först blev jag trea, sen åtta och i sista racet missade starten totalt men körde upp mig till en femteplats"

I så fall måste nästan hela serieupplägget ändras så att det blir mer som inom crossen med "heat", där helgen har en (1) vinnare och inte tre.

Personligen tror jag dagens upplägg är rätt bra, så vet inte om jag tycker det är en stor fråga att börja dra i. Publik bör få en lättsmält dag. Förare få kul och ha chansen att nyttja kvalen som träning som några uttryckt osv.. Race tar längre tid att rodda vilket gör det mindre effektivt osv.

Många variabler att skruva på så man ska nog passa sig för att ändra för mkt på en gång. Totalintrycket för MIN del är iaf att dagens tävlingsupplägg både funkar bra och är rätt uppskattat med kval+race och kval+race. Då kan man ju komma bara söndagen också om man skulle behöva gifta sig eller nåt på lördagen.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag tycker nog att det är ganska bra upplägg som det är nu med två race på en helg förarmässigt, inte fler. Annars blir det lite att man devalverar racen lite för mycket tycker jag, både förarmässigt och publikmässigt. När man kommer hem från en racehelg och folk frågar hur det gick om man svarar, jo jag blev 4:a, 8:a, 7:a och 10:a har jag för mig... Likadant rent uppladdningsmässigt kan jag nästan sakna som det var förr man gick och laddade en hel helg för att allt skulle ställas på sin spets i ett race. Men två race tycker jag är bra.

JAg håller med dig Samuel!!! Och tar tillbaka allt jag sagt tidigare! Tre race per helg, vilken jävla ide!!!!:gnissla
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Som som åskådare tycker jag race båda dagarna och så mycke köra som möjligt. Ofta åker man långt och kan va bekvämt att titta halva lördagen och sen klippa hela söndagen efter en god natts sömn.
Brukar bli svårt att övertala sin bättre hälft att sitt två hela dagar och då får man gå med på en halvdags shopping på lördag morgon.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Så vad sägs. Ska vi göra en nationell uppryckning och konkurrera ut STCC istället för att sitta hemma och gråtrunka med Aftonbladet i näven och förbanna sportsidorna som bara skriver om fotboll?

Spot on!
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Jag tror man måste se det från två synvinklar. Publiken på plats och intresserade människor på distans. Det finns ju faktiskt bara ett syfte med racing på vår nivå. Det är att underhålla. Och vi måste underhålla fler än bara oss aktiva förare, annars kommer det fortsätta bli sämre och sämre tills sporten är död.

Publiken på plats vill nog hellre se fler korta tätare race med mindre dötid mellan.
Men t.ex. 8 resp. 6 varv var för kort på Gelleråsen i år. 2 x 10 varv hade varit mycket bättre tycker jag.

Folket hemma fångar man nog lättare upp med tydliga klasser och tabeller. Inte en massa olika serier och skit som bara förvirrar. Jag har fått många fler frågor om hur jag ligger till i tabellen än hur det gick i enskilda race. Kan man få ut en tabell i tidningen efter varje racehelg skapar man lite mer långsiktigt intresse än enstaka raceresultat.
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Sen tycker jag Wikberger (eller om det var nån annan) hade en bra poäng i att värna om race-statusen så det inte går inflation i det.

Personligen tror jag dagens upplägg är rätt bra, så vet inte om jag tycker det är en stor fråga att börja dra i. Publik bör få en lättsmält dag. Förare få kul och ha chansen att nyttja kvalen som träning som några uttryckt osv.. Race tar längre tid att rodda vilket gör det mindre effektivt osv.

->

Många variabler att skruva på så man ska nog passa sig för att ändra för mkt på en gång. Totalintrycket för MIN del är iaf att dagens tävlingsupplägg både funkar bra och är rätt uppskattat med kval+race och kval+race. Då kan man ju komma bara söndagen också om man skulle behöva gifta sig eller nåt på lördagen.

Min tanke var just att "höja" själva racet/ racedagen så att det blir något speciellt för publiken.
Många och korta race tycker jag tar bort lite av spänningen då det finns för många nya chanser på en helg och att ex. däcken kan ta slut under racet eller att det faktiskt går att jaga i kap osv.
Tror även att det är farligt att göra om SM till en bandag för att locka de som egentligen inte vill tävla. Vad är det då som lockar publik och sponsorer? Vad har arrangören då för produkt att sälja? När jag är publik vill jag se de bästa statsa 100%, inte kleti och pleti som snurrar ett par varv för att det är trevligt...

Så jag håller kanske inte med till 100% men med tanke på att du roddade med SM helgen i LMS så vinner du tack vare det:tummenupp
Alltså, kval och race bägge dagarna så som nu är nog rätt.

