Lokidon skrev:I vilka situationer används decompen på styret?
När man säger att den har 11,5 i komp. Då menar man oftast att motorn har 11,5:1 i kompressionförhållande. Alltså, motorn koprimerar ihop 11 delar till 1 del. Detta är uträknat med helt stängda ventiler.philsson skrev:ok. Jag trodde mig minnas att det var 11,5 bar i kompression men om det var kompressionsförhållandet så ber jag om ursäkt. Vet du då vad kompressionen ligger på? Tyckte 11,5 lät ganska rimligt för en modern 4t.
Jo jag vet skillnaden mellan kompression och kompressionsförhållande Men när jag associerar direkt till ordet kompression tänker jag på kompression tryck som sådant. Kan man inte mäta det på en 4t då menar du pga kamtiderna eller vad? Min RGV hade exempelvis 7,5 bar i kompression enligt manual och vid 6 nånting var det dags för kolvbyte. Smidigt sätt anser jag att kolla hur fräsha grejerna är. På 4t spelar förståss ventiljustering mm in på det men det är ju som sagt högsta värdet man uppnår som får bli kompressionen och det behöver inte hållas särskillt länge för att bli uppmätt. 4t har väl för övrigt runt 10 bar i kompression därför tyckte jag att 11,5 lät rimligt. 2t brukar väl ligga på runt 6 bar och diesel på 20 vad jag förstått.Roger_SWE skrev:När man säger att den har 11,5 i komp. Då menar man oftast att motorn har 11,5:1 i kompressionförhållande. Alltså, motorn koprimerar ihop 11 delar till 1 del. Detta är uträknat med helt stängda ventiler.
Ventilerna är ju inte stängda hela tiden, så den släpper alltså ut lite kompression. Det är därför kammens duration påverkar kompressionen. Vassare kam(ökad duration) = lägre komp.
Om man sätter i en vass kam, så bör man höjja kompressionen
Lokidon skrev:I vilka situationer används decompen på styret?
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|