Vad är det för fel på mig?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hallå allesammans.

Nu när våren äntligen är här och säsongen är på gång så behöver jag lite råd och åsikter från mina hojbröder (och systrar).'

Det är nämligen så här; jag har de senaste åren haft väldigt lätt att hitta anledningar att inte ge mig ut med hojen. Jag trodde först att det berodde på att jag vuxit isär från hojen, precis som man kan göra med en pojk- eller flickvän som man varit tillsammans med för länge. Detta resulterade i att jag för ett par år sedan bytte till en betydligt mindre hoj i en annan kategori. Det var uppenbarligen inte problemet då jag inte fick fler körda mil den säsongen. Så förra året bytte jag hoj igen till en hoj som varit en dröm för mig väldigt länge; Aprilia Tuono Factory.
Tror ni det gjorde någon skillnad? Nae, inte det minsta! Jag lyckades skrapa ihop ca 250-300 mil på hela säsongen varav majoriteten kördes under en 3-veckorsperiod, resten av sommaren stod hojen i garaget och gav mig ångest för att jag inte använde den.
Nu har jag precis som vanligt gått hela vintern och väntat på att våren ska komma igång så jag kan plocka ut hojen. Men nu när den är här så har jag ändå väldigt lätt att hitta ursäkter att göra annat (eller ingenting) med min fritid.

Jag får fortfarande den där pirrande känslan när jag hör en hoj åka förbi utanför på gatan och jag gillar fortfarande tanken på att köra hoj, men jag har som sagt väldigt svårt att få tummen ur. För bara några år sedan var det tvärtom svårt att se anledningar till varför jag skulle ta bilen, oavsett hur långt jag skulle åka, hur mycket packning jag hade eller vad det var för väder.

Kan det vara så att jag helt enkelt tappat intresset för motorcyklar, men att jag har det så rotat i ryggmärgen att jag inte fattar det själv? Eller är det så att jag borde söka mig ännu längre bort från den kategorin av hoj jag kört hittills och testa motard, klassiska caféracers eller enduro/offroad?
Jag har testat att köra på bana ett par gånger, men inte ens det var något jag fastnade för.
Jag kan väl tillägga att jag började köra cross när jag var 6 år gammal och har sedan dess kör hoj i en eller annan form, så det är inget tillfälligt intresse som försvunnit.

Mycket text blev det, men jag hoppas någon kan ge mig lite hjälp på vägen för uppenbarligen är situationen ohållbar som den är nu. Jag kan ju för i h...vete inte ha en hoj i världsklass om bara står och samlar damm i garaget. :huvet

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Hej!
Inte för att vara taskig eller nåt.... Men du verkar inte vara en biker, En äkta biker tar alltid en repa när han/hon får chansen. Du kanske har blivit rädd/tappat intresset för motorcyklar. Så något fel är det definitivt. Du måste hitta glöden för mc-åkandet igen. Vet inte om du någonsin kommer att göra det igen, men en sak kan jag säga med största säkerhet, Du har tappat intresset för motorcyklar. Och det är det många som gör så du behöver inte känna dig ensam. Så mitt råd till dig är att sälja hojen och köpa ett fiskespö istället:yoparty

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ut på gruset med dig. Du behöver nya vyer, du kan redan alla asfaltsvägar i trakten, inte sant?

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Sälj mc,n och ta ett uppehåll ett tag,kommer själv inte upp mer än ca.300 mil per år,pga.familj,annat,men eftersom försäkrings kostaderna är låga för mej gör det inget om den står.
Alt,köp en billigare mc med lägre premie som man inte får ågren för, om den står i garaget en längre tid.:)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sälj mc,n och ta ett uppehåll ett tag,kommer själv inte upp mer än ca.300 mil per år,pga.familj,annat,men eftersom försäkrings kostaderna är låga för mej gör det inget om den står.
Alt,köp en billigare mc med lägre premie som man inte får ågren för, om den står i garaget en längre tid.:)

Precis. Skit i hoj ett tag. Köp en båt eller prova nåt annat. Kanske får du tillbaka suget igen och då köper du en hoj.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Tror du defenetivt du hakar upp dej själv på att du "måste" köra, varför?
Hela tankesättet med "måste" kan få varenda människa att hitta på ursäkter att inte göra detta.
Ta bort hela den känslan, ut o kör när du känner för det.

Det är inte fel att ha en hoj stående i garaget o köra 250-300mil per år. (eller mindre för den delen)

Själv har jag en båt (gammal ockelbo) som jag var ute med 5-6dagar förra året, defenitivt inte mycket i båtmänniskor tycke men fullt tillräckligt för mej. Dom dagarna jag var ute var underbara o skulle inte byta bort dom mot nått! Men har inget behov/intresse att vara ute på vattnet mer än så.

Bara för att man gillar att göra en viss grej ibland behöver det inte betyda att man gör det så fort man får chansen.
Sålänge du tycker det är kul dom gångerna du är ute?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
När man hållit på i hela sitt liv med en o samma sport/ intresse så är det inte konstigt om man blir mätt. Ta en break. "Tillåt dig" att vara utan hoj ett tag. Eller att låta hojen stå oanvänd i garaget utan att du får dåligt samvete. Det är ok.

När du blir sugen igen, om du blir sugen igen, då känner du det o kan ta tag i det. :krama

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
Sitter man och åker själv varje gång kan det bli lite ledsamt efter ett tag. Har du någon att åka med? Skaffa det annars, Mycket roligare att vara fler. Kan man ta en fika m.m när man är ute på en repa.
Annars är det väl bara att ställa av hojen ett tag och vänta på att suget kommer tbx!

