Kan ta lite om moms och import, eftersom jag själv varit utsatt för detta, och gick då till botten med det, genom att kontakta olika myndigheter, bland annat en väl insatt man på Tullverket.
Momsfiffel är MYCKET vanligt på fordonsimport enligt Tullverket, så han tycker att man ska vara extra vaksam.
Tullverket har bra koll på vilket värde som är rimligt, och det är originalfakturan som slutligen bestämmer värdet.
Det finns även ett gränsöverskridande samarbete, så det är ingen seriös handlare som vill skriva en bluff-faktura med ett lägre pris, med risk att bli synad och få problem, i alla fall inte i det långa loppet, eller för små belopp.
Den höga svenska momsen gör att momsfiffel är otroligt lönsamt och förhållandevis enkelt.
De oseriösa som momsfifflar låter helt enkelt bli att betala in svensk moms och tjänar därför mer på varan.
Istället säljs skotern eller bilen omgående av importören, ofta till ett onormalt lågt pris för att få bort den så snart som möjligt.
Ett exempel är: Köp den i Amerika, ta in den till Tyskland som har 19% moms, och betala momsen där.
Sedan tar du den till Sverige och säljer den fort, och låter någon annan få bekymmer med att momsen som är betalad på 19% i Tyskland istället skulle ha varit 25% i Sverige.
Det enda som krävs av det fifflande företaget är att det har registrerat sig för att få lyfta moms i Tyskland.
Det här utförs tyvärr i stor skala i Sverige, och ofta ligger organiserad brottslighet bakom, vanligast på bilsidan, eftersom pengarna är större där.
Eftersom momsärende har lång handläggningstid, samtidigt som målvakter (meddellösa personer utan tillångar, ofta med missbruksproblem) är de enda som syns på dokumentationen, kommer de riktiga bedragarna alltför ofta undan.
Problemet för dig som köpare är att Skatteverket går igenom varje enskild import där moms inte är betald, för att se vilka som sedan har betalt svensk moms.
Det kan ta lite tid, men förr eller senare kontrolleras samtliga affärer, eftersom staten annars förlorar hundratals miljoner på momsfusket.
Tyvärr finns det inget säkert sätt att kontrollera att momsen är betalt, någon som försvårar för köpare som inte vill råka illa ut, eller bidra till brottslighet .
Vem kommer då att få betala momsen när staten till slut upptäcker att den inte är betald.?
Eftersom den oseriösa momsfifflande importören ofta redan har kronofogdeskulder och/eller har använt målvakter, KAN momsskulden komma att följa fordonet.
Det finns alltså en risk att den som exempelvis köpt en hoj värd drygt 100 000 kr, eventuellt kan få ett inbetalningskort på 25 000 kr i brevlådan.
Därför är det MYCKET viktigt att ALLA som köper importerade fordon säkerställer att den svenska momsen är betald.
Som köpare innebär det att du ALLTID ska kräva att få se orginalkvittot, och helst ringa den utländska handlaren och se till att kvittot är äkta (undersökningsplikt).
Det ska framgå att momsen är betald i Sverige av ett separat kvitto.
Se till att alla papper är i ordning, att importören är samma person som skriver på kvittot.
Gör vad du kan med andra ord, och var skeptisk till alltför låga priser i kombination med snabba affärer.