Då återstår bara frågan vilken klass man ska köra i som glad amatör som inte längre är nybörjare, men inte heller riktigt har tid att träna... Tillbaka till Rookie eller hopplöst sist i sst... Men det är en annan fråga:confused:
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Jag tror man måste se det från två synvinklar. Publiken på plats och intresserade människor på distans. Det finns ju faktiskt bara ett syfte med racing på vår nivå. Det är att underhålla. Och vi måste underhålla fler än bara oss aktiva förare, annars kommer det fortsätta bli sämre och sämre tills sporten är död.

Publiken på plats vill nog hellre se fler korta tätare race med mindre dötid mellan.
Men t.ex. 8 resp. 6 varv var för kort på Gelleråsen i år. 2 x 10 varv hade varit mycket bättre tycker jag.

Folket hemma fångar man nog lättare upp med tydliga klasser och tabeller. Inte en massa olika serier och skit som bara förvirrar. Jag har fått många fler frågor om hur jag ligger till i tabellen än hur det gick i enskilda race. Kan man få ut en tabell i tidningen efter varje racehelg skapar man lite mer långsiktigt intresse än enstaka raceresultat.

"Påstående" 1:tummenupp
"Påstående" 2, jag tycker tvärt om, bätter med långa race:confused:
"Påstående" 3:tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
"Påstående" 1:tummenupp
"Påstående" 2, jag tycker tvärt om, bätter med långa race:confused:
"Påstående" 3:tummenupp


Lång race skulle kunna va publikmässigt bra, men det kräver att publiken verkligen hänger med och fattar vem som är vem och vem som leder, jagar osv..

MYCKET tydligare med uippmärkning av hojar (sjukt svårt, jag vet). Vissa åker med monsterstora siffror på sidan och det borde nästan va krav på det. Och så se till att ALLA besökare får en tydlig förklaring av amigoo och att ALLA arrangörer använder det.

Storbildsskärmar mm är fina tankar, och i steg 2-3 kanske när vi har åtminstone 1500 per DAG så går det att ordna till +-0 kostnad genom reklamintäkter.

Men en viktig punkt här är också att allt sånt här tar enormt mkt tid. Folk som jobbat med sälj vet precis vad jag menar, de som haft projektledarroller också. Lägg ihop dem och närma er sanningen. Jag la massa timmar bara på att få till den där dagen på Stora Torget här för det var massa tillstånd åt höger och vänster som man inte fattade postgången på.

Andra gången nu är det ju mycket lättare såklart. Men det är väldigt många "första gången" kvar.


Är det värt det?
Äter hästar gräs?
Är Chuck Norris hårdare än sten?
Är Roadracing världens coolaste sport?
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Om hela startfältet ligger inom ett par sekunder och det är ett stort startfält är det ju grymt med långa race!

Tyvärr ser det ju inte ut så just nu i dom flesta klasserna vilket gör att långa race bara blir ett kaos av varvningar och inte speciellt många fighter. Jag var en ganska stor motståndare till korta race men det verkar faktiskt funka för situationen vi har nu.

Men allra viktigast är att det är samma format på alla tävlingshelger och en serie!
 

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
Nej snälla inga fler korta race i RR. Gelleråsen i år liknade mer speedway heat än något annat. Långa race, bra speakers, bra info till publik innan race, jämna fält och en serie med samma upplägg känns mer hållbart. Tänk om Motogp eller WSBK bara skulle köra 6 varv...
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Så hær tycker jag...Samt STCC
Torsdag: Møjlighet till træning
Fredag: Træning & Træning
Lørdag: Træning & Kval
Søndag Warm Up & 30-45min Race beroende på bana...
Om Inte, 2014 =>www.cemc.eu med lite kassa Moto Gp ,WSB, WSS Piloter på gridden mellan varven...:)
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Jag tycker att upplägget med kval + race både lördag och söndag funkar riktigt bra. Mycket roligare än då man körde kval + kval på lördag och warm up + race på söndag.

Jag tycker också att SO upplägget med korta race funkade bra (var ganska skeptisk innan jag körde), även om det är roligare att köra lite längre race. Publikmässigt är det ju mycket lättare att hänga med då det inte blir massa varvningar på de korta racen. De helger med 2 korta race och ett långt race på söndagen var nog bäst av de race jag körde. Man fick lite av varje.

Skall men bjuda in vänner eller sponsorer är det ju lättare att göra en grej av det på lördagen då de kan fortsätta efter racet med middag och/eller lite öl på något uteställe.

Köra race även på förmiddagen så tror jag att det är svårt att få dit publik så tidigt och bara de riktigt intresserade orkar gå upp tidigt för att se alla race och jag tror att de flesta skulle hinna tröttna innan alla race är slut.

Det bästa vore om alla arrangörer och köra samma upplägg alla tävlingshelger. 1 SM tävling på samtliga banor och vissa kan ingå i SO eller NM så det blir lite lättare att förklara för folk vad man kör och hur det funkar.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top