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Hoj
2006, Suzuki GSR
Du kan ju prova att gå en tvådagars sporthojskurs med SMC, för att få lite ny kunskap/insikt i körningen och komma ut på en bana. Jag fick i.a.f en nytändning av detta.:tummenupp

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Gör det enkelt, Skippa det som gör dig obekväm. Orkar du inte ta på dig alla skydd så ta bara hjälm och ryggskydd om du ska bara en liten repa. Åker du alltid med vänner/hojpolare som man ska anpassa sig efter så ta en repa själv, eller tvärtom om du alltid kör ensam.

Hitta olika lösningar för att se vad det är som får dig att känna denna känsla som du har.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Hitta några hojpolare, inte speciellt kul att köra själv ju.. Sen så kan du sälja bilen så har du inte fler alternativ än hojjen ;)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kör du mest ensam? Jag känner igen känslan lite grann. Problemet för mig är att touringkörandet på vägar man redan kört hundratals gånger är oerhört tråkigt. Nu behövs nästan en timmes restid för att komma in på något någorlunda nytt. Ut och busköra lite är roligt men möjligheterna där är begränsade om man vill undvika att reta upp folk.

Så milen sjunker i takt med att omgivningarna blir mer och mer inkörda. Mest mil numera blir lagda vid de tillfällen då man åker på längre turer tillsammans med polare, vilket inte går att passa in allt för ofta i allas scheman. Annars blir det kortare lekrundor för att släppa lite på trycket.

Last edited:

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Hoj
R108
Ett tips som stressade mig med hojkörning förut var en dyr försäkring som inte kan ställas av. Nu är det ju så jävla enkelt, tar 1 min och ställa på hojen och 1 min för avställning, då behöver det inte kosta flera tusen i MND, men snarare en hundra lapp eller två. Skönt och inte ha lån heller, då försvinner det här "måstet". Själv har jag redan ställt av/på 3-4 gånger i år. Hojen kostar mig 4 kr om dagen totalt då den inte används, sett bort ifrån värdeminskningen av hojen i sig själv. Med stöldförsäkring osv :tummenupp

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Känner igen väldigt mkt av det du säger.

För min del är det så att det blivit tråkigt att åka gata & ännu tråkigare att sticka ut själv & ta en gaturepa, ...men om jag sticker ut & åker, kör jag oftast som ett huligansvin & då blir det ju iaf lite kul men samtidigt är det ett beteende som jag inte själv gillar & med den vetskapen drar jag mig för att sticka ut på gatkörningar.

Men för min del heter medicinen för detta BANKÖRNING, har anmält mig till så mkt som plånboken tillåter men vill ha MEEEERR.

Testa vettja, om du inte reda har testat

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Antingen gillar man något eller så gör man det inte.Svårare än så är det inte när det gäller frågan om att köra hoj eller ej.Kör uteslutande hoj själv för stunden när det inte blivit så att jag sökt kontakt med andra mc förare i mitt närområde och bestämmer på så vis takten själv även om det går rent för fort mellan varven.Man kan inte tvinga på sig en känsla av att något ska vara kul om man nu som sagt var inte tycker det.Mitt eget dilemma är att mina rundor tyvärr blir aningen för långa när man upptäcker att man efter femton / tjugo mil måste ta sig hem igen.Undvik t ex motorvägskörning om det inte är så att du är tvungen att färdas där på dina pendlingsresor till och från arbete som är något helt annat än ren fritids / nöjeskörning.

Stanna någon gång på dina resor och studera omgivningen och folk och fä medans du sträcker på kroppen.Har t ex fikat på de mest egendomliga platser som jag svär att jag aldrig hade stannat vid om jag inte kört hoj.Man ska heller inte ha någon skräckblandad upplevelse av andra trafikanters körstil som t ex förare med upphottade BMW i Malmö som verkar ha fått körkortet från någon form av mjölkkartong och därmed kör bil därefter.Ge dig ut från större städer så fort det bara går och upplev riktig mc körning.Förmodligen har du redan provat allt det ovanstående och om nu inte detta heller hjälper så är det som sagt var som så att antingen tycker man om att köra hoj eller inte.Ha det gott.Kvack Fu. :crash

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
FZ8N 11a
Tjena. Känner igen mej lite i ämnet. Har också provat olika hojar. Bytt hoj nästan vart år. Köpte en helt ny Bmw f800r förra året som har rullat ca 270 mil. Och i år vart det dax igen. Denna gången en Harley. Känns skitbra än sålänge. Så nu står Bmwn Stilla o samlar damm i väntan på att säljas. Nu är det Harley som gäller. Kanske är det en 40 års kris, men det känns bra iaf.

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Meen, nu fattar jag ingenting. Det är ett skämt va??? Rekomendera någon att sälja hojen, och göra något annat istället:dummer. Snart hoppar någon fram och säger att det bara var på skoj, eller:hej
Som dolda kameran eller nått....Det smittar inte va!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Gör nåt annat istället! Personligen så kan jag rekommendera båt, bättre på alla sätt, och lättare att dela glädjen..

Tycker att hojintresse är lite av en färskvara.. jag har iofs inte tröttnat som du verkar ha gjort..
Men inte alls samma sug att ge mig ut som när man va helt ny på hoj.. tar hellre bilen eller t om buss för rena transporter.

Banåkning är det enda jag tycker är riktigt kul fortf, men även där så är det mer "grejen".. komma iväg lite, hänga med skönt folk, som är roligt.. själva körningen står väl för typ 50% av nöjet på sin höjd. Skulle jag inte haft några att åka med så hade jag lagt ner för längesen.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO