Vad är däckmonteringspasta gjort av?

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
I går kväll sätt jag med fingrarna i in bytta med däckmonteringspasta. Väldigt mysigt måste jag säga. Härlig konsistens. Min vän nämnde att det hade liknande känsla utav cocosfett. Så frågan dök självklart upp. Vad är det för nått egentligen. Det är liksom fett fast lite vattnig. Någon som vet?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
En variant av tvål faktiskt, inte fett alls. Ungefär följande ingredienser i olika mängd beroende på tillverkare.
Anteckning 2020-04-16 193148.png

Helt otroligt förövrigt att nån fortfarande har en FZX... :tummenupp
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som svar på den egentliga frågan: Nej, det är inte farligt för slemhinnorna. :lol





(Hassan: Klarinettfett)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
50/50 vatten/YES måste vara det billigaste medlet någonsin, utöver valfett, om man nu inte snor tvålar från offantliga toaletter.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
En variant av tvål faktiskt, inte fett alls. Ungefär följande ingredienser i olika mängd beroende på tillverkare.
View attachment 453504

Helt otroligt förövrigt att nån fortfarande har en FZX... :tummenupp
Ha ha har inte uppdaterat min profil på ett bra tag. Men till mitt försvar: det är svårt att helt glömma ens första kärlek.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag krängde däck igår och la av vinterdäcken från KLR:en, nu har jag köpt däckpasta på biltema efter att det hävdas att det är bättre än fönsterputs och tvål.

Jag hade ju ett jävla elände att få på Trelleborg framdäcket och det var då inte så lätt att få av heller och i min tråd om detta däckbyte hävdades det att däckpasta skulle vara bäst för att lättast få på däcket, använde det igår då jag la om däcken och nog var det halt. En fundering hur beter sig däckpasta då det blir blött blir den halkig och jäklig eller är det mer som fönsterputs att då den torkar får man fäste mellan fälg och gummi? Har hört och läst att just fönsterputs skulle vara bra jämfört med tvål då tvål som kan bli halkig om det kommer vatten mellan däck och fälg och att däcket då skulle riskera att snurra på fälgen.

Vad har ni för uppfattning om detta finns den risken med däckpasta?
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Jag krängde däck igår och la av vinterdäcken från KLR:en, nu har jag köpt däckpasta på biltema efter att det hävdas att det är bättre än fönsterputs och tvål.

Jag hade ju ett jävla elände att få på Trelleborg framdäcket och det var då inte så lätt att få av heller och i min tråd om detta däckbyte hävdades det att däckpasta skulle vara bäst för att lättast få på däcket, använde det igår då jag la om däcken och nog var det halt. En fundering hur beter sig däckpasta då det blir blött blir den halkig och jäklig eller är det mer som fönsterputs att då den torkar får man fäste mellan fälg och gummi? Har hört och läst att just fönsterputs skulle vara bra jämfört med tvål då tvål som kan bli halkig om det kommer vatten mellan däck och fälg och att däcket då skulle riskera att snurra på fälgen.

Vad har ni för uppfattning om detta finns den risken med däckpasta?

Du kan vara lugn Bosse.
Däcket snurrar inte på fälgen ett blött race med 190Hk, våra 33Hk i KLRen skulle inte få däcket att spinna på fälgen om vi så ville!

/P
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
50/50 vatten/YES måste vara det billigaste medlet någonsin, utöver valfett, om man nu inte snor tvålar från offantliga toaletter.

Jag bytte däck härom veckan på em väns scooter den hade 10 tums hjul. Då använde jag såpa och yes. Men i och med att dom små skit däcken var styva som fan o ett helvete o kränga på. Kändes det som såpvattnet rann undan eller torkade ur, medans jag svor o svettades. O ville inte heller blaska med för mycket vatten så man hade vatten kvar i däcket när man var färdig. Därför jag tänkte att sån där pasta ändå kan vara värt sina kronor.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
På den gamla goda tiden när man packade kabeltätningar/brandgenomföringar modell "Brattbergare" (i någon slags gummimaterial) så smorde man in dem med medföljande smörja gjort på djurtalg. Funkade även som smörja när man skulle kränga däck.
Smörjan påminde om försvarets hudsalva, fast vitt i stift form.

