Vad är decomp?

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Min 650 sprang jag igång ett par ggr då jag hade skadat foten. Krävdes dock lite nerförslut och en lätt dutt på dekompen, eller på elstarten..
 

Corpsegrinder

Corpse
Gick med
5 May 2005
Ort
Arvika
Hoj
Husqvarna 610TC 95:a, Husaberg 400 FE 01, KTM 250 SXF 06
jag brukade dekompen på styret när min husqvarna hade surat ner sig. de funka iaf.
/Corpsegrinder


Lokidon skrev:
I vilka situationer används decompen på styret?
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
philsson skrev:
ok. Jag trodde mig minnas att det var 11,5 bar i kompression men om det var kompressionsförhållandet så ber jag om ursäkt. Vet du då vad kompressionen ligger på? Tyckte 11,5 lät ganska rimligt för en modern 4t.
När man säger att den har 11,5 i komp. Då menar man oftast att motorn har 11,5:1 i kompressionförhållande. Alltså, motorn koprimerar ihop 11 delar till 1 del. Detta är uträknat med helt stängda ventiler.

Ventilerna är ju inte stängda hela tiden, så den släpper alltså ut lite kompression. Det är därför kammens duration påverkar kompressionen. Vassare kam(ökad duration) = lägre komp.

Om man sätter i en vass kam, så bör man höjja kompressionen :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Roger_SWE skrev:
När man säger att den har 11,5 i komp. Då menar man oftast att motorn har 11,5:1 i kompressionförhållande. Alltså, motorn koprimerar ihop 11 delar till 1 del. Detta är uträknat med helt stängda ventiler.

Ventilerna är ju inte stängda hela tiden, så den släpper alltså ut lite kompression. Det är därför kammens duration påverkar kompressionen. Vassare kam(ökad duration) = lägre komp.

Om man sätter i en vass kam, så bör man höjja kompressionen :tummenupp
Jo jag vet skillnaden mellan kompression och kompressionsförhållande :huvet Men när jag associerar direkt till ordet kompression tänker jag på kompression tryck som sådant. Kan man inte mäta det på en 4t då menar du pga kamtiderna eller vad? :confused: Min RGV hade exempelvis 7,5 bar i kompression enligt manual och vid 6 nånting var det dags för kolvbyte. Smidigt sätt anser jag att kolla hur fräsha grejerna är. På 4t spelar förståss ventiljustering mm in på det men det är ju som sagt högsta värdet man uppnår som får bli kompressionen och det behöver inte hållas särskillt länge för att bli uppmätt. 4t har väl för övrigt runt 10 bar i kompression därför tyckte jag att 11,5 lät rimligt. 2t brukar väl ligga på runt 6 bar och diesel på 20 vad jag förstått.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Lokidon skrev:
I vilka situationer används decompen på styret?

När man skall kicka och man inte har autodecomp.

Du letar upp när det går som trögast dvs ÖD,då drar du in decomphandtaget så du "pyser" dig över ÖD,nu har du som längst sträcka tills kolven är i ÖD igen dvs du får mest fart så den orkar upp och tända.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top