Vad är decomp?

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husa Fs650e -08
Behöver svar på en riktig nybörjarfråga :D

Har funderat över det här med decomp på husa 650.
Generellt, vad är det och hur fungerar det.

Vid kopplinghandtaget sitter ju det lilla decomp-handtaget. Är detta den "manuella" decompen?

Isåfall var sitter auto-decompen?

När man i vissa fall ska ställa kolven i "rätt läge" ska man lyssan efter när decompen släpper och det "klickar". Var klickar det? Och var i takterna hittar man detta klick?

Hjälp en hjälplös nybörjare :4skrika
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Nu kommer vad jag tror att det är :D
Dekompen är till för att du lättare ska kunna kicka runt motorn. Tänk dig kicka runt en 650cc stånka med 11,5 bar i kompression. :3freak
Den manuella dekompen sitter på styret och där kan du välja att själv dra när du vill. Den automatiska dekompen går i så fort du börjar kicka och släpper när kicken nått botten. Dekompen funkar som så att den öppnar utblåsventilerna lite för att du ska tappa kompressionen. Du kan se en wire som går från baksidan av kicken upp till en skap på cylindern där även en wire till styret går upp. Skickar upp en bild.

BILD
 
Last edited:

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husa Fs650e -08
philsson skrev:
Nu kommer vad jag tror att det är :D
Dekompen är till för att du lättare ska kunna kicka runt motorn. Tänk dig kicka runt en 650cc stånka med 11,5 bar i kompression. :3freak
Den manuella dekompen sitter på styret och där kan du välja att själv dra när du vill. Den automatiska dekompen går i så fort du börjar kicka och släpper när kicken nått botten. Dekompen funkar som så att den öppnar utblåsventilerna lite för att du ska tappa kompressionen. Du kan se en wire som går från baksidan av kicken upp till en skap på cylindern där även en wire till styret går upp. Skickar upp en bild.

I vilka situationer används decompen på styret?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Lokidon skrev:
I vilka situationer används decompen på styret?
Jag vet inte. När det går för trögt kanske? eller om man inte har den automatiska inkopplad vad vet jag men den brukar man koppla bort av någon anledning. Kanske just att den inte behövs.
 

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Ort
E-tuna
Hoj
Husqvarnor
Den manuella dekompen användes förr innan det fanns autodekomp. Jag använder min dekomp för att hitta kompläge om jag ska kicka igång min hoj eller när den blivit sur eller för att lättare starta hojen om det är kallt dvs dra in dekompen kör på elstarten släpp dekompen då suger inte det lika mycket kräm i batteriet.
autodekompen är en fjädrad motvikt som sitter på avgaskammen
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
jra_racing skrev:
Den manuella dekompen användes förr innan det fanns autodekomp. Jag använder min dekomp för att hitta kompläge om jag ska kicka igång min hoj eller när den blivit sur eller för att lättare starta hojen om det är kallt dvs dra in dekompen kör på elstarten släpp dekompen då suger inte det lika mycket kräm i batteriet.
Aja, tanken har slått mig att det kan vara bra att ha för att hitta kompläge. Innan man hade automatisk sa du. Varför tillverkas husaberg med både manuell och automatisk isf :confused:
Nu har jag varken automatisk dekomp eller elstart men det var kul att veta :tummenupp
jra_racing skrev:
autodekompen är en fjädrad motvikt som sitter på avgaskammen
:3freak Hur funkar det. (vet jag är jobbig men jag vill förstå) :brinnerup
 

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Ort
E-tuna
Hoj
Husqvarnor
Husaberg, KTM och husqvarna har det på sina modeller Varför dom har det är en bra fråga men jag svarar därför det är lite ballare och lite mer racing :D
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Skulle dekompvajern gå till kicken? vad ska den göra där?
Den går till ventilkåpan. Har du inte automatisk dekomp kan du inte få runt motorn alls utan dekomp. Inte nån vassare maskin iaf.
Bra att ha bägge för att tex blåsa rent motorn efter en vurpa.
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
jra_racing skrev:
autodekompen är en fjädrad motvikt som sitter på avgaskammen

Hmm, lite lustigt här.

Motvikten på kammen är inte bara en del i autodekompen utan hjälper även motorn att hållas igång på tomgång eller när du t.ex. släpper kopplingen sakta. Kärringstoppshjälp mao. Sen är ju vikten bara en del i autodekompen, som mkt riktigt aktiveras av kicken medelst att lägga an lite på ena avgasventilen. Så det går ju visst en vajer från kick till topp. Men observera, detta gäller autodekompen, inte manuella dekompen som givetvis går från styret till toppen.

O en potent modern stånka går ju o kicka igång utan vare sig det ena eller andra. Är ju faktiskt många som kör utan då dom inte har vetskap/kunskap i hur den fungerar o ska ställas in. Min 550 med 12,7 i komp går t.ex. att kicka igång utan liksom polarns 650. Men det beror ju givetvis mkt på föraren, e' man lite meeesig så... :7peta :D

/Dave
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Får du runt motorn utan dekomp alls? Det tvivlar jag på. Min fd 625.a var stört omöjlig, trodde man skulle ha av kicken, ändå rubbades inte kolven.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
David P. skrev:
Hmm, lite lustigt här.