Kommer säkert komma någon anekdot om att någon använt försvarets hudsalva vid däcksbyte under sin lumpatid.
Kanske nåt sånt här:
- "Du vet, när jag låg vid infanteriet 1984, när vi fick punka på våran Terrängbil 11 mitt i skogen så blev vi tvungna att samla in hela plutonens stift av hudsalva för att kunna smörja fälg och däck med.
Inte nog med att det var -33 grader kall i Arvidsjaur och vi höll på att frysa ihjäl, salvan var det enda vi hade fått att äta på en hel vecka. Vi blev tvungna att ta våran proviant!
Du fattar vilken dålig stämning det var bland gubbarna! :gnissla
Eftersom det var mitt i natten och bäcksvart så fick vi ta en del av hudsalvan och tillverka talgdankar som vi sen tände för att överhuvud taget se att byta däck..... Det var tider det!!"

Förlåt att det spårade ut...:rodnar
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du kan vara lugn Bosse.
Däcket snurrar inte på fälgen ett blött race med 190Hk, våra 33Hk i KLRen skulle inte få däcket att spinna på fälgen om vi så ville!

/P

Det låter ju ut tryggt :D Har inte varit så orolig om jag ska vara ärlig utan mer nyfiken ;)

Har jag nån "high power" variant av KLR då jag har hela 31kW (ca 41,6 hp) enligt regbeviset? Ombestyckad, shimsad nål, öppnare luftburk och avgassystem kan ju säkert ge nån halv hp till men det är ju ännu ganska långt kvar till de 190 hp du snackar om :D
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo, det finns visst en risk att fälgen spinner på däcket, och sliter av slangen på kuppen.
Det är en av anledningarna till att man kör med däckslås i skogen.
(Den andra är att man skall ha chans att köra vidare, minst till nästa serviceplats utan att riskera att kränga av däcket från fälgen - när man kör vanlig punka.)

Men, risken att fälgen spinner på ett nypålagt däck finns bara när man kör med låga däckstryck, och utan däckslås.

Så, knappast några problem för dig, Bosse.
För peace of mind - ta lite däckspasta och klena ut på sidan av däcket och se vad som händer med det över någon timma / någon dag. Processen tar lite längre tid i det syrefria mötet mellan däck och fälg, men där ser du vad som sker. Pastan äts upp och det halkiga försvinner.

Den som roas av att kränga däck i skogen under körning för att laga punktering... :3freak ...rekommenderas att prova hårstylinggele. Det kan kännas lite ghey att ha med sig ett koaffyrkit ut på körning, men det är fan idealiskt:


* Hyfsat billigt (Generisk lågprisskit från lågprislador)

* Stadig förpackning, lagom storlek, lätt att applicera ur tub

* Halkigt som skam första minuten, men transmogriferar till klistrigt bond på kort tid.
Är man för långsam med krängningen är det bara att smeta på mer så blir allt halt igen.

* Luktar gott, hyfsat enkelt att tvätta bort från händerna i närmaste vattenpöl.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo, det finns visst en risk att fälgen spinner på däcket, och sliter av slangen på kuppen.
Det är en av anledningarna till att man kör med däckslås i skogen.
(Den andra är att man skall ha chans att köra vidare, minst till nästa serviceplats utan att riskera att kränga av däcket från fälgen - när man kör vanlig punka.)

Men, risken att fälgen spinner på ett nypålagt däck finns bara när man kör med låga däckstryck, och utan däckslås.

Så, knappast några problem för dig, Bosse.
För peace of mind - ta lite däckspasta och klena ut på sidan av däcket och se vad som händer med det över någon timma / någon dag. Processen tar lite längre tid i det syrefria mötet mellan däck och fälg, men där ser du vad som sker. Pastan äts upp och det halkiga försvinner.

Den som roas av att kränga däck i skogen under körning för att laga punktering... :3freak ...rekommenderas att prova hårstylinggele. Det kan kännas lite ghey att ha med sig ett koaffyrkit ut på körning, men det är fan idealiskt:


* Hyfsat billigt (Generisk lågprisskit från lågprislador)

* Stadig förpackning, lagom storlek, lätt att applicera ur tub

* Halkigt som skam första minuten, men transmogriferar till klistrigt bond på kort tid.
Är man för långsam med krängningen är det bara att smeta på mer så blir allt halt igen.

* Luktar gott, hyfsat enkelt att tvätta bort från händerna i närmaste vattenpöl.

Låter ju ut tryggt:) däckpasta är redan kletat lite varstans på däcksidorna så det är enkel att kolla ;)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top