Vad är däckmonteringspasta gjort av?

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
I går kväll sätt jag med fingrarna i in bytta med däckmonteringspasta. Väldigt mysigt måste jag säga. Härlig konsistens. Min vän nämnde att det hade liknande känsla utav cocosfett. Så frågan dök självklart upp. Vad är det för nått egentligen. Det är liksom fett fast lite vattnig. Någon som vet?
 
En variant av tvål faktiskt, inte fett alls. Ungefär följande ingredienser i olika mängd beroende på tillverkare.
Anteckning 2020-04-16 193148.png

Helt otroligt förövrigt att nån fortfarande har en FZX... :tummenupp
 
Last edited:
Som svar på den egentliga frågan: Nej, det är inte farligt för slemhinnorna. :lol





(Hassan: Klarinettfett)
 
50/50 vatten/YES måste vara det billigaste medlet någonsin, utöver valfett, om man nu inte snor tvålar från offantliga toaletter.
 
Jag krängde däck igår och la av vinterdäcken från KLR:en, nu har jag köpt däckpasta på biltema efter att det hävdas att det är bättre än fönsterputs och tvål.

Jag hade ju ett jävla elände att få på Trelleborg framdäcket och det var då inte så lätt att få av heller och i min tråd om detta däckbyte hävdades det att däckpasta skulle vara bäst för att lättast få på däcket, använde det igår då jag la om däcken och nog var det halt. En fundering hur beter sig däckpasta då det blir blött blir den halkig och jäklig eller är det mer som fönsterputs att då den torkar får man fäste mellan fälg och gummi? Har hört och läst att just fönsterputs skulle vara bra jämfört med tvål då tvål som kan bli halkig om det kommer vatten mellan däck och fälg och att däcket då skulle riskera att snurra på fälgen.

Vad har ni för uppfattning om detta finns den risken med däckpasta?
 
Jag krängde däck igår och la av vinterdäcken från KLR:en, nu har jag köpt däckpasta på biltema efter att det hävdas att det är bättre än fönsterputs och tvål.

Jag hade ju ett jävla elände att få på Trelleborg framdäcket och det var då inte så lätt att få av heller och i min tråd om detta däckbyte hävdades det att däckpasta skulle vara bäst för att lättast få på däcket, använde det igår då jag la om däcken och nog var det halt. En fundering hur beter sig däckpasta då det blir blött blir den halkig och jäklig eller är det mer som fönsterputs att då den torkar får man fäste mellan fälg och gummi? Har hört och läst att just fönsterputs skulle vara bra jämfört med tvål då tvål som kan bli halkig om det kommer vatten mellan däck och fälg och att däcket då skulle riskera att snurra på fälgen.

Vad har ni för uppfattning om detta finns den risken med däckpasta?

Du kan vara lugn Bosse.
Däcket snurrar inte på fälgen ett blött race med 190Hk, våra 33Hk i KLRen skulle inte få däcket att spinna på fälgen om vi så ville!

/P
 
50/50 vatten/YES måste vara det billigaste medlet någonsin, utöver valfett, om man nu inte snor tvålar från offantliga toaletter.

Jag bytte däck härom veckan på em väns scooter den hade 10 tums hjul. Då använde jag såpa och yes. Men i och med att dom små skit däcken var styva som fan o ett helvete o kränga på. Kändes det som såpvattnet rann undan eller torkade ur, medans jag svor o svettades. O ville inte heller blaska med för mycket vatten så man hade vatten kvar i däcket när man var färdig. Därför jag tänkte att sån där pasta ändå kan vara värt sina kronor.
 
På den gamla goda tiden när man packade kabeltätningar/brandgenomföringar modell "Brattbergare" (i någon slags gummimaterial) så smorde man in dem med medföljande smörja gjort på djurtalg. Funkade även som smörja när man skulle kränga däck.
Smörjan påminde om försvarets hudsalva, fast vitt i stift form.