O en potent modern stånka går ju o kicka igång utan vare sig det ena eller andra. Är ju faktiskt många som kör utan då dom inte har vetskap/kunskap i hur den fungerar o ska ställas in. Min 550 med 12,7 i komp går t.ex. att kicka igång utan liksom polarns 650. Men det beror ju givetvis mkt på föraren, e' man lite meeesig så... :7peta :D

/Dave
Om ni inte plockat bort vikten som sitter på kammen på båda cyklarna så har ni ju autodekomp i vilket fall.Wiren som går från kicken är dessutom bortplockad från -04.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
-PLM- skrev:
Skulle dekompvajern gå till kicken? vad ska den göra där?
Den går till ventilkåpan. Har du inte automatisk dekomp kan du inte få runt motorn alls utan dekomp. Inte nån vassare maskin iaf.
Bra att ha bägge för att tex blåsa rent motorn efter en vurpa.
som david skriver så går det ju en wire från kicken till dekompen

Busaberg skrev:
Om ni inte plockat bort vikten som sitter på kammen på båda cyklarna så har ni ju autodekomp i vilket fall.Wiren som går från kicken är dessutom bortplockad från -04.
ok. men hur funkar autodekompen isf?. Om den funkar ändå, varför finns wiren. :3freak

-PLM- skrev:
Får du runt motorn utan dekomp alls? Det tvivlar jag på. Min fd 625.a var stört omöjlig, trodde man skulle ha av kicken, ändå rubbades inte kolven.
jag provade att rulla igång hojen. Ned för en liten backe och sen i farten släppa kopplingen med 3an i. Hojen låste hjulet direkt :huvet Tvivlar på att det går kicka runt motorn utan dekompen.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
prova o starta en dr800 utan dekomp :3freak
även fast de e elstart :rolleyes:
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
philsson skrev:
11,5 bar i kompression

BILD



Appappappapp!!

[besseweisermodeON] 11,5 i komp. förhållande!! Kopressionstryck är ngt annat! [bessewiesermodeOFF]
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
HenRRik skrev:
Appappappapp!!

[besseweisermodeON] 11,5 i komp. förhållande!! Kopressionstryck är ngt annat! [bessewiesermodeOFF]
hmm. Då har jag misstagit mig. Uppfattade det som att det var kompressionstrycket. aja.. men skriver man verkligen 11,5 isf om man syftar på kompressionsförhållandet :va skriver man inte 11:5 eller nåt i den stilen istället?
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
philsson skrev:
hmm. Då har jag misstagit mig. Uppfattade det som att det var kompressionstrycket. aja.. men skriver man verkligen 11,5 isf om man syftar på kompressionsförhållandet :va skriver man inte 11:5 eller nåt i den stilen istället?
Kompressionsförhållandet skrivs 11,5:1

Cylindertrycket = kompressionsförhållandet + hur vass kam du har.
 

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husa Fs650e -08
Såg i manualen till husa att decomphandtaget endast behövs när förgasaren är full med bensin efter att man tex ramlat. Så det borde väl betyda att man nästan aldrig använder detta handtag?
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
-PLM- skrev:
Får du runt motorn utan dekomp alls? Det tvivlar jag på. Min fd 625.a var stört omöjlig, trodde man skulle ha av kicken, ändå rubbades inte kolven.

Som sagt... :tuttar :D

ozeo skrev:
prova o starta en dr800 utan dekomp
även fast de e elstart

Jag sa potent o modern... :)

Busaberg skrev:
Om ni inte plockat bort vikten som sitter på kammen på båda cyklarna så har ni ju autodekomp i vilket fall.Wiren som går från kicken är dessutom bortplockad från -04.

Det är mkt riktigt, kam-dekompen är kvar. Har dock kickat igång Husa-racers som saknade allt vad dekomp heter. O det går, det är bara dit jag vill komma... :hihi
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Roger_SWE skrev:
Kompressionsförhållandet skrivs 11,5:1

Cylindertrycket = kompressionsförhållandet + hur vass kam du har.
ok. Jag trodde mig minnas att det var 11,5 bar i kompression men om det var kompressionsförhållandet så ber jag om ursäkt. Vet du då vad kompressionen ligger på? Tyckte 11,5 lät ganska rimligt för en modern 4t.
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Det finns 3 dekompsystem på Husan.
1. Mycket riktigt den manuella som har spak på styret. Behöver aldrig användas och kan tas bort om du inte har en elstart som är lite svag. Jag plockar alltid bort dessa för de innebär en viss risk som handtaget är monterat och de hjälper inte till något för det finns en...
2. ...autodekomp på kicken som fungerar precis likadant. Denna kan i alla lägen användas likadant som den rent manuella. Är hojen sur ed så kickar du helt enkel med jämt tryck långsamt hela vägen uppifrån 5-10ggr och sen startar du som vanligt. Utöver dessa finns då...
3. ...den helt automatiska dekompen som är styrd av en liten vikt på kammen. När hojen kommer över typ 800 varv så slungas en vikt ut och dekompressionen släpper, dvs den "dekompar" under tiden som startmotorn går eller du kickar. Iofs så har den ingen funktion när du kickar för dekompen på kicken öppnar mycket mer så tar du bort den (vilket man bör göra om man inte har elstarten monterad) så gör det ingen skillnad för kickegenskaperna.


Och en 625 går att starta utan att anbvända decompen och det går att komma över kompläget också men det kan ta 5-10 sekunder med tryck på kicken. På en 625 behövs den alltså.

Jag blev av med dekompen på kicken på min Husa Racer en gång och hade alltså ingen dekomp alls under en hel racehelg och den gick att starta men det hade en ovan aldrig fixat, det var djävligt tufft men som sagt fullt möjligt. Med kickdekompen som enda dekomp så är det på en hårsmån att jag inte kan starta den med handen så stor skillnad gör den. En 625 trampas lätt igång med bara handen för övrigt, dock efter att den är satt i rätt läge. ;)

Daniel
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top