Jo, det finns visst en risk att fälgen spinner på däcket, och sliter av slangen på kuppen.
Det är en av anledningarna till att man kör med däckslås i skogen.
(Den andra är att man skall ha chans att köra vidare, minst till nästa serviceplats utan att riskera att kränga av däcket från fälgen - när man kör vanlig punka.)
Men, risken att fälgen spinner på ett nypålagt däck finns bara när man kör med låga däckstryck, och utan däckslås.
Så, knappast några problem för dig, Bosse.
För peace of mind - ta lite däckspasta och klena ut på sidan av däcket och se vad som händer med det över någon timma / någon dag. Processen tar lite längre tid i det syrefria mötet mellan däck och fälg, men där ser du vad som sker. Pastan äts upp och det halkiga försvinner.
Den som roas av att kränga däck i skogen under körning för att laga punktering...
...rekommenderas att prova hårstylinggele. Det kan kännas lite ghey att ha med sig ett koaffyrkit ut på körning, men det är fan idealiskt:
* Hyfsat billigt (Generisk lågprisskit från lågprislador)
* Stadig förpackning, lagom storlek, lätt att applicera ur tub
* Halkigt som skam första minuten, men transmogriferar till klistrigt bond på kort tid.
Är man för långsam med krängningen är det bara att smeta på mer så blir allt halt igen.
* Luktar gott, hyfsat enkelt att tvätta bort från händerna i närmaste vattenpöl.