Kommer säkert komma någon anekdot om att någon använt försvarets hudsalva vid däcksbyte under sin lumpatid.
Kanske nåt sånt här:
- "Du vet, när jag låg vid infanteriet 1984, när vi fick punka på våran Terrängbil 11 mitt i skogen så blev vi tvungna att samla in hela plutonens stift av hudsalva för att kunna smörja fälg och däck med.
Inte nog med att det var -33 grader kall i Arvidsjaur och vi höll på att frysa ihjäl, salvan var det enda vi hade fått att äta på en hel vecka. Vi blev tvungna att ta våran proviant!
Du fattar vilken dålig stämning det var bland gubbarna! :gnissla
Eftersom det var mitt i natten och bäcksvart så fick vi ta en del av hudsalvan och tillverka talgdankar som vi sen tände för att överhuvud taget se att byta däck..... Det var tider det!!"

Förlåt att det spårade ut...:rodnar
 
Du kan vara lugn Bosse.
Däcket snurrar inte på fälgen ett blött race med 190Hk, våra 33Hk i KLRen skulle inte få däcket att spinna på fälgen om vi så ville!

/P

Det låter ju ut tryggt :D Har inte varit så orolig om jag ska vara ärlig utan mer nyfiken ;)

Har jag nån "high power" variant av KLR då jag har hela 31kW (ca 41,6 hp) enligt regbeviset? Ombestyckad, shimsad nål, öppnare luftburk och avgassystem kan ju säkert ge nån halv hp till men det är ju ännu ganska långt kvar till de 190 hp du snackar om :D
 
Jo, det finns visst en risk att fälgen spinner på däcket, och sliter av slangen på kuppen.
Det är en av anledningarna till att man kör med däckslås i skogen.
(Den andra är att man skall ha chans att köra vidare, minst till nästa serviceplats utan att riskera att kränga av däcket från fälgen - när man kör vanlig punka.)

Men, risken att fälgen spinner på ett nypålagt däck finns bara när man kör med låga däckstryck, och utan däckslås.

Så, knappast några problem för dig, Bosse.
För peace of mind - ta lite däckspasta och klena ut på sidan av däcket och se vad som händer med det över någon timma / någon dag. Processen tar lite längre tid i det syrefria mötet mellan däck och fälg, men där ser du vad som sker. Pastan äts upp och det halkiga försvinner.

Den som roas av att kränga däck i skogen under körning för att laga punktering... :3freak ...rekommenderas att prova hårstylinggele. Det kan kännas lite ghey att ha med sig ett koaffyrkit ut på körning, men det är fan idealiskt:


* Hyfsat billigt (Generisk lågprisskit från lågprislador)

* Stadig förpackning, lagom storlek, lätt att applicera ur tub

* Halkigt som skam första minuten, men transmogriferar till klistrigt bond på kort tid.
Är man för långsam med krängningen är det bara att smeta på mer så blir allt halt igen.

* Luktar gott, hyfsat enkelt att tvätta bort från händerna i närmaste vattenpöl.
 
Jo, det finns visst en risk att fälgen spinner på däcket, och sliter av slangen på kuppen.
Det är en av anledningarna till att man kör med däckslås i skogen.
(Den andra är att man skall ha chans att köra vidare, minst till nästa serviceplats utan att riskera att kränga av däcket från fälgen - när man kör vanlig punka.)

Men, risken att fälgen spinner på ett nypålagt däck finns bara när man kör med låga däckstryck, och utan däckslås.

Så, knappast några problem för dig, Bosse.
För peace of mind - ta lite däckspasta och klena ut på sidan av däcket och se vad som händer med det över någon timma / någon dag. Processen tar lite längre tid i det syrefria mötet mellan däck och fälg, men där ser du vad som sker. Pastan äts upp och det halkiga försvinner.

Den som roas av att kränga däck i skogen under körning för att laga punktering... :3freak ...rekommenderas att prova hårstylinggele. Det kan kännas lite ghey att ha med sig ett koaffyrkit ut på körning, men det är fan idealiskt:


* Hyfsat billigt (Generisk lågprisskit från lågprislador)

* Stadig förpackning, lagom storlek, lätt att applicera ur tub

* Halkigt som skam första minuten, men transmogriferar till klistrigt bond på kort tid.
Är man för långsam med krängningen är det bara att smeta på mer så blir allt halt igen.

* Luktar gott, hyfsat enkelt att tvätta bort från händerna i närmaste vattenpöl.

Låter ju ut tryggt:) däckpasta är redan kletat lite varstans på däcksidorna så det är enkel att kolla ;)